Is Tim Keller een calvinist?

Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door Hendrien »

Hoe denken jullie over Tim Keller en zijn boeken?
N.a.v. dit artikel: http://www.refdag.nl/opinie/tim_keller_ ... s_1_740393

Ik vind ze zelf erg mooi, maar ik schrik wel van zo'n artikel!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door Tiberius »

In het artikel van dr. De Vries vind ik dit wel een scherpe, en m.i. juiste, analyse:
De grote waardering voor Keller, ook onder hen die zich ”reformatorisch” noemen, laat zien dat de aanduiding ”reformatorisch”, die eerst was bedoeld als een nadere aanduiding –en naar mijn overtuiging een versmalling– van gereformeerd, nu steeds meer een groepsaanduiding wordt die ook personen omvat die in de gereformeerde belijdenis niet de diepste verwoording van de Bijbelse boodschap herkennen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door Tiberius »

Maar om antwoord op je vraag te geven: ik schrik niet van dat artikel, want dat had ik zelf ook al geconstateerd.
Ondanks dat vind ik zijn boeken aansprekend.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door parsifal »

Tim Keller zal er waarschijnlijk veel aan doen om zich niet onder een label onder te laten brengen. Hij schrijft ook niet echt dogmatieken of iets dergelijks (al kent hij zijn dogmatiek wel). Ik denk dat hij vooral geen nadruk wil leggen op wat scheidt maar wat bindt. Zo zal hij ook niet veel schrijven over kinderdoop, over tongentaal of over hoe Christus in het avondmaal aanwezig is.

Nu kun je zeggen dat de dingen die in het artikel aangehaald worden belangrijker zijn dan dat, maar aan de andere kant worden ze ook niet constant aangehaald in de preken die we in de Bijbel lezen of zelfs in de brieven. Er waren toch grote systematische denkers voor nodig als Augustinus, Anselmus en Calvijn om zaken te verhelderen.

Een Calvinistische prediker die zich veel op buitenkerkelijken richt en wel altijd naar de reformatorische theologie verwijst is Stephen Tong (in Zuid Oost Azie), maar ik ben wel eens bang dat zijn manier van de boodschap brengen in een niet-Aziatische cultuur veel weerstand zou oproepen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door Hendrien »

Tiberius schreef:Maar om antwoord op je vraag te geven: ik schrik niet van dat artikel, want dat had ik zelf ook al geconstateerd.
Ondanks dat vind ik zijn boeken aansprekend.
Misschien hoef ik dan ook niet te schrikken! In de jaren dat ik Keller lees, zijn de 3 formulieren van Enigheid me steeds dierbaarder geworden. Blijkbaar kan het toch naast elkaar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door Erasmiaan »

Het verbaast mij niets. De personen die met Keller weglopen leggen ook vaak de nadruk op de keuze van de mens.

Dat neemt niet weg dat er bepaalde delen van zijn oeuvre zijn waarvoor ik respect heb en die ik met instemming lees.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:Het verbaast mij niets. De personen die met Keller weglopen leggen ook vaak de nadruk op de keuze van de mens.
Dat stimuleren zijn boeken wel, ja.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door jakobmarin »

Hendrien schreef:Hoe denken jullie over Tim Keller en zijn boeken?
N.a.v. dit artikel: http://www.refdag.nl/opinie/tim_keller_ ... s_1_740393

Ik vind ze zelf erg mooi, maar ik schrik wel van zo'n artikel!
Nou, daar hoef je niet van te schrikken hoor, alsof alleen calvinisten (Calvijn) het bij het rechte eind hebben :)

Spurgeon of Bunyan waren ook geen calvinist, maar wat doet dat af of toe aan hun prediking?

Wij zijn ook geen Lutheranen, maar nemen wel veel van zijn denken over.

Dogmatiek blijft uiteindelijk slechts een systematische doordenking over God en Geloof, en dat hoef je ook zeker niet te prediken en heeft ook niet het laatste woord.
Daar hebben we het Evangelie voor! :super
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:
Hendrien schreef:Hoe denken jullie over Tim Keller en zijn boeken?
N.a.v. dit artikel: http://www.refdag.nl/opinie/tim_keller_ ... s_1_740393

Ik vind ze zelf erg mooi, maar ik schrik wel van zo'n artikel!
Nou, daar hoef je niet van te schrikken hoor, alsof alleen calvinisten (Calvijn) het bij het rechte eind hebben :)

Spurgeon of Bunyan waren ook geen calvinist, maar wat doet dat af of toe aan hun prediking?

Wij zijn ook geen Lutheranen, maar nemen wel veel van zijn denken over.

Dogmatiek blijft uiteindelijk slechts een systematische doordenking over God en Geloof, en dat hoef je ook zeker niet te prediken en heeft ook niet het laatste woord.
Daar hebben we het Evangelie voor! :super
De boeken van Spurgeon kun je verkeerd lezen, maar ze zijn zuiver.
Dat geldt zeker ook voor Bunyan.
Ik weet dat er mensen zijn die weglopen met deze schrijvers, maar die
deze geschriften interpreteren als 'evangelisch', en van een oproep tot
bekeren een menselijk activisme maken.
Dat is het niet. Het is de drang, een innerlijke drang om op deze manier
zielen voor Christus te winnen. Maar niet met de bedoeling dat de mens er
zelf nog aan mee zou moeten werken. Er wordt slechts gewezen op de
schuldige plicht van de mens. Dat moet niet misbruikt worden.
Het is of Spurgeon soms je als het ware uit de gunning bij de hand wil
nemen, en je toeroept: Waarom zou u sterven? Wie kiest, o, verdwaasde!
voor het leven de dood? Begrijp deze achtergrond goed, en misbruik die
niet tot eigen verderf en misleiding van anderen. De leer is zuiver en
niet doortrokken van remonstrantse trekken, mits je de boeken goed
leest, anders kun je het activisme er inderdaad wel inleggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door refo »

Dat roept Spurgeon niet, maar dat zijn bijbelteksten. Daarom kun je zulke oproepen moeilijk misbruiken.
Afwijzen, ja dat kan.
Doe dat niet, DIA!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door huisman »

jakobmarin schreef:
Hendrien schreef:Hoe denken jullie over Tim Keller en zijn boeken?
N.a.v. dit artikel: http://www.refdag.nl/opinie/tim_keller_ ... s_1_740393

Ik vind ze zelf erg mooi, maar ik schrik wel van zo'n artikel!
Nou, daar hoef je niet van te schrikken hoor, alsof alleen calvinisten (Calvijn) het bij het rechte eind hebben :)

Spurgeon of Bunyan waren ook geen calvinist, maar wat doet dat af of toe aan hun prediking?

Wij zijn ook geen Lutheranen, maar nemen wel veel van zijn denken over.

Dogmatiek blijft uiteindelijk slechts een systematische doordenking over God en Geloof, en dat hoef je ook zeker niet te prediken en heeft ook niet het laatste woord.
Daar hebben we het Evangelie voor! :super

Spurgeon en Bunyan zijn juist wel calvinisten. Zij onderschreven de vijf speerpunten van het calvinisme.

Deze 5 punten worden in het engels afgekort met TULIP.
Tulip staat voor Total depravity (totale verdorvenheid), Unconditional election (onvoorwaardelijke verkiezing), Limited atonement (beperkte verzoening), Irresistable grace (onwederstandelijke genade) en Perseverance of the saints (volharding der heiligen).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Dat roept Spurgeon niet, maar dat zijn bijbelteksten. Daarom kun je zulke oproepen moeilijk misbruiken.
Afwijzen, ja dat kan.
Doe dat niet, DIA!
Ja maar er zijn er velen, dat zegt de Bijbel ook zelf, die deze zaken verdraaien tot hun eigen
verderf. het is slechts een waarschuwing voor ons allemaal:

16 Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf.
17 Gij dan, geliefden, zulks te voren wetende, wacht u, dat gij niet door de verleiding der gruwelijke mensen mede afgerukt wordt, en uitvalt van uw vastigheid;
18 Maar wast op in de genade en kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, beide nu en in den dag der eeuwigheid. Amen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door jakobmarin »

huisman schreef:Spurgeon en Bunyan zijn juist wel calvinisten. Zij onderschreven de vijf speerpunten van het calvinisme.

Deze 5 punten worden in het engels afgekort met TULIP.
Tulip staat voor Total depravity (totale verdorvenheid), Unconditional election (onvoorwaardelijke verkiezing), Limited atonement (beperkte verzoening), Irresistable grace (onwederstandelijke genade) en Perseverance of the saints (volharding der heiligen).
Tim Keller is dan een 4-punts calvinist, zegt ds. de Vries. Hij zou geen 'beperkte verzoening' leren, zoals de DL daarover spreekt.

Nu kun je erover discussiëren wat 'beperkte verzoening' betekend en of inderdaad hier alle calvinisten hierin hetzelfde leren (volgens mij niet).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Maar om antwoord op je vraag te geven: ik schrik niet van dat artikel, want dat had ik zelf ook al geconstateerd.
Ondanks dat vind ik zijn boeken aansprekend.
Ik ben het hier wel mee eens, denk ik. Ik waardeer Keller om zijn enorm sterke schrijfstijl. Die is heel direct. Daardoor gaan thema's die hij aansnijdt (en die soms al behoorlijk uitgekauwd zijn) helemaal weer leven. Zoals voor de meeste boeken geldt ook voor die van Keller dat je ze met enige onderscheiding moet lezen. Het boek 'De vrijgevige God' (over de verloren zonen) geeft bijvoorbeeld weer zoveel diepte aan deze gelijkenis, dat ik die leeservaring niet graag zou missen.

Ik denk dat we over Keller hetzelfde oordeel kunnen vellen als Whitefield over Wesley deed. Aan Whitefield werd gevraagd: Zal Wesley - die niet zuiver op de graad zou zijn - wel in de hemel zijn? Whitefield antwoordde: Ja, hij zal er wel zijn, maar ik zal hem niet kunnen zien, omdat hij veel dichter aan de voeten van het Lam zal zijn dan ik.

En tot slot: Maarten Luther was ook geen Calvinist...;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door jakobmarin »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Maar om antwoord op je vraag te geven: ik schrik niet van dat artikel, want dat had ik zelf ook al geconstateerd.
Ondanks dat vind ik zijn boeken aansprekend.
Ik ben het hier wel mee eens, denk ik. Ik waardeer Keller om zijn enorm sterke schrijfstijl. Die is heel direct. Daardoor gaan thema's die hij aansnijdt (en die soms al behoorlijk uitgekauwd zijn) helemaal weer leven. Zoals voor de meeste boeken geldt ook voor die van Keller dat je ze met enige onderscheiding moet lezen. Het boek 'De vrijgevige God' (over de verloren zonen) geeft bijvoorbeeld weer zoveel diepte aan deze gelijkenis, dat ik die leeservaring niet graag zou missen.
Inderdaad!

Daarom vind ik de opmerking van ds. De Vries ook niet terecht, als hij zegt:
Mijn bede is dat er een wereldwijde herleving van de gereformeerde geloofsleer en godzaligheid mag komen.
Dan zijn er wel betere gidsen dan Keller nodig. Die zijn er ook.


Dan ben ik wel eens benieuwd wie die 'betere gidsen' volgens hem zijn :)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gesloten