Erfzonde

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Erfzonde

Bericht door parsifal »

Zelf denk ik dat we door het woord "erfzonde", wat niet in zichzelf Bijbels is. De nadruk te veel leggen op erven en daarom via lijnen gaan denken (ook met verbond, waar in sommige kerken men moeite heeft met het dopen van geadopteerde kinderen). Ik denk dat de Bijbel deze lijn van denken niet heeft en de zonde sinds de val aan ieder mens (met 1 uitzondering) toebehoort. Hoe deze overgebracht wordt is onbelangrijk. Door speculatie hierover krijg je misschien vreemde gevolgen.

Als je bijvoorbeeld alle produkten van seksualiteit als besmet met zonde ziet, dan krijg je een heel negatieve visie op seksualiteit. En als het alleen via de vader wordt overgeerfd heeft dat vreemde gevolgen mocht klonen ooit mogelijk worden (die vreemde gevolgen zijn er sowieso wel in het laatste geval, maar ik denk niet dat de afwezigheid van erfzonde daarbij hoort).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Erfzonde

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:
lien75 schreef:
Tiberius schreef:
GJdeBruijn schreef:Dat is de reden dat de Heere Jezus zonder erfzonde geboren kon worden uit de maagd Maria. Het is een fundamenteel dogma in de Christelijke leer.
Ik vraag me af of dit wel klopt (de eerste zin, bedoel ik; de tweede uiteraard wel).
Zou je dat wat kunnen onderbouwen?
Ook Maria was zondaar. Jezus moest ook voor haar sterven aan het kruis.
En waar in de Bijbel staat dat de erfzonde alleen via de man overgedragen wordt? Christus moest als mens geboren worden. Hij is de diepste weg van vernedering gegaan. Al in Zijn geboorte.

Ik lees wel:
Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben. (Rom.5:12)
Met deze post verdedig je juist dat het via de mannelijke lijn loopt.
Maria had wel erfzonde maar kon het niet doorgegeven en omdat Jezus geen natuurlijke vader had, dus ook geen erfzonde. Jezus was zonder zonde.
Juist doordat de zonde door een mens in de wereld gekomen is, dus Adam en niet Eva! Als Adam niet had gegeten en Eva wel was er niets aan de hand geweest.

Met deze post verdedig ik niet dat de zonde via de mannelijke lijn loopt.
Heel de mensheid is in de toestand van de zonde. Sinds de zondeval zijn we uit het Beeld van God. Dus ook Maria. En dus ook Jozef, en dus ook ieder ander mens, kind.
Zonde is niet iets wat je kunt waarnemen met een microscoop etc. Het is in die zin dus niet iets tastbaars.... We kunnen iets erven van onze ouders zoals bruin haar, blauwe ogen. Dat is iets wat tastbaar aanwezig is via een microscoop op een gen te zien. Zonde is een toestand. We bevinden ons in de toestand van de zonde. En kunnen niets anders dan zondigen.
De Heere Jezus is God. En God kent geen zonde. En de Heere Jezus zondigde ook niet. Maar heeft Zich wel vernedert door in het lichaam van de mens naar de aarde te komen...

Dus als ik zeg dat Maria ook zondaar was. Betekent dat, dat zij in de toestand van zondaar is. En dat blijven we allemaal,ieder kind dat geboren wordt, ook na ontvangen genade, tot we opgewekt zullen worden. Tot we bij de Heere zijn na dit aardse leven. Dan pas zondigen we niet meer. Een wedergeborene mag op aarde weten dat zijn zonden in Christus zijn vergeven. Maar zolang we op aarde zijn, zondigen we. En dat is juist ook wat een wedergeborene kan doen verlangen naar de hemel. Om van de zonde verlost te zijn. Niet meer te zondigen.
Daarom ook dat Paulus kan zeggen: Ik ,ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? (Rom 7:24)

Erfzonde wil dus niets anders zeggen de toestand waar de mensheid zich in bevindt sinds de zondeval.
Laatst gewijzigd door Sheba op 08 jan 2014, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Erfzonde

Bericht door Sheba »

GJdeBruijn schreef:
lien75 schreef:
Tiberius schreef:
GJdeBruijn schreef:Dat is de reden dat de Heere Jezus zonder erfzonde geboren kon worden uit de maagd Maria. Het is een fundamenteel dogma in de Christelijke leer.
Ik vraag me af of dit wel klopt (de eerste zin, bedoel ik; de tweede uiteraard wel).
Zou je dat wat kunnen onderbouwen?
Ook Maria was zondaar. Jezus moest ook voor haar sterven aan het kruis.
En waar in de Bijbel staat dat de erfzonde alleen via de man overgedragen wordt? Christus moest als mens geboren worden. Hij is de diepste weg van vernedering gegaan. Al in Zijn geboorte.

Ik lees wel:
Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben. (Rom.5:12)
Lien75, Zeg je hiermee dat de Heere Jezus ook de schuld van de erfzonde erfde van Zijn natuurlijke moeder? Waarom moest Hij dan ontvangen worden van de Heilige Geest?
Zie mijn vorige post van deze ochtend. En moest Jezus niet ontvangen worden door de Heilige Geest omdat hij God is. En de Hoge God, in feite zo tot ons afdaalde, tot ons die zich in de toestand van de zonden bevinden? Om als mens (Maar tegelijkertijd bleef Hij de Zoon) de straf te ondergaan die de mens verdient heeft? Om zo de weg van mens tot God, door de mens afgesloten sinds de val door het verzoeningswerk van Zijn zijde af weer te openen tot de mens? Ik weet even niet hoe ik dit duidelijker kan formuleren. Maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Daarom ook dat we zeggen het is God die ons roept...?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Erfzonde

Bericht door refo »

Of Jezus wel of niet erfzonde had is niet zo relevant. In de loop der eeuwen wilden theologen dat graag begrijpbaar maken. Voor zichzelf en de leek. Zelfs de ouders van Maria moesten (wilden ze het sluitend krijgen) haar 'onbevlekt ontvangen'. Joachim en Anna hebben ook iets als Maria meegemaakt.
Jezus heeft de straf op de zonde gekregen: de dood. Dat was voldoende. Of zijn lijden iets meer betekent en ook dat voor de mensen was? IK weet het niet. Zelf zegt Hij tegen de Emmausgangers: móest Hij niet zo lijden? En toonde aan dat Jezus inderdaad de Christus was geweest. En dus is.
Het lijden was voorzegd in het OT. Mogelijk meer een 'legitimatie' dan een 'verdienen'.
Er zijn mensen die lichamelijk meer geleden hebben dan Jezus. De ware voldoening voor de zonde kan maar op één manier: door de dood. De hele mens moet het graf in.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Erfzonde

Bericht door Sheba »

refo schreef:Of Jezus wel of niet erfzonde had is niet zo relevant. etc.
Dat is juist WEL relevant. Jezus had geen zonde. Hij was de enige die dus ook de straf op de zonden kon voldoen.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Erfzonde

Bericht door Refiosi »

lien75 schreef:
ejvl schreef:
lien75 schreef:
Tiberius schreef:Ik vraag me af of dit wel klopt (de eerste zin, bedoel ik; de tweede uiteraard wel).
Zou je dat wat kunnen onderbouwen?
Ook Maria was zondaar. Jezus moest ook voor haar sterven aan het kruis.
En waar in de Bijbel staat dat de erfzonde alleen via de man overgedragen wordt? Christus moest als mens geboren worden. Hij is de diepste weg van vernedering gegaan. Al in Zijn geboorte.

Ik lees wel:
Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben. (Rom.5:12)
Met deze post verdedig je juist dat het via de mannelijke lijn loopt.
Maria had wel erfzonde maar kon het niet doorgegeven en omdat Jezus geen natuurlijke vader had, dus ook geen erfzonde. Jezus was zonder zonde.
Juist doordat de zonde door een mens in de wereld gekomen is, dus Adam en niet Eva! Als Adam niet had gegeten en Eva wel was er niets aan de hand geweest.

Met deze post verdedig ik niet dat de zonde via de mannelijke lijn loopt.
Heel de mensheid is in de toestand van de zonde. Sinds de zondeval zijn we uit het Beeld van God. Dus ook Maria. En dus ook Jozef, en dus ook ieder ander mens, kind.
Zonde is niet iets wat je kunt waarnemen met een microscoop etc. Het is in die zin dus niet iets tastbaars.... We kunnen iets erven van onze ouders zoals bruin haar, blauwe ogen. Dat is iets wat tastbaar aanwezig is via een microscoop op een gen te zien. Zonde is een toestand. We bevinden ons in de toestand van de zonde. En kunnen niets anders dan zondigen.
De Heere Jezus is God. En God kent geen zonde. En de Heere Jezus zondigde ook niet. Maar heeft Zich wel vernedert door in het lichaam van de mens naar de aarde te komen...

Dus als ik zeg dat Maria ook zondaar was. Betekent dat, dat zij in de toestand van zondaar is. En dat blijven we allemaal,ieder kind dat geboren wordt, ook na ontvangen genade, tot we opgewekt zullen worden. Tot we bij de Heere zijn na dit aardse leven. Dan pas zondigen we niet meer. Een wedergeborene mag op aarde weten dat zijn zonden in Christus zijn vergeven. Maar zolang we op aarde zijn, zondigen we. En dat is juist ook wat een wedergeborene kan doen verlangen naar de hemel. Om van de zonde verlost te zijn. Niet meer te zondigen.
Daarom ook dat Paulus kan zeggen: Ik ,ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? (Rom 7:24)

Erfzonde wil dus niets anders zeggen de toestand waar de mensheid zich in bevindt sinds de zondeval.
Erfzonde is de toerekening van Adams zonde aan al zijn nakomelingen. Kijk maar naar Romeinen 5:12
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Erfzonde

Bericht door Sheba »

Refiosi schreef:
lien75 schreef:
ejvl schreef:
lien75 schreef:
Ook Maria was zondaar. Jezus moest ook voor haar sterven aan het kruis.
En waar in de Bijbel staat dat de erfzonde alleen via de man overgedragen wordt? Christus moest als mens geboren worden. Hij is de diepste weg van vernedering gegaan. Al in Zijn geboorte.

Ik lees wel:
Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben. (Rom.5:12)
Met deze post verdedig je juist dat het via de mannelijke lijn loopt.
Maria had wel erfzonde maar kon het niet doorgegeven en omdat Jezus geen natuurlijke vader had, dus ook geen erfzonde. Jezus was zonder zonde.
Juist doordat de zonde door een mens in de wereld gekomen is, dus Adam en niet Eva! Als Adam niet had gegeten en Eva wel was er niets aan de hand geweest.

Met deze post verdedig ik niet dat de zonde via de mannelijke lijn loopt.
Heel de mensheid is in de toestand van de zonde. Sinds de zondeval zijn we uit het Beeld van God. Dus ook Maria. En dus ook Jozef, en dus ook ieder ander mens, kind.
Zonde is niet iets wat je kunt waarnemen met een microscoop etc. Het is in die zin dus niet iets tastbaars.... We kunnen iets erven van onze ouders zoals bruin haar, blauwe ogen. Dat is iets wat tastbaar aanwezig is via een microscoop op een gen te zien. Zonde is een toestand. We bevinden ons in de toestand van de zonde. En kunnen niets anders dan zondigen.
De Heere Jezus is God. En God kent geen zonde. En de Heere Jezus zondigde ook niet. Maar heeft Zich wel vernedert door in het lichaam van de mens naar de aarde te komen...

Dus als ik zeg dat Maria ook zondaar was. Betekent dat, dat zij in de toestand van zondaar is. En dat blijven we allemaal,ieder kind dat geboren wordt, ook na ontvangen genade, tot we opgewekt zullen worden. Tot we bij de Heere zijn na dit aardse leven. Dan pas zondigen we niet meer. Een wedergeborene mag op aarde weten dat zijn zonden in Christus zijn vergeven. Maar zolang we op aarde zijn, zondigen we. En dat is juist ook wat een wedergeborene kan doen verlangen naar de hemel. Om van de zonde verlost te zijn. Niet meer te zondigen.
Daarom ook dat Paulus kan zeggen: Ik ,ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? (Rom 7:24)

Erfzonde wil dus niets anders zeggen de toestand waar de mensheid zich in bevindt sinds de zondeval.
Erfzonde is de toerekening van Adams zonde aan al zijn nakomelingen. Kijk maar naar Romeinen 5:12
Wat wil je daarmee zeggen? Door de zonde van één mens is de zonde over ons allen gekomen (toestand waarin wij ons bevinden)
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Erfzonde

Bericht door Refiosi »

We verkeren inderdaad in een toestand van zonde. Maar we staan juridisch schuldig aan de erfzonde. Die is ons toegerekent.

In welken wij allen gezondigd hebben. de erfzonde beneemd ons onze onschuld

Door de uitwerking van de erfsmet komen we te verkeren in een toestand van zonde
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Re: Erfzonde

Bericht door Matthijs »

Refiosi schreef:We verkeren inderdaad in een toestand van zonde. Maar we staan juridisch schuldig aan de erfzonde. Die is ons toegerekent.

In welken wij allen gezondigd hebben. de erfzonde beneemd ons onze onschuld

Door de uitwerking van de erfsmet komen we te verkeren in een toestand van zonde
Erfschuld staat nergens in de Bijbel. De enige twee teksten die je aan kunt halen om de erfschuld te bewijzen uit de Romeinenbrief is uit de statenvertaling. De eerste vers is toegevoegd door de statenvertalers (schuin gedrukt) en de tweede tekst berust op een mindere juiste vertaling. De King James Version heeft een betere vertaling heb ik mij laten zeggen.
Erfsmet, de kiem tot zondigen is in elk mens aanwezig. Zonde hoeven we een kind niet te leren. Dat zit er al in. Elk mens doet ook zonde.

God rekent de schuld van een ander mens niet toe aan andere mensen. Dat doet geen enkele rechter. Dat is niet rechtvaardig. We beleiden dat God een rechtvaardige Rechter is. We halen wel schuld over ons heen door te zondigen en daarom zullen we verdiend Gods toorn en straf moeten ondergaan, tenzij wij doormiddel van het geschonken geloof (God dank voor dit geschenk!) Jezus aannemen als schuld overnemende Borg.

In de hele Bijbel lezen we dat het doen van zonde Gods toorn wekt.
Plaats reactie