Hoe zijn kerken beïnvloed door de gezelschappen?

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Hoe zijn kerken beïnvloed door de gezelschappen?

Bericht door Panny »

Zie dit vraag en antwoord: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/193 ... -gekregen/

De vrager en dominee schrijven dus eigenlijk dat je beter boeken kan lezen van voor de afscheiding omdat je hier meer uit zou kunnen leren?
Wat zijn dan die (negatieve) invloeden van de gezelschappen op de kerken van de afscheiding? En hoe zou je dit terug kunnen vinden in de boeken die uitgegeven worden?
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe zijn kerken beïnvloed door de gezelschappen?

Bericht door DDD »

Hier zijn al erg veel boeken over geschreven. Misschien is het een idee om eerst de zoekfunctie op dit forum eens te gebruiken?

Overigens vind ik dit een wijs antwoord. Waarom zou je er geen andere mensen blij mee maken die het wel stichtelijk vinden om recentere literatuur uit de gezelschapstraditie te lezen? Je kunt ook overdrijven in je wens om alles perfect te doen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe zijn kerken beïnvloed door de gezelschappen?

Bericht door -DIA- »

Ds. Harinck is hier wel erg kort in zijn antwoord. Heel erg kort zelfs. Jammer dat er niet meer op gereageerd kan worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zucht
Berichten: 130
Lid geworden op: 13 jul 2012, 22:52

Re: Hoe zijn kerken beïnvloed door de gezelschappen?

Bericht door Zucht »

Eens Dia, ds. Harinck had op z'n mist even kunnen vragen waar deze persoon dan moete mee had.
En vervolgens aangeven dat deze predikanten je niet op losse gronden naar de eeuwigheid sturen.
Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe zijn kerken beïnvloed door de gezelschappen?

Bericht door DDD »

Het gaat erom dat er veel betere boeken te vinden zijn en dan is die vraag toch niet van belang?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe zijn kerken beïnvloed door de gezelschappen?

Bericht door Tiberius »

Zou ik dan de boeken die ik van ds. Harinck zelf heb ook maar op marktplaats moeten zetten?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe zijn kerken beïnvloed door de gezelschappen?

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Zou ik dan de boeken die ik van ds. Harinck zelf heb ook maar op marktplaats moeten zetten?
Ik meen, in alle bescheidenheid dat dit een wel een beetje off-topic is?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Hoe zijn kerken beïnvloed door de gezelschappen?

Bericht door Panny »

Ik snap het nog niet helemaal ;-)

Als ik dit leest in het antwoord van de dominee:
"De namen die u noemt en die u niet zo bevallen zijn van mensen na de Afscheiding. De gemeenten die daaruit overgebleven zijn, zijn gevormd door de gezelschappen en dragen daarvan de sporen"........."De Puriteinen staan meer in de tradite van de Reformatie en zijn schriftuurlijk en bevindelijk. Daar kun je inderdaad meer uit leren".

Dit geldt dan toch niet alleen voor de boeken die geschreven worden door deze dominee's? Maar in het algemeen voor de betreffende kerkverbanden (dus ook preken etc.)?

Wie kan mij een beetje op weg helpen waar er op gedoeld wordt?
Laatst gewijzigd door Panny op 02 jan 2014, 11:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe zijn kerken beïnvloed door de gezelschappen?

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Zou ik dan de boeken die ik van ds. Harinck zelf heb ook maar op marktplaats moeten zetten?
Ik meen, in alle bescheidenheid dat dit een wel een beetje off-topic is?
Sorry.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Hoe zijn kerken beïnvloed door de gezelschappen?

Bericht door Floppy »

Ergens verbaast mij het antwoord van ds. Harinck ook; maar dan vooral omdat hij zelf deel uitmaakt van het verband waarin de genoemde schrijvers hebben geopereerd (of dat nog steeds doen). Mijn reactie zou zijn door eerst te proberen achterhalen wat de reden is van de afkeer van de vraagsteller, zoals hierboven al is opgemerkt.
Verder denk ik dat er ook hedendaagse schrijvers zijn die dicht bij de schrift blijven, en dat we daarvoor niet perse naar eeuwen terug hoeven - hoewel dat altijd goed is om regelmatig te doen om afdwalen te voorkomen. Maar laten we dan niet bij de puriteinen blijven steken en verder durven kijken (st. Augustinus, st. Chrystostomus en anderen). In het licht van de tijdspanne van de kerkgeschiedenis zijn de puriteinen relatieve nieuwlichters!

Persoonlijk was het een eye-opener van jewelste dat er in de Nederlandse kerken nog zoveel predikers zijn die het Woord durven laten spreken; ik heb lang gedacht dat dit alleen nog voorkwam in Amerika bij bijv. John Piper en aanverwant.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Hoe zijn kerken beïnvloed door de gezelschappen?

Bericht door Wilhelm »

Ik snap jullie punt niet. Toch een keurig antwoord?
Veel predikanten uit afgescheiden hoek zeggen over zichzelf dat ze maar walmende pitten zijn in vergelijking met de lichten uit de reformatie en het puritanisme.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Hoe zijn kerken beïnvloed door de gezelschappen?

Bericht door ejvl »

Wilhelm schreef:Ik snap jullie punt niet. Toch een keurig antwoord?
Veel predikanten uit afgescheiden hoek zeggen over zichzelf dat ze maar walmende pitten zijn in vergelijking met de lichten uit de reformatie en het puritanisme.
Precies, ds Harinck zegt toch niet dat de boeken uit zijn kerkverband slecht zijn of dat ze niet gelezen moeten/mogen worden?
Hij zegt alleen dat ze vergeleken bij de anderen minder zijn, en dat is toch een gezonde bescheiden houding?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe zijn kerken beïnvloed door de gezelschappen?

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het een heel aardig antwoord op een heel aardige vraag!
Goed gebruik van genoemde boeken is helemaal niet verkeerd, integendeel zelfs! En dat erkent ds. Harinck. Al is het wel belangrijk om in je achterhoofd te houden dat de leer der (nadere) reformatie breder is dan ds. Lamain, ds. Moerkerken etc. In de Wachter Sions wordt veel aangehaald/gerecenseerd uit de puriteinse traditie, dat is het mooie aan dat kerkelijk orgaan, dit mijns inziens in tegenstelling tot bijv. de Saambinder, die daarin toch wat smal is.

Ik heb onlangs iets geschreven over het gebruik van preken van oudvaders in de leesdiensten. Ik kreeg toen een opmerking: "bij ons lezen ze vaak oudvaders: ds. Kersten, van Reenen, Lamain." Oeps..., dacht ik toen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe zijn kerken beïnvloed door de gezelschappen?

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:Ik snap het nog niet helemaal ;-)

Als ik dit leest in het antwoord van de dominee:
"De namen die u noemt en die u niet zo bevallen zijn van mensen na de Afscheiding. De gemeenten die daaruit overgebleven zijn, zijn gevormd door de gezelschappen en dragen daarvan de sporen"........."De Puriteinen staan meer in de tradite van de Reformatie en zijn schriftuurlijk en bevindelijk. Daar kun je inderdaad meer uit leren".

Dit geldt dan toch niet alleen voor de boeken die geschreven worden door deze dominee's? Maar in het algemeen voor de betreffende kerkverbanden (dus ook preken etc.)?

Wie kan mij een beetje op weg helpen waar er op gedoeld wordt?
Ik vraag me eigenlijk wel in alle gemoede af waarin de genoemde predikanten minder Schriftuurlijk of bevindelijk zouden zijn?
Want in feite gaat, als men de genoemde bevindelijke (toch wel!) predikers niet meer leest de kennis van onze vaderen
verloren. Op dit forum is dat al heel goed te merken. Wat onze eenvoudige door God geleerde vaderen wisten, wat hun
Enige Troost, beiden in leven en sterven was, dat wordt niet meer begrepen en voor ouderwets en bekrompen gehouden.
Ik meen ten stelligste dat dit de oorzaak vindt in het niet meer (goed) lezen van de geschriften van onze vaderen, en ook de
invloed van boeken en geschriften die nu juist wél worden gelezen.
Daarbij kan men op deze manier onmogelijk meer begrijpen hoe een kerkverband als de Gereformeerd Gemeenten is
ontstaan. Wat was de reden dat de Ledeboerianen en Kruisgezinden niet meegingen met de Christelijke Afgescheiden
gemeenten? Daar ligt, naar ik vast geloof, juist het punt, wat nu boven komt drijven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Hoe zijn kerken beïnvloed door de gezelschappen?

Bericht door ejvl »

@DIA, er zijn natuurlijk wel duidelijke verschillen, al hoeft dat volgens mij niet "minder schriftuurlijk" te zijn.
Neem het boek "afwachten of verwachten" of "wedergeboorte of schijngeboorte" en je ziet de theologische verschillen.
Vergelijk de dogmatiek van ds Kersten, of ds Moerkerken met de nalatenschap van zo iemand als ds vd Groe, Paauwe, Du Marchie, Bastingius bijvoorbeeld, er zitten echt wel flinke verschillen in.
Wat mij betreft kunnen deze naast elkaar bestaan, al vind ik zelfs dat het niet naast elkaar staat maar in elkaar verweven zijn met daarnaast eigen inzichten van beiden.

Ik vind het standpunt van ds Harinck nogal bescheiden dat, zoals eerder opgemerkt, walmende pitten ten opzichte van de lichten uit de reformatie. En dat lijkt mij een goede zaak.
Plaats reactie