Erfschuld en erfsmet

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Erfschuld en erfsmet

Bericht door FlyingEagle »

Op Refoweb staat het volgende:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/198 ... -erfschuld

Deze uitleg heb ik nog nooit eerder gehoord. Klopt dit antwoord volgens jullie?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Erfschuld en erfsmet

Bericht door refo »

De bijbel spreekt nooit over zonde of zondig zijn als erfenis, die aan ieder individu gestraft zal worden.
De ziel die zondigt, díe zal sterven.

Wel altijd over de eigen zonde en zonden, waarvoor straf geëist wordt.
Zondaar zijn is geen lot, maar een schuld.
Gebruikersavatar
regendruppel
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 dec 2012, 12:59

Re: Erfschuld en erfsmet

Bericht door regendruppel »

FlyingEagle schreef:Op Refoweb staat het volgende:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/198 ... -erfschuld

Deze uitleg heb ik nog nooit eerder gehoord. Klopt dit antwoord volgens jullie?
Omdat Adam de duivel gehoorzaamde werd hij dienstknecht en gaf zijn koningschap over aan de overste van deze wereld.
dus wanneer men van ‘erfschuld’ spreekt, bedoeld men naar mijn mening daarmee het totale der zonde, de menselijke onmacht waarin het niet mogelijk is om te vluchten naar een door de zonde nog niet aangetast en beheerst terrein.

Maar;
Paulus wijst op de tegengestelde richting van de evenwijdig lopende lijnen. Het herstel van de mens is grootser dan zijn vonnis of veroordeling over de zonde. Want bij de zondeval had God met één enkele overtreding van één mens te doen. God oordeelde dat deze mens moest sterven. Tegelijkertijd gaf Adam echter het koningschap over de gehele wereld over aan satan. Deze bracht miljarden nakomelingen onder het juk van zonde, ziekte en dood. God had bij het herstel door Jezus Christus dus met ontelbare misdaden te maken.

Met Zijn leven betaalde de Heere echter de prijs voor allen tot rechtvaardiging. Hij opende de weg tot een volkomen herstel naar geest, ziel en lichaam. Bovendien opende Hij de weg naar een luisterrijker koningschap dan Adam ooit bezeten had. Deze was koning over de aarde en had heerschappij ‘over de vissen in de zee en over de vogels in de hemel en over het vee en over de hele aarde en over al het kruipende gedierte, dat op de aarde kruipt’ (Gen. 1:26). Wie in Christus zijn, zullen echter op de troon Gods meeheersen over al de werken van zijn handen, zowel in de zienlijke als in de onzienlijke wereld!
De mens zoekt zijn weg, maar de HEERE heeft hem bepaald.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Erfschuld en erfsmet

Bericht door albion »

refo schreef:De bijbel spreekt nooit over zonde of zondig zijn als erfenis, die aan ieder individu gestraft zal worden.
De ziel die zondigt, díe zal sterven.

Wel altijd over de eigen zonde en zonden, waarvoor straf geëist wordt.
Zondaar zijn is geen lot, maar een schuld.
Ik ben het hier toch niet mee eens: In het tweede gebod staat: "want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde lid dergenen die Mij haten...."
David klaagt in Psalm 51: Zie, ik ben in ongerechtigheid (10) geboren...". De kanttekeningen zegt: Versta, de erfzonde, aangeboren verdorvenheid, het vlees en de gewone zonde.

Adam is geschapen naar Zijn beeld: In kennis, gerechtigheid en heiligheid.
De straf op zijn zonde (Ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven), is op alle mensen gekomen.

Verder staat er in het vragenboekje van Hellenbroek:
1. Raakt Adams zonde ons ook? Ja, zij wordt ons toegerekend.
2. Waarom? Omdat Adam het hoofd des verbonds was, en daarin aangemerkt werd, als vertegenwoordigende al zijn nakomelingen. Rom 5:12.
3. Welke zonde hebben wij dan door Adam? De erfzonde. Ps 51:7.
4. Hoe velerlei zonden zijn er dan? Tweeërlei: erfzonde en dadelijke zonde.
5. Hoe worden de erfzonden de onze? Door toerekening en overerving.
6. Wie rekent ons Adams zonde toe? God.
7. Wat rekent Hij ons toe? De schuld der zonde. Rom 5:19.
8. Wat erven wij over? De smet der zonde. Job 14:4.
9. Van wie? Van onze ouders.
10. Wat is de schuld der zonde? De verbintenis tot straf om Adams zonde. Rom 5:18.
11. Wat is de smet der zonde? Die inklevende verdorvenheid, welke zich verspreid heeft over de gehele mens. Gen 8:21.
12. Hebben alle mensen erfzonde? Ja, uitgezonderd Christus Joh. 3:16.
13. Waarom had Christus gen erfzonde? Omdat Hij ontvangen is van de Heilige Geest. Luc 1:35

en dan gaat Hellenbroek verder met vraag en antwoord over de dadelijke zonde.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erfschuld en erfsmet

Bericht door Mara »

Artikel 15 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis:

Van de erfzonde.

Wij geloven dat door de ongehoorzaamheid van Adam de erfzonde uitgebreid is geworden over het ganse menselijk geslacht; welke is een verdorvenheid der gehele natuur en een erfelijk gebrek, waarmede de kleine kinderen zelfs besmet zijn in hunner moeders lichaam, en die in den mens allerlei zonden voortbrengt, zijnde in hem als een wortel daarvan; en zij is daarom zo lelijk en gruwelijk voor God, dat zij genoegzaam is om het menselijk geslacht te verdoemen. Zij is ook zelfs door den Doop niet ganselijk tenietgedaan, noch geheel uitgeroeid, aangezien de zonde daaruit altijd als opwellend water uitspringt, gelijk uit een onzalige fontein; hoewel zij nochtans den kinderen Gods tot verdoemenis niet toegerekend, maar door Zijn genade en barmhartigheid vergeven wordt; niet om in de zonde gerust te slapen, maar opdat het gevoel van deze verdorvenheid de gelovigen dikwijls zou doen zuchten, verlangende om van het lichaam dezes doods verlost te worden. En hierin verwerpen wij de dwaling der pelagianen, die zeggen dat deze zonde niet anders is dan uit navolging.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
regendruppel
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 dec 2012, 12:59

Re: Erfschuld en erfsmet

Bericht door regendruppel »

Heel duidelijk Albion, de vragen en antwoorden van Hellenbroek.
De mens zoekt zijn weg, maar de HEERE heeft hem bepaald.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Erfschuld en erfsmet

Bericht door refo »

En toch klopt het niet. Rom 5 gaat er niet over. Hellenbroek werkt naar een oplossing van denkproblemen. En sleept daar wat teksten bij.
En de zin uit de tien geboden vervolgt met een 'maar'.
Cantate
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 jul 2009, 12:03

Re: Erfschuld en erfsmet

Bericht door Cantate »

Ik ben het helemaal met Van Campen eens en dus niet met Hellenbroek.

In onderstaande preek over NGB artikel 15, over de erfzonde, gaat hij hier specifiek op in. Zeer de moeite van het beluisteren waard.

http://www.maranathakerk.nu/erediensten/item/1736
Gebruikersavatar
regendruppel
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 dec 2012, 12:59

Re: Erfschuld en erfsmet

Bericht door regendruppel »

Cantate schreef:Ik ben het helemaal met Van Campen eens en dus niet met Hellenbroek.

In onderstaande preek over NGB artikel 15, over de erfzonde, gaat hij hier specifiek op in. Zeer de moeite van het beluisteren waard.

http://www.maranathakerk.nu/erediensten/item/1736
Dit vind ik nu een mening, je hoeft het niet eens te zijn met elkaar want dat vraagt niemand van je
maar oordelen over een mens zoals; 'Hellenbroek werkt naar een oplossing van denkproblemen' vind ik eerlijk gezegd niet kunnen.
De mens zoekt zijn weg, maar de HEERE heeft hem bepaald.
Gebruikersavatar
regendruppel
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 dec 2012, 12:59

Re: Erfschuld en erfsmet

Bericht door regendruppel »

Bedankt trouwens, ik ga zeker luisteren..
De mens zoekt zijn weg, maar de HEERE heeft hem bepaald.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Erfschuld en erfsmet

Bericht door albion »

refo schreef:En toch klopt het niet. Rom 5 gaat er niet over. Hellenbroek werkt naar een oplossing van denkproblemen. En sleept daar wat teksten bij.
En de zin uit de tien geboden vervolgt met een 'maar'.
Hellenbroek is helder en duidelijk en hoeft helemaal geen denkproblemen op te lossen en hij sleept er zeker geen teksten bij. Gods Woord spreekt voor zich zelf.

Bovendien staat het ook duidelijk in de Zondagen 3 en 4 beschreven.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Erfschuld en erfsmet

Bericht door huisman »

refo schreef:En toch klopt het niet. Rom 5 gaat er niet over. Hellenbroek werkt naar een oplossing van denkproblemen. En sleept daar wat teksten bij.
En de zin uit de tien geboden vervolgt met een 'maar'.

en hoe denk je dan over Psalm 51:5 ?(Albion haalde deze tekst ook al aan)
5 Zie, in ongerechtigheid ben ik geboren , in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen .
Ik vind het trouwens vrij zwak van ds van Campen om zijn mening te staven met de bewering dat Rom 5 niet goed vertaald is in de HSV en de SV.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Erfschuld en erfsmet

Bericht door Wilhelm »

Ds. Van Campen neemt zo steeds meer afstand van de 3FvE. Met de dubbele predestinatie heeft hij ook moeite, zo heeft hij pas in een preek gezegd.
Ik vind het erg jammer. Want ik heb hele mooie preken van hem gehoord.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Erfschuld en erfsmet

Bericht door hervormde »

albion schreef:
refo schreef:De bijbel spreekt nooit over zonde of zondig zijn als erfenis, die aan ieder individu gestraft zal worden.
De ziel die zondigt, díe zal sterven.

Wel altijd over de eigen zonde en zonden, waarvoor straf geëist wordt.
Zondaar zijn is geen lot, maar een schuld.
Ik ben het hier toch niet mee eens: In het tweede gebod staat: "want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde lid dergenen die Mij haten...."
David klaagt in Psalm 51: Zie, ik ben in ongerechtigheid (10) geboren...". De kanttekeningen zegt: Versta, de erfzonde, aangeboren verdorvenheid, het vlees en de gewone zonde.

Adam is geschapen naar Zijn beeld: In kennis, gerechtigheid en heiligheid.
De straf op zijn zonde (Ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven), is op alle mensen gekomen.

Verder staat er in het vragenboekje van Hellenbroek:
1. Raakt Adams zonde ons ook? Ja, zij wordt ons toegerekend.
2. Waarom? Omdat Adam het hoofd des verbonds was, en daarin aangemerkt werd, als vertegenwoordigende al zijn nakomelingen. Rom 5:12.
3. Welke zonde hebben wij dan door Adam? De erfzonde. Ps 51:7.
4. Hoe velerlei zonden zijn er dan? Tweeërlei: erfzonde en dadelijke zonde.
5. Hoe worden de erfzonden de onze? Door toerekening en overerving.
6. Wie rekent ons Adams zonde toe? God.
7. Wat rekent Hij ons toe? De schuld der zonde. Rom 5:19.
8. Wat erven wij over? De smet der zonde. Job 14:4.
9. Van wie? Van onze ouders.
10. Wat is de schuld der zonde? De verbintenis tot straf om Adams zonde. Rom 5:18.
11. Wat is de smet der zonde? Die inklevende verdorvenheid, welke zich verspreid heeft over de gehele mens. Gen 8:21.
12. Hebben alle mensen erfzonde? Ja, uitgezonderd Christus Joh. 3:16.
13. Waarom had Christus gen erfzonde? Omdat Hij ontvangen is van de Heilige Geest. Luc 1:35

en dan gaat Hellenbroek verder met vraag en antwoord over de dadelijke zonde.
Ik ga niet in op Hellenbroek, wel op je citeren van Exodus 20 mbt het tweede gebod. Lees de Studiebijbel voor de exegese:

In de oudheid maakten drie tot vier generaties deel uit van dezelfde huishouding. Als een vader of grootvader ernstig zondigt, heeft dit gevolgen voor de gehele familie die in het huis woont. Een specifieke toepassing van de tekst is mogelijk te vinden in de veroordeling van Achan en zijn familieleden (Joz.7:24). Zijn gehele familie wordt met hem gestenigd. Hoewel deze voorstelling haaks lijkt te staan op ons rechtvaardigheidsgevoel, is het toch zo dat de ervaring leert dat onrechtvaardig gedrag van een vader een negatieve uitwerking heeft op het gehele gezin. Overigens dient men te beseffen dat in de voortgang van de openbaring steeds meer accent komt te liggen op de persoonlijke verantwoordelijkheid (Eze.18:2). In dit gebod worden de ouders gewaarschuwd dat de gevolgen van hun zonde niet slechts henzelf betreffen.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Erfschuld en erfsmet

Bericht door hervormde »

refo schreef:En toch klopt het niet. Rom 5 gaat er niet over. Hellenbroek werkt naar een oplossing van denkproblemen. En sleept daar wat teksten bij.
En de zin uit de tien geboden vervolgt met een 'maar'.
Dat klopt, maar er zijn maar weinig predikanten die zo het tweede gebod lezen:

Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten, maar doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
Plaats reactie