Veluanus (uit: Welk boek...)

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Veluanus (uit: Welk boek...)

Bericht door refo »

Anastasius Veluanus Der Leken Wechwyser in een herziene uitgave.
Hierin o.a. een gereformeerde afwijzing van de dubbele predestinatie.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Luther »

refo schreef:Anastasius Veluanus Der Leken Wechwyser in een herziene uitgave.
Hierin o.a. een gereformeerde afwijzing van de dubbele predestinatie.
Interessant. Kun je er samenvattend iets over zeggen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

Hij leert de 'kleine vrije wil', volgens hem zoals de eerste christenheid dat deed. God heeft de duivel niet toegstaan alles bij de mens te vernietigen. Hij heeft nog wat overgelaten waardoor we nog kunnen bidden en de volgende gedachte hebben: God gunt me de zaligheid als ik die maar niet door nalatigheid verbeur. Hij roept me immers door het Woord? Hij beveelt te bidden en belooft zeker te zullen helpen.

Volgens hem is AUgustinus eerst 20 jaar deze vrije-wilsopvatting toegedaan en toen predestinatietheoloog geworden. Als eerste. De oude kerken hadden die leer zo niet.

Hij geeft toe dat sommigen weer de vrije wil veel te groot maken, vandaar de kleine vrije wil. Maar die is van God overgelaten, zoals hij dus zegt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Luther »

refo schreef:Hij leert de 'kleine vrije wil', volgens hem zoals de eerste christenheid dat deed. God heeft de duivel niet toegstaan alles bij de mens te vernietigen. Hij heeft nog wat overgelaten waardoor we nog kunnen bidden en de volgende gedachte hebben: God gunt me de zaligheid als ik die maar niet door nalatigheid verbeur. Hij roept me immers door het Woord? Hij beveelt te bidden en belooft zeker te zullen helpen.

Volgens hem is AUgustinus eerst 20 jaar deze vrije-wilsopvatting toegedaan en toen predestinatietheoloog geworden. Als eerste. De oude kerken hadden die leer zo niet.

Hij geeft toe dat sommigen weer de vrije wil veel te groot maken, vandaar de kleine vrije wil. Maar die is van God overgelaten, zoals hij dus zegt.
Ben je het met hem eens?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ezen »

Veluanus is van voor de onlusten rond de Remonstranten. Ik las ergens dat het ahistorisch is om Veluanus te beoordelen door de bril van de synode van Dordrecht.
Ds Pieters zei dat geloof ik ergens.

Van hem is een monument opgericht ergens op de veluwe.
De zwaren uit de gemeente protesteerden ertegen, maar het is er toch gekomen.
Spitten en niet moe worden.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door freek »

refo schreef:Hij leert de 'kleine vrije wil', volgens hem zoals de eerste christenheid dat deed. God heeft de duivel niet toegstaan alles bij de mens te vernietigen. Hij heeft nog wat overgelaten waardoor we nog kunnen bidden en de volgende gedachte hebben: God gunt me de zaligheid als ik die maar niet door nalatigheid verbeur. Hij roept me immers door het Woord? Hij beveelt te bidden en belooft zeker te zullen helpen.

Volgens hem is AUgustinus eerst 20 jaar deze vrije-wilsopvatting toegedaan en toen predestinatietheoloog geworden. Als eerste. De oude kerken hadden die leer zo niet.

Hij geeft toe dat sommigen weer de vrije wil veel te groot maken, vandaar de kleine vrije wil. Maar die is van God overgelaten, zoals hij dus zegt.
Boeiend.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

Ik heb een hoofdstukje gescand. Vergeef me de scanproblemen. (Op zich ben ik wel tevreden over de tekstherkenning. Dat gaat toch steeds weer beter.)
Anastasius Veluanus schreef:
Over de vrije wil en de predestinatie

De vrije wil
Inzake dit onderwerp moeten de volgende zaken aan de orde komen: Ten eerste het vermogen om sommige zonden te laten en sommige deugden te doen. Ten tweede het vermogen om gehoor te geven, als God ons door zijn Woord roept. Ten derde het vermogen om van de verloste staat weer terug te keren tot een rampzalige toestand. Ten vierde moet de verharding ter sprake komen.
1. Paulus zegt duidelijk dat hij voor zijn bekering, zonder de Geest van Christus, uitwendige zonden kon laten, uitwendige deugden mocht beoefenen, en conform de wet van Mozes onberispelijk - in mensenogen - heeft geleefd (Filip. 3). Christus bevestigt dit, als Hij zegt dat de Farizeeën eenzelfde gerechtigheid in hun uitwendige doen en laten kunnen hebben door hun natuurlijke vermogens (Mat. 5). Ook tegenwoordig kunnen gelovige Joden en moslims zonder de Geest van Christus deze gerechtigheid volbrengen. Zoals ook wij voorafgaand aan de wedergeboorte goed en kwaad tot op zekere hoogte met ons verstand kunnen onderscheiden, zo is het ons ook mogelijk onze wil enigszins te buigen, om zulke goede dingen uitwendig te doen en het kwade te laten, hoewel we tot dat kwade geneigd zijn. Als de kinderen van Adam dit vermogen niet zouden behouden hebben na de val, en als alle zonden en deugden noodzakelijk zouden gebeuren, dan zou de overheid tevergeefs zijn ingesteld met al haar rechtspraak en straf. Dan was het ook oneerlijk dat op aarde en in de hel verschillende maten van pijn zijn. Als onechte christenen nu zeggen: Wij kunnen dronkenWij kunnen dronkenschap, hoererij en zulke dingen meer niet laten, dan liegen ze dubbelop, want ze kunnen het best met hun natuurlijke vermogens, net zo goed als Joden en moslims. Daarnaast wil de Heilige Geest hen helpen, als ze dat verlangen en Hem daarom bidden (Luc. 11).

2. Wanneer wij voorafgaand aan de wedergeboorte op dejuiste manier worden vermaand door het Woord van God met betrek­ king tot de eeuwige zaligheid en verdoemenis, dan kunnen we met ons verstand tot op zekere hoogte inzien, dat ons aan zulke leer best iets gelegen is. Ook kunnen wij onze wil enigszins die kant op sturen, dat wij ons door dat Woord laten onderwijzen. In dat geval zijn wij ertoe in staat onze zaligheid met behulp van de kleine vrije wil een beetje te bevorderen dan wel te verhinderen. Datzelfde geldt als wij door grote zonden van de wedergeboorte afgevallen zijn en daarna weer geroepen worden door het woord van God.
Dit kun je in de Bijbel ook zien: 'Zie Ik sta aan de deur en Ik klop, als iemand voor Mij opendoet, zal Ik bij hem binnenko­ men' (Op. 3). 'Hoort u heden Gods stem, verhardt uw hart dan niet' (Hebr. 3). Hetzelfde kom je tegen in diverse andere Bijbel­ teksten (onder andere in Mat. 11; 22; Luc. 14; Joh. 15), als geroe­ pen mensen vermaand en bedreigd worden, omdat zij hun vrije wil niet naar vermogen hebben gebruikt. 'Omdat je je Heer niet hebt willen volgen, en omdat je je hart hebt verhard, enz.' (zie Jer. 29; 30). Dat geldt ook voor die gedeeltes waar Hij ons voorspoed en hulp belooft, als wij onze wil maar zoveel mogelijk gebruiken (Am. 5). 'Als u het wilt, bekeer u dan' (Jer. 4, ook in Jes. l; Deut. 28; Lev. 27).
Op die manier de wil neigen tot de hulp die God aanbiedt, is minder moeilijk dan voor de wedergeboorte uitwendige zonden laten en je uitwendige deugden eigen maken. Hiermee wil ik niet zeggen dat geroepen mensen met hun eigen krachten het Woord van God op de juiste manier kunnen geloven, maar dat zij tot op zekere hoogte gewillig zijn uit het Woord van God te leren, hoe men de gave van het geloof van God zal ontvangen. Ook dat zij gewillig zijn Gods beloofde en aangeboden hulp in dezen te gebruiken.
Ook zeg ik hiermee niet dat wij ons kunnen laten onderwij zen met een wil die daartoe geheel genegen en verlangend is, maar dat we dit doen met een zieke en gebogen wil. Ik erken ook dat zo'n wil door de prediking of door lezen moet worden veroorzaakt en opgewekt (Rom. 10) - dat is het eerste trekken van de Vader.' Daarnaast moet deze wil nog met de Heilige eest versterkt worden en tot een verlangende gewilligheid worden gebracht . Dit is het tweede trekken van de Vader (Joh. ) .' Van beide trekkingen geldt dat er zowel instemming mee betuigd als weerstand tegen geboden kan worden. Wij kunnen i n stemmen met zowel het eerste als het tweede trekken of ons daartegen verzetten. Dat wij in het begin van onze bekering d oor overwegingen van eeuwige schade en eeuwig nut worden bewogen, hindert onze zaligheid niet. Het geloof en de dank­ bare liefde zullen daarop volgen. Kennis, neiging en instem­ ming: die drie zaken moeten in deze kwestie goed onderschei­ den worden.


3. De gelovigen kunnen hun deugden behouden met hulp
va n de Heilige Geest, maar ook de Heilige Geest vaarwel zeg­ gen en zo het geloof samen met alle andere deugden achter zich l a ten. De uitspraak 'Die nu staat, die hoede zich ervoor, dat hij niet valt' (Rom. 11) toont dat aan.
Vergelijk ook de teksten: 'bedroef de Heilige Geest niet' (Ef.
4), en: 'Let op, broeders, dat jullie niet afwijken van de levende God' (Hebr. 3). Paulus vermaant ons erop toe te zien dat wij Gods genade niet vergeefs hebben ontvangen (2 Kor. 6), en dikwijls dat wij toch bij de ontvangen genade zouden blijven: houdt stand! (Gal. 5) Ook Christus gebiedt ons te waken (Mat. 25; 26). Vele ver­ maningen in de Schrift zijn van deze aard.
Ik beweer hier niet dat wij zo'n vrije wil in alle voorgezegde ma nieren van onszelf hebben, maar dat God de menselijke natuur met een vrije wil heeft geschapen, en dit deel daarvan ook na de zondeval genadig bewaart . Als het erop aan komt, heb­ ben we van onszelf niets anders dan zonde. Ook ben ik niet van mening dat wij met behulp van het werk van de vrije wil de hulp van de Heilige Geest verdienen. Nog minder dat wij daarmee de hemel zouden verdienen . Ik erken ook dat de tien geboden door geen enkele herboren heilige op aarde volkomen kunnen wor­ den gehouden. De oorzaak daarvan is dat zij door de blijvende erfzonde worden gehinderd. Daarom heeft deze opvatting geen verwantschap met Pelagianen, monniken of andere dwaalgees­ ten, die het kleine vermogen van de mens veel te hoog inschatten en Christus' verdienste daardoor verduisteren .
Dit is zeker, dat het menselijk verstand de godsdienst die God in de Bijbel heeft laten beschrijven, nimmer had kunnen beden­ ken. Dit zou voor alle wijsgeren onmogelijk zijn geweest. Ook kan het menselijk verstand de godsdienst zoals die beschreven is niet begrijpen; en de menselijke wil kan zichzelf niet verlangend of bereid maken tot de dienst van God, noch het verstand verhel­ deren. Dit alles moet Gods Geest bewerken . Sommigen schatten het verstand en de wil van de mens al te hoog in, anderen hebben er weliswaar eenjuiste opvatting over, maar zij houden het lijden
en arbeiden van de wil voor verdienstelijk, dwars tegen Christus' verdienste in.
De predestinatietheologen 3 echter zijn van mening dat zelfs een geroepen mens zijn zaligheid niet kan bevorderen of tegen­ werken: is hij uitverkoren, dan moet hij volgen, is hij niet uitver­ koren, dan moet hij in de verdoemenis blijven. Men beweert ook dat alle zonden en deugden geheel noodzakelijk gebeuren. Deze opvatting is - naar mijn mening - schadelijk voor de mens en moet dan ook niet worden aanvaard. Immers, zou dit zo zijn, dan zou Gods verborgen wil in tegenspraak zijn met zijn openbare aankondigingen en straffen. God zou dan ook behagen schep­ pen in onze zonde en verdoemenis. Daardoor zouden veel goede mensen in hun gebed gehinderd worden en altijd twijfelen of zij wel uitverkoren zijn. De slechte mensen zouden nog vermeteler worden in allerlei kwaad en zich altijd verontschuldigen met een beroep op de predestinatie, zoals tegenwoordig veel schurken beginnen te doen.

Christus spreekt in de volgende uitspraken door middel van
d e predikant de gehele gemeente aan: 'Beter uw leven, en geloof het Evangelie' (Marc. i); 'Komt tot Mij, allen die belast bent, en 1 k zal u ontlasten' (Mat. u);'Bidt en u zult ontvangen' (Mat. 7); 'Mijn wil is niet dat de zondaren sterven, maar dat zij zich beke­ ren en leven. Bekeert u toch en leeft' (Ez. i8) enz. Als zij allemaal door dat ene genadewoord in één tempel op zo'n wijze worden geroepen, dan moet Christus wel alle mensen zonder onder­ scheid de zaligheid gunnen, of Hij bedoelt iets anders dan Hij egt. Dat zij verre van de waarachtige God, die zelf alle bedrieglijke tongen in de Schrift scherp heeft berispt .
Ook is het meer tot lof van Gods genade om veel mensen de zaligheid te gunnen, dan weinigen; eveneens dat de geroepenen door eigen schuld in de verdoemenis blijven, dan dat zij door Gods predestinatie daarin gehouden worden en belemmerd in het leren. Bovendien is het meer tot lof van Christus wanneer veel mensen door zijn bloed zalig kunnen worden, dan wanneer dat er weinig zouden zijn. Ook is het zeer tot eer van God dat Hij nog een klein stukje van het goed geschapen verstand en wil nog i n ons heeft behouden, en de duivel niet heeft toegestaan alles
totaa l te vernielen. Als wij in het geheel niets goeds na de zon­ deval zouden behouden hebben, dan zou er geen onderscheid russen mensen en duivelen zijn overgebleven . De opvatting van de kleine vrije wil zet ons enigszins aan tot bidden, en tot de vol­ gende gedachte: God gunt mij ongetwijfeld de zaligheid, mits ik haar niet door nalatigheid verbeur. Hij heeft mij immers met zijn Woord geroepen? Ook heeft Hij mij bevolen te bidden en te werken, en beloofd mij zeker te helpen.
De oude christenheid is in de eerste vierhonderd jaar een­ drachtig bij deze opvatting gebleven; daar leggen alle oude the­ ologen, zowel Griekse als Latijnse, getuigenis van af. Cyrillus zegt dat dit geloofsartikel op de goddelijke waarheid en op de algemene instemming van de kerk is gefundeerd, op basis van Johannes 6. Augustinus is van de katholieke schrijvers de eerste predestinatietheoloog geworden, en was daarvoor zeker twintig jaar de vrijewilsopvatting toegedaan. De eerste christenheid is de zuiverste geweest, daarom is haar mening hoog te waarderen, vooral de overeenstemming van alle theologen in de eerste vier­ honderd jaar. We moeten echter ook toegeven dat sommigen het menselijk vermogen te zeer op een voetstuk hebben geplaatst. Het legt ook veel gewicht in de schaal dat de martelaren, die hun bloed voor Jezus' Woord vergoten hebben, deze mening waren toegedaan. De Griekse Kerk is ook na de tijd van Augustinus altijd bij deze opvatting gebleven, zoals aan Theophilactus en anderen is te ontlenen. Datzelfde geldt voor het overgrote deel van de Latijnse Kerk, hoewel enige schrijvers Augustinus' gevoe­ len aanvaard hebben. Daarom is Philippus Melanchthon - naar mijn mening - zeer prijzenswaardig, dat hij het in zijn Loci com­ munes voor dit geloofsartikel heeft opgenomen.
De opvatting dat alle dingen door een onvermijdelijke nood­ zaak zo moeten gebeuren, zoals ze gebeuren, wordt voor en ten tijde van Augustinus bij de Stoïcijnen en de Manicheeërs gevon­ den.

Wanneer wij dikwijls vermaand worden door de prediking, en door het kloppen van de Geest aan ons geweten, en deson­ danks volharden in slechte zaken die ons wel bekend zijn, geldt dat God zulke zonden soms straft met verharding. Verharding wil zeggen dat Hij zijn genade van ons wegneemt. Dat gebeurt op twee manieren : Ten eerste, zodat wij ons geweten geheel en al verliezen, en geen enkele zonde meer als zonde beschouwen, omdat wij in gezondheid leven. Ten tweede, zodat wij in ons stervensuur niet op vergeving kunnen hopen, en in wanhoop sterven, zoals Judas, Farao en anderen. Daarom beveelt de Hei­ lige Geest dat ieder op zijn 'heden' bedacht moet zijn (Hebr. 3), en de Heer moet zoeken terwij l Hij te vinden is, en moet aan­ roepen, terwijl Hij nabij is Ges. 55), en dat wij moeten wandelen terwijl wij het licht hebben [(Joh.12,35)]. Vooral komt de straf van d e verharding meestal over hen die Gods waarheid kennen, en desondanks ketterij en allerlei duivelse dingen uitkramen , en te vu u r en te zwaard de waarheid bestrijden (Luc. ll).

De Schrift zegt enkele malen dat wij zelf onze harten ver­ ha rden (Hebr. 3; Jer. 32 en op vele andere plaatsen). Soms wordt gezegd dat God ons verhardt (Rom. 9). Wij verharden onszelf wanneer wij Gods aangeboden hulp niet aannemen of gebruiken willen. God verhardt ons wanneer Hij zijn genade helemaal van ons wegneemt, zodat wij ook van de kleine vrije wil beroofd wor­ den.
In dit verband moet ook worden bedacht dat de duivel alle
mensen die in doodsnood verkeren, bestrijdt. We moeten ons daarom tegen zijn verzoeking teweerstellen en ervan uitgaan dat nog niet één op de duizend mensen die met wanhoop worden aangevochten, door God is verlaten . Daar waar echte bekering volgt, is zeker vergeving. Want de barmhartigheid van de Vader en de verdiensten van de Zoon gaan alle zonden ver te boven. Op d it punt zondigen, is echter ontzettend gevaarlijk.
Een godvruchtig mens kan door bidden en vertrouwen een odanige genade van God ontvangen dat men aan de zaligheid wordt verbonden en nimmermeer rampzalig kan sterven, zoals gezegd wordt in het geloofsartikel over het gebed. Ook dit kan met duidelijke Schriftplaatsen worden aangetoond.

De predestinatie
Over de predestinatie moet in overeenstemming met de oude christenheid als volgt worden gedacht: Dat God van eeuwigheid bij zichzelf heeft besloten die mensen met zijn Geest te helpen en zalig te maken, die zich zo veel mogelijk laten gezeggen als zij geroepen worden, en die gehoorzaam blijven. Tot Gods besluit van de predestinatie behoort ook dat Hij sommigen, die daar bij­ zonder vurig om bidden, van de zaligheid verzekert. Evenzo dat God heeft besloten de anderen, die hun roeping niet gehoorza­ men, te verdoemen, en ook sommigen, zoals gezegd, te verhar­ den. Op deze voorwaarde zijn geroepen personen hetzij uitverkoren, hetzij verworpen, zoals Chrysostomus ergens5 zegt: Chris­ tus' verkiezing is niet gewelddadig, maar overredend.

Alle teksten die ons worden tegengeworpen, kunnen in deze zin verklaard worden. Neem bijvoorbeeld Handelingen 13: 'Die verordineerd waren tot het eeuwige leven, zijn gelovig gewor­ den.' Dit moet je zo opvatten, dat God het zo verordineerd heeft, dat diegene die zich laten onderwijzen wanneer zij Gods Woord horen, tot geloof gebracht zullen worden. Zulke gehoorzamen heeft de Vader aan zijn Zoon gegeven (Joh. q). Dezen heeft Hij in Christus uitverkoren (Ef. i). Paulus zegt ook dat God in over­ eenstemming met zijn voorkennis predestineert (Rom. 8). Het trekken waarvan Christus spreekt Goh. 6), betekent dat ons zeer kleine vermogen door Gods Woord en de Heilige Geest geholpen moet worden. Door middel van de prediking en het lezen [van Gods Woord] worden wij ertoe gebracht onze kleine vrije wil te gebruiken, en God om hulp te bidden . Op die manier werkt God de goede wil in ons (Filip 2). Dan wordt ons verstand getrokken uit de duisternis tot het heldere licht, en onze wil van tegenzin gebracht tot gewilligheid. Zonder een dergelijke voorgaande en begeleidende hulp hebben we in het geheel geen goede vermo­ gens (Joh. 15). Met betrekking tot Romeinen 9 vragen we ons af waarom God het toestaat dat de geroepen Joden zozeer in de verdoemenis blijven , aangezien zij toch Abrahams kinderen en bloedverwanten van zijn Zoon zijn. Ook veel uitspraken over de verharding moeten op deze manier worden uitgelegd .
Laatst gewijzigd door refo op 24 okt 2014, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Anastasius Veluanus Der Leken Wechwyser in een herziene uitgave.
Hierin o.a. een gereformeerde afwijzing van de dubbele predestinatie.
Ter info: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_683841

@Refo, wat staat er bij punt 1. ipv. 'dronkeningen'? Hier kan ik echt niets van maken. ;)
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 24 okt 2014, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Vagari »

Ach ja die totale doodsstaat hé, daar kun je niks mee! :s
Hoe kan Gods Woord dan zeggen:

2 De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
3 Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een.
Laatst gewijzigd door Vagari op 24 okt 2014, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

Vagari schreef:Ach ja die totale doodsstaat hé, daar kun je niks mee! :s
Hoe kan God Woord dan zeggen:

2 De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
3 Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een.
Ja, stel je voor dat je zelf wat moest doen! Dat is precies datgene waar V tegen ageert: die lijdelijkheid onder het vrome mooto dat een mens niets kan.
En eigenlijk kun je inderdaad niets met de doodstaat. Ik maak me sterk dat dat niet een boodschap is die van God komt. Althans, God benadrukt gehoorzaamheid, niet de doodstaat.

Die tekst gaat daar niet over deze discussie. Nastuurlijk is er niemand verstandig, maar daar gaat het niet om.
Het gaat erom: wat doe je als het evangelie verkondigd wordt?

Ik heb het boek vergeten mee naar huis te nemen, dus kan ik niet checken wat er staat. Maar de bedoeling is toch wel duidelijk tot zover.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Ik heb het boek vergeten mee naar huis te nemen, dus kan ik niet checken wat er staat. Maar de bedoeling is toch wel duidelijk tot zover.
Ja hoor. Maar ik was gewoon nieuwsgierig.

[Heb Sinterklaas maar eens lief aangekeken.]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

Ik heb de scan er even bijgepakt, maar in de tekstherkenning is een regel verdwenen omdat er een schaduw in de scan zat.
De tekst is nu verbeterd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Ik heb de scan er even bijgepakt, maar in de tekstherkenning is een regel verdwenen omdat er een schaduw in de scan zat.
De tekst is nu verbeterd.
Oké (zit nu nog een dubbelopje in).
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Vagari »

refo schreef:
Vagari schreef:Ach ja die totale doodsstaat hé, daar kun je niks mee! :s
Hoe kan God Woord dan zeggen:

2 De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
3 Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een.
Ja, stel je voor dat je zelf wat moest doen! Dat is precies datgene waar V tegen ageert: die lijdelijkheid onder het vrome mooto dat een mens niets kan.
En eigenlijk kun je inderdaad niets met de doodstaat. Ik maak me sterk dat dat niet een boodschap is die van God komt. Althans, God benadrukt gehoorzaamheid, niet de doodstaat.

Die tekst gaat daar niet over deze discussie. Nastuurlijk is er niemand verstandig, maar daar gaat het niet om.
Het gaat erom: wat doe je als het evangelie verkondigd wordt?
.
Oef, niets. Het gaat zo moeilijk als je dood bent.


Zeker, God eist in zijn Woord volkomen gehoorzaamheid. En wij hebben het recht niet om hem niet te gehoorzamen. Maar na de zondeval zijn wij dood in zonden en misdaden dus kunnen we hem niet gehoorzamen.

Conclusie:
Alle mensen zijn verloren.

Tenzij:
God een Plaatsvervanger stuurt om aan Zijn recht te voldoen. Wat Hij ook heeft gedaan!

Dus:
Als het ooit nog goed moet komen tussen God en je ziel heb je De Plaatsvervanger, Christus, nodig.

Hoe kom ik daaraan?
Alleen door een waar geloof in Christus zegt God in Zijn Woord.

Maar als alle mensen dood zijn hoe kunnen ze dan geloven dat Hij het is?

15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?
16 En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Wat is je voorstel om te doen, om niet lijdelijk te zijn, als je dood bent?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mannetje »

Stoppen met redeneren en door de knieën gaan.
-
Plaats reactie