Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Zeeuw »

refo schreef: Het is wonderlijk dat groeien in het geloof zo negatief wordt beoordeeld en dit koeienstaartverhaal positief. Terwijl het toch niet wezenlijk verschilt. In beide gevallen is er een groei, hoe dan ook. De evangelischen benaderen de groei positief, de refo's negatief, als ze de mens beschouwen.
Zo raken uitersten elkaar, hoezeer ze ook ontkennen verwant te zijn.
Eigenlijk komt het allemaal doordat beide typen Gods woord naar de achtergrond dringen. Het gaat niet om de woorden, maar hoe ik het voel.
Waarbij dan ook dit gevoelen door anderen erg langs een zelf aangelegde meetlat kan worden gelegd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Herman »

refo schreef:Het is wonderlijk dat groeien in het geloof zo negatief wordt beoordeeld en dit koeienstaartverhaal positief. Terwijl het toch niet wezenlijk verschilt. In beide gevallen is er een groei, hoe dan ook. De evangelischen benaderen de groei positief, de refo's negatief, als ze de mens beschouwen.
Zo raken uitersten elkaar, hoezeer ze ook ontkennen verwant te zijn.
Eigenlijk komt het allemaal doordat beide typen Gods woord naar de achtergrond dringen. Het gaat niet om de woorden, maar hoe ik het voel. De woorden 'dan is er geen twijfel' zijn wat dat betreft veelzeggend: want wat verstrekt in dat verhaal de zekerheid?

Johannes heeft er niet zoveel mee te maken. Hij, als prediker, mag wegvallen. Niet als gelovige. Die is begrepen in de wassende Zaligmaker. Of misschien toch: het Woord heeft het laatste Woord. Gods beloften zijn ja en amen en worden dat niet omdat ik dat zo voel.
Calvijn begon zijn Institutie al met de tweeslag kennis van God en kennis van jezelf. Ik zie daar geen tegenstelling die gelijk is aan gevoel (de mens) en geloof (in God). Elke vorm van theologie die hier een keuze wenst te maken, wijst ik af. Als er sprake is van geloof, dan is er altijd een subject en een object. Anders geloof je in jezelf, maar dat is wel een grens die de bevindelijkheid vaak op zoekt en daarmee dopers wordt.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Forummer »

Ik ben al langer op zoek naar alle standen in het genade leven, zoals dat genoemd wordt.
In dit topic werd dat ook gevraagd, maar 9 pagina's lang is daar geen duidelijk antwoord op gekomen.

Is er echt niemand die alle standen exact kan benoemen?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
KDD
Berichten: 1528
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door KDD »

Forummer schreef:Ik ben al langer op zoek naar alle standen in het genade leven, zoals dat genoemd wordt.
In dit topic werd dat ook gevraagd, maar 9 pagina's lang is daar geen duidelijk antwoord op gekomen.

Is er echt niemand die alle standen exact kan benoemen?
Zie 1 Korinthe 3:1-2; Hebreen 5:11-14; 1 Johannes 2:12-14.
KDD
Berichten: 1528
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door KDD »

Een kostelijke boek hierover:

Leren op de school van Christus
Ralph Venning


Standen en voortgang in het geestelijk leven. Een puriteinse
benadering van de standen in de genade.

De Bijbel spreekt over zuigelingen, jongelingen en vaders in Christus.
Wat zijn de kenmerken van deze mensen? En hoe kunnen ze in geestelijke zin
groeien?

In deze verhandeling over de onderscheiden standen in het geestelijk
leven geeft Ralph Venning (1621-1674) elke groep troost en onderwijs. Hij
spoort hen aan om voortgang te maken om te komen tot ‘de mate van de
grootte der volheid van Christus’.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door GGotK »

Forummer schreef:Ik ben al langer op zoek naar alle standen in het genade leven, zoals dat genoemd wordt.
In dit topic werd dat ook gevraagd, maar 9 pagina's lang is daar geen duidelijk antwoord op gekomen.

Is er echt niemand die alle standen exact kan benoemen?
Wat is het nut ervan om dit te weten? Wil je je eraan toetsen of wil je het bekritiseren? Beide kan gevaarlijk zijn.

Een antwoord op je vraag is trouwens niet zo makkelijk en eenduidig. Als je de artikelenreeks in de SB over het boek 'Leren op de school van Christus' van Ralph Venning nog eens naleest, dan wordt je vraag denk ik wel duidelijk beantwoord.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door samanthi »

Er zijn twee standen dood of levend.
1 Korintiërs 3

1 En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot geestelijken, maar als tot vleselijken, als tot jonge kinderen in Christus. 2 Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijs; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet. 3 Want gij zijt nog vleselijk; want dewijl onder u nijd is, en twist, en tweedracht, zijt gij niet vleselijk, en wandelt gij niet naar den mens.

Hebreeën 5

12 Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node, dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijze. 13 Want een iegelijk, die der melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid; want hij is een kind. 14 Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads.

1 Johannes 2

12 Ik schrijf u, kinderkens, want de zonden zijn u vergeven om Zijns Naams wil. 13 Ik schrijf u, vaders! want gij hebt Hem gekend, Die van den beginne is. Ik schrijf u, jongelingen, want gij hebt den boze overwonnen. Ik schrijf u, kinderen, want gij hebt den Vader gekend. 14 Ik heb u geschreven, vaders, want gij hebt Hem gekend, Die van den beginne is. Ik heb u geschreven, jongelingen, want gij zijt sterk, en het Woord Gods blijft in u, en gij hebt den boze overwonnen.



Dit zijn de teksten die @ kdd opgaf, mi gaat dit niet over standen, maar twee over mensen die stagneren in hun geloof, door te weinig Bijbelstudie of door gehakketak met elkaar, de ander gaat over jonge gelovigen of mensen die gegroeid zijn in hun geloof , zoals een plantje eerst klein en kwetsbaar en later groter tot volwassenheid.

Ik kan daar geen standen van maken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Forummer »

GGotK schreef:
Forummer schreef:Ik ben al langer op zoek naar alle standen in het genade leven, zoals dat genoemd wordt.
In dit topic werd dat ook gevraagd, maar 9 pagina's lang is daar geen duidelijk antwoord op gekomen.

Is er echt niemand die alle standen exact kan benoemen?
Wat is het nut ervan om dit te weten? Wil je je eraan toetsen of wil je het bekritiseren? Beide kan gevaarlijk zijn.

Een antwoord op je vraag is trouwens niet zo makkelijk en eenduidig. Als je de artikelenreeks in de SB over het boek 'Leren op de school van Christus' van Ralph Venning nog eens naleest, dan wordt je vraag denk ik wel duidelijk beantwoord.
Ik wil het onderzoeken.

Stukjes van Ralph Venning lees ik soms bij m'n schoonouders.

Voor mij nog geen duidelijkheid over het aantal standen en wat die standen dan exact inhouden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door huisman »

samanthi schreef:Er zijn twee standen dood of levend.
Je bedoeld waarschijnlijk twee staten. Een mens is of geestelijk dood of geestelijk levend. Daar zit inderdaad niets tussen. Maar dan heb je het over hun staat. Dit gaat over de zogenaamde standenleer.
Bij de geestelijk levendgemaakten zit (als het gezond leven is) wel een opwas in de genade. Dat is naar de Schrift. Die opwas heeft een bepaalde theologie vervat in een standenleer en over of dat altijd naar de Schrift is zijn ook op dit forum talloze discussies geweest.
Mijn mening daarover is vast ergens in de archieven van dit forum te vinden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:Er zijn twee standen dood of levend.
Je bedoeld waarschijnlijk twee staten. Een mens is of geestelijk dood of geestelijk levend. Daar zit inderdaad niets tussen. Maar dan heb je het over hun staat. Dit gaat over de zogenaamde standenleer.
Bij de geestelijk levendgemaakten zit (als het gezond leven is) wel een opwas in de genade. Dat is naar de Schrift. Die opwas heeft een bepaalde theologie vervat in een standenleer en over of dat altijd naar de Schrift is zijn ook op dit forum talloze discussies geweest.
Mijn mening daarover is vast ergens in de archieven van dit forum te vinden.
Dat is hetzelfde.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Bertiel »

Onzin Samanti je kan enkel dood of levend zijn.
In levend ja daar zitten gradaties in en dat is volledig bijbels (melk vs vast voedsel, zuigelingen, jongelingen, etc.)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HersteldHervormd
Berichten: 6055
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door HersteldHervormd »

Schrijft Boston er ook niks duidelijks over?

Opzich, wat is er mis met een standenleer? Voor Gods kinderen is er toch altijd een hongerig gevoel naar nog meer van Hem? Dit mag gepredikt worden. Als er maar geen grens getrokken word zoals: Alleen vanaf een bepaalde stand ben je pas echt zalig, dan word ik altijd een beetje kriebelig.

Anderzijds, dit is wel eigenlijk een heel belangrijk en moeilijk punt. We kunnen natuurlijk wel zeggen, nou ja het is niet zo belangrijk al die standen etc. Als je in Christus bent dan reinigt ook Zijn bloed voor al jouw zonden (100% waarheid hoor). Maar, vanaf wanneer ben je dan in Christus? Heeft dit ook niet met een bepaalde stand te maken? De Westminster legt de nadruk heel erg op verlangen, in Nederlandse belijdenisgeschriften ligt er meer een nadruk op kennis en zekerheid. Ik weet het echt niet, en ik denk stiekem heel veel andere, zelfs ambtsdragers, ook niet.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 02 jan 2021, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Forummer »

Van de melk en vaste spijzen is mij bekend.
Maar bij mijn weten worden er met de standen niet baby, peuter, kleuter enz bedoeld.

Ik vind het nergens, hoop toch dat iemand het lijstje met standen weet te benoemen.

Heeft het te maken met bekommerden en van verre staanden? Deze uitdrukkingen ken ik wel van klank maar zijn me eigenlijk ook nooit helder uitgelegd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Ukkie »

Bertiel schreef:Onzin Samanti je kan enkel dood of levend zijn.
In levend ja daar zitten gradaties in en dat is volledig bijbels (melk vs vast voedsel, zuigelingen, jongelingen, etc.)
Ik geloof dat er inderdaad opwas in de genade(geloofsgroei) zal zijn bij een levendgemaakte maar om dat samen te brengen in een standenleer lijkt me zeer onverstandig.
Daar zullen de meningen over verdeeld zijn hier.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
HersteldHervormd
Berichten: 6055
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door HersteldHervormd »

Forummer schreef:Van de melk en vaste spijzen is mij bekend.
Maar bij mijn weten worden er met de standen niet baby, peuter, kleuter enz bedoeld.

Ik vind het nergens, hoop toch dat iemand het lijstje met standen weet te benoemen.

Heeft het te maken met bekommerden en van verre staanden? Deze uitdrukkingen ken ik wel van klank maar zijn me eigenlijk ook nooit helder uitgelegd.
Brakel:

De eerste trap. Van het kindschap in Christus
De tweede trap. Van de jongelingschap in Christus
De derde trap. Bevattende de vader in Christus

In ''Trappen van het Geestelijk leven'' van a Brakel word dit heel mooi en helder uitgelegd.
Ukkie schreef:
Bertiel schreef:Onzin Samanti je kan enkel dood of levend zijn.
In levend ja daar zitten gradaties in en dat is volledig bijbels (melk vs vast voedsel, zuigelingen, jongelingen, etc.)
Ik geloof dat er inderdaad opwas in de genade(geloofsgroei) zal zijn bij een levendgemaakte maar om dat samen te brengen in een standenleer lijkt me zeer onverstandig.
Daar zullen de meningen over verdeeld zijn hier.
Dat is waar, er schuilt wel een gevaar in. Maar Forummer heeft hier vragen over. Een predikant word gebruikt om zaken van de hoorders te verklaren. Dat er iemand in de kerk zit en denkt, waar de dominee het nu over heeft is waar ik nu zo een worstelingen/vragen over hebt. En dat de dominee het dan verklaart, en dat de hoorder er weer wat aan hebt.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 02 jan 2021, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie