Wat houdt 'gestorven aan de wet' in?

Plaats reactie
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Wat houdt 'gestorven aan de wet' in?

Bericht door Julian Brasser »

Met aandacht heb ik in 'de Saambinder' van 20 februari 2014 het stukje 'De chronologie van de drie stukken in de Heidelbergse Catechismus' van ds. G. Hoogerland gelezen.
Hij suggereert daarbij dat Paulus het in Romeinen 7 en Galaten 3 het over het inleven van het stuk der ellende heeft: 'hoe groot mijn zonden en ellenden zijn'.
Ik citeer: "Zegt hij (Paulus) zelf niet in Romeinen 7 en Galaten 3 dat, toen het gebod kwam de zonde weder levend is geworden, en dat hij gestorven is, ja dat de wet hem gedood heeft (de ellende), opdat hij 'eens Anderen worden zou'(verlossing), en opdat hij Gode leven zou (dankbaarheid)."
ds. G. Hoogerland suggereert hier dat Paulus met 'de zonde weder levend geworden', 'gestorven zijn' en 'de wet heeft mij gedood' bedoelt dat hij heeft ingeleefd hoe groot zijn zonden en ellenden zijn. Maar daar stel ik zo mijn vraagtekens bij. Volgens mij heeft Paulus het hier over de volgende twee overtuigingen:

Overtuiging 1: 'Ik moet in Jezus Christus geloven, want de wet en de aanschouwing van Jezus Christus aan het kruis vertelt mij dat de weg die ik nu ga, leidt naar de verdoemenis'
Johannes 6:40: "En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage."
Romeinen 7:4-6: "4 Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.
5 Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen.
6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter."
Johannes 16:8-11: "8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is."

Overtuiging 2: Kolossenzen 3:5-8: "5 Doodt dan uw leden, die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinigheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst.
6 Om welke de toorn Gods komt over de kinderen der ongehoorzaamheid;
7 In dewelke ook gij eertijds hebt gewandeld, toen gij in dezelve leefdet.
8 Maar nu legt ook gij dit alles af, namelijk gramschap, toornigheid, kwaadheid, lastering, vuil spreken uit uwen mond."

Bedoelt Paulus dit ook echt?
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Wat houdt 'gestorven aan de wet' in?

Bericht door SecorDabar »

Julian Brasser schreef:Met aandacht heb ik in 'de Saambinder' van 20 februari 2014 het stukje 'De chronologie van de drie stukken in de Heidelbergse Catechismus' van ds. G. Hoogerland gelezen.
Hij suggereert daarbij dat Paulus het in Romeinen 7 en Galaten 3 het over het inleven van het stuk der ellende heeft: 'hoe groot mijn zonden en ellenden zijn'.
Ik citeer: "Zegt hij (Paulus) zelf niet in Romeinen 7 en Galaten 3 dat, toen het gebod kwam de zonde weder levend is geworden, en dat hij gestorven is, ja dat de wet hem gedood heeft (de ellende), opdat hij 'eens Anderen worden zou'(verlossing), en opdat hij Gode leven zou (dankbaarheid)."
ds. G. Hoogerland suggereert hier dat Paulus met 'de zonde weder levend geworden', 'gestorven zijn' en 'de wet heeft mij gedood' bedoelt dat hij heeft ingeleefd hoe groot zijn zonden en ellenden zijn. Maar daar stel ik zo mijn vraagtekens bij. Volgens mij heeft Paulus het hier over de volgende twee overtuigingen:

Overtuiging 1: 'Ik moet in Jezus Christus geloven, want de wet en de aanschouwing van Jezus Christus aan het kruis vertelt mij dat de weg die ik nu ga, leidt naar de verdoemenis'
Johannes 6:40: "En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage."
Romeinen 7:4-6: "4 Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.
5 Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen.
6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter."
Johannes 16:8-11: "8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is."

Overtuiging 2: Kolossenzen 3:5-8: "5 Doodt dan uw leden, die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinigheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst.
6 Om welke de toorn Gods komt over de kinderen der ongehoorzaamheid;
7 In dewelke ook gij eertijds hebt gewandeld, toen gij in dezelve leefdet.
8 Maar nu legt ook gij dit alles af, namelijk gramschap, toornigheid, kwaadheid, lastering, vuil spreken uit uwen mond."

Bedoelt Paulus dit ook echt?
Iets over de aanschouwing van Christus.

Velen hebben in Zijn omwandeling op aarde Christus aanschouwt, o.a. Zijn wonderen.
Het heeft 2 uitwerkingen gehad: óf er werd gesmeekt: wees mij zondaar genadig,
óf: kruisigt Hem, weg met Dezen.
Ik denk dat hier bedoeld wordt de aanschouwing van Christus door de Heilige Geest.
Het is de Heilige Geest Die onze blinde zielsogen opent, en harten vernieuwt.
Als ons hart vernieuwd mag worden, dan is zien óók ontvangen:
vrije genade voor de grootste der zondaren.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Wat houdt 'gestorven aan de wet' in?

Bericht door Johannes S »

Ds. A. Simons:

Iemand die door de wet aan de wet gestorven is, die is dood! Geestelijk gestorven aan alle hoop op zichzelf. Gestorven aan zijn verwachting om door het vlees gerechtvaardigd te worden (Gal. 2:16). Paulus zegt: die gestorven zijn die leve Gode! (Gal. 2:19). Wat een wonderlijk woord! Wat is er nog van een dode te verwachten? Niets meer. Zo iemand verwacht niets meer van zichzelf. Zo iemand belijdt; niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij (Gal. 2:20). We moeten deze twee kanten van dezelfde zaak niet los van elkaar maken. Die gestorven zijn die leven! Nee, niet meer uit de mens, maar leven door het geloof uit Hem. Met Hem gestorven en met Hem begraven, maar ook met Hem opgewekt in een nieuw leven (Rom. 6:8/7:4).

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/145 ... an-de-wet/
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat houdt 'gestorven aan de wet' in?

Bericht door refo »

Johannes S schreef:Ds. A. Simons:

Iemand die door de wet aan de wet gestorven is, die is dood! Geestelijk gestorven aan alle hoop op zichzelf. Gestorven aan zijn verwachting om door het vlees gerechtvaardigd te worden (Gal. 2:16). Paulus zegt: die gestorven zijn die leve Gode! (Gal. 2:19). Wat een wonderlijk woord! Wat is er nog van een dode te verwachten? Niets meer. Zo iemand verwacht niets meer van zichzelf. Zo iemand belijdt; niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij (Gal. 2:20). We moeten deze twee kanten van dezelfde zaak niet los van elkaar maken. Die gestorven zijn die leven! Nee, niet meer uit de mens, maar leven door het geloof uit Hem. Met Hem gestorven en met Hem begraven, maar ook met Hem opgewekt in een nieuw leven (Rom. 6:8/7:4).

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/145 ... an-de-wet/
Leest ds Simons de bijbel wel? Dat staat helemaal niet in Galaten 2.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wat houdt 'gestorven aan de wet' in?

Bericht door liz boer »

Galaten met kanttekeningen, misschien kun je hier iets mee?
19 l90Want ik ben 91door de wet 92der wet gestorven, mopdat ik 93Gode leven zou.
l Rom. 7:4. verwijsteksten
90 Dat deze leer des apostels uit zichzelve de mensen tot zondigen niet verwekt, bewijst hij met zijn eigen voorbeeld, voorbijgaande de voorbeelden van anderen, omdat het kan gebeuren dat deze leer van sommigen wel daartoe misbruikt zou worden. Doch hetgeen hij van zichzelven zegt, is ook waar in alle ware gelovigen.
91 Dat is, door den dienst der wet.
92 Dat is, ik heb door de wet geleerd, dat ik een groot zondaar ben, naar de wet den vloek en dood onderworpen, en dat de gerechtigheid die de wet eist, in mij niet is, en dienvolgens dat de wet mij in den dood laat.
m Rom. 14:7. 2 Kor. 5:15. 1 Thess. 5:10. Hebr. 9:14. 1 Petr. 4:2. verwijsteksten
93 Dat is, een nieuw en heilig leven zou leiden, dat Gode behaaglijk is, volgens Zijn geboden; en overzulks niet voor de zonde. Zie Rom. 6:11. verwijsteksten
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Wat houdt 'gestorven aan de wet' in?

Bericht door Johannes S »

refo schreef:
Johannes S schreef:Ds. A. Simons:

Iemand die door de wet aan de wet gestorven is, die is dood! Geestelijk gestorven aan alle hoop op zichzelf. Gestorven aan zijn verwachting om door het vlees gerechtvaardigd te worden (Gal. 2:16). Paulus zegt: die gestorven zijn die leve Gode! (Gal. 2:19). Wat een wonderlijk woord! Wat is er nog van een dode te verwachten? Niets meer. Zo iemand verwacht niets meer van zichzelf. Zo iemand belijdt; niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij (Gal. 2:20). We moeten deze twee kanten van dezelfde zaak niet los van elkaar maken. Die gestorven zijn die leven! Nee, niet meer uit de mens, maar leven door het geloof uit Hem. Met Hem gestorven en met Hem begraven, maar ook met Hem opgewekt in een nieuw leven (Rom. 6:8/7:4).

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/145 ... an-de-wet/
Leest ds Simons de bijbel wel? Dat staat helemaal niet in Galaten 2.
Daar ben ik niet bang voor dat hij de Bijbel niet leest.
En wat staat er volgens jou?
Want zo maak je je er wel erg makkelijk van af......
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat houdt 'gestorven aan de wet' in?

Bericht door eilander »

Houd je maar aan de bijbelse uitleg van ds. Simons en laat je niet van de wijs brengen.
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Wat houdt 'gestorven aan de wet' in?

Bericht door Volontair »

eilander schreef:Houd je maar aan de bijbelse uitleg van ds. Simons en laat je niet van de wijs brengen.
:super
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat houdt 'gestorven aan de wet' in?

Bericht door Herman »

refo schreef:
Johannes S schreef:Ds. A. Simons:

Iemand die door de wet aan de wet gestorven is, die is dood! Geestelijk gestorven aan alle hoop op zichzelf. Gestorven aan zijn verwachting om door het vlees gerechtvaardigd te worden (Gal. 2:16). Paulus zegt: die gestorven zijn die leve Gode! (Gal. 2:19). Wat een wonderlijk woord! Wat is er nog van een dode te verwachten? Niets meer. Zo iemand verwacht niets meer van zichzelf. Zo iemand belijdt; niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij (Gal. 2:20). We moeten deze twee kanten van dezelfde zaak niet los van elkaar maken. Die gestorven zijn die leven! Nee, niet meer uit de mens, maar leven door het geloof uit Hem. Met Hem gestorven en met Hem begraven, maar ook met Hem opgewekt in een nieuw leven (Rom. 6:8/7:4).

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/145 ... an-de-wet/
Leest ds Simons de bijbel wel? Dat staat helemaal niet in Galaten 2.
Kan je deze bewering staven?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat houdt 'gestorven aan de wet' in?

Bericht door Ditbenik »

refo schreef:
Johannes S schreef:Ds. A. Simons:

Iemand die door de wet aan de wet gestorven is, die is dood! Geestelijk gestorven aan alle hoop op zichzelf. Gestorven aan zijn verwachting om door het vlees gerechtvaardigd te worden (Gal. 2:16). Paulus zegt: die gestorven zijn die leve Gode! (Gal. 2:19). Wat een wonderlijk woord! Wat is er nog van een dode te verwachten? Niets meer. Zo iemand verwacht niets meer van zichzelf. Zo iemand belijdt; niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij (Gal. 2:20). We moeten deze twee kanten van dezelfde zaak niet los van elkaar maken. Die gestorven zijn die leven! Nee, niet meer uit de mens, maar leven door het geloof uit Hem. Met Hem gestorven en met Hem begraven, maar ook met Hem opgewekt in een nieuw leven (Rom. 6:8/7:4).

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/145 ... an-de-wet/
Leest ds Simons de bijbel wel? Dat staat helemaal niet in Galaten 2.
O, daar gaan we weer. Niet mee eens? Gewoon een streep er door. 'Leest ds Simons de Bijbel wel?' Afgeschreven. Dienstknecht van God? Maakt niks uit. Hij past niet in het straatje. Weg er mee. Een volstrekt ongefundeerde veroordeling. Wat een helder voorbeeld weer van hoe het niet moet. Kom op, geef dan aan op welk punt hij volgens jou onbijbels is maar veroordeel geen mensen op iets waarvan je zelf ook weet dat het niet waar is. Natuurlijk leest Simons de Bijbel wel. Dat blijkt al uit zijn antwoord.
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Wat houdt 'gestorven aan de wet' in?

Bericht door AnJa »

Bedankt voor het omhoog halen van dit topic.
Het spoort mij aan om opnieuw de preek van R. Erskine hierover nog eens te lezen.
"Sterven aan de wet en Leven naar het Evangelie" (Galaten 2:19)

Mag ik jullie aanmoedigen om deze preek ook eens te lezen -->

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... wToAAJ-lbE
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Wat houdt 'gestorven aan de wet' in?

Bericht door Johannes S »

AnJa schreef:Bedankt voor het omhoog halen van dit topic.
Het spoort mij aan om opnieuw de preek van R. Erskine hierover nog eens te lezen.
"Sterven aan de wet en Leven naar het Evangelie" (Galaten 2:19)

Mag ik jullie aanmoedigen om deze preek ook eens te lezen -->

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... wToAAJ-lbE
Graag gedaan. Belangrijk onderwerp/Bijbelgedeelte.
U bedankt voor de link.
Ik zie op pagina 5 dat Erskine hetzelfde zegt als Simons. Of andersom, zo u wilt.
Ik ben der wet gestorven DOOR de wet.” De wet heeft mij geleerd dat ik een zondaar ben, die door de wet niet
kan gerechtvaardigd worden, omdat die aan zondaars niets dan vloek en verdoemenis
aankondigt. „Want door de wet is de kennis der zonde.” Omdat ik dus door de wet
mijzelf heb leren kennen als een zondig, schuldig en ellendig schepsel, zo ben ik
gestorven aan al mijn verwachting door de wet. De wet dan, mij alzo gedood
hebbende, tege lijk met al mijn hoop op leven door haar, is een gezegend middel
geweest om mij uit mijzelf en uit al mijn eigen wettische gerechtigheid te drijven en
om, door het geloof, het leven en de rechtvaardigmaking in CHRISTUS en in Zijn
gerechtigheid alleen te zoeken. Dit is dan die wonderlijke dood, waarvan hier
gesproken wordt.
Zo ondervind ik het zelf ook. De gerechtigheid is niet uit de werken der wet, maar uit/door het geloof in Christus als 100 procent Zaligmaker. Die de wet heeft vervuld. Op niets meer bouwen dan Christus alleen. Alleen zo worden we zalig. Sterven aan de wet en leven uit Christus verdienste.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie