Een goed preekje voor onze kinderen?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door -DIA- »

peterf schreef:Ik heb het idee DIA, dat u eigenlijk het volgende bevestigd wil hebben:

- Het merendeel van Refoforum is inmiddels eensgezind met de EO
- Als ik iets probeer te zeggen gaat iedereen er tegenin
- Mijn boodschap vertegenwoordigd het gedachtengoed van de oude Waarheid
- U wilt een ban om daarmee aan te tonen dat die oude Waarheid niet meer verteld mag worden.

Heb ik het goed ingeschat?

Uiteindelijk is dus het doel van het plaatsen van deze preek niet zozeer inhoudelijk discussiëren over deze preek, maar aantonen dat het merendeel van de Refoforummers inmiddels het gedachtengoed van de EO aanhangt en Remonstrants is.

Klopt het zo?
Nee niet helemaal wat ik bedoel.
Ik zie dat dit een forum is, als ik de regels lees, dat volop in de reformatorische lijn wil staan.
En dat blijkt in de praktijk niet.
Dan is het waar, dat juist het anti-reformatorisch geluid, dat doordrenkt is met evangelische
en daarmee ook vanzelf met remonstrantse invloeden, de overhand heeft.
Daar heb ik niet voor getekend. Ik heb hier getekend voor een forum dat de drie formulieren van
enigheid als uitgangspunt heeft, dat wil staan in de lijn van de reformatie en nadere reformatie?
Dit is het probleem dus, het is niet wat het zegt te zijn.

De bel gaat straks verder
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door DDD »

Zo is het.

En zo'n manier van werken is niet reformatorisch, en past zelfs niet binnen de criteria van bijbelgetrouw. Want zelfbenoemde vroomheid en rechtvaardigheid kunnen voor God niet bestaan. Laat staan het veroordelen van mensen op basis van onbijbelse criteria.

Dat geldt net zo goed voor mij overigens.

En voor wat betreft de mensen die de toon van de reacties ongepast vinden: je moet alle dingen in hun verband lezen. Er wordt van alles bij gehaald. Maar inhoudelijke discussie over het punt waar het om gaat vindt niet plaats.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Wilhelm »

Goed DIA ik snap je zorgen, maar het is wat algemeen. Nu weer inhoudelijk.
Kun je drie punten aangeven in het korte kinderpreekje die ingaan tegen Gods Woord of de drie formulieren van enigheid?
Als drie concrete punten lastig is, noem er dan twee. Zelfs met een concreet punt zou je me kunnen overtuigen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:Goed DIA ik snap je zorgen, maar het is wat algemeen. Nu weer inhoudelijk.
Kun je drie punten aangeven in het korte kinderpreekje die ingaan tegen Gods Woord of de drie formulieren van enigheid?
Als drie concrete punten lastig is, noem er dan twee. Zelfs met een concreet punt zou je me kunnen overtuigen.
Kun je misschien op mijn reactie ingaan, Wilhelm? Want wat je nu doet, is iemand in een hoek drijven.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
Wilhelm schreef:Goed DIA ik snap je zorgen, maar het is wat algemeen. Nu weer inhoudelijk.
Kun je drie punten aangeven in het korte kinderpreekje die ingaan tegen Gods Woord of de drie formulieren van enigheid?
Als drie concrete punten lastig is, noem er dan twee. Zelfs met een concreet punt zou je me kunnen overtuigen.
Kun je misschien op mijn reactie ingaan, Wilhelm? Want wat je nu doet, is iemand in een hoek drijven.
En dat drijft me wel eens haast tot wanhoop...
Daarom lijkt het me ook beter om er niet op in te gaan daar mijn standpunten
goed genoeg bekend zijn. Ik wil van anderen ook niet weten of ze wel uien in
de stamppot doen. Dat zijn dingen die er niet toe doen, en waarmee ik ook niets
te van doen heb.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Afgewezen schreef:
Wilhelm schreef:Goed DIA ik snap je zorgen, maar het is wat algemeen. Nu weer inhoudelijk.
Kun je drie punten aangeven in het korte kinderpreekje die ingaan tegen Gods Woord of de drie formulieren van enigheid?
Als drie concrete punten lastig is, noem er dan twee. Zelfs met een concreet punt zou je me kunnen overtuigen.
Kun je misschien op mijn reactie ingaan, Wilhelm? Want wat je nu doet, is iemand in een hoek drijven.
En dat drijft me wel eens haast tot wanhoop...
Daarom lijkt het me ook beter om er niet op in te gaan daar mijn standpunten
goed genoeg bekend zijn. Ik wil van anderen ook niet weten of ze wel uien in
de stamppot doen. Dat zijn dingen die er niet toe doen, en waarmee ik ook niets
te van doen heb.
Ik kan me voorstellen dat je het filmpje helemaal niks vindt. Nu is de heer Binnendijk niet "de slechtste" er zitten heel wat vrijzinnigere types bij die omroep.
Je ziet al vanaf de jaren 60 dat men de jeugd wil vasthouden met allemaal opgeleukte diensten.
En het hielp niets.
Bij dit soort diensten draait het om de mens. De mens moet dit en moet dat, maar Christus wordt niet gepredikt.
Ik heb dit filmpje ook niet aangeklikt, volgens mij heb ik het wel eens voorbij zien komen maar ken dhr. Binnendijk wel. Hij zit ook vaak op zondagavond in het vragenuurtje.
Op een bepaalde televisiezender kun je ook een dienst bekijken, het gaat enkel om de naam Jezus, om genezing van lichamelijke kwalen, men wordt opgeroepen om Hem te volgen en je hart te geven.
Wat je mist in dat soort charismatische diensten, is het besef van de zondestaat waarin een mens verkeert.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:
Wilhelm schreef:Goed DIA ik snap je zorgen, maar het is wat algemeen. Nu weer inhoudelijk.
Kun je drie punten aangeven in het korte kinderpreekje die ingaan tegen Gods Woord of de drie formulieren van enigheid?
Als drie concrete punten lastig is, noem er dan twee. Zelfs met een concreet punt zou je me kunnen overtuigen.
Kun je misschien op mijn reactie ingaan, Wilhelm? Want wat je nu doet, is iemand in een hoek drijven.

Ik zie niet in waarom ik nu iemand in een hoek zou drijven. Als je een topic start moet je beseffen dat er vragen kunnen komen. En als antwoorden te algemeen zijn, dan worden er verduidelijkingsvragen gesteld.
Heel concreet vraag ik nu wat aan DIA, maar hij weigert blijkbaar er op in te gaan.

Wat jouw post betreft:
Afgewezen schreef:Zit het probleem 'm niet meer in de manier waarop een en ander wordt gebracht? Ik weet niet of je dat kunt vangen onder de noemer 'remonstrantisme', alhoewel het ook weer te plaatsen valt: je haalt het geestelijke, het goddelijke naar beneden, het wordt zo 'menselijk', het wonder is weg.
Ik zeg niet dat de spreker dit zo bedoelt, maar als de bekering tot iets lacherigs wordt gemaakt, ga je voorbij aan de ernst van de situatie waarin wij ons van nature, als gevallen mensen, bevinden, en aan het wonder van genade als een mens zich bekeert.

Ik vraag me alleen af waarom DIA hiermee komt, terwijl hij kan weten wat er gebeurt als hij dat doet.
De manier kan vervreemdend werken, net als een rietrokje of een peniskoker vervreemdend over kan komen.
Als je dit filmpje bekijkt moet je beseffen dat dit een preek is in een andere cultuur dan de sfeer die we kennen ter rechterzijde van onze gereformeerde gezindte. Een meer evangelische setting. En ja, wij zijn het niet gewent. De spreker heeft geen preekjas aan, zelfs dat is binnen onze gezindte soms al genoeg om een leraar af te keuren. En ook de gestreepte das is voor sommigen voldoende grond om bij voorbaat al de boodschap niet serieus te nemen.
Daarbij gaat het heel anders als in een traditionele kerkdienst. Helemaal eens. En dat je daar vragen bij stelt, prima. Ook is het goed om te vragen of deze vorm van overdracht de heiligheid van God en het wonderlijke van Zijn werk en de slechtheid van de mens, voldoende borgd. Allemaal terrechte vragen die gesteld moeten kunnen worden, zonder er direct een remonstrantismestempel op te plakken.
Maar wat er nu gebeurd gaat veel verder. Een filmpje van een minuut of vijf, dat een inleiding is op de daadwerkelijke preek, wordt afgeserveerd als remonstrants zonder ook maar enige argumentatie. Als dat niet begrepen wordt, dan volgt er een hoop gejammer hoever we wel niet zijn afgeweken en op verduidelijkingsvragen wordt niet ingegaan. Daar kan ik slecht tegen.
En juist deze houding, is een houding waar jeugd vaak tegenaanloopt en schoon genoeg van heeft.... Dat kun je allemaal heel makkelijk afdoen als vijandschap en afwijken van de zuivere leer. Maar dan doe je je gesprekspartner echt te kort.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:De manier kan vervreemdend werken, net als een rietrokje of een peniskoker vervreemdend over kan komen.
Als je dit filmpje bekijkt moet je beseffen dat dit een preek is in een andere cultuur dan de sfeer die we kennen ter rechterzijde van onze gereformeerde gezindte. Een meer evangelische setting. En ja, wij zijn het niet gewent. De spreker heeft geen preekjas aan, zelfs dat is binnen onze gezindte soms al genoeg om een leraar af te keuren. En ook de gestreepte das is voor sommigen voldoende grond om bij voorbaat al de boodschap niet serieus te nemen.
Daarbij gaat het heel anders als in een traditionele kerkdienst. Helemaal eens. En dat je daar vragen bij stelt, prima. Ook is het goed om te vragen of deze vorm van overdracht de heiligheid van God en het wonderlijke van Zijn werk en de slechtheid van de mens, voldoende borgd. Allemaal terrechte vragen die gesteld moeten kunnen worden, zonder er direct een remonstrantismestempel op te plakken.
Maar wat er nu gebeurd gaat veel verder. Een filmpje van een minuut of vijf, dat een inleiding is op de daadwerkelijke preek, wordt afgeserveerd als remonstrants zonder ook maar enige argumentatie. Als dat niet begrepen wordt, dan volgt er een hoop gejammer hoever we wel niet zijn afgeweken en op verduidelijkingsvragen wordt niet ingegaan. Daar kan ik slecht tegen.
En juist deze houding, is een houding waar jeugd vaak tegenaanloopt en schoon genoeg van heeft.... Dat kun je allemaal heel makkelijk afdoen als vijandschap en afwijken van de zuivere leer. Maar dan doe je je gesprekspartner echt te kort.
Beetje last van de warmte (gezien je beginzin)?
Verder gaat het om veel meer dan 'een beetje anders' en 'dat zijn wij niet gewend'.
Henk Binnendijk komt niet uit de binnenlanden en staat echt niet zo ver van ons af dat we zijn boodschap niet meer zouden kunnen begrijpen.
De vraag is maar of de boodschap van de EO zeg maar nu werkelijk in níéts verschilt met de boodschap die in de behoudende GG gebracht wordt.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:[De vraag is maar of de boodschap van de EO zeg maar nu werkelijk in níéts verschilt met de boodschap die in de behoudende GG gebracht wordt.
Dat heb ik niet gezegd.
Want die verschillen en gevaren zie ik ook wel. Het gaat nu om dit vijf minuten durende filmpje. Daar wilde DIA ons op wijzen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Afgewezen schreef:[De vraag is maar of de boodschap van de EO zeg maar nu werkelijk in níéts verschilt met de boodschap die in de behoudende GG gebracht wordt.
Dat heb ik niet gezegd.
Want die verschillen en gevaren zie ik ook wel. Het gaat nu om dit vijf minuten durende filmpje. Daar wilde DIA ons op wijzen.
Ik weet niet hoor, maar DIA heeft duidelijk aangegeven wat er mis is met dat filmpje. Er wordt volgens hem 'voorbijgegaan aan het verloren liggen van kinderen' en verder heeft hij gezegd: "Wie en wat is Jezus in het filmpje? Een goed voorbeeld, op z'n Sociniaans? Niet de Zaligmaker van verlorenen, zo het lijkt."

en tenslotte:

"Nee, bij het begin beginnen. Niet veronderstellen dat deze voor ons
onbekende kinderen een begeerte hebben om het Levende Water te
drinken."

Ik heb het filmpje niet gezien, maar dit lijken mij terechte vragen, die je niet af kunt doen met standaard anti-gergemclichés.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 01 aug 2013, 14:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Mara »

Wilhelm schreef: En juist deze houding, is een houding waar jeugd vaak tegenaanloopt en schoon genoeg van heeft.... Dat kun je allemaal heel makkelijk afdoen als vijandschap en afwijken van de zuivere leer. Maar dan doe je je gesprekspartner echt te kort.
DE jeugd, daar hoor jij ook bij? Of heb je dergelijke jeugd in huis, onder je hoede?
DE jeugd is zo algemeen en bestaat niet.
Misschien meent DE jeugd het allemaal beter te weten.
Maar als de jeugd zo slim is, hebben ze toch geen behoefte aan dit niveau? ;)
Je zit al een tijdje op dit forum, dan weet je toch wie DIA is? Het is juist prettig als je iemand wat beter leert kennen.
Dan vind ik niet fair om zo hard tegen hem in te gaan.
Als je beseft dat DIA ons allemaal op het oog heeft, ons wil waarschuwen voor allerlei dwaalleren, kun je hem beter waarderen.
Je hoeft het niet in alles eens te zijn, maar nu gaat het nogal op een overdrijvende wijze.
Ik heb DIA niet gehoord over een jasje, dus daar gaat het hem niet om. Het gaat om de inhoud!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Afgewezen schreef:[De vraag is maar of de boodschap van de EO zeg maar nu werkelijk in níéts verschilt met de boodschap die in de behoudende GG gebracht wordt.
Dat heb ik niet gezegd.
Want die verschillen en gevaren zie ik ook wel. Het gaat nu om dit vijf minuten durende filmpje. Daar wilde DIA ons op wijzen.
Ik weet niet hoor, maar DIA heeft duidelijk aangegeven wat er mis is met dat filmpje. Er wordt volgens hem 'voorbijgegaan aan het verloren liggen van kinderen' en verder heeft hij gezegd: "Wie en wat is Jezus in het filmpje? Een goed voorbeeld, op z'n Sociniaans? Niet de Zaligmaker van verlorenen, zo het lijkt."

en tenslotte:

"Nee, bij het begin beginnen. Niet veronderstellen dat deze voor ons
onbekende kinderen een begeerte hebben om het Levende Water te
drinken."

Ik heb het filmpje niet gezien, maar dit lijken mij terechte vragen, die je niet af kunt doen met standaard anti-gergemclichés.
Nogmaals, het gaat niet om de vraag of het stukje misschien wat eenzijdig was, of bepaalde accenten overduidelijk aanwezig waren. Het filmpje kreeg het stempel ' remonstrants'
En je weet hoe zwaar dat woord weegt binnen onze kring. En dat is onterecht als het gaat om dit filmpje.

Tegelijkertijd vind ik het jammer dat je inhoudelijk mee gaat doen terwijl je het toespraakje zelf niet gezien hebt.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Wilhelm »

Mara schreef:
Wilhelm schreef: En juist deze houding, is een houding waar jeugd vaak tegenaanloopt en schoon genoeg van heeft.... Dat kun je allemaal heel makkelijk afdoen als vijandschap en afwijken van de zuivere leer. Maar dan doe je je gesprekspartner echt te kort.
DE jeugd, daar hoor jij ook bij? Of heb je dergelijke jeugd in huis, onder je hoede?
DE jeugd is zo algemeen en bestaat niet.
Misschien meent DE jeugd het allemaal beter te weten.
Maar als de jeugd zo slim is, hebben ze toch geen behoefte aan dit niveau? ;)
Je zit al een tijdje op dit forum, dan weet je toch wie DIA is? Het is juist prettig als je iemand wat beter leert kennen.
Dan vind ik niet fair om zo hard tegen hem in te gaan.
Als je beseft dat DIA ons allemaal op het oog heeft, ons wil waarschuwen voor allerlei dwaalleren, kun je hem beter waarderen.
Je hoeft het niet in alles eens te zijn, maar nu gaat het nogal op een overdrijvende wijze.
Ik heb DIA niet gehoord over een jasje, dus daar gaat het hem niet om. Het gaat om de inhoud!
Ik voel me nog zeker jeugdig Mara. ;) En ik ken zulke jeugd wel ja...
Pas nog gehoord dat jeugd zei : Bij ons wordt altijd maar over de onmogelijkheid gepreekt. En in die in die gemeente wordt juist ook gewezen op de mogelijkheid. Daar draait het allemaal om. We kunnen het zo beperken. We kunnen zo 'zuiver' spreken dat we nog 'calvinistischer' worden als Calvijn zelf. En ja ik ken DIA van zijn postings. Als ik het dan niet met hem eens ben stel ik vragen, Meer niet en niet minder. Dat lijkt me niet hard, maar wel eerlijk.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Mara »

Wilhelm schreef:
Mara schreef:
Wilhelm schreef: En juist deze houding, is een houding waar jeugd vaak tegenaanloopt en schoon genoeg van heeft.... Dat kun je allemaal heel makkelijk afdoen als vijandschap en afwijken van de zuivere leer. Maar dan doe je je gesprekspartner echt te kort.
DE jeugd, daar hoor jij ook bij? Of heb je dergelijke jeugd in huis, onder je hoede?
DE jeugd is zo algemeen en bestaat niet.
Misschien meent DE jeugd het allemaal beter te weten.
Maar als de jeugd zo slim is, hebben ze toch geen behoefte aan dit niveau? ;)
Je zit al een tijdje op dit forum, dan weet je toch wie DIA is? Het is juist prettig als je iemand wat beter leert kennen.
Dan vind ik niet fair om zo hard tegen hem in te gaan.
Als je beseft dat DIA ons allemaal op het oog heeft, ons wil waarschuwen voor allerlei dwaalleren, kun je hem beter waarderen.
Je hoeft het niet in alles eens te zijn, maar nu gaat het nogal op een overdrijvende wijze.
Ik heb DIA niet gehoord over een jasje, dus daar gaat het hem niet om. Het gaat om de inhoud!
Ik voel me nog zeker jeugdig Mara. ;) En ik ken zulke jeugd wel ja...
Pas nog gehoord dat jeugd zei : Bij ons wordt altijd maar over de onmogelijkheid gepreekt. En in die in die gemeente wordt juist ook gewezen op de mogelijkheid. Daar draait het allemaal om. We kunnen het zo beperken. We kunnen zo 'zuiver' spreken dat we nog 'calvinistischer' worden als Calvijn zelf. En ja ik ken DIA van zijn postings. Als ik het dan niet met hem eens ben stel ik vragen, Meer niet en niet minder. Dat lijkt me niet hard, maar wel eerlijk.
Dat zegt niet alleen de jeugd: dat er alleen onmogelijkheid wordt gepreekt. En dat lijkt me ook niet goed. Ik moet zeggen dat ik dat weinig hoor, ook niet in preken die ik via internet beluister.
Is het niet andersom?
Wordt het hier en daar niet veel te gemakkelijk gemaakt?
Je schrikt soms als je iets leest.
Ik krijg al jaren het kerkblad van een PKN gemeente, en het is soms heel ruim. Voor iedereen, of je nu wel of niet kerkelijk meelevend bent.
Dat is een andere kant Wilhelm.
Dus omdat je DIA kent, tracht dan iets minder "aanvallend" te zijn. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Afgewezen schreef:[De vraag is maar of de boodschap van de EO zeg maar nu werkelijk in níéts verschilt met de boodschap die in de behoudende GG gebracht wordt.
Dat heb ik niet gezegd.
Want die verschillen en gevaren zie ik ook wel. Het gaat nu om dit vijf minuten durende filmpje. Daar wilde DIA ons op wijzen.
Ik weet niet hoor, maar DIA heeft duidelijk aangegeven wat er mis is met dat filmpje. Er wordt volgens hem 'voorbijgegaan aan het verloren liggen van kinderen' en verder heeft hij gezegd: "Wie en wat is Jezus in het filmpje? Een goed voorbeeld, op z'n Sociniaans? Niet de Zaligmaker van verlorenen, zo het lijkt."

en tenslotte:

"Nee, bij het begin beginnen. Niet veronderstellen dat deze voor ons
onbekende kinderen een begeerte hebben om het Levende Water te
drinken."

Ik heb het filmpje niet gezien, maar dit lijken mij terechte vragen, die je niet af kunt doen met standaard anti-gergemclichés.
Nogmaals, het gaat niet om de vraag of het stukje misschien wat eenzijdig was, of bepaalde accenten overduidelijk aanwezig waren. Het filmpje kreeg het stempel ' remonstrants'
En je weet hoe zwaar dat woord weegt binnen onze kring. En dat is onterecht als het gaat om dit filmpje.

Tegelijkertijd vind ik het jammer dat je inhoudelijk mee gaat doen terwijl je het toespraakje zelf niet gezien hebt.
Als de doodstaat ontkend wordt is dat nog veel erger dan een remonstrantse dwaling. Verder ga ik niet inhoudelijk, maar geef ik alleen aan dat je niet moet doen alsof DIA geen argumenten heeft gegeven.
Plaats reactie