Natuurlijk ligt dat voor mijn rekening van wat ik schrijf.Zucht schreef:Onzin en lariekoek, echt. Je durft trouwens nogal wat te zeggen Secor.SecorDabar schreef:Er zijn inderdaad genoeg goede catechismusverklaringen, waarin Schrift met Schrift wordt vergeleken.Zucht schreef:Jaja, als ds. Verschuure iets zegt, valt heel refoforum hierover. Nu is er een citaat van ds. Verhagen en dan is de context ineens heel belangrijk. Want ja, dit hadden jullie niet gedacht. Nu ik zal het je vertellen: Met deze toepassing sluit ds. Verhagen zijn verklaring af over de zondagen 25 tot en met 30. Deze zondagen handelen over de sacramenten.DDD schreef:Zoiets als wat dominee De Heer ook probeerde te schrijven in De Saambinder, over de standen in het genadeleven. Daarbij helaas overslaande dat daaraan een heel verschillende invulling kan worden gegeven.
Ik vind overigens de opmerkingen van ds. Verhagen op zichzelf beschouwd niet bijbels en ook niet gereformeerd. Maar het doet zeker ter zake in dit draadje. Ik vraag me alleen af of er niet een paar zinnen vóór staan die een duidelijker adres geven. Want het maakt nog wel een verschil in welke context je een dergelijke uitspraak doet, natuurlijk.
Hoewel ds. Verhagen ook een (ruim) evangelie mocht prediken, is dit stukje niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Ds. Veschuure blijft dus geheel in de lijn van ds. Verhagen en ds. GH Kersten. Punt.
Ik ben inmiddels bij zondag 32. Er zijn genoeg verklaringen, maar ook deze van ds. Verhagen kan ik iedereen van harte aanbevelen.
Ik kan iedereen eens aanraden om eens verklaringen te lezen van predikanten uit de 17e / 18e eeuw.
Denk bijvoorbeeld aan Petrus van der Hagen, Justus Vermeer, Smijtegelt, van der Groe, van der Kemp, Ferre en Brinkman.
Daar lees ik totaal niets van allerlei beperkingen zoals die door GG en GGN dominees wordt gepredikt.
Sla eens een willekeurige catechismusverklaring van de GG/GGN op en je vindt over het algemeen genomen maar weinig Schrift met Schrift vergelijkende.
In de meeste GGN worden juist de verklaringen gelezen die jij noemt. Je zou daar goed lid kunnen zijn.
Maar met een goede consciëntie durf ik dat te schrijven.
Ik schrijf dan ook: - over het algemeen genomen -!
Bewijs u maar eens of er ook echt Schrift met Schrift vergeleken wordt in de catechismusverklaringen van genoemde kerkverbanden.
Dan wil ik mijn woorden wel terug nemen.