Dat had ik in mijn verwijderde post afgevraagd want ik lees dat niet in de Schrift. Ik had daar graag onderbouwing voor gezien vanuit de Schrift. temeer omdat DL 2 de Schrift naspreekt. Dat is dan toch de bron?huisman schreef:Het verschil wat Thomas Boston maakt vind ik duidelijk. Je mag niet zeggen tegen een ieder Jezus is voor jou gestorven ( Dat is immers particulier) maar wel er is een gestorven Jezus voor jou ( dat is de algenoegzaamheid van Zijn offer)Posthoorn schreef:Op de synode is er dan ook flink discussie geweest over DL H.2, zie het boek 'De uitgestrektheid van de verzoening' door ds. C. Harinck. Er waren er namelijk op de synode die wél de algemene verzoening leerden. Dus ik denk dat je H. 2 moet zien als een compromis. En gelukkig maar.DDD schreef:Eens met Parsifal.
Voor zover ik weet maken ook de Dordtse Leerregels geen keuze tussen de beide opvattingen, hoewel de formuleringen van de DL mijns inziens toch veel dichter bij die van ds. Tim Keller komen.
De DL, hoofdstuk 2, spreken immers uit dat de levendmakende en zaligmakende kracht van de dood van Christus zich uitstrekt tot alle uitverkorenen.
Zie ook de eerste en zesde dwaling die besproken wordt: één enig mens immermeer. Als de synode het standpunt van ds. Kater had willen opnemen, zou dat heel eenvoudig zijn geweest. Gelukkig is dat niet gebeurd.
Dat is wat DL2 ook zegt en m.i. daar de Schrift naspreekt.
Wat is er voor blijde boodschap aan een gestorven Jezus?
Wij hebben een levende Heiland.
Ik lees in Joh. 3 vers 16 dat de Here Jezus stierf voor de hele wereld en elders staat dat God de wereld met Zich heeft verzoend.
En is de genade dan niet verschenen aan alle mensen?
Ik weet niet of Tim Keller een calvinist is, dat lijkt mij ook niet belangrijk. Ik ben geen liefhebber van zijn boeken, maar ik lees er wel hij de vraag stelt, hoe ons hart er uitziet als we ons vertrouwen stellen op Jezus Christus. En hij wijst erop dat we buiten de rechtszaal komen omdat de uitspraak is gedaan. En hij zegt dat hij het alleen belangrijk vindt wat de Heer van hem vindt en niet wat mensen van hem vinden. Verder beveelt hij in het boekje aan te geloven in de Opgewekte en levende Christus.
En dat lijkt mij toch belangrijk. Leerstelligheden komen in het boek wat ik heb niet aan de orde. Dus hoe hij daarin staat weet ik niet.