Als het bij Paulus een 'evangelische ellendekennis' zou zijn geweest, dan had hij wel geschreven: "En zonder het Evangelie, zo leefde ik eertijds...", en dat staat er nu net niet!memento schreef:Wat ik bedoelde te zeggen: Paulus bekering begint met de evangelische ellendekennis. Christus leert hem zijn zonden zien! Paulus was een Farizeeër die de wet op zijn duimpje kon. Maar toen kwam Christus in zijn leven. Die ontmoeting liet hem zijn zonden zien.PvS schreef:En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden...memento schreef:...we zien in deze bekeringsgeschiedenis dat God dwars tegen Zijn normale wijze in (niet eerst ontdekking door de wet), begint bij Paulus met een Christus-openbaring.Tiberius schreef:Wilde je zeggen, dat Paulus in de drie dagen dat hij in Damascus was, niet in Christus was?
Henry schreef:Veeleer hebben wij reden te denken, dat hij al dien tijd in den buik des grafs, of der hel, is geweest, lijdende onder de verschrikking Gods vanwege zijne zonden, die hem nu ordelijk voor ogen waren gesteld. Hij was in duisternis ten opzichte van zijn geestelijken staat, en zo verslagen van geest vanwege zijne zonde, dat hem spijs noch drank kon bekoren.
Gods werk is volmaakt, als Hij begint zal Hij voleinden, er was een goed werk begonnen in Saulus, toen hij aan Christus’ voeten was gebracht met dat woord: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? En nooit heeft Christus iemand verlaten, die daartoe gebracht was. Hoewel Saulus zwaar getuchtigd was, toen hij drie dagen blind neerlag, was hij toch niet verlaten. Christus zorgt hier voor het werk Zijner handen, Hij, Die verscheurd had, zal genezen, Die geslagen heeft, zal verbinden, Die van zonde overtuigd heeft, zal vertroosten.
Terwijl Gods normale weg is, om voorafgaand aan de ontmoeting met Christus, eerst een zekere ellendekennis voortvloeiend uit de wet te geven.
Maargoed, dit is een zijspoort. Je citeerde hier niet het hoofdpunt wat ik met mijn posting maken wilde. Het gaat mij om de vraag: Valt het werkhuis binnen of buiten de bekering. Ik wilde met mijn post aantonen dat de tot nu toe gegeven voorbeelden niet juist zijn. Om daarna te vragen om nieuwe voorbeelden, waar de tekst zelf duidelijk aangeeft dat het werkhuis binnen de bekering valt.
En Evangelische ellendekennis is er m.i. alleen na ontvangen genade.
Om op je hoofdpunt te komen; de tekst uit Rom. 7 zegt genoeg dat het werkhuis buiten de bekering valt; "En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven".