Rechte bediening van...

Marius
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jan 2012, 19:33

Rechte bediening van...

Bericht door Marius »

Waar kun je de ware gemeente van God aan herkennen? (belijdenis des geloofs artikel 29) De merktekenen om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht... etc.

Vraag daarbij:
Kan iemand mij met behulp van een verwijzing naar een bijbeltekst of belijdenisgeschrift uitleggen of ik:'indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft;' moet opvatten als:
1. Áls je de sacramenten bedient dan moet je dat doen zoals Christus ze heeft ingesteld. (dus je hoeft ze niet persé te doen, maar als je het doet doe je het goed)
of:
2. Je moet de sacramenten bedienen, uiteraard op de manier zoals Christus ze heeft ingesteld.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechte bediening van...

Bericht door DDD »

Volgens mij staat er duidelijk in het citaat dat je geeft dat een van de kenmerken van de ware kerk is dat deze de reine bediening van de sacramenten gebruikt.

Voor de minder geoefenden in oud Nederlands is er ook gewoon een hertaling beschikbaar:
De kenmerken waaraan men de ware kerk kan kennen, zijn deze: dat de kerk de zuivere prediking van het evangelie onderhoudt; dat zij de zuivere bediening van de sacramenten onderhoudt, zoals Christus die heeft ingesteld; dat de kerkelijke tucht geoefend wordt om de zonden te bestraffen. Kortom, dat men zich richt naar het zuivere Woord van God, alles wat daarmee in strijd is verwerpt en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd. Hieraan kan men met zekerheid de ware kerk kennen en niemand heeft het recht zich van haar af te scheiden.
Marius
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jan 2012, 19:33

Re: Rechte bediening van...

Bericht door Marius »

Oke, helder, dank.
En wat valt er in dit opzicht dan te zeggen over een gemeente waar al 8,5 jaar geen avondmaal meer is bediend?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechte bediening van...

Bericht door DDD »

Daar klopt iets niet. Maar soms breekt nood wet.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rechte bediening van...

Bericht door Luther »

Marius schreef:Oke, helder, dank.
En wat valt er in dit opzicht dan te zeggen over een gemeente waar al 8,5 jaar geen avondmaal meer is bediend?
Dat is een dode gemeente, waarover je je kan afvragen of daar de ware kerk zich nog openbaart. Dan komt het moment dichtbij om die kerk te verlaten en je aan te sluiten bij een kerk waar de kenmerken van art. 29 wel op van toepassing zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechte bediening van...

Bericht door DDD »

Nou, dat lijkt me toch wel wat stellig aan de hand van de beschikbare informatie.
Marius
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jan 2012, 19:33

Re: Rechte bediening van...

Bericht door Marius »

Dat denk ik dus ook ;) Dank jullie wel voor het meedenken!

@DDD ja dat is behoorlijk lastig. Kijk als je ziet dat er veel goeds gebeurt en dat de diensten op zich nog wel eens gezegend worden zou je in eerste instantie zeggen dat Gods Geest daar wel werkt. Maar als er dan geen avondmaal is ga je je afvragen of er behoefte is aan Christus' gedachtenis
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Rechte bediening van...

Bericht door Jongere »

DDD schreef:Nou, dat lijkt me toch wel wat stellig aan de hand van de beschikbare informatie.
Mee eens. Lid van een gemeente ben je niet zomaar, ook niet op afstand.
Je voelt de pijn, je lijdt eraan. Je zoekt mee naar oplossingen. Bidt daar ook vooral voor.

Verder geloof ik inderdaad niet dat we genoeg informatie hebben om daar iets zinnigs over te zeggen.
Ik las pas iets uit de brief aan Korinthe. Wat een puinhoop was het daar...

Weggaan is iets heel vergaands.
Marius
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jan 2012, 19:33

Re: Rechte bediening van...

Bericht door Marius »

@jongere

Inderdaad was het in Korinthe een puinhoop! Maar daarom is een puinhoop absoluut niet goed te keuren. Wel laat het zien dat er zelfs in Gods gemeenten duidelijk te zien is dat wij graag puinhopen maken. Altijd al, in Korinthe al, nu ook!

Maar weggaan is inderdaad verregaand. Sociale lieve vrede, je moet naar een andere gemeente welke en wat dan? Dat is lastig hoor! En toch denk ik dat dit op den duur wel een goede stap kan zijn. Ook al is de prediking rein, de doop rein. Als het avondmaal mist en er zijn gemeenten waarin dat wel gebeurt en waar ook de prediking rein is en de doop rein is. Dan denk ik dat die gemeenten de voorkeur verdienen. Maar dat is echt lastig.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Rechte bediening van...

Bericht door Chrisje72 »

Maar als je dan (ik ga er even vanuit dat het om jouw gemeente gaat) hierover in gesprek gaat met de kerkenraad en je behoefte voorlegt?
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Rechte bediening van...

Bericht door boontje »

Maar wat is dan de reden dat er geen avondmaal bediend wordt?
Is dat omdat er geen dominee is? Of omdat de kerkenraad vindt dat de onderlinge verhoudingen binnen de gemeente niet deugen? (al snap ik in dat geval niet dat men daar in achtenhalf jaar niets aan heeft kunnen doen). Of omdat men het niet nodig vindt? (Bij het leger des heils wordt ook nooit avondmaal gevierd, dus het komt vaker voor). Of omdat er niemand in de gemeente aan zou willen/durven gaan?
Als dat allemaal niet helder is, is het moeilijk om er iets over te zeggen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rechte bediening van...

Bericht door -DIA- »

boontje schreef:Maar wat is dan de reden dat er geen avondmaal bediend wordt?
Is dat omdat er geen dominee is? Of omdat de kerkenraad vindt dat de onderlinge verhoudingen binnen de gemeente niet deugen? (al snap ik in dat geval niet dat men daar in achtenhalf jaar niets aan heeft kunnen doen). Of omdat men het niet nodig vindt? (Bij het leger des heils wordt ook nooit avondmaal gevierd, dus het komt vaker voor). Of omdat er niemand in de gemeente aan zou willen/durven gaan?
Als dat allemaal niet helder is, is het moeilijk om er iets over te zeggen.
Als het Heilig Avondmaal maar door kan gaan ondanks dat er zaken liggen die
niet goed zijn is dat geen goed teken.
En wat het Leger des Heils betreft: Dat is geen kerk, maar misschien een
hulporganisatie die nog wat christelijk wil zijn, en op haar manier samenkomsten
organiseert.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechte bediening van...

Bericht door DDD »

Het Leger is wel degelijk een kerk...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rechte bediening van...

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Het Leger is wel degelijk een kerk...
Niet in die zin zoals de NGB erover spreekt.
Dan is het niet wat we een openbaring van Gods Kerk kunnen noemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Rechte bediening van...

Bericht door jakobmarin »

-DIA- schreef:Als het Heilig Avondmaal maar door kan gaan ondanks dat er zaken liggen die
niet goed zijn is dat geen goed teken.
Dit is omgekeerd waar: als er zaken liggen, terwijl er Avondmaal wordt gevierd, is dat geen goed teken.
Avondmaal vieren is een opdracht, evenals onderling geruzie van te voren oplossen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie