Mee helpen verdoemen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Mee helpen verdoemen?

Bericht door SecorDabar »

Voordat over satan en alle goddelozen het oordeel zal geveld worden,
zal Christus Zijn uitverkorenen aan Zijn rechterhand zetten.
Zij zullen voor de ogen van hun vijanden verheerlijkt worden en over de goddelozen heersen en hen helpen verdoemen.
Citaat van wijlen Ds. W. de Wit, (Saambinder 28 april 1966).

Eens toch is de tijd der genade voorbij. Dan wordt de rekening opgemaakt en dan volgt het oordeel, dat de Heere, de rechtvaardige Rechter, vellen zal over alle vlees en dan zal loon of straf naar werken worden toegedeeld. In dat gericht zullen ook de engelen delen, ook de leraars, ook de twaalf apostelen, ook de rechtvaardigen.
Deze zullen helpen verdoemen de goddelozen.
Citaat van wijlen Ds. W.L. Tukker uit Groot Ammers (Gereformeerd weekblad 23 augustus 1969)

De heiligen zullen mede de wereld oordelen. Ze zullen instemmen in het oordeel dat Christus vellen zal. Eigen vlees en bloed zullen ze helpen - verdoemen. Dat is voor ons vleselijk gevoel hier op aarde onbegrijpelijk. Maar dan zal er geen eigenlievend vlees meer bij Gods kinderen zijn. Ze zullen dat voor goed hebben afgelegd, dus komen er geen vleselijke bloedbanden meer in aanmerking, want ze zijn als de engelen Gods in de hemel. Citaat uit de Wachter Sions 7 januari 1955

Hoe denken de forumleden hierover? Wat voor een gedachte roept dit bij Gods kinderen op?
Is het Bijbels onderbouwd?
Lezen of beluisteren we dit nog wel in onze tijd?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mee helpen verdoemen?

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:Voordat over satan en alle goddelozen het oordeel zal geveld worden,
zal Christus Zijn uitverkorenen aan Zijn rechterhand zetten.
Zij zullen voor de ogen van hun vijanden verheerlijkt worden en over de goddelozen heersen en hen helpen verdoemen.
Citaat van wijlen Ds. W. de Wit, (Saambinder 28 april 1966).

Eens toch is de tijd der genade voorbij. Dan wordt de rekening opgemaakt en dan volgt het oordeel, dat de Heere, de rechtvaardige Rechter, vellen zal over alle vlees en dan zal loon of straf naar werken worden toegedeeld. In dat gericht zullen ook de engelen delen, ook de leraars, ook de twaalf apostelen, ook de rechtvaardigen.
Deze zullen helpen verdoemen de goddelozen.
Citaat van wijlen Ds. W.L. Tukker uit Groot Ammers (Gereformeerd weekblad 23 augustus 1969)

De heiligen zullen mede de wereld oordelen. Ze zullen instemmen in het oordeel dat Christus vellen zal. Eigen vlees en bloed zullen ze helpen - verdoemen. Dat is voor ons vleselijk gevoel hier op aarde onbegrijpelijk. Maar dan zal er geen eigenlievend vlees meer bij Gods kinderen zijn. Ze zullen dat voor goed hebben afgelegd, dus komen er geen vleselijke bloedbanden meer in aanmerking, want ze zijn als de engelen Gods in de hemel. Citaat uit de Wachter Sions 7 januari 1955

Hoe denken de forumleden hierover? Wat voor een gedachte roept dit bij Gods kinderen op?
Is het Bijbels onderbouwd?
Lezen of beluisteren we dit nog wel in onze tijd?
Er staan lezenswaardige zaken over in het boek van dr. Steenblok: 'De voleinding der eeuwen'.
Dit boek spreekt niet over speculaties, maar is duidelijk en Schriftuurlijke gegrond.
Ik zou we wat citaten uit kunnen citeren, en ik kan moeilijk bedenken dat iemand daar wat tegen
kan hebben. Het is helder en klaar verwoord zonder in speculaties te vervallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Mee helpen verdoemen?

Bericht door Mannetje »

Als ik heel eerlijk ben, dan kan ik mijzelf hier op dit moment heel weinig bij voorstellen. Daarmee wil ik het niet ontkennen, maar ik leef hier in het ondermaanse, waarbij ik het heel moeilijk vind om voorstelling van het hemelse te maken.
Het zal daar volmaakt zijn. En als dit bij de volmaaktheid hoort, dan zal het goed zijn, hoe onvoorstelbaar nu voor een beperkt mensenverstand.
-
1907
Berichten: 109
Lid geworden op: 19 feb 2014, 18:47
Contacteer:

Re: Mee helpen verdoemen?

Bericht door 1907 »

Mannetje schreef:Als ik heel eerlijk ben, dan kan ik mijzelf hier op dit moment heel weinig bij voorstellen. Daarmee wil ik het niet ontkennen, maar ik leef hier in het ondermaanse, waarbij ik het heel moeilijk vind om voorstelling van het hemelse te maken.
Het zal daar volmaakt zijn. En als dit bij de volmaaktheid hoort, dan zal het goed zijn, hoe onvoorstelbaar nu voor een beperkt mensenverstand.
Helemaal mee eens.
Ter illustratie: ik hoorde eens het volgende verhaal.

Een mens was gestorven en moest voor God verschijnen.
God sprak tot hem: "Gaat weg van Mij, Ik heb u nooit gekend!"
De mens in kwestie hoorde ineens iemand "Amen!" zeggen, om hiermee als het ware aan te tonen dat dit oordeel eerlijk en rechtvaardig was.
Toen de mens keek wie het was, zag hij dat zijn eigen vader het was die dit sprak.
Die vader was reeds vele jaren geleden overleden en mocht ingaan in de eeuwige gelukzaligheid.
De bloedbanden tussen vader en zoon waren weggevallen en de vader betuigde dat God niets verkeerd doet.

Hoewel dit verhaal natuurlijk niet waar gebeurd kan zijn, omdat niemand ooit heeft gezien hoe God iemand oordeelde, geeft het mijns inziens wel duidelijk aan dat wij er hier op aarde werkelijk geen voorstelling van kunnen maken hoe volmaakt het in de hemel moet zijn.

Die vader of moeder liefheeft boven Mij,
is Mijns niet waardig;
en die zoon of dochter liefheeft boven Mij,
is Mijns niet waardig
Mattheus 10:37
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Mee helpen verdoemen?

Bericht door Mannetje »

Met dat ik het nu weer lees, bedenk ik het volgende.
NU leven wij, met onze geliefden (ouders, kinderen, man, vrouw, vrienden) in het heden der genade.
Laat toch de overdenking van dit onderwerp toch reden te meer zijn om Gods aangezicht voor hen en onszelf te zoeken!
-
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Mee helpen verdoemen?

Bericht door Ezen »

Het zal allemaal niet zo gaan. De gelovigen ( in de ruimste zin) zullen de nieuwe aarde bevolken. De anderen niet. Er zullen geen vaders amen zeggen. Gelukkig niet. Het is al erg genoeg dat hun zoon er niet bij is.
We moeten het doen met schaarse gegevens uit de bijbel. Niet fantaseren.
Spitten en niet moe worden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mee helpen verdoemen?

Bericht door eilander »

Ezen schreef:Het zal allemaal niet zo gaan. De gelovigen ( in de ruimste zin) zullen de nieuwe aarde bevolken. De anderen niet. Er zullen geen vaders amen zeggen. Gelukkig niet. Het is al erg genoeg dat hun zoon er niet bij is.
We moeten het doen met schaarse gegevens uit de bijbel. Niet fantaseren.
Betrek dan bij die "schaarse gegevens" wel de volgende teksten:

1 Korinthe 6:2 Weet gij niet dat de heiligen de wereld oordelen zullen?
Mattheüs 19:28 En Jezus zeide tot hen: Voorwaar Ik zeg u, dat gij die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.

Als er overigens maar schaarse gegevens zijn, begrijp ik niet helemaal dat je je bijdrage al begint met de stelligheid dat het allemaal zo niet zal gaan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mee helpen verdoemen?

Bericht door -DIA- »

Het kan toch niet anders?

Het uitverkoren volk valt aan Gods kant.
Dan vallen vleselijke banden weg, hoe nauw die op de aarde ook geweest zijn.
De vernieuwde mens die wil wat God wil, die zal ook mede zijn nauwste aardse verwanten
mede verdoemen omdat die band doorgesneden is en omdat hij niet anders wil dan God wil.
Hij wil namelijk dat God verheerlijkt wordt, en als Hij Zich verheerlijkt in de verlorenen dan
stemt hij daar hartelijk mee in. Want wat uit God geboren is, dat wil de wil van God doen,
en haat het kwade, en vandaar ook de rechtvaardige straf over het kwade.

Ik meen toch echt dat we nooit anders hebben geleerd, en ook het levende volk
getuigt hier van.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Mee helpen verdoemen?

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:Het kan toch niet anders?

Het uitverkoren volk valt aan Gods kant.
Dan vallen vleselijke banden weg, hoe nauw die op de aarde ook geweest zijn.
De vernieuwde mens die wil wat God wil, die zal ook mede zijn nauwste aardse verwanten
mede verdoemen omdat die band doorgesneden is en omdat hij niet anders wil dan God wil.
Hij wil namelijk dat God verheerlijkt wordt, en als Hij Zich verheerlijkt in de verlorenen dan
stemt hij daar hartelijk mee in. Want wat uit God geboren is, dat wil de wil van God doen,
en haat het kwade, en vandaar ook de rechtvaardige straf over het kwade.

Ik meen toch echt dat we nooit anders hebben geleerd, en ook het levende volk
getuigt hier van.
uw reactie, DIA sluit dus aan bij het door mij genoemde citaat:

Dat is voor ons vleselijk gevoel hier op aarde onbegrijpelijk. Maar dan zal er geen eigenlievend vlees meer bij Gods kinderen zijn. Ze zullen dat voor goed hebben afgelegd, dus komen er geen vleselijke bloedbanden meer in aanmerking, want ze zijn als de engelen Gods in de hemel. Citaat uit de Wachter Sions 7 januari 1955


Het is dus voor ouders dan ook nog meer een indringende aansporing om voor hun kinderen te bidden.
Andersom voor de kinderen om voor hun ouders te bidden.
Want de bloedbanden zullen in de hemel verbroken worden.
Al zal er wel herkenning van elkaar zijn.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Mee helpen verdoemen?

Bericht door Ezen »

eilander schreef:
Ezen schreef:Het zal allemaal niet zo gaan. De gelovigen ( in de ruimste zin) zullen de nieuwe aarde bevolken. De anderen niet. Er zullen geen vaders amen zeggen. Gelukkig niet. Het is al erg genoeg dat hun zoon er niet bij is.
We moeten het doen met schaarse gegevens uit de bijbel. Niet fantaseren.
Betrek dan bij die "schaarse gegevens" wel de volgende teksten:

1 Korinthe 6:2 Weet gij niet dat de heiligen de wereld oordelen zullen?
Mattheüs 19:28 En Jezus zeide tot hen: Voorwaar Ik zeg u, dat gij die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.

Als er overigens maar schaarse gegevens zijn, begrijp ik niet helemaal dat je je bijdrage al begint met de stelligheid dat het allemaal zo niet zal gaan.
Wat ik zeg staat in de bijbel. Of denk je dat de nieuwe aarde een lege planeet zal zijn? Dus zo zal 't zijn en ik zal er spitten. Of denk je dat we allemaal gaan luieren of de hele dag bij God staan? Zo zijn mensen niet geschapen.

En de genoemde teksten bewijzen weinig. In ieder geval niet dat vaders amen gaan zeggen als hun zoon verdoemd wordt. We nemen veelal wereld te ruim en gelovigen te krap.
Spitten en niet moe worden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mee helpen verdoemen?

Bericht door eilander »

Ezen schreef:
eilander schreef:
Ezen schreef:Het zal allemaal niet zo gaan. De gelovigen ( in de ruimste zin) zullen de nieuwe aarde bevolken. De anderen niet. Er zullen geen vaders amen zeggen. Gelukkig niet. Het is al erg genoeg dat hun zoon er niet bij is.
We moeten het doen met schaarse gegevens uit de bijbel. Niet fantaseren.
Betrek dan bij die "schaarse gegevens" wel de volgende teksten:

1 Korinthe 6:2 Weet gij niet dat de heiligen de wereld oordelen zullen?
Mattheüs 19:28 En Jezus zeide tot hen: Voorwaar Ik zeg u, dat gij die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.

Als er overigens maar schaarse gegevens zijn, begrijp ik niet helemaal dat je je bijdrage al begint met de stelligheid dat het allemaal zo niet zal gaan.
Wat ik zeg staat in de bijbel. Of denk je dat de nieuwe aarde een lege planeet zal zijn? Dus zo zal 't zijn en ik zal er spitten. Of denk je dat we allemaal gaan luieren of de hele dag bij God staan? Zo zijn mensen niet geschapen.

En de genoemde teksten bewijzen weinig. In ieder geval niet dat vaders amen gaan zeggen als hun zoon verdoemd wordt. We nemen veelal wereld te ruim en gelovigen te krap.
Je haalt dingen wat door elkaar, naar mijn mening. Het gaat hier over het oordeel op de jongste dag, terwijl jij het hebt over het leven op de nieuwe aarde. Dat is iets anders. Jouw reactie is dus geen reactie op de teksten die ik aanhaalde.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Mee helpen verdoemen?

Bericht door Desiree »

.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


1907
Berichten: 109
Lid geworden op: 19 feb 2014, 18:47
Contacteer:

Re: Mee helpen verdoemen?

Bericht door 1907 »

Ezen schreef:
eilander schreef:
Ezen schreef:Het zal allemaal niet zo gaan. De gelovigen ( in de ruimste zin) zullen de nieuwe aarde bevolken. De anderen niet. Er zullen geen vaders amen zeggen. Gelukkig niet. Het is al erg genoeg dat hun zoon er niet bij is.
We moeten het doen met schaarse gegevens uit de bijbel. Niet fantaseren.
Betrek dan bij die "schaarse gegevens" wel de volgende teksten:

1 Korinthe 6:2 Weet gij niet dat de heiligen de wereld oordelen zullen?
Mattheüs 19:28 En Jezus zeide tot hen: Voorwaar Ik zeg u, dat gij die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.

Als er overigens maar schaarse gegevens zijn, begrijp ik niet helemaal dat je je bijdrage al begint met de stelligheid dat het allemaal zo niet zal gaan.
Wat ik zeg staat in de bijbel. Of denk je dat de nieuwe aarde een lege planeet zal zijn? Dus zo zal 't zijn en ik zal er spitten. Of denk je dat we allemaal gaan luieren of de hele dag bij God staan? Zo zijn mensen niet geschapen.

En de genoemde teksten bewijzen weinig. In ieder geval niet dat vaders amen gaan zeggen als hun zoon verdoemd wordt. We nemen veelal wereld te ruim en gelovigen te krap.
Even ter verduidelijking: het verhaal wat ik schreef moet niet opgevat worden dat het letterlijk zo zal gebeuren.
Het is meer een aanduiding van hoe het zou kunnen gaan als bloedbanden verbroken worden.
En het is wel degelijk zo dat degenen die voor eeuwig bij God mogen zijn, God volkomen zullen toevallen wat betreft Zijn oordelen.
Zelfs als dit inhoudt dat hun eigen kinderen verloren gaan.
Zij zullen God eeuwig loven, dus ook Zijn rechtvaardigheid!


Na dezen zag ik, en zie,
een grote schare, die niemand tellen kon,
uit alle natie en geslachten en volken en talen,
staande voor den troon en voor het Lam,
bekleed zijnde met lange witte klederen,
en palm takken waren in hun handen.
En zij riepen met grote stem, zeggende:
De zaligheid zij onzen God,
Die op den troon zit, en het Lam.

En al de engelen stonden rondom den troon
en rondom de ouderlingen en de vier dieren;
en vielen voor den troon neder op hun aangezicht,
en aanbaden God,
Zeggende: Amen.
De lof en de heerlijkheid en de wijsheid
en de dankzegging en de eer en de kracht
en de sterkte zij onzen God in alle eeuwigheid. Amen.
Openbaringen 7:9-12
Plaats reactie