Een goed preekje voor onze kinderen?

Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Eppo Gremdaat »

Dia, ik heb een goed idee voor je....Begin zelf met een forum. De titel wil ik je hierbij aanreiken:
Refoforum in Hersteld buiten verband.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door -DIA- »

Eppo Gremdaat schreef:Dia, ik heb een goed idee voor je....Begin zelf met een forum. De titel wil ik je hierbij aanreiken:
Refoforum in Hersteld buiten verband.
Wat lief...
En toch...
er klinkt geen warmte,
geen mededogen in door...
Ik kan het althans niet zo aanvoelen.
Misschien ligt het aan mij.

Het zal wel.
Ik weet niets,
ik ben maar een mens die niks gestudeerd heeft,
een nietsnut,
en ik ga maar proberen of ik nog wat slapen kan.

Maar dit is het wel,
ik kan MARA iets begrijpen.
Want het is bitter...

En dat is het.
Mensen met een weinig gevoel zouden dit moeten opmerken
Vooral mensen die niet behept zijn met een stoornis... in het
autistisch spectrum...
Ik zal wel weer te veel hebben gezegd.
.
Laat maar... Een mens die opmerkt kan nu ook mijn bittere
ervaringen een weinig aanvoelen.
Maar ik verwacht geen medelijden of medeleven en begrip meer
Na al die jaren
Ik had beter moeten weten
Ik had moeten zwijgen
Ik had het kunnen weten
Ik zal zwijgen
Maar dit: Het is en blijft niet zoet.
Degenen die deze bitterheid veroorzaken weten het zelf
Of kunnen het weten
Ik weet het
Ik ben het slachtoffer
Ik ben eigenwijs
Ik wil... nee dit is niet waar... maar ik kán niet mee
met deze remonstrantse leer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Chrisje72 »

Bedankt, Dia, nu weet ik tenminste wat je bedoelt. Het is waar dat de kinderen hier niet wordt gewezen op dat ze verloren liggen zonder God. Maar dit is maar een heel klein stukje, misschien dat een andere keer, of later in de (kinderneven)dienst daar nog over gesproken wordt. Dit leek me meer met het doel om de kinderen jaloers te maken, zo van ja, dat wil ik ook! En dan komen ze met vragen: hoe kan ik dat levend water krijgen? En dan kan Jezus voorgesteld worden als de redder van zondaren. Dan komt het zondaar zijn aan bod. Misschien in een gesprekje met hun ouders, de leiding, de ds? De leiding van de kindernevendienst kan er ook op door gaan...
En het ligt niet aan mijn opvoeding dat ik het niet zag, ik heb dezelfde achtergrond als jij, maar ik beschouwde het niet als een volledige preekm, waar alles in gezegd is. En als ik dan je topicvraag mag beantwoorden: zou ik mijn kinderen hiernaar laten luisteren? Ja graag! En er dan thuis verder over doorpraten.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Zeemeeuw »

De prediking die DIA voorstaat is voluit Bijbels (zie bijv. Genesis 3 met de kanttekeningen) en vind ik ook terug in de Dordtse leerregels, direct het eerste hoofdstuk de eerste artikelen. Bij een eenzijdige boodschap mag hij zeker vragen stellen. Het is immers Adam èn Christus, dood èn leven enz. Een prediker moet zich vrijmaken van het bloed van zijn hoorders. Ook van iemand die voor het eerst of voor het laatst of misschien maar een keer onder zijn gehoor komt. Kan dat met een halve waarheid? Dwalingen sluipen vaker de kerk binnen door zaken te verzwijgen dan door dwalingen rechtstreeks te verkondigen. Tenslotte een verzoek aan DIA: vertrek niet maar ga in elk geval verder met het plaatsen van citaten van ds. Lamain en anderen! Vond ik zeer leerzaam.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Marco »

Chrisje72 schreef:Bedankt, Dia, nu weet ik tenminste wat je bedoelt. Het is waar dat de kinderen hier niet wordt gewezen op dat ze verloren liggen zonder God. Maar dit is maar een heel klein stukje, misschien dat een andere keer, of later in de (kinderneven)dienst daar nog over gesproken wordt. Dit leek me meer met het doel om de kinderen jaloers te maken, zo van ja, dat wil ik ook! En dan komen ze met vragen: hoe kan ik dat levend water krijgen? En dan kan Jezus voorgesteld worden als de redder van zondaren. Dan komt het zondaar zijn aan bod. Misschien in een gesprekje met hun ouders, de leiding, de ds? De leiding van de kindernevendienst kan er ook op door gaan...
En het ligt niet aan mijn opvoeding dat ik het niet zag, ik heb dezelfde achtergrond als jij, maar ik beschouwde het niet als een volledige preekm, waar alles in gezegd is. En als ik dan je topicvraag mag beantwoorden: zou ik mijn kinderen hiernaar laten luisteren? Ja graag! En er dan thuis verder over doorpraten.
Ik sluit mij hier helemaal bij aan. Om te beginnen met de toon, die in deze reactie een stuk begrijpender is dan in sommige andere. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn om toch normaal met elkaar te praten.

Dia, het zal je niet verbazen dat ik het niet met je eens ben. Dit preekje is m.i. niet remonstrants. Remonstrants is dat de mens door God wordt uitgekozen op grond van zijn verdienste, of dat in een of andere vorm de mens vanuit zichzelf voor God kiest. Dat is niet aan de orde in deze preek. In dit preekje komt Jezus naar de mensen toe, en wordt juist heel duidelijk gemaakt dat die mensen daar in eerste instantie niet op zaten te wachten.

Onze vaderen hebben daar in de Dordtse Leerregels op het Remonstrantisme gereageerd:
1. God heeft vooraf uitgekozen wie Hij zal behouden.
2. Christus is gestorven. Daardoor is er verlossing voor hen die zijn uitverkoren.
3/4. De mens is na de zondeval verdorven. Zelfs het licht dat is overgebleven zal hem niet helpen. God kan dat alleen door de kracht van de Heilige Geest bewerken door de verkondiging van het evangelie. Als dat gebeurt, verandert een mens op bovennatuurlijke wijze totaal.
5. echte gelovigen kunnen hiervan verzekerd zijn. God zal ze niet loslaten.

Opmerking: voor hen die de DL in meer hedendaagse taal willen lezen: open eens http://www.gkv.nl/data/styleit/files/Do ... els(4).pdf
(niet om reclame te maken voor een kerkverband, maar ik krijg weleens de indruk dat sommigen de inhoud van de DL niet kennen omdat de taal ervan lastig te lezen is).

Hierin niets over de ellende die de mens moet kennen voordat God hem doet bekeren (wel dat hij verloren is). Alleen maar dat God het doet, dat Hij er verantwoordelijk voor is, zonder tussenkomst van de mens, dat Hij ook nergens op aangesproken kan worden, en dat dat uiteindelijk voor de gelovigen een steun is.

Sterker nog: als je teveel nadruk gaat leggen op zondebesef vóór de bekering, loop je het risico Remonstrants te worden. Je legt dan namelijk een voorwaarde voor de bekering neer, waar God min of meer afhankelijk van wordt bij het bekeren van mensen. Goede prediking bevat m.i. daarom altijd per saldo de noodzaak tot redding én de mogelijkheid tot redding (en de dankbaarheid daarvoor! - waar kennen we dat toch van).

Ik kan me je bezwaar bij de prediking van Henk Binnendijk wel voorstellen: ik krijg ook de indruk dat hij de nadruk wel erg op redding en dankbaarheid legt, terwijl de ellende onderbelicht blijft. Ik durf dat alleen niet uit één kinderpreekje te constateren, en, hoewel het niet goed is, is het iets anders dan Remonstrants.

(Wijziging: link naar DL gecorrigeerd)
Laatst gewijzigd door Marco op 01 aug 2013, 10:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Wilhelm »

Heel mooi filmpje!
Een toespraak voor kinderen als intro op de preek zoals de spreker zelf zegt. Een soort voorafspaak zeg maar. En ja, daar wordt meestal alleen de kern in benadrukt.
Dank voor het delen, misschien kan ik het zelf ook nog eens gebruiken met kinderen. Zo deed de Heere Jezus het ook. Heel eenvoudig zaken duidelijk maken. En dat is ook de taak van een ieder die Gods Woord mag doorgeven.

Waar ik bezorgd om ben is het feit dat dit als remonstrants gezien wordt.
Misschien wil je me even helpen wat hier remonstrants aan is?
Soms ben ik weleens bang dat we zo hypercalvinistisch geworden zijn dat we een gezonde, bijbels gefundeerde uitleg al snel als remonstrants bestempelen.

Werkelijk remonstrants is als er geleerd wordt dat een mens zelf nog iets toe moet doen tot de zaligheid. Ik hoor dat in dit filmpje absoluut niet terug.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Afgewezen »

Zit het probleem 'm niet meer in de manier waarop een en ander wordt gebracht? Ik weet niet of je dat kunt vangen onder de noemer 'remonstrantisme', alhoewel het ook weer te plaatsen valt: je haalt het geestelijke, het goddelijke naar beneden, het wordt zo 'menselijk', het wonder is weg.
Ik zeg niet dat de spreker dit zo bedoelt, maar als de bekering tot iets lacherigs wordt gemaakt, ga je voorbij aan de ernst van de situatie waarin wij ons van nature, als gevallen mensen, bevinden, en aan het wonder van genade als een mens zich bekeert.

Ik vraag me alleen af waarom DIA hiermee komt, terwijl hij kan weten wat er gebeurt als hij dat doet.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Jongere »

DIA, ben je nu niet een open deur aan het intrappen?
Volgens mij is het geen verrassing dat Henk Binnendijk / de EO niet binnen jouw vraag valt of iets 'reformatorisch is'. Dat was voor dit filmpje ook al duidelijk.
Ik begrijp niet goed wat je hiermee nu wilt bereiken. Ik sluit me verder bij eilander aan.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door MoesTuin »

Dia, ik vond het filmpje duidelijk en mooi voor kinderen, maar ook volwassenen.

Goed dat je de topic opent.

Ik voel me nog dommer dan jou, want ik weet niet eens wat een remonstrantse stroming is....maar dat kan ik op googlen

Onderstaand een reformatorisch appel voor kinderen.

Ik vond het mooi om te zien en helder voor mij als volwassene, voor kinderen ook wel...soms iets moeilijk misschien.

Alleen valt me soms op de ongeintereseerde uitstraling bij sommigen in de film....het gelaten meezingen, tot het verveelde gapen aan toe...
Alsof men zch zelf verplicht voelt aanwezig te moeten zijn.

Maar een goede appel....zou op zondag ook voor velen verhelderend zijn in een speciale kerkdienst voor de kinderen

[youtube]GwspTWKCS_M&feature=youtube_gdata_player[/youtube]
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door -DIA- »

Jongere schreef:DIA, ben je nu niet een open deur aan het intrappen?
Volgens mij is het geen verrassing dat Henk Binnendijk / de EO niet binnen jouw vraag valt of iets 'reformatorisch is'. Dat was voor dit filmpje ook al duidelijk.
Ik begrijp niet goed wat je hiermee nu wilt bereiken. Ik sluit me verder bij eilander aan.

HET GROTE VERSCHIL, accepteren we dat?

Vooruit, zal het nog eens zeggen: Is het verschil tussen de EO en het Reformatorisch volksdeel intussen uitgewist? Men neemt het nu blijkbaar (bijna) voetstoots over.
En dan wordt er nota bene ook nog gezegd of het niet misschien alleen de vorm is waar ik het
over heb. Nee, het gaat, lees de teksten maar na, om de inhoud.

We herinneren ons nog de strijd van eind jaren '60. Men wilde als tegenwicht tegen de vloed aan
revolutionair en nieuw opkomend post-christelijk denken een dam opwerpen.
Er ontstonden uit deze nood, want dat was het toen nog, die werd gevoeld, verschillende
organisaties en verenigingen.
Denk aan de NCRV en de Gereformeerde Kerken. Deze waren intussen niet meer gereformeerd.
Daar kwam de EO tegenop. Maar in deze beweging, wat dat werd het in feite, konden behoudend
gereformeerden (bevindelijk gereformeerden) uit naar hun geweten niet meedoen.
Er werd gedacht aan een alternatief voor deze groep, en zo kwam de Stichting Reformatorische
Publicatie er uiteindelijk met het doel om een eigen krant uit te geven voor dat reformatorisch volksdeel. Daar kwam weer de tweespalt openbaar tussen 'rekkelijken en preciezen', mensen die het heel breed wilden zien, en die zich wilden beperken tot het reformatorisch volksdeel. De breuk kwam. De linker groep brak, en kwam met een eigen opinieblad: Koers. Dit blad was dus ontstaan doordat men het RD te bekrompen vond. Zie je de steeds weer optredende tweespalt? En die draait in feite steeds omdat men het reformatorisch denken te eng, te benauwd vindt]

Zie de in feite totaal verschillende godsdiensten uit de Evangelische hoek en de Reformatorische hoek. De verschillen lijkt men uit te willen wissen. Kijk hoe het evangelische gedachtengoed (vaak onverhuld remonstrants) de reformatorische keken is ingedrongen.
Het meest schokkende vind ik wel, dat men het niet eens merkt. Is er dan geen (en ik heb het niet over de vorm) een onoverbrugbare kloof tussen de bevindelijk gereformeerden en de Evangelischen? Het positieve mensbeeld van de Evangelischen verslaat er duizenden. Dat is immers veel aantrekkelijker? Zie op bewegingen vanuit reformatorische kringen die in feite hetzelfde willen. Denk aan Heart Cry en Jij Daar! Gewoon een 'makkelijkere en minder 'aanstootgevende' manier van de godsdienst beleven. Zou dat kunnen? Deze strijd openbaart zich ook hier. En het lijkt voor de bevindelijk gereformeerden een verloren zaak.
Is dat zo? Misschien dat God wel gaat wijken uit dit land. Maar daarmee is deze aanstootgevende
leer niet uit te roeien. Want als hier de kandelaar wordt weggenomen dan zal God die elders planten.

Dit hele verhaal om een klein beetje aan te tonen, trachten aan te tonen, dat deze beide
groepen altijd onoverbrugbaar zijn geweest en dat ook (zelfs tot in eeuwigheid) zullen
blijven. Met grote zorg, die zelfs mijn lichaam niet onberoerd laat, zie ik deze dingen.
Ik zie een zich vermengen met de valse godsdienst. Een binnenhalen wat de Synode 1618/1619 heeft buitengeworpen. En zo ziet het er zo benauwd uit. Alleen, en dat is het aangrijpende men heeft het over het algemeen gesproken niet eens in de gaten. (zie reacties op het 'kinderpreekje')
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:Zit het probleem 'm niet meer in de manier waarop een en ander wordt gebracht? Ik weet niet of je dat kunt vangen onder de noemer 'remonstrantisme', alhoewel het ook weer te plaatsen valt: je haalt het geestelijke, het goddelijke naar beneden, het wordt zo 'menselijk', het wonder is weg.
Ik zeg niet dat de spreker dit zo bedoelt, maar als de bekering tot iets lacherigs wordt gemaakt, ga je voorbij aan de ernst van de situatie waarin wij ons van nature, als gevallen mensen, bevinden, en aan het wonder van genade als een mens zich bekeert.

Ik vraag me alleen af waarom DIA hiermee komt, terwijl hij kan weten wat er gebeurt als hij dat doet.
Mogen we onze naaste niet alert maken op zaken die de eeuwigheid aangaan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:
Afgewezen schreef:Zit het probleem 'm niet meer in de manier waarop een en ander wordt gebracht? Ik weet niet of je dat kunt vangen onder de noemer 'remonstrantisme', alhoewel het ook weer te plaatsen valt: je haalt het geestelijke, het goddelijke naar beneden, het wordt zo 'menselijk', het wonder is weg.
Ik zeg niet dat de spreker dit zo bedoelt, maar als de bekering tot iets lacherigs wordt gemaakt, ga je voorbij aan de ernst van de situatie waarin wij ons van nature, als gevallen mensen, bevinden, en aan het wonder van genade als een mens zich bekeert.

Ik vraag me alleen af waarom DIA hiermee komt, terwijl hij kan weten wat er gebeurt als hij dat doet.
Mogen we onze naaste niet alert maken op zaken die de eeuwigheid aangaan?
Oké, dat is dus je antwoord op mijn vraag. ;)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:
Afgewezen schreef:Zit het probleem 'm niet meer in de manier waarop een en ander wordt gebracht? Ik weet niet of je dat kunt vangen onder de noemer 'remonstrantisme', alhoewel het ook weer te plaatsen valt: je haalt het geestelijke, het goddelijke naar beneden, het wordt zo 'menselijk', het wonder is weg.
Ik zeg niet dat de spreker dit zo bedoelt, maar als de bekering tot iets lacherigs wordt gemaakt, ga je voorbij aan de ernst van de situatie waarin wij ons van nature, als gevallen mensen, bevinden, en aan het wonder van genade als een mens zich bekeert.

Ik vraag me alleen af waarom DIA hiermee komt, terwijl hij kan weten wat er gebeurt als hij dat doet.
Mogen we onze naaste niet alert maken op zaken die de eeuwigheid aangaan?
Oké, dat is dus je antwoord op mijn vraag. ;)

De verkeerde persoon gequote! was bedoeld voor 'jongere'
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Marco »

Let dan wel goed op, waar de echte verschillen zitten. En dat is best lastig.

Om te beginnen: je kunt evangelisch niet over één kam scheren. Net zo min als je alles wat zich 'gereformeerd' noemt over één kam kunt scheren. Veel evangelischen zullen inderdaad remonstrants zijn, maar lang niet alle. Soms moet je alleen even beter kijken of doorvragen. Vaak zal je dan eerst te horen krijgen dat iemand 'voor God gekozen heeft' (een uitdrukking waar het remonstrantisme op het eerste gehoor vanaf spat), maar dan blijkt wel degelijk dat iemand die dat zegt, weet dat hij die keus pas heeft gemaakt toen God daarvoor gezorgd heeft, en dan druk ik het nog veel zwakker uit dan ik van meerdere 'evangelischen' heb mogen vernemen.

Er zit een enorm verschil tussen evangelisch en gereformeerd. Bijvoorbeeld als het over 'verbond' gaat, en (dus) over de doop. En ook in de geloofsbeleving. Maar of die verschillen daar zitten waar je ze nu aangeeft? Volgens mij niet.
peterf
Berichten: 250
Lid geworden op: 05 dec 2012, 15:22

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door peterf »

Ik heb het idee DIA, dat u eigenlijk het volgende bevestigd wil hebben:

- Het merendeel van Refoforum is inmiddels eensgezind met de EO
- Als ik iets probeer te zeggen gaat iedereen er tegenin
- Mijn boodschap vertegenwoordigd het gedachtengoed van de oude Waarheid
- U wilt een ban om daarmee aan te tonen dat die oude Waarheid niet meer verteld mag worden.

Heb ik het goed ingeschat?

Uiteindelijk is dus het doel van het plaatsen van deze preek niet zozeer inhoudelijk discussiëren over deze preek, maar aantonen dat het merendeel van de Refoforummers inmiddels het gedachtengoed van de EO aanhangt en Remonstrants is.

Klopt het zo?
Plaats reactie