Veluanus (uit: Welk boek...)

Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Vagari »

Mannetje schreef:Voor mij hoef je niet te stoppen hoor.
Maar het is Zijn Eigen Woord dat doden zullen horen, de Stem van de Levende God!
Blijf je redeneren dan zeg je ook daar: een dode kan niet horen...
Is ook waar toch? Een dode kan toch niet horen? Daarom is het zo'n wonder.

Ik wilde alleen even een groot streep zetten door die vrije wil. Ook al is het maar een kleintje. De mens heeft echt geen vrije wil. Hij is slaaf van de satan of zijn Meester is Christus.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Vagari schreef:Velen lezen aan het woordje echt voorbij, in mijn post.

Tegenwoordig @refo is de zondag de dag van de week waar ik naar toe leef maar komt dat uit mijzelf?
Maar vóór die tijd ging je toch ook?
Wij scharen dat onder het 'de middelen waarnemen'. Daar worden mensen toe opgeroepen. En daar kunnen mensen in zekere zin ook zelf voor 'kiezen'.
In hoeverre deze middelen kracht doen op je ziel, nee, daar kun je niet voor kiezen.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door GJdeBruijn »

Vagari schreef:
Mannetje schreef:Voor mij hoef je niet te stoppen hoor.
Maar het is Zijn Eigen Woord dat doden zullen horen, de Stem van de Levende God!
Blijf je redeneren dan zeg je ook daar: een dode kan niet horen...
Is ook waar toch? Een dode kan toch niet horen? Daarom is het zo'n wonder.

Ik wilde alleen even een groot streep zetten door die vrije wil. Ook al is het maar een kleintje. De mens heeft echt geen vrije wil. Hij is slaaf van de satan of zijn Meester is Christus.
Die streep zet je dan wel op de verkeerde plaats en op het verkeerde moment.
De oproep van Gods Woord is niet krachteloos omdat we geen vrije wil hebben maar juist andersom: Omdat we geen vrije wil hebben zullen we nooit naar God omzien tenzij Hij komt door de roepstem van Zijn Woord.
De onwil van de mens is de aanleiding tot de verkondiging van het evangelie voor onwillige zondige mensen. Het evangelie wordt dan ten diepste niet gepredikt om ons in onze doodstaat te bevestigen maar om ons daaruit te verlossen.
De geknechte, verdorven wil heeft dan ook geen betrekking op onze keuzes om de middelen waar te nemen, maar op het gelovig aanvaarden dat we verdoemelijk voor God liggen en van vrije genade alleen moeten leven. De onwil betreft niet de zaligheid door middelen verkrijgen, maar de wijze waarop die genade wordt toegepast: Door een sterven aan jezelf en het leven vinden buiten jezelf in Christus. Daar gaat onze wil tegen tekeer. Een vrome kerkgang, een rechtzinnige belijdenis enz. kan een mens nog aardig op de been houden zonder vrije wil.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Vagari »

Ja, kun je me dan uitleggen waar ik dit tegenspreek? (Dit is een oprechte vraag, ik wil echt graag weten of ik mis zit)

Als God Zijn Geest zendt zal je er toch ook eerst achterkomen dat je het Evangelie niet wilt en kunt geloven voordat het geloof, waardoor je Christus als Borg kunt aannemen, geschonken wordt?

Ow, wacht even ik zie dat er nog iets aan toegevoegd is.

Dat laatste klopt zeker. Dit wil echter niet zeggen dat er geen genade voor nodig is om elke zondag naar de kerk te gaan. Ik zeg niet dat die genade zaligmakend is!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door eilander »

Calvijn noemt het daarom ook al een vorm van uitverkiezing dat wij 's zondags onder het Woord zitten, terwijl veel anderen er geen boodschap meer aan hebben.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Vagari schreef:Ja, kun je me dan uitleggen waar ik dit tegenspreek? (Dit is een oprechte vraag, ik wil echt graag weten of ik mis zit)

Als God Zijn Geest zendt zal je er toch ook eerst achterkomen dat je het Evangelie niet wilt en kunt geloven voordat het geloof, waardoor je Christus als Borg kunt aannemen, geschonken wordt?

Ow, wacht even ik zie dat er nog iets aan toegevoegd is.

Dat laatste klopt zeker. Dit wil echter niet zeggen dat er geen genade voor nodig is om elke zondag naar de kerk te gaan. Ik zeg niet dat die genade zaligmakend is!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel eens een uitvlucht zoek om niet te gaan.
Ik ga uiteindelijk dan toch maar, omdat ik kinderen heb en daar een voorbeeldfunctie in heb.
En dan komt het heel vaak voor dat ik dan juist zo vertroost en bemoedigd word.
Ik ga er echter ook wel eens uit zoals ik in de kerk gekomen ben, en dat is mijn eigen schuld, omdat mijn gedachten afgedwaald zijn.
De duivel weet je heel goed in je zwakke plek te raken.
Ik hoor wel eens van mensen dat ze op zondagmorgen de natuur in trekken, omdat God daar ook zichtbaar is.
Dan haalt men Psalm 19 er nog bij, als vroom sausje.
Een mens heeft van nature geen behoefte, dat bemerk ik bij mezelf veel te vaak.
Dan zijn we misschien geneigd daarin te blijven hangen, terwijl de Heere zoveel goeds geeft.
De kerkklokken luiden ook voor jou Vagari, het is nog genadetijd.
De Heere roept ook jou.

Maar het kan zijn dat jij precies hetzelfde bedoeld hebt te zeggen. :)
Zo gaat dat wel eens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
Vagari schreef:Velen lezen aan het woordje echt voorbij, in mijn post.

Tegenwoordig @refo is de zondag de dag van de week waar ik naar toe leef maar komt dat uit mijzelf?
Maar vóór die tijd ging je toch ook?
Wij scharen dat onder het 'de middelen waarnemen'. Daar worden mensen toe opgeroepen. En daar kunnen mensen in zekere zin ook zelf voor 'kiezen'.
In hoeverre deze middelen kracht doen op je ziel, nee, daar kun je niet voor kiezen.
Zijn er door God ook beloften aan het gebruik van de middelen gegeven ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door ejvl »

Het gebed, het roepen en kloppen wel.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Vagari »

Mmmhh, nu stop ik er maar eens mee volgens mij heb ik in al mijn post (inclusief die ver bovenaan 'verdwenen' zijn) alles wel gezegd. Ik zou mezelf nu alleen gaan herhalen.

En, ja Mara, dat bedoel ik ook en dan ook nog iets verder. Alleen verwacht ik soms op refoforum toch een bepaalde basis om te communiceren over dit soort onderwerpen. Soms ben ik dan niet helemaal compleet in mijn woorden maar dat wekt enorme verwarring merk ik wel.

De belangrijkste post ging over Zondag 2:
Kunnen gij dit alles volkomenlijk houden?
Nee ik, want ik ben van nature geneigd God en mijn naaste te haten.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Wittewrongel »

Vagari schreef:Mmmhh, nu stop ik er maar eens mee volgens mij heb ik in al mijn post (inclusief die ver bovenaan 'verdwenen' zijn) alles wel gezegd. Ik zou mezelf nu alleen gaan herhalen.

En, ja Mara, dat bedoel ik ook en dan ook nog iets verder. Alleen verwacht ik soms op refoforum toch een bepaalde basis om te communiceren over dit soort onderwerpen. Soms ben ik dan niet helemaal compleet in mijn woorden maar dat wekt enorme verwarring merk ik wel.

De belangrijkste post ging over Zondag 2:
Kunnen gij dit alles volkomenlijk houden?
Nee ik, want ik ben van nature geneigd God en mijn naaste te haten.
Maar is dat je nood geworden? nee want ik ben/lig dood. En hoe kan het dan Tog dat er mensen zalig worden. Omdat God het wil.. Maar wil God dan dat deze zalig wordt en die verloren gaat.... Over sommige vragen zal je misschien altijd blijven nadenken maar denk dan aan het laatste. Als de oordeelsdag komt en jij daar staat. Dan zal je op al Zijn vragen geen antwoord hebben want het is eigen schuld. Wij hebben gezondigd en zijn van het hielspoor afgegaan. Ja wij... Nu dan is het misschien niet slimmer om te stoppen met redeneren en lees de bijbel en bid. Al is het een gebed vol met zonde. Misschien wil God nog naar je omzien niet om iets van jou maar alleen uit redenen van Zichzelf
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
Vagari schreef:Velen lezen aan het woordje echt voorbij, in mijn post.

Tegenwoordig @refo is de zondag de dag van de week waar ik naar toe leef maar komt dat uit mijzelf?
Maar vóór die tijd ging je toch ook?
Wij scharen dat onder het 'de middelen waarnemen'. Daar worden mensen toe opgeroepen. En daar kunnen mensen in zekere zin ook zelf voor 'kiezen'.
In hoeverre deze middelen kracht doen op je ziel, nee, daar kun je niet voor kiezen.
Zijn er door God ook beloften aan het gebruik van de middelen gegeven ?
Lastige vraag. Ik denk niet dat je deze dingen kunt scharen onder 'bidt en u zal gegeven worden, klopt, en u zal opengedaan worden, etc.'. Beloften zijn alleen aan het geloof verbonden.
Maar je ziet wel in de Bijbel dat God ook de 'acties' van natuurlijke mensen zegent: het volk Israël, ook als het niet oprecht tot God riep, Achab, als hij zich vernedert.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bona Fide »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
Vagari schreef:Velen lezen aan het woordje echt voorbij, in mijn post.

Tegenwoordig @refo is de zondag de dag van de week waar ik naar toe leef maar komt dat uit mijzelf?
Maar vóór die tijd ging je toch ook?
Wij scharen dat onder het 'de middelen waarnemen'. Daar worden mensen toe opgeroepen. En daar kunnen mensen in zekere zin ook zelf voor 'kiezen'.
In hoeverre deze middelen kracht doen op je ziel, nee, daar kun je niet voor kiezen.
Zijn er door God ook beloften aan het gebruik van de middelen gegeven ?
Jazeker (en ik vermoed dat jij dat antwoord ook zou geven, toch?).

Ik dacht bijv. aan Romeinen 10 : 14 en 15: "Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe lieflijk zijn de voeten dergenen die vrede verkondigen, dergenen die het goede verkondigen!"

Door het stellen van deze vragen wijst God door de mond van Paulus hier dus (a) zelf het middel aan, waardoor hij Zijn Kerk bouwt, nl. de prediking en (b) dat daardoor het geloof wordt gewerkt. Zie ook deze kanttekening op vers 14: "In de rest van dit hoofdstuk verklaart de apostel het middel waardoor het ware geloof in Christus wordt verkregen, namelijk door de predicatie des Evangelies, gepredikt van degenen die daartoe wettiglijk gezonden zijn; hoewel dezelve in allen haar behoorlijke vrucht niet heeft."
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Bona Fide schreef:Jazeker (en ik vermoed dat jij dat antwoord ook zou geven, toch?).
Heb je de vraag wel goed gelezen? Aan het waarnemen van de middelen zijn geen beloften verbonden (dan zou iedereen die bijv. naar de kerk gaat behouden worden), wel aan het geloof. Dáár gaat het over in Rom. 10.

Edit> Overigens kan Veluanusdiscussie misschien beter geknipt worden?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door GJdeBruijn »

Wie niet gelooft neemt het middel niet waar!
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bona Fide »

Posthoorn schreef:
Bona Fide schreef:Jazeker (en ik vermoed dat jij dat antwoord ook zou geven, toch?).
Heb je de vraag wel goed gelezen? Aan het waarnemen van de middelen zijn geen beloften verbonden (dan zou iedereen die bijv. naar de kerk gaat behouden worden), wel aan het geloof. Dáár gaat het over in Rom. 10.

Edit> Overigens kan Veluanusdiscussie misschien beter geknipt worden?
Ik heb de vraag goed gelezen en daar op geantwoord. Maar jouw conclusie (dat iedereen dan behouden zal worden) deel ik niet. Lees ook het laatste gedeelte van de kanttekening die ik citeerde: "... gepredikt van degenen die daartoe wettiglijk gezonden zijn; hoewel dezelve in allen haar behoorlijke vrucht niet heeft."

En lees ook wat onze vaderen belijden in de Dordtse Leerregels Hfdstk. 1 Par. 16: "Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten.
Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen die, God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren."
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Plaats reactie