Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Eigenlijk moet je Lamain in z'n verband lezen.
Nu lijkt het net of hij twijfel als een kenmerk predikt en er menselijk gezien leven is voor de Christuskennis.
De eerste zin is de kern, alleen rusten op en in het volbrachte werk van Christus en verder niets, ook niet het roepen en zuchten en twijfel, als Christus nog niet gekend is, al is het maar klein, is het verloren...
Je zult ds. Lamain nooit een lans horen breken voor ongeloof.
Trouwens de hele preek is zeer onderwijzend voor zoekende zielen.
Zielen die zichzelf vaak niet kunnen verklaren, en dat kan,
ook een dominee niet.
Maar God wil wel vaak zo een dominee gebruiken om een ziel te
onderwijzen. Dit is een practikale bevindelijke verkondiging.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door alexv »

-DIA- schreef:
alexv schreef:Misschien moet je het boek van Ds Kort eens lezen.
(...)
Het gaat me vooral om het laatste stukje. Ze kennen Christus maar missen de vrijspraak des vaders. Dat is onmogenlijk!!

Daarom moet vooral jij het boek van Kort lezen. Hij toont aan dat dit soort uitspraken onbijbels zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door -DIA- »

alexv schreef:
-DIA- schreef:
alexv schreef:Misschien moet je het boek van Ds Kort eens lezen.
(...)
Het gaat me vooral om het laatste stukje. Ze kennen Christus maar missen de vrijspraak des vaders. Dat is onmogenlijk!!

Daarom moet vooral jij het boek van Kort lezen. Hij toont aan dat dit soort uitspraken onbijbels zijn.
Ds. Lamain zei zelf nogal eens: Wie het vatten kan vatte het. Vatten we het niet, dan laat je
het liggen. Wellicht dat het de Heere behaagd er later licht over te geven.
Nog iets: Lees een preek niet kritisch. Dan heb je vaak de vrucht al weg. Daarom is het wel eens
goed om een preek te beluisteren zonder dat je weet wie het spreekt. Dan valt bij voorbaat
de prediker weg. Ik mocht daar gisteren iets van merken bij het beluisteren van een preek. Ik
wist niet wie de prediker was, en dat weet ik nog niet, maar ik voel wel goed aan dat deze
prediker een rechte weg preekte. Dan vloeien harten ineen en ga je toch niet letten op een enkele
verspreking. Verder zijn er ook zaken die voor de wijzen en verstandigen verborgen zijn en die
de kinderkens worden geopenbaard. Wat het boek van ds. Kort betreft, daar heb ik beslist geen
behoefte aan. We hoeven geen verwarring te zoeken, maar klaarheid en waarheid. Het boek
van ds. Kort kwam -zover ik de reacties heb gelezen- meer voort uit kritiek dan uit een opbouwen
in het allerheiligst geloof.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door SecorDabar »

Niemand zal ooit begrijpen waarom hij geen weerstand heeft kunnen bieden aan de lokkende God.
Dat is het geheim van den hemel.
De meesten blijven zich verzetten, sommigen onderwerpen zich omdat ze niet anders kunnen.
We zoeken allen ons geluk in de dingen die voorbijgaan.
Maar dan komt het geheim Gods.
Dan gaat de Heere op verborgen wijze in het hart werken.
Welk een wonder is dat!
God gaat in een door en door zondig mensenhart ruimte maken voor Zijn genade.
Wat doet de Heere dan ? Hij maakt leegte in het hart van den mens.
Hij werkt een onverklaarbaar verlangen naar God, Een onvoldaanheid met alles op de aarde.
Dan maakt de Heere in een gans en al zondig en hardnekkig mens een lege plek.
En die leegte roept om vervulling.
En dat is nu juist het geheim.
Dan gaat een mens, die nooit recht naar den Heere gevraagd heeft, in de binnenkamer en daar valt hij op zijn knieën
en zegt: „Heere, waar moet ik U vinden".
Dan gaat diezelfde onverschillige mens, die nooit een preek goed gehoord heeft,
acht geven op hetgeen in de kerk gesproken wordt.
Niemand weet, waar dat verlangen ineens vandaan komt.
God had het, zonder dat men het zelf opmerkte, in de ziel gelegd.
Vervolgens maakt de werking des Heiligen Geestes een onbekenden God begeerlijk.
De Heere lokt door Zich zelf aan den zondaar voor te houden en dan moet die zondaar zeggen :
Heere, ik ken U niet, leer mij u toch kennen.
Want hij weet: Bij den Heere zal ik vrede hebben.

Bron: De Waarheidsvriend, (Weekblad van de Gereformeerde Bond in de Ned.Herv.Kerk) 10-5- 1934, Wilnis, gedeelte uit een meditatie van Ds. L. Vroegindewey.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door alexv »

-DIA- schreef:
alexv schreef:
-DIA- schreef:
alexv schreef:Misschien moet je het boek van Ds Kort eens lezen.
(...)
Het gaat me vooral om het laatste stukje. Ze kennen Christus maar missen de vrijspraak des vaders. Dat is onmogenlijk!!

Daarom moet vooral jij het boek van Kort lezen. Hij toont aan dat dit soort uitspraken onbijbels zijn.
Ds. Lamain zei zelf nogal eens: Wie het vatten kan vatte het. Vatten we het niet, dan laat je
het liggen. Wellicht dat het de Heere behaagd er later licht over te geven.
Nog iets: Lees een preek niet kritisch. Dan heb je vaak de vrucht al weg. Daarom is het wel eens
goed om een preek te beluisteren zonder dat je weet wie het spreekt. Dan valt bij voorbaat
de prediker weg. Ik mocht daar gisteren iets van merken bij het beluisteren van een preek. Ik
wist niet wie de prediker was, en dat weet ik nog niet, maar ik voel wel goed aan dat deze
prediker een rechte weg preekte. Dan vloeien harten ineen en ga je toch niet letten op een enkele
verspreking. Verder zijn er ook zaken die voor de wijzen en verstandigen verborgen zijn en die
de kinderkens worden geopenbaard. Wat het boek van ds. Kort betreft, daar heb ik beslist geen
behoefte aan. We hoeven geen verwarring te zoeken, maar klaarheid en waarheid. Het boek
van ds. Kort kwam -zover ik de reacties heb gelezen- meer voort uit kritiek dan uit een opbouwen
in het allerheiligst geloof.
Zeg Dia, je gaat me toch niet vertellen dat Ds Kort verwarring zocht? Hij gaat juist terug naar onze wortels de Reformatie. Je gaat nu af op wat anderen zeggen.
Juist jij die zo tobt met de zekerheid van het geloof zou juist hierdoor tot meer licht gebracht kunnen worden.

Maar ja misschien voel je je wel goed bij de leer die hij bestrijd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door -DIA- »

alexv schreef:
-DIA- schreef:
alexv schreef:
Het gaat me vooral om het laatste stukje. Ze kennen Christus maar missen de vrijspraak des vaders. Dat is onmogenlijk!!

Daarom moet vooral jij het boek van Kort lezen. Hij toont aan dat dit soort uitspraken onbijbels zijn.
Ds. Lamain zei zelf nogal eens: Wie het vatten kan vatte het. Vatten we het niet, dan laat je
het liggen. Wellicht dat het de Heere behaagd er later licht over te geven.
Nog iets: Lees een preek niet kritisch. Dan heb je vaak de vrucht al weg. Daarom is het wel eens
goed om een preek te beluisteren zonder dat je weet wie het spreekt. Dan valt bij voorbaat
de prediker weg. Ik mocht daar gisteren iets van merken bij het beluisteren van een preek. Ik
wist niet wie de prediker was, en dat weet ik nog niet, maar ik voel wel goed aan dat deze
prediker een rechte weg preekte. Dan vloeien harten ineen en ga je toch niet letten op een enkele
verspreking. Verder zijn er ook zaken die voor de wijzen en verstandigen verborgen zijn en die
de kinderkens worden geopenbaard. Wat het boek van ds. Kort betreft, daar heb ik beslist geen
behoefte aan. We hoeven geen verwarring te zoeken, maar klaarheid en waarheid. Het boek
van ds. Kort kwam -zover ik de reacties heb gelezen- meer voort uit kritiek dan uit een opbouwen
in het allerheiligst geloof.
Zeg Dia, je gaat me toch niet vertellen dat Ds Kort verwarring zocht? Hij gaat juist terug naar onze wortels de Reformatie. Je gaat nu af op wat anderen zeggen.
Juist jij die zo tobt met de zekerheid van het geloof zou juist hierdoor tot meer licht gebracht kunnen worden.

Maar ja misschien voel je je wel goed bij de leer die hij bestrijd.
Ga er liever niet op in. Is al ellende genoeg in de kerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door SecorDabar »

De Heere zal ze voeren in de woestijn.
Een woestijn is geen aantrekkelijke plaats:
Gebrek aan water en voedsel
Dorheid, droogte
Eenzaamheid, weinig gezelschap
Hitte en koude

Wie weet waarom de Heere dat doet?
Is dit ook onze eigen ondervinding?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:De Heere zal ze voeren in de woestijn.
Een woestijn is geen aantrekkelijke plaats:
Gebrek aan water en voedsel
Dorheid, droogte
Eenzaamheid, weinig gezelschap
Hitte en koude

Wie weet waarom de Heere dat doet?
Is dit ook onze eigen ondervinding?
Wie zal het zeggen als hij in duisternis zit en geen licht heeft?
Dan kan het wel eens zijn Magor missabib.
Dan is er nog een andere vraag: Weet ik wel of ik in de woestijn
ben geleid of dat ik mezelf in het donker heb gebracht?
Als het is zoals in Hosea, dan is het Gods leiding.
Dan komt er ook een spreken naar het hart in die woestijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door alias »

-DIA- schreef:En hier nog een stuk uit de bevinding van het leven, wat niet zo heel vaak meer vanaf
de kansels wordt verklaard. Er zijn er gelukkig nog wel. Om te verstaan wat ik bedoel citeer
ik weer ds. Lamain, nu uit een preek over Job 33:24:
Is er dan bij hem een uitlegger, één uit duizend, enz. de tekst is wel bekend...
Ik meen, als ik me niet vergis, dat hier ook over een ziel wordt gesproken die de woestijn
niet vreemd is. Maar tevens ook wel iets van de lokkenstijd weet. Een andere zaak is of
de ziel dat er zelf voor kan houden.

Citaat:
Gods volk heeft nodig dat ze rusten alleen op het volbrachte werk van Christus.
En zal er nu ooit enige blijdschap in hun hart zijn, en enige vrede in hun hart, dan is dat ten allen tijde door de tussenkomst van die Middelaar des Verbonds.
Ik geloof dat ik het in eenvoudige woorden nu zeggen kan wat ik eigenlijk bedoel, en dat is dit:
Een mens, die door God bewerkt wordt, vooral ik ’t eerste van z’n leven, en soms jaren kan dat duren, eer dat er eens een weinig zekerheid is, en geloof is dat het het werk van God is.
Natuurlijk, wat ik daar zeg, dat is in onze tijd voor vele mensen bijna belachelijk. Want de meeste mensen hebben er geheel geen moeite mee om te geloven dat ze bekeerd zijn. Die geloven dat, en die geloven dat hun hele leven. Maar er zal toch in de kerk een volk blijven, die zeggen: Als ik dat nu toch maar eens geloven kon. Als ik dát eens geloven kon. Want zelfs dát is menigmaal voor dat volk zo twijfelachtig. Alleen die zielen die daar kennis aan hebben, die weten wat een slingeringen dat er in een mensenziel kunnen zijn bij dagen en bij nachten.
Als het er op aan komt inwendig.
Je zou vreemd staan te kijken, als je er tenminste geen kennis aan hebt, als ik vanmiddag van a tot z eens ging vertellen wat er omgaat in het hart van zulke mensen somtijds. Als ik eens ging vertellen hoe dat ze geplaagd en hoe dat ze gesart kunnen worden ten opzichte van de zekerheid van het werk van God. En dan kunnen er wel duizend mensen tegen je gaan zeggen: Ja maar, man, het is toch zo klaar dat je genade hebt, en dat je toch bekeerd bent en dat dit gebeurd is en dat gebeurd is. Maar dat helpt die man of die vrouw totaal niks. Want dat zijn toch medicijnen die ze niet slikken kunnen en die ze toch niet innemen kunnen.
Als ze dat nu een weinig geloven mogen dan zou je zeggen, dan zijn ze toch een heel eind op stap al. Want het is geen kleinigheid als een mens kan zeggen: Eén ding weet ik, dat ik blind was en nu zie. Want als dat eenmaal je ogen geopend heeft dan zal dat ze nooit meer sluiten. Nooit. De genedegiften en roepingen Gods zijn onberouwelijk. Dat zegt Gods getuigenis.
Maar als nu een mens, aanvankelijk door die Geest bewerkt gelooft dat God een werk in hem begonnen is. Dat ze met enige klaarheid en helderheid voor hun aandacht komt.. Maar dan komt er wat anders naar boven. Want God Die blijft niet staan bij bij zo’n punt en bij dat mens, maar Hij gaar er verder mee door. En die brengt ze in een weg van ontdekking, Eerst komen ze in een weg van overtuiging. Maar dan komen ze in een weg van ontdekking. Dan worden ze in de bondsbreuk in Adam gebracht. Dan worden ze gebracht tegenover de heilige Wet Gods en de eis van die heilige Wet Gods. En dan worden ze gewaar, dat ze in een onverzoende staat met God leven. De schuld die moet betaald, de ongerechtigheid die moet verzoend. Opdat ze van de hand des Heeren dubbel zullen ontvangen voor al hunne zonden.
En jaaa… daar is ook zoveel strijd en donkerheid tussen, dat het voor dat volk een moeilijk leven is. Want soms dan kunnen ze wel eens opgewekt zijn, dat gebeurt. Vooral als ze gebracht worden tot de kennis van Christus. En dat die Christus tot hun ziel wel eens gesproken heeft. Dat die Christus hun wel eens bemoedigd heeft. Maar natuurlijk, er is altijd maar een gemis hier. En wat is dat gemis? Dat is: Ze missen de vrijspraak des Vaders…


Ik zou verder kunnen gaan, maar breek het citaat maar af.

Het 'geloof' wat deze aanvankelijk door de Geest bewerkte mens heeft in het begonnen werk van God, mist ten enenmale de ware grond van het zaligmakende geloof ín Christus Jezus.

Fillip. 1:6; Vertrouwende ditzelve, dat Hij Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus;

Het zijn dus alleen diegenen die ín Jezus Christus zijn waar het een goed begonnen werk is wat zal voleindigd worden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door -DIA- »

alias schreef:
-DIA- schreef:En hier nog een stuk uit de bevinding van het leven, wat niet zo heel vaak meer vanaf
de kansels wordt verklaard. Er zijn er gelukkig nog wel. Om te verstaan wat ik bedoel citeer
ik weer ds. Lamain, nu uit een preek over Job 33:24:
Is er dan bij hem een uitlegger, één uit duizend, enz. de tekst is wel bekend...
Ik meen, als ik me niet vergis, dat hier ook over een ziel wordt gesproken die de woestijn
niet vreemd is. Maar tevens ook wel iets van de lokkenstijd weet. Een andere zaak is of
de ziel dat er zelf voor kan houden.

Citaat:
Gods volk heeft nodig dat ze rusten alleen op het volbrachte werk van Christus.
En zal er nu ooit enige blijdschap in hun hart zijn, en enige vrede in hun hart, dan is dat ten allen tijde door de tussenkomst van die Middelaar des Verbonds.
Ik geloof dat ik het in eenvoudige woorden nu zeggen kan wat ik eigenlijk bedoel, en dat is dit:
Een mens, die door God bewerkt wordt, vooral ik ’t eerste van z’n leven, en soms jaren kan dat duren, eer dat er eens een weinig zekerheid is, en geloof is dat het het werk van God is.
Natuurlijk, wat ik daar zeg, dat is in onze tijd voor vele mensen bijna belachelijk. Want de meeste mensen hebben er geheel geen moeite mee om te geloven dat ze bekeerd zijn. Die geloven dat, en die geloven dat hun hele leven. Maar er zal toch in de kerk een volk blijven, die zeggen: Als ik dat nu toch maar eens geloven kon. Als ik dát eens geloven kon. Want zelfs dát is menigmaal voor dat volk zo twijfelachtig. Alleen die zielen die daar kennis aan hebben, die weten wat een slingeringen dat er in een mensenziel kunnen zijn bij dagen en bij nachten.
Als het er op aan komt inwendig.
Je zou vreemd staan te kijken, als je er tenminste geen kennis aan hebt, als ik vanmiddag van a tot z eens ging vertellen wat er omgaat in het hart van zulke mensen somtijds. Als ik eens ging vertellen hoe dat ze geplaagd en hoe dat ze gesart kunnen worden ten opzichte van de zekerheid van het werk van God. En dan kunnen er wel duizend mensen tegen je gaan zeggen: Ja maar, man, het is toch zo klaar dat je genade hebt, en dat je toch bekeerd bent en dat dit gebeurd is en dat gebeurd is. Maar dat helpt die man of die vrouw totaal niks. Want dat zijn toch medicijnen die ze niet slikken kunnen en die ze toch niet innemen kunnen.
Als ze dat nu een weinig geloven mogen dan zou je zeggen, dan zijn ze toch een heel eind op stap al. Want het is geen kleinigheid als een mens kan zeggen: Eén ding weet ik, dat ik blind was en nu zie. Want als dat eenmaal je ogen geopend heeft dan zal dat ze nooit meer sluiten. Nooit. De genedegiften en roepingen Gods zijn onberouwelijk. Dat zegt Gods getuigenis.
Maar als nu een mens, aanvankelijk door die Geest bewerkt gelooft dat God een werk in hem begonnen is. Dat ze met enige klaarheid en helderheid voor hun aandacht komt.. Maar dan komt er wat anders naar boven. Want God Die blijft niet staan bij bij zo’n punt en bij dat mens, maar Hij gaar er verder mee door. En die brengt ze in een weg van ontdekking, Eerst komen ze in een weg van overtuiging. Maar dan komen ze in een weg van ontdekking. Dan worden ze in de bondsbreuk in Adam gebracht. Dan worden ze gebracht tegenover de heilige Wet Gods en de eis van die heilige Wet Gods. En dan worden ze gewaar, dat ze in een onverzoende staat met God leven. De schuld die moet betaald, de ongerechtigheid die moet verzoend. Opdat ze van de hand des Heeren dubbel zullen ontvangen voor al hunne zonden.
En jaaa… daar is ook zoveel strijd en donkerheid tussen, dat het voor dat volk een moeilijk leven is. Want soms dan kunnen ze wel eens opgewekt zijn, dat gebeurt. Vooral als ze gebracht worden tot de kennis van Christus. En dat die Christus tot hun ziel wel eens gesproken heeft. Dat die Christus hun wel eens bemoedigd heeft. Maar natuurlijk, er is altijd maar een gemis hier. En wat is dat gemis? Dat is: Ze missen de vrijspraak des Vaders…


Ik zou verder kunnen gaan, maar breek het citaat maar af.

Het 'geloof' wat deze aanvankelijk door de Geest bewerkte mens heeft in het begonnen werk van God, mist ten enenmale de ware grond van het zaligmakende geloof ín Christus Jezus.

Fillip. 1:6; Vertrouwende ditzelve, dat Hij Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus;

Het zijn dus alleen diegenen die ín Jezus Christus zijn waar het een goed begonnen werk is wat zal voleindigd worden.
Het zou inderdaad beter zijn om de preek in zijn geheel te plaatsen, maar het overtypen is nogal een heel werk. Maar ik geef toe dat het als losstaand citaat wellicht niet duidelijk overkomt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:
SecorDabar schreef:De Heere zal ze voeren in de woestijn.
Een woestijn is geen aantrekkelijke plaats:
Gebrek aan water en voedsel
Dorheid, droogte
Eenzaamheid, weinig gezelschap
Hitte en koude

Wie weet waarom de Heere dat doet?
Is dit ook onze eigen ondervinding?
Wie zal het zeggen als hij in duisternis zit en geen licht heeft?
Dan kan het wel eens zijn Magor missabib.
Dan is er nog een andere vraag: Weet ik wel of ik in de woestijn
ben geleid of dat ik mezelf in het donker heb gebracht?
Als het is zoals in Hosea, dan is het Gods leiding.
Dan komt er ook een spreken naar het hart in die woestijn.
Gods gewone weg is dat dit spreken gebeurd door Zijn Woord en Geest.
Toch kan de Heere een extra-ordinaire weg houden met een ziel.
Daarin bewijst dat weer de vrijmacht des Heeren.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door helma »

SecorDabar schreef:De Heere zal ze voeren in de woestijn.
Een woestijn is geen aantrekkelijke plaats:
Gebrek aan water en voedsel
Dorheid, droogte
Eenzaamheid, weinig gezelschap
Hitte en koude

Wie weet waarom de Heere dat doet?
Is dit ook onze eigen ondervinding?
Het kan zijn dat het een 'terugtrekken' van de Heilige Geest is vanwege zonden die aan de hand gehouden worden.
Dat is altijd wat je je eerst moet afvragen: Heere ligt er iets tussen?
Jezelf onderzoeken of er soms dingen zijn die tussen de Heere en je ziel liggen.
Die belijden en ermee naar het bloed van Christus vluchten zodat de vrede weerkeert.
Vastklemmen aan Gods Woord en zijn beloften. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.


Maar het kan ook een beproeven van de Heere zijn zonder dat er bepaalde zonden aan ten grondslag liggen.
Dan toch blijven vasthouden aan Gods Woord en niet wanhopen. Als hij in de duisternissen wandelt, en geen licht heeft, dat hij betrouwe op den Naam des HEEREN, en steune op zijn God.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door Isala »

SecorDabar schreef:Niemand zal ooit begrijpen waarom hij geen weerstand heeft kunnen bieden aan de lokkende God. Dat is het geheim van den hemel. De meesten blijven zich verzetten, sommigen onderwerpen zich omdat ze niet anders kunnen. We zoeken allen ons geluk in de dingen die voorbijgaan. Maar dan komt het geheim Gods. Dan gaat de Heere op verborgen wijze in het hart werken. Welk een wonder is dat! God gaat in een door en door zondig mensenhart ruimte maken voor Zijn genade. Wat doet de Heere dan ? Hij maakt leegte in het hart van den mens. Hij werkt een onverklaarbaar verlangen naar God, Een onvoldaanheid met alles op de aarde. Dan maakt de Heere in een gans en al zondig en hardnekkig mens een lege plek. En die leegte roept om vervulling. En dat is nu juist het geheim. Dan gaat een mens, die nooit recht naar den Heere gevraagd heeft, in de binnenkamer en daar valt hij op zijn knieën en zegt: „Heere, waar moet ik U vinden". Dan gaat diezelfde onverschillige mens, die nooit een preek goed gehoord heeft, acht geven op hetgeen in de kerk gesproken wordt. Niemand weet, waar dat verlangen ineens vandaan komt. God had het, zonder dat men het zelf opmerkte, in de ziel gelegd. Vervolgens maakt de werking des Heiligen Geestes een onbekenden God begeerlijk. De Heere lokt door Zich zelf aan den zondaar voor te houden en dan moet die zondaar zeggen : Heere, ik ken U niet, leer mij u toch kennen. Want hij weet: Bij den Heere zal ik vrede hebben.Bron: De Waarheidsvriend, (Weekblad van de Gereformeerde Bond in de Ned.Herv.Kerk) 10-5- 1934, Wilnis, gedeelte uit een meditatie van Ds. L. Vroegindewey.
al zovaak dit stukje en dit topic gelezen! Voor mij een waardevolle meditatie van ds L. Vroegindewey.
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Eigenlijk moet je Lamain in z'n verband lezen.
Nu lijkt het net of hij twijfel als een kenmerk predikt en er menselijk gezien leven is voor de Christuskennis.
De eerste zin is de kern, alleen rusten op en in het volbrachte werk van Christus en verder niets, ook niet het roepen en zuchten en twijfel, als Christus nog niet gekend is, al is het maar klein, is het verloren...
Het is een beetje moeilijk, ik wil het wel, om hier een complete preek te plaatsen. Forummers vinden dat al snel een hele lap tekst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie