'Artikel 36 NGB is onuitvoerbaar'

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: 'Artikel 36 NGB is onuitvoerbaar'

Bericht door Luther »

Art. 36 is een belijdend spreken van de kerk (over de overheid), niet de inhoud van een program van een politieke partij. In die zin is dit niet zoveel nieuws.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: 'Artikel 36 NGB is onuitvoerbaar'

Bericht door Bonny »

The Groom's still waiting at the altar
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: 'Artikel 36 NGB is onuitvoerbaar'

Bericht door Toeschouwer »

Over Artikel 36 NGB is altijd onenigheid geweest in de Ger. Gezindte. Omdat een theocratie niet voor enig ander land dan alleen voor Israël bestemd was en (ik hoop nabije toekomst) weer wezen zal. Daarom weet de SGP er eigenlijk niet goed raad mee en worden er compromissen gesloten die niemand bevredigen.
God, Nederland en Oranje die leuze die wordt door weinig mensen gebezigd. Artikel 36 is vrucht van de vervangingstheorie, die praktisch heel de Ger. Gezindte heeft afgezworen, ook de laatste synode van de Ger. Gemeente. Maar nu de praktijk, dan wordt het moeilijker, daarom de voortdurende discussie over Art. 36. Maar op dit forum zijn er nog wel een paar lieden die de vervangingsgedachte aanhangen en ook in de kerken zijn er nog teveel. Maar hoe moet je dan Art. 36 in de praktijk gestalte geven, daar lopen de meningen wel uiteen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: 'Artikel 36 NGB is onuitvoerbaar'

Bericht door Luther »

Toeschouwer schreef:Over Artikel 36 NGB is altijd onenigheid geweest in de Ger. Gezindte. Omdat een theocratie niet voor enig ander land dan alleen voor Israël bestemd was en (ik hoop nabije toekomst) weer wezen zal. Daarom weet de SGP er eigenlijk niet goed raad mee en worden er compromissen gesloten die niemand bevredigen.
God, Nederland en Oranje die leuze die wordt door weinig mensen gebezigd. Artikel 36 is vrucht van de vervangingstheorie, die praktisch heel de Ger. Gezindte heeft afgezworen, ook de laatste synode van de Ger. Gemeente. Maar nu de praktijk, dan wordt het moeilijker, daarom de voortdurende discussie over Art. 36. Maar op dit forum zijn er nog wel een paar lieden die de vervangingsgedachte aanhangen en ook in de kerken zijn er nog teveel. Maar hoe moet je dan Art. 36 in de praktijk gestalte geven, daar lopen de meningen wel uiteen.
Dan moet je eerst een definitie geven van de 'vervangingstheologie', want ik heb het vermoeden dat we daarvoor verschillende definities gebruiken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: 'Artikel 36 NGB is onuitvoerbaar'

Bericht door Toeschouwer »

Luther,

U hoef ik toch niet uit te leggen wat de vervangingsgedachte in de theologie is. U bent docent heb ik begrepen en daar zult u het toch wel eens over hebben met uw leerlingen?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: 'Artikel 36 NGB is onuitvoerbaar'

Bericht door Luther »

Toeschouwer schreef:Luther,

U hoef ik toch niet uit te leggen wat de vervangingsgedachte in de theologie is. U bent docent heb ik begrepen en daar zult u het toch wel eens over hebben met uw leerlingen?
Ik doceer niet het vak '(vervangings)theologie'. Dus, nee, ik heb het daarover nooit met mijn pupillen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: 'Artikel 36 NGB is onuitvoerbaar'

Bericht door Gian »

Er is geen definitie van de vervangingsleer. Dat hoeft ook niet want in zekere zin hang ik ook de vervangingsgedachte aan. Alleen is die vervanging mi van tijdelijk aard.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie