Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Zeeuw »

Thuisvrouw schreef:
Ja inderdaad. Zo is bij mij het begrip opwassen in de genade ook altijd begrepen. En is in overeenstemming met de uitspraak van Johannes de doper zoals @herman hier eerder in het draadje zei. De term 'groeien in het geloof is dus mijns inziens al niet Bijbels en het is voor mij dan nog wel steeds de vraag wat men er precies onder verstaat.
Vind je 'opwassen in genade' dan echt fundamenteel anders dan 'opwassen in het geloof'? Immers, de genade blijft toch gelijk? Voor mij is opwassen in het geloof vooral een meer verzekerde staat. Dus steeds minder van jezelf, maar steeds meer van Hem. Ik heb daarbij toch het gevoel dat we eigenlijk hetzelfde bedoelen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Herman »

Thuisvrouw schreef:Ja inderdaad. Zo is bij mij het begrip opwassen in de genade ook altijd begrepen. En is in overeenstemming met de uitspraak van Johannes de doper zoals @herman hier eerder in het draadje zei. De term 'groeien in het geloof is dus mijns inziens al niet Bijbels en het is voor mij dan nog wel steeds de vraag wat men er precies onder verstaat.
Wat vind je van de vraag van de discipelen in Lukas 17 vers 5:

5 En de apostelen zeiden tot den Heere: Vermeerder ons het geloof.
6 En de Heere zeide: Zo gij een geloof had als een mosterdzaad, gij zoudt tegen dezen moerbezieboom zeggen: Word ontworteld en in de zee geplant; en hij zou u gehoorzaam zijn.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Thuisvrouw »

Herman schreef:
Thuisvrouw schreef:Ja inderdaad. Zo is bij mij het begrip opwassen in de genade ook altijd begrepen. En is in overeenstemming met de uitspraak van Johannes de doper zoals @herman hier eerder in het draadje zei. De term 'groeien in het geloof is dus mijns inziens al niet Bijbels en het is voor mij dan nog wel steeds de vraag wat men er precies onder verstaat.
Wat vind je van de vraag van de discipelen in Lukas 17 vers 5:

5 En de apostelen zeiden tot den Heere: Vermeerder ons het geloof.
6 En de Heere zeide: Zo gij een geloof had als een mosterdzaad, gij zoudt tegen dezen moerbezieboom zeggen: Word ontworteld en in de zee geplant; en hij zou u gehoorzaam zijn.


Best aangrijpend. Vragen om vermeerdering van geloof en dan te horen dat het nog niet in de buurt van een mosterdzaad komt...

Wat vind jij trouwens van de geschiedenis van de kananese vrouw? ;)



26 Doch Hij antwoordde en zeide: Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen, en den hondekens voor te werpen.

27 En zij zeide: Ja, Heere! doch de hondekens eten ook van de brokjes die er vallen van de tafel van hun heren.

28 Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. En haar dochter werd gezond van diezelfde ure.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Herman »

In beide gevallen trek ik de les dat als je veel verwachting hebt van de Heere, je ook veel zult krijgen.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Thuisvrouw »

Zeeuw schreef:
Thuisvrouw schreef:
Ja inderdaad. Zo is bij mij het begrip opwassen in de genade ook altijd begrepen. En is in overeenstemming met de uitspraak van Johannes de doper zoals @herman hier eerder in het draadje zei. De term 'groeien in het geloof is dus mijns inziens al niet Bijbels en het is voor mij dan nog wel steeds de vraag wat men er precies onder verstaat.
Vind je 'opwassen in genade' dan echt fundamenteel anders dan 'opwassen in het geloof'? Immers, de genade blijft toch gelijk? Voor mij is opwassen in het geloof vooral een meer verzekerde staat. Dus steeds minder van jezelf, maar steeds meer van Hem. Ik heb daarbij toch het gevoel dat we eigenlijk hetzelfde bedoelen.
Het gaat om de term. Die geeft niet weer wat de bijbel erover zegt. Dit zegt de Schrift.

18 Maar 74wast op in de genade en kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus. 75Hem zij de heerlijkheid, beide 76nu en 77in den dag der eeuwigheid. Amen.
74 Dat is, neemt dagelijks meer en meer toe in de christelijke leer.

@Roos 2018 had hier ook een en ander al over gezegd een bladzijde terug meen ik.

Het is verstandig om bij het Woord te blijven. Begrippen zoals groeien in het geloof worden vaak op verschillende manieren begrepen en uitgelegd. Althans, dat is mijn ervaring.

En aangezien ik niet de uitvinder ben van de uitdrukking groeien in het geloof, ga ik hem ook niet uitleggen. Wellicht bedoelde de uitvinder iets anders.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Thuisvrouw »

Herman schreef:In beide gevallen trek ik de les dat als je veel verwachting hebt van de Heere, je ook veel zult krijgen.
Inderdaad, geen verwachting van onszelf en alle verwachting van de Heere.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Wim Anker »

standenleer = fysiotherapie voor mensen met rugklachten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:standenleer = fysiotherapie voor mensen met rugklachten.
Gedraag je.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Zeeuw »

Thuisvrouw schreef:
En aangezien ik niet de uitvinder ben van de uitdrukking groeien in het geloof, ga ik hem ook niet uitleggen. Wellicht bedoelde de uitvinder iets anders.
Volgens mij geeft Herman een duidelijk voorbeeld aan vanuit de Bijbel als de apostelen deze vraag stelden. Het lijkt me niet al te ver van elkaar liggen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:
Thuisvrouw schreef:
En aangezien ik niet de uitvinder ben van de uitdrukking groeien in het geloof, ga ik hem ook niet uitleggen. Wellicht bedoelde de uitvinder iets anders.
Volgens mij geeft Herman een duidelijk voorbeeld aan vanuit de Bijbel als de apostelen deze vraag stelden. Het lijkt me niet al te ver van elkaar liggen.
Het geloof wordt in zondag 7 ook als een kennis omschreven naast het vertrouwen. Dus meerder kennis van de genade is een synoniem voor meer geloofskennis. Wanneer dus gesproken wordt van opwas in de kennis van Christus is dat bijna woordelijk hetzelfde als opwas in het geloof in Christus. Alleen het element vertrouwen zit dan in de bijbeltekst niet opgesloten, maar dat vind ik geen verhindering op de begrippen onderling te kunnen uitwisselen.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:
Thuisvrouw schreef:
En aangezien ik niet de uitvinder ben van de uitdrukking groeien in het geloof, ga ik hem ook niet uitleggen. Wellicht bedoelde de uitvinder iets anders.
Volgens mij geeft Herman een duidelijk voorbeeld aan vanuit de Bijbel als de apostelen deze vraag stelden. Het lijkt me niet al te ver van elkaar liggen.
Het geloof wordt in zondag 7 ook als een kennis omschreven naast het vertrouwen. Dus meerder kennis van de genade is een synoniem voor meer geloofskennis. Wanneer dus gesproken wordt van opwas in de kennis van Christus is dat bijna woordelijk hetzelfde als opwas in het geloof in Christus. Alleen het element vertrouwen zit dan in de bijbeltekst niet opgesloten, maar dat vind ik geen verhindering op de begrippen onderling te kunnen uitwisselen.
Ik ook niet nee. Het wordt dan iets teveel een woordspelletje en dat lijkt me niets toevoegen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Ik ook niet nee. Het wordt dan iets teveel een woordspelletje en dat lijkt me niets toevoegen.
Ik vind het begrip 'geloof' belangrijk genoeg om daar op woordniveau onderzoek naar te doen.

Over de term 'opwas in de genade' las ik het volgende artikel:

http://www.afwachtenofverwachten.nl/lwg ... kleven.htm
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ik ook niet nee. Het wordt dan iets teveel een woordspelletje en dat lijkt me niets toevoegen.
Ik vind het begrip 'geloof' belangrijk genoeg om daar op woordniveau onderzoek naar te doen.

Over de term 'opwas in de genade' las ik het volgende artikel:

http://www.afwachtenofverwachten.nl/lwg ... kleven.htm
Dan gaat het dus wederom om, wat ik eerder aangaf, overtuiging van genade en geloof.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Thuisvrouw »

Als termen de Bijbelse inhoud weer geven heb ik er geen moeite mee, nee. Maar zoals ik al schreef, mijn ervaring is dat begrippen vaak verkeerd begrepen of uitgelegd worden. Dat is mijn ervaring. Daarom is het beter dicht bij het Woord te blijven. Persoonlijk gebruik ik dus liever niet 'groeien in geloof'. Aangezien geloof een gave God's is, en niet uit mij en dus genade, houd ik het op opwassen in de genade.

Hetzelfde kun je zeggen over het begrip/term standenleer. Die vind ik ook nergens in mijn bijbel. En dus bezig ik hem niet.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Zeeuw »

Thuisvrouw schreef:Als termen de Bijbelse inhoud weer geven heb ik er geen moeite mee, nee. Maar zoals ik al schreef, mijn ervaring is dat begrippen vaak verkeerd begrepen of uitgelegd worden. Dat is mijn ervaring. Daarom is het beter dicht bij het Woord te blijven. Persoonlijk gebruik ik dus liever niet 'groeien in geloof'. Aangezien geloof een gave God's is, en niet uit mij en dus genade, houd ik het op opwassen in de genade.

Hetzelfde kun je zeggen over het begrip/term standenleer. Die vind ik ook nergens in mijn bijbel. En dus bezig ik hem niet.
Volgens mij wordt het nu een herhaling van zetten. Opwassen in genade is wel Bijbels, maar toch ben ik benieuwd hoe je dit praktisch ziet? Dan kom je toch op de stappen zoals Herman die wat pagina's geleden schreef? Genade is namelijk oneindig, dus juist dat vind ik best lastig op te wassen. De genade blijft nl overvloedig en neemt niet toe of af. De kanttekening erbij is juist weer heel praktisch: toenemen in de Christelijke leer.
Plaats reactie