Artikel "Pleiten op de doop"

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door huisman »

refo schreef:
Willem schreef:
Cantate schreef:Daarvoor hoef je toch niet gedoopt te zijn. Het Woord is voldoende pleitgrond.
De topictitel gaat over "Pleiten op de doop". Er is gesproken of de doop een pleitgrond is of niet. Met dit hoofdstuk uit Kronieken meen ik een argument in te brengen wat het pleiten op de doop bijbels onderbouwd. De vraagstelling die jij opwerpt is een andere en - in dit topic - een irrelevante. Je stelt nl. dat men om te pleiten niet gedoopt hoeft te zijn.
Indien men echter van mening is de kinderdoop bijbels is gefundeerd lijkt het me evident dat men kinderen laat dopen conform de bijbelse opdracht. Een discussie over pleitgronden zonder dat men gedoopt is is daarmee overbodig geworden omdat men in gelovige gehoorzaamheid kinderen laat dopen. De door jouw geschetste situatie doet zich dan nl. niet voor.

Indien men van mening is dat de kinderdoop niet in de Bijbel staat en men pas doopt indien men "tot geloof is "gekomen" is pleiten niet meer nodig, men bezit het bepleitte nl. al.
De doop is dan geen belofte waarop gepleit zou kunnnen worden maar een bevestiging van het verkregene.

Het lijkt me evident dat ik deze laatste opvatting - over het afwijzen van de kinderdoop - afwijs als zijnde het verduisteren van de soevereiniteit van God.
Als je het doopsformulier nauwkeurig leest, dan zie je dat inderdaad staan: pleiten is niet nodig.

Hooguit deze zinsnede:
En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
zou op een soort pleiten in geval van twijfel kunnen wijzen.
Maar dat is weer zo positief gesteld, dat dat niet eens nodig lijkt.
Beloften worden vervuld in de weg van smeking en gebed. Kijk na Elia's gebed om de beloofde regen na de gebeurtenis op de Karmel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Willem schreef:Indien men van mening is dat de kinderdoop niet in de Bijbel staat en men pas doopt indien men "tot geloof is "gekomen" is pleiten niet meer nodig, men bezit het bepleitte nl. al.
De doop is dan geen belofte waarop gepleit zou kunnnen worden maar een bevestiging van het verkregene.

Het lijkt me evident dat ik deze laatste opvatting - over het afwijzen van de kinderdoop - afwijs als zijnde het verduisteren van de soevereiniteit van God.
Zoals hier de kinderdoop uitgelegd wordt, is een volwassendoop eigenlijk niet meer mogelijk. De kinderdoop is het een en het al geworden, de invulling daarvan past niet meer bij een volwassendoop.
En dan te bedenken dat er in het NT geen enkele aandacht geschonken wordt aan de kinderdoop, noch aan de betekenis daarvan.
Je begint te laat met lezen. Je moet beginnen in het OT daar gaat het over dezelfde God van het verbond als in het NT.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Je moet beginnen in het OT daar gaat het over dezelfde God van het verbond als in het NT.
Da's waar, hoor. Maar ik raadpleeg toch ook graag het NT. Want dat leert ons hoe we het OT moeten lezen. En als ik dan over een onderwerp dat hier zo ontzettend uitvergroot wordt, helemaal niets lees, dan geeft dat toch te denken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Je moet beginnen in het OT daar gaat het over dezelfde God van het verbond als in het NT.
Da's waar, hoor. Maar ik raadpleeg toch ook graag het NT. Want dat leert ons hoe we het OT moeten lezen. En als ik dan over een onderwerp dat hier zo ontzettend uitvergroot wordt, helemaal niets lees, dan geeft dat toch te denken.
Niets lees ? Ik lees niets in het NT dat de doop niet aan kinderen gedaan mag worden,wel dat hun de belofte toekomt.En adt hele huisgezinnen gedoopt worden op geloof van één.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Afgewezen »

@Huisman, het gaat me nu niet om de vraag of kinderen ook gedoopt werden. Voor alle securiteit: het staat nergens, dus in die zin moeten we voorzichtig blijven met onze conclusies.
Maar waar het mij om gaat, is dit: Paulus besteedt in zijn brieven aandacht aan de betekenis van de doop, te weten het gestorven en opgestaan zijn met Christus. Maar over déze betekenis hoor ik nu eigenlijk nooit wat. Het gaat altijd maar over de betekenis van de kinderdoop, juist iets waar Paulus het helemaal niet over heeft. Sterker nog, de kinderdoop heeft gaandeweg een 'eigen' betekenis gekregen, die zodanig domineert, dat de eigenlijke, NT'ische betekenis van de doop helemaal ondergesneeuwd dreigt te raken. Dat kan toch de bedoeling niet zijn?
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 27 okt 2011, 18:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:@Huisman, het gaat me nu niet om de vraag of kinderen ook gedoopt werden. Voor alle securiteit: het staat nergens, dus in die zin moeten we voorzichtig blijven met onze conclusies.
Maar waar het mij om gaat, is dit: Paulus besteedt in zijn brieven aandacht aan de betekenis van de doop. Maar over déze betekenis hoor ik nu eigenlijk nooit wat. Het gaat altijd maar over de betekenis van de kinderdoop, juist iets waar Paulus het helemaal niet over heeft. Sterker nog, de kinderdoop heeft gaandeweg een 'eigen' betekenis gekregen, die zodanig domineert, dat de NT-ische betekenis helemaal ondergesneeuwd dreigt te raken.
Afgewezen heeft een punt.

Ik sta voor 100% achter de kinderdoop.

Maar de situatie in de gereformeerde gezindte is zo, dat kinderen gedoopt worden, welks ouders openlijk belijden geen deel aan Christus te hebben. Voor degenen was de kinderdoop nooit bedoeld. De kinderdoop is voor kinderen van (ware) gelovigen.

Als men niet des Heeren Avondmaal mag eten, mag men ook geen kinderen dopen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:@Huisman, het gaat me nu niet om de vraag of kinderen ook gedoopt werden. Voor alle securiteit: het staat nergens, dus in die zin moeten we voorzichtig blijven met onze conclusies.
Maar waar het mij om gaat, is dit: Paulus besteedt in zijn brieven aandacht aan de betekenis van de doop. Maar over déze betekenis hoor ik nu eigenlijk nooit wat. Het gaat altijd maar over de betekenis van de kinderdoop, juist iets waar Paulus het helemaal niet over heeft. Sterker nog, de kinderdoop heeft gaandeweg een 'eigen' betekenis gekregen, die zodanig domineert, dat de NT-ische betekenis helemaal ondergesneeuwd dreigt te raken.
Afgewezen heeft een punt.

Ik sta voor 100% achter de kinderdoop.

Maar de situatie in de gereformeerde gezindte is zo, dat kinderen gedoopt worden, welks ouders openlijk belijden geen deel aan Christus te hebben. Voor degenen was de kinderdoop nooit bedoeld. De kinderdoop is voor kinderen van (ware) gelovigen.

Als men niet des Heeren Avondmaal mag eten, mag men ook geen kinderen dopen.
Ik weet het niet of dit zo is. Zou je niet mogen zeggen dat de doop is voor kinderen van ouders die in het verbond zijn opgenomen. Abraham moest ook alle ingezetenen besnijden . Kinderen worden immers niet gedoopt op grond van het geloof van hun ouders maar op grond van het verbond (HC vr 74)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Ik weet het niet of dit zo is. Zou je niet mogen zeggen dat de doop is voor kinderen van ouders die in het verbond zijn opgenomen. Abraham moest ook alle ingezetenen besnijden . Kinderen worden immers niet gedoopt op grond van het geloof van hun ouders maar op grond van het verbond (HC vr 74)
En in het verbond zijn wezenlijk alleen de uitverkorenen alleen.

Als men tot jaren van onderscheid gekomen is, en niet Christus met een waar geloof aanhangt, is men niet in het verbond.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Ik weet het niet of dit zo is. Zou je niet mogen zeggen dat de doop is voor kinderen van ouders die in het verbond zijn opgenomen. Abraham moest ook alle ingezetenen besnijden . Kinderen worden immers niet gedoopt op grond van het geloof van hun ouders maar op grond van het verbond (HC vr 74)
En in het verbond zijn wezenlijk alleen de uitverkorenen alleen.

Als men tot jaren van onderscheid gekomen is, en niet Christus met een waar geloof aanhangt, is men niet in het verbond.
Het verbond is breder dan alleen met de uitverkorenen opgericht, ik zal langzamerhand de enige drieverbonder op dit forum zijn maar kan op grond van Gods verbondsopenbaring in het OT en het NT niet anders . Maar mijn onderschrift van Prof G Wisse brengt de verschillen weer terug tot gewone proporties.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door henriët »

huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Ik weet het niet of dit zo is. Zou je niet mogen zeggen dat de doop is voor kinderen van ouders die in het verbond zijn opgenomen. Abraham moest ook alle ingezetenen besnijden . Kinderen worden immers niet gedoopt op grond van het geloof van hun ouders maar op grond van het verbond (HC vr 74)
En in het verbond zijn wezenlijk alleen de uitverkorenen alleen.

Als men tot jaren van onderscheid gekomen is, en niet Christus met een waar geloof aanhangt, is men niet in het verbond.
Het verbond is breder dan alleen met de uitverkorenen opgericht, ik zal langzamerhand de enige drieverbonder op dit forum zijn maar kan op grond van Gods verbondsopenbaring in het OT en het NT niet anders . Maar mijn onderschrift van Prof G Wisse brengt de verschillen weer terug tot gewone proporties.
Je zult niet de enige zijn, maar niet iedereen is in staat zo duidelijk uit te leggen als jij.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Ik weet het niet of dit zo is. Zou je niet mogen zeggen dat de doop is voor kinderen van ouders die in het verbond zijn opgenomen. Abraham moest ook alle ingezetenen besnijden . Kinderen worden immers niet gedoopt op grond van het geloof van hun ouders maar op grond van het verbond (HC vr 74)
En in het verbond zijn wezenlijk alleen de uitverkorenen alleen.

Als men tot jaren van onderscheid gekomen is, en niet Christus met een waar geloof aanhangt, is men niet in het verbond.
Het verbond is breder dan alleen met de uitverkorenen opgericht, ik zal langzamerhand de enige drieverbonder op dit forum zijn maar kan op grond van Gods verbondsopenbaring in het OT en het NT niet anders . Maar mijn onderschrift van Prof G Wisse brengt de verschillen weer terug tot gewone proporties.
Je mag de enige drie-verbonder op dit forum zijn (hoewel ik dat betwijfel), maar de gereformeerde gezindte in NL zit vol met functionele drie-verbonders.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Fjodor »

henriët schreef: Je zult niet de enige zijn, maar niet iedereen is in staat zo duidelijk uit te leggen als jij.
Iets uitleggen en iets bijbels funderen is nogal een verschil..

Voorlopig hoop ik dat iemand eens gaat proberen om een omvattend (voorzover dat op een forum mogelijk is) en bijbels (vanuit de bijbel) antwoord te geven op de vraag die Afgewezen stelde:

Maar waar het mij om gaat, is dit: Paulus besteedt in zijn brieven aandacht aan de betekenis van de doop, te weten het gestorven en opgestaan zijn met Christus. Maar over déze betekenis hoor ik nu eigenlijk nooit wat. Het gaat altijd maar over de betekenis van de kinderdoop, juist iets waar Paulus het helemaal niet over heeft. Sterker nog, de kinderdoop heeft gaandeweg een 'eigen' betekenis gekregen, die zodanig domineert, dat de eigenlijke, NT'ische betekenis van de doop helemaal ondergesneeuwd dreigt te raken. Dat kan toch de bedoeling niet zijn?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Fjodor »

huisman schreef:
BertMulder schreef:
Afgewezen heeft een punt.

Ik sta voor 100% achter de kinderdoop.

Maar de situatie in de gereformeerde gezindte is zo, dat kinderen gedoopt worden, welks ouders openlijk belijden geen deel aan Christus te hebben. Voor degenen was de kinderdoop nooit bedoeld. De kinderdoop is voor kinderen van (ware) gelovigen.

Als men niet des Heeren Avondmaal mag eten, mag men ook geen kinderen dopen.
Ik weet het niet of dit zo is. Zou je niet mogen zeggen dat de doop is voor kinderen van ouders die in het verbond zijn opgenomen. Abraham moest ook alle ingezetenen besnijden . Kinderen worden immers niet gedoopt op grond van het geloof van hun ouders maar op grond van het verbond (HC vr 74)
Voor de zoveelste keer mijn vraag hierover: Hoeveel zonen had Abraham? Waren hun kinderen allemaal in het verbond? Nee. De kinderen van Ismaël niet en de kinderen van de zonen van Ketura ook niet.

Er wordt hier nogal eens het verwijt gemaakt dat enkel naar het NT gekeken wordt, maar volgens mij laat jij, huisman, deze oud testamentische situatie behoorlijk buiten beschouwing.
Laten we hierin het oude testament maar gewoon eerlijk navolgen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33312
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikel "Pleiten op de doop"

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:@Huisman, het gaat me nu niet om de vraag of kinderen ook gedoopt werden. Voor alle securiteit: het staat nergens, dus in die zin moeten we voorzichtig blijven met onze conclusies.
Maar waar het mij om gaat, is dit: Paulus besteedt in zijn brieven aandacht aan de betekenis van de doop. Maar over déze betekenis hoor ik nu eigenlijk nooit wat. Het gaat altijd maar over de betekenis van de kinderdoop, juist iets waar Paulus het helemaal niet over heeft. Sterker nog, de kinderdoop heeft gaandeweg een 'eigen' betekenis gekregen, die zodanig domineert, dat de NT-ische betekenis helemaal ondergesneeuwd dreigt te raken.
Afgewezen heeft een punt.

Ik sta voor 100% achter de kinderdoop.

Maar de situatie in de gereformeerde gezindte is zo, dat kinderen gedoopt worden, welks ouders openlijk belijden geen deel aan Christus te hebben. Voor degenen was de kinderdoop nooit bedoeld. De kinderdoop is voor kinderen van (ware) gelovigen.

Als men niet des Heeren Avondmaal mag eten, mag men ook geen kinderen dopen.
Zoals het er nu staat klopt je laatste zin wel, want toegang tot de sacramenten krijg je door belijdenis van het geloof af te leggen (en niet onder censuur te staan). Dus als iemand geen toegang heeft tot het Heilig Avondmaal, heeft men dat ook niet tot de Heilige Doop.

Maar ik denk dat je wat anders bedoelt, en dan klopt het niet.
De (kinder-)doop wordt namelijk uitgevoerd op grond van het verbond, niet op grond van geloof (al dan niet bij de ouders). En de bediening van het verbond is breder dan het wezen.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Artikel \"Pleiten op de doop\"

Bericht door Simon »

Ik zie al pagina\'s lang geen bijbelteksten meer, eigenlijk.
Het kan toch niet zo zijn dat de bijbel ons op zo\'n belangrijk punt niet duidelijk informeert?
Als ik Rom 6:4-6 eens mag aanbevelen?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie