Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Zeeuw »

Thuisvrouw schreef:De term 'achteruit erin'. Wie kent hem?

Of zoals een geachte voorganger zei: op de leerschool van vrije genade begin je in de hoogste klas en eindig je in de laagste.

Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig wat men bedoelt met 'groeien in het geloof. In mijn omgeving al vaak meegemaakt dat daar een verandering van kerkgenootschap mee gepaard ging.
Ik heb die term ook vaak gehoord. Toch vind ik dat een vreemde. Afgelopen zondag ging het over de zuigelingen die begeerlijk zijn naar melk. En bij opwas meer 'vast voedsel' zullen krijgen.
Dat staat toch haaks op groep 8-groep 1?

Mijn gevoel was altijd dat geoefende Christenen zeker geen positiever beeld van zichzelf krijgen. Tegengesteld zelfs. Maar wel meer verzekering van hun geloof en meer lessen van de Heere. Met dat laatste ook een verzekerder geloof mogen ontvangen van Hem.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:De term 'achteruit erin'. Er wordt ook wel "achteruit vooruit" gezegd. Voorbeeld is een oude stratenmaker, die voor het oog steeds verder achteruit gaat, maar toch verder komt.
-DIA- schreef:Ik houdt me even buiten de discussie, en ieder zal, naar ik verwacht, wel begrijpen waarom. Toch acht ik het goed dat dit eens ter sprake komt en er over wordt nagedacht.
Dat laatste is niet eenvoudig he :D
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door refo »

De groei in het geloof zal er toe leiden dat de gelovige tenslotte zegt: Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden. Verder is voor mij weggelegd de krans van de rechtvaardigheid die de Heere, de rechtvaardige Rechter, mij op die dag geven zal.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door -DIA- »

johannes schreef:Volgens mij zijn juist de neo reformatorischen de kerk genootschappen ontstaan rond 1904 dus GG en aanverwante.
Groeien in geloof: opwas in de genade zoals in de bijbel wordt verwoord.
Ook dat is waar. Bijvoorbeeld de Christelijke Gereformeerde kerken zijn altijd wat 'breder' geweest. Bij de fusie van de dolerenden en de afgescheidenen gingen de Christelijk Gereformeerden niet mee. Uit de genoemde fusie ontstond uiteindelijk ook de niet meer bestaande Gereformeerde Kerk, waarvan zich in 1944 de Vrijgemaakten losmaakten. De meeste van deze kerken werden (en worden) neo-gereformeerd genoemd. De hoofdstroom verliet in zijn geheel de gereformeerde leer, en ging op in de PKN.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:De term 'achteruit erin'. Er wordt ook wel "achteruit vooruit" gezegd. Voorbeeld is een oude stratenmaker, die voor het oog steeds verder achteruit gaat, maar toch verder komt.
-DIA- schreef:Ik houdt me even buiten de discussie, en ieder zal, naar ik verwacht, wel begrijpen waarom. Toch acht ik het goed dat dit eens ter sprake komt en er over wordt nagedacht.
Dat laatste is niet eenvoudig he :D
Inderdaad... toch maar proberen hè?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Jantje »

refo schreef:De groei in het geloof zal er toe leiden dat de gelovige tenslotte zegt: Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden. Verder is voor mij weggelegd de krans van de rechtvaardigheid die de Heere, de rechtvaardige Rechter, mij op die dag geven zal.
Ik wil niet flauw doen. Maar ik lees in mijn Bijbel over een kroon. Dat is toch heel wat anders dan een krans...

2 Timothéüs 4 vers 7 en 8a
Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden; voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
refo schreef:De groei in het geloof zal er toe leiden dat de gelovige tenslotte zegt: Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden. Verder is voor mij weggelegd de krans van de rechtvaardigheid die de Heere, de rechtvaardige Rechter, mij op die dag geven zal.
Ik wil niet flauw doen. Maar ik lees in mijn Bijbel over een kroon. Dat is toch heel wat anders dan een krans...

2 Timothéüs 4 vers 7 en 8a
Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden; voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal.
Ik heb dit overigens altijd een moeilijke tekst gevonden. Het lijkt zo te spreken uit het ik, terwijl we juist altijd zo leren en ervaren dat dat ik zo weinig kan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Jantje »

Volgens mij moet je dit zien als een getuigenis en een vast geloven van Paulus, waar hij merkt dat het einde van zijn leven aanstaande is en hij uitziet naar de dag van zijn heengaan. In vers 6 van dit hoofdstuk schrijft hij: Want ik word nu tot een drankoffer geofferd, en de tijd mijner ontbinding is aanstaande.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Volgens mij moet je dit zien als een getuigenis en een vast geloven van Paulus, waar hij merkt dat het einde van zijn leven aanstaande is en hij uitziet naar de dag van zijn heengaan. In vers 6 van dit hoofdstuk schrijft hij: Want ik word nu tot een drankoffer geofferd, en de tijd mijner ontbinding is aanstaande.
Dat is wel een goede manier ja. Ik denk dat het bij mezelf ook een stuk zoeken naar die zekerheid was.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:De groei in het geloof zal er toe leiden dat de gelovige tenslotte zegt: Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden. Verder is voor mij weggelegd de krans van de rechtvaardigheid die de Heere, de rechtvaardige Rechter, mij op die dag geven zal.
Ik zou deze tekst eerder met geloofsvolharding verbinden.

Ik ben daarom benieuwd hoe je de relatie met geloofsgroei precies ziet. Zou je dit kunnen toelichten?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door -DIA- »

refo schreef:De groei in het geloof zal er toe leiden dat de gelovige tenslotte zegt: Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden. Verder is voor mij weggelegd de krans van de rechtvaardigheid die de Heere, de rechtvaardige Rechter, mij op die dag geven zal.
Ik zou, als ik verder zou willen gaan, wat me niet verstandig toe schijnt, kunnen vragen: Maar dat is het einde. Wat ligt er dan tussen het begin en het einde, en waar is het begonnen? Want, wil er een goed einde zijn, zal er toch ook een goed begin moeten zijn?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:
refo schreef:De groei in het geloof zal er toe leiden dat de gelovige tenslotte zegt: Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden. Verder is voor mij weggelegd de krans van de rechtvaardigheid die de Heere, de rechtvaardige Rechter, mij op die dag geven zal.
Ik wil niet flauw doen. Maar ik lees in mijn Bijbel over een kroon. Dat is toch heel wat anders dan een krans...

2 Timothéüs 4 vers 7 en 8a
Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden; voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal.
Ik wil ook niet flauw doen, maar ik lees in mijn Bijbel over een krans. En dat sluit ook 100% aan bij het beeld dat Paulus gebruikt, het beeld van de wedloop. De winnaar kreeg geen kroon, maar een lauwerkrans.
7 Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden.
8 Verder is voor mij weggelegd de krans van de rechtvaardigheid die de Heere, de rechtvaardige Rechter, mij op die dag geven zal. En niet alleen mij, maar ook allen die Zijn verschijning hebben liefgehad.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Ik was op zoek naar "groeien in het geloof" i.v.m. een berichtje elders op dit forum.
Ik heb deze term (zover ik weet) leren kennen via de 'oude' EO. Wat verstaat het forum in feite onder "groeien in het geloof"?
Lees De Redelijke Godsdienst van Wilhelmus a Brakel, hoofdstuk 46 "Van de geestelijke wasdom".

"God heeft ieder schepsel zijn plaats en trap van volkomenheid gesteld, en heeft ieder een neiging tot zijn plaats en volkomenheid ingeschapen. (...) Zo ras iets levends geboren is, tracht het naar voedsel om op te wassen. Dit is ook zo met het geestelijke leven. Zo ras een gelovige wedergeboren is, is hij onvergenoegd over zijn kleinheid in genade, en wil terstond wassen, ja wilde wel terstond de volmaaktheid hebben. Dit is een gelovige zo eigen, dat hij geen ware gelovige is, die deze smartelijke begeerte niet heeft."

Hij wijst ook op vele teksten in de Bijbel.
Psalm 92:14 Die in het huis des Heeren geplant zijn, dien zal gegeven worden te groeien in de voorhoven onzes Gods.
Hos. 14:6,7
Mal. 4:2 En gij zult uitgaan en toenemen als mestkalveren
Spr. 4:18 Het pad der rechtvaardigen is gelijk een schijnend licht, voortgaande en lichtende tot de volle dag toe.
En vele andere.

Sommigen groeien weinig, anderen meer. Maar "degenen die groeien, zijn de wedergeborenen; wat niet is, kan noch verminderd, noch vermeerderd worden."

Wasdom bestaat uit:
1. Vermeerdering van geestelijk licht
2. Geduriger en bestendiger omgang met God
3. Verstandiger en geloviger gebruik van Christus

Hij bestraft verder degenen die 'verachteren in de genade': "Zij denken, waar komt het toch vandaan? Ik antwoord: van u zelven."
Aan die verachtering heeft hij vervolgens hoofdstuk 47 gewijd. Het gaat dan niet om het dagelijks struikelen, maar om het afnemen van genade.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Thuisvrouw »

Zeeuw schreef:
Thuisvrouw schreef:De term 'achteruit erin'. Wie kent hem?

Of zoals een geachte voorganger zei: op de leerschool van vrije genade begin je in de hoogste klas en eindig je in de laagste.

Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig wat men bedoelt met 'groeien in het geloof. In mijn omgeving al vaak meegemaakt dat daar een verandering van kerkgenootschap mee gepaard ging.
Ik heb die term ook vaak gehoord. Toch vind ik dat een vreemde. Afgelopen zondag ging het over de zuigelingen die begeerlijk zijn naar melk. En bij opwas meer 'vast voedsel' zullen krijgen.
Dat staat toch haaks op groep 8-groep 1?

Mijn gevoel was altijd dat geoefende Christenen zeker geen positiever beeld van zichzelf krijgen. Tegengesteld zelfs. Maar wel meer verzekering van hun geloof en meer lessen van de Heere. Met dat laatste ook een verzekerder geloof mogen ontvangen van Hem.
Ik denk dat je deze uitspraak in het licht moet zien zoals @Herman het omschreef:

Overigens gebruik ik voor de term groeien in het geloof vooral de uitspraak van Johannes de Doper: Hij moet wassen en ik minder worden.

Dat leidt tot meerder en heerlijke kennis van Jezus Christus als Zaligmaker en meer verootmoediging en nederigheid van een verslagen zondaar.
Verder denk ik dat zoals DIA terecht opmerkte, dat het goed zou zijn om eerst vast te stellen wat er bedoelt word met bepaalde begrippen. Groeien in het geloof is er ook zo 1. Is deze term Bijbels? En wat wordt er mee bedoeld? Als dit niet eerst word vastgesteld, zul je mijns inziens altijd langs elkaar heen praten en zal de verwarring toenemen.

En dat gebeurt vaker dan je denkt. En niet alleen op RF.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Zeeuw »

Thuisvrouw schreef:
Verder denk ik dat zoals DIA terecht opmerkte, dat het goed zou zijn om eerst vast te stellen wat er bedoelt word met bepaalde begrippen. Groeien in het geloof is er ook zo 1. Is deze term Bijbels? En wat wordt er mee bedoeld? Als dit niet eerst word vastgesteld, zul je mijns inziens altijd langs elkaar heen praten en zal de verwarring toenemen.

En dat gebeurt vaker dan je denkt. En niet alleen op RF.
Stel het eens vast. Wat bedoel jij er mee?
Plaats reactie