Dus het maakt niet uit hoe jij ingaat op de boodschap van liefde en genade, hoe jij nee blijft zeggen tegen het offer van de Heere Jezus?Adagio schreef:Op een website van de remonstranten lees ik: "Verantwoordelijkheid is een relevant begrip voor de Remonstranten en dat is niet vreemd in het licht van de geschiedenis van het Remonstrants Genootschap. Het genootschap is immers ontstaan met de verwerping van de predestinatie-leer, die het bestaan van de vrije wil ontkent. De predestinatie-leer houdt in dat God van tevoren heeft vast gelegd wie er al dan niet behouden wordt."Het is meer zo dat Jezus niet veel wonderen kon doen doen omdat de omstandigheden waaronder Hij Zich als de Messias openbaarde niet aanwezig waren.Voor mij staat buiten kijf dat de Heere dat geloof in Nazareth wel had kunnen werken. Ongeloof is een grote zonde, maar de Heere kan toch door alle ongeloof heen werken?
Als het over de tekst gaat "En Hij heeft aldaar niet vele krachten gedaan vanwege hun ongeloof", geeft het vergelijkende gedeelte in Luk. 4 weer, dat de Heere Jezus op dat moment Gods verkiezende liefde preekt (Maar Ik zeg u in der waarheid: Er waren vele weduwen in Israël in de dagen van Elía, toen de hemel drie jaren en zes maanden gesloten was, zodat er grote hongersnood werd over het gehele land. En tot geen van haar werd Elía gezonden dan naar Sarepta Sidonis, tot een vrouw die weduwe was.)
Daarom zou ik ver van remonstrantse gedachten of het bedenken van oplossings-theorieën weg willen blijven en in navolging van Luk. 4 andere Bijbelteksten willen aanhalen.
Schriftuurlijk bevindelijke prediking
Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking
Je moet beide zaken onverkort laten staan! Gods welbehagen, en Gods gewilligheid om alle zondaren zalig te maken. Dat laatste geeft onze verantwoordelijkheid ook aan.samanthi schreef:Dus het maakt niet uit hoe jij ingaat op de boodschap van liefde en genade, hoe jij nee blijft zeggen tegen het offer van de Heere Jezus?Adagio schreef:Als het over de tekst gaat "En Hij heeft aldaar niet vele krachten gedaan vanwege hun ongeloof", geeft het vergelijkende gedeelte in Luk. 4 weer, dat de Heere Jezus op dat moment Gods verkiezende liefde preekt (Maar Ik zeg u in der waarheid: Er waren vele weduwen in Israël in de dagen van Elía, toen de hemel drie jaren en zes maanden gesloten was, zodat er grote hongersnood werd over het gehele land. En tot geen van haar werd Elía gezonden dan naar Sarepta Sidonis, tot een vrouw die weduwe was.)
Daarom zou ik ver van remonstrantse gedachten of het bedenken van oplossings-theorieën weg willen blijven en in navolging van Luk. 4 andere Bijbelteksten willen aanhalen.
Logisch? Nee.
Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking
Helemaal eens.eilander schreef:Je moet beide zaken onverkort laten staan! Gods welbehagen, en Gods gewilligheid om alle zondaren zalig te maken. Dat laatste geeft onze verantwoordelijkheid ook aan.samanthi schreef:Dus het maakt niet uit hoe jij ingaat op de boodschap van liefde en genade, hoe jij nee blijft zeggen tegen het offer van de Heere Jezus?Adagio schreef:Als het over de tekst gaat "En Hij heeft aldaar niet vele krachten gedaan vanwege hun ongeloof", geeft het vergelijkende gedeelte in Luk. 4 weer, dat de Heere Jezus op dat moment Gods verkiezende liefde preekt (Maar Ik zeg u in der waarheid: Er waren vele weduwen in Israël in de dagen van Elía, toen de hemel drie jaren en zes maanden gesloten was, zodat er grote hongersnood werd over het gehele land. En tot geen van haar werd Elía gezonden dan naar Sarepta Sidonis, tot een vrouw die weduwe was.)
Daarom zou ik ver van remonstrantse gedachten of het bedenken van oplossings-theorieën weg willen blijven en in navolging van Luk. 4 andere Bijbelteksten willen aanhalen.
Logisch? Nee.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking
Nee, ik denk aan ds. Ledeboer (Geestelijke lofzangen etc.)samanthi schreef:Dus het maakt niet uit hoe jij ingaat op de boodschap van liefde en genade, hoe jij nee blijft zeggen tegen het offer van de Heere Jezus?
Open Gij, o Heer', mijn ogen,
Ik die blind ben van natuur,
Die door satans list bedrogen
Waardig ben het helse vuur.
Als ik niet word weergeboren,
Lees ik in Uw dierbaar Woord,
Dan ga ik gewis verloren,
Als mijn oor niet wordt doorboord.
'Neem o Heer' 't verstand gevangen, doe mij aan Uw woorden hangen'
Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking
Je kiest ervoor hoor om God niet te geloven, dat staat in de DL 3 par 8,9 en 10Adagio schreef:Nee, ik denk aan ds. Ledeboer (Geestelijke lofzangen etc.)samanthi schreef:Dus het maakt niet uit hoe jij ingaat op de boodschap van liefde en genade, hoe jij nee blijft zeggen tegen het offer van de Heere Jezus?
Open Gij, o Heer', mijn ogen,
Ik die blind ben van natuur,
Die door satans list bedrogen
Waardig ben het helse vuur.
Als ik niet word weergeboren,
Lees ik in Uw dierbaar Woord,
Dan ga ik gewis verloren,
Als mijn oor niet wordt doorboord.
'Neem o Heer' 't verstand gevangen, doe mij aan Uw woorden hangen'
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking
Ja, het is eigen schuld als een mens verloren gaat. Ja, het is de mens die kiest tegen God (in Adam al gedaan). Ja, het is de plicht van de mens om te geloven in God. Maar lees dan paragraaf 10 er nog eens goed op na? (... ) maar men moet het Gode toeschrijven, Die, gelijk Hij de Zijnen van eeuwigheid uitverkoren heeft in Christus, alzo ook dezelfden in den tijd krachtiglijk roept, met het geloof en de bekering begiftigt, en uit de macht der duisternis verlost zijnde, tot het Rijks Zijns Zoons overbrengt, opdat zij zouden verkondigen de deugden Desgenen, Die hen uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht, en opdat zij niet in zichzelven, maar in den Heere zouden roemen, gelijk de apostolische schriften telkens getuigen.samanthi schreef:Je kiest ervoor hoor om God niet te geloven, dat staat in de DL 3 par 8,9 en 10Adagio schreef:Nee, ik denk aan ds. Ledeboer (Geestelijke lofzangen etc.)samanthi schreef:Dus het maakt niet uit hoe jij ingaat op de boodschap van liefde en genade, hoe jij nee blijft zeggen tegen het offer van de Heere Jezus?
Open Gij, o Heer', mijn ogen,
Ik die blind ben van natuur,
Die door satans list bedrogen
Waardig ben het helse vuur.
Als ik niet word weergeboren,
Lees ik in Uw dierbaar Woord,
Dan ga ik gewis verloren,
Als mijn oor niet wordt doorboord.
'Neem o Heer' 't verstand gevangen, doe mij aan Uw woorden hangen'
Spreekt voor zich lijkt mij. Dat ontslaat de mens niet van zijn plicht om aan Gods eisen te beantwoorden. De mens heeft zijn verantwoordelijkheid te nemen in het zoeken van God. Maar het Bijbelse evenwicht, het spanningsveld, moeten we laten staan. Ja, de mens kiest tegen God, maar God kiest de mens. God zaligt de mens, niet de mens zichzelf.
Laatst gewijzigd door JCRyle op 18 sep 2019, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking
Ja, het staat bijvoorbeeld ook in de DL 3/4, par 1.samanthi schreef:Je kiest ervoor hoor om God niet te geloven, dat staat in de DL 3 par 8,9 en 10
Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking
Nee zo kom je er mooi af, als ik niet uitverkoren ben... als God mij niet bekeerd...
Néé ik heb God op het hoogst misdaan, ik hou God buiten mijn leven, ik wil niet dat God in mij werkt, het zou mooi zijn, het is mijn schuld.
Het stuk van uitverkiezing is iets wat ons niet aangaat, het is God... die alles doet, ja 100% ja, toch is het niet zo dat wij niet gehoorzaam moeten zijn aan Zijn welmenende nodiging, God meent het als hij zegt: kom tot Mij en Ik zál...
Zou God liegen dan?
Néé ik heb God op het hoogst misdaan, ik hou God buiten mijn leven, ik wil niet dat God in mij werkt, het zou mooi zijn, het is mijn schuld.
Het stuk van uitverkiezing is iets wat ons niet aangaat, het is God... die alles doet, ja 100% ja, toch is het niet zo dat wij niet gehoorzaam moeten zijn aan Zijn welmenende nodiging, God meent het als hij zegt: kom tot Mij en Ik zál...
Zou God liegen dan?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking
Nee, God is een God Die niet liegen kan, ps. 89 "Ik heb ééns gezworen bij Mijn heiligheid: Zo Ik aan David liege!"samanthi schreef:God meent het als hij zegt: kom tot Mij en Ik zál...Zou God liegen dan?
Als je misschien doelt op de wil van Gods besluit en die van Zijn bevel: onderzoek het zelf. Zeer bekend voorbeeld is het aan Abraham gevraagde offer van Izak.
Daarnaast, Paulus schrijft in 1 Kor. 1: "Want het woord des kruises is wel dengenen die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods. Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik tenietmaken. Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt? Want nademaal in de wijsheid Gods de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking zalig te maken die geloven. Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken; Doch wij prediken Christus den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid, Maar hun die geroepen zijn, beide Joden en Grieken, prediken wij Christus, de Kracht Gods en de Wijsheid Gods."
Bij vers 24 (hun die geroepen zijn) schrijven de kanttekenaren: "Namelijk niet alleen uitwendiglijk door het Woord, want alzo zijn ook de voorgaanden, die verloren gaan, geroepen; maar ook inwendiglijk en krachtiglijk door den Geest Gods en naar Zijn voornemen, vss. 26, 27. Rom. 8:28, 30."
Trek Gods Woord niet in twijfel. Als er daarop ingegaan wordt, zal er altijd gebrek zijn, of systeemgevaar, of wat dan ook, want "wie heeft Hem als Zijn raadsman onderwezen?"
maar ik ga verder met mijn werk als je het goed vindt
Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking
Adagio schreef:Nee, God is een God Die niet liegen kan, ps. 89 "Ik heb ééns gezworen bij Mijn heiligheid: Zo Ik aan David liege!"samanthi schreef:God meent het als hij zegt: kom tot Mij en Ik zál...Zou God liegen dan?
Als je misschien doelt op de wil van Gods besluit en die van Zijn bevel: onderzoek het zelf. Zeer bekend voorbeeld is het aan Abraham gevraagde offer van Izak.
Daarnaast, Paulus schrijft in 1 Kor. 1: "Want het woord des kruises is wel dengenen die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods. Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik tenietmaken. Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt? Want nademaal in de wijsheid Gods de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking zalig te maken die geloven. Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken; Doch wij prediken Christus den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid, Maar hun die geroepen zijn, beide Joden en Grieken, prediken wij Christus, de Kracht Gods en de Wijsheid Gods."
Bij vers 24 (hun die geroepen zijn) schrijven de kanttekenaren: "Namelijk niet alleen uitwendiglijk door het Woord, want alzo zijn ook de voorgaanden, die verloren gaan, geroepen; maar ook inwendiglijk en krachtiglijk door den Geest Gods en naar Zijn voornemen, vss. 26, 27. Rom. 8:28, 30."
Trek Gods Woord niet in twijfel. Als er daarop ingegaan wordt, zal er altijd gebrek zijn, of systeemgevaar, of wat dan ook, want "wie heeft Hem als Zijn raadsman onderwezen?"
maar ik ga verder met mijn werk als je het goed vindt
Wat de kanttekeningen hier zeggen geeft de kans dat je blijft wachten tot God je inwendig roept, als God tegen mij zegt: geef mij je hart, of Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
Zou God dan een verborgen agenda hebben? Nee, het is mijn schuld als ik de deur dicht hou en het is pure genade als ik mijn deur opendoe.
Dat is de lijn van de Bijbel. Joh. 15:16 Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.
20 En dezen zijn die in de goede aarde bezaaid zijn, welke het Woord horen en aannemen en dragen vruchten, het ene dertig- en het andere zestig- en het andere honderdvoud.
Deze beiden teksten staan in de Bijbel, dus kun je niet de een tegen de ander stellen om onder je schuld van je onbekeerlijkheid weg te komen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking
- -Adagio schreef:Op een website van de remonstranten lees ik: "Verantwoordelijkheid is een relevant begrip voor de Remonstranten en dat is niet vreemd in het licht van de geschiedenis van het Remonstrants Genootschap. Het genootschap is immers ontstaan met de verwerping van de predestinatie-leer, die het bestaan van de vrije wil ontkent. De predestinatie-leer houdt in dat God van tevoren heeft vast gelegd wie er al dan niet behouden wordt."Het is meer zo dat Jezus niet veel wonderen kon doen doen omdat de omstandigheden waaronder Hij Zich als de Messias openbaarde niet aanwezig waren.Voor mij staat buiten kijf dat de Heere dat geloof in Nazareth wel had kunnen werken. Ongeloof is een grote zonde, maar de Heere kan toch door alle ongeloof heen werken?
Als het over de tekst gaat "En Hij heeft aldaar niet vele krachten gedaan vanwege hun ongeloof", geeft het vergelijkende gedeelte in Luk. 4 weer, dat de Heere Jezus op dat moment Gods verkiezende liefde preekt (Maar Ik zeg u in der waarheid: Er waren vele weduwen in Israël in de dagen van Elía, toen de hemel drie jaren en zes maanden gesloten was, zodat er grote hongersnood werd over het gehele land. En tot geen van haar werd Elía gezonden dan naar Sarepta Sidonis, tot een vrouw die weduwe was.)
Daarom zou ik ver van remonstrantse gedachten of het bedenken van oplossings-theorieën weg willen blijven en in navolging van Luk. 4 andere Bijbelteksten willen aanhalen.
Laatst gewijzigd door Arja op 18 sep 2019, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
mail: atymolenaar@gmail.com
Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking
Je schreef ergens op dit forum:Arja schreef:En lees deze mooi meditatie van ds. C. G. Vreugdenhil: https://www.digibron.nl/search/detail/2 ... aangenomen
Betekent dit dat je ze niet luistert en wel leest, of ben je over de drempel heen? Of vatte ik de laatste opmerking verkeerd op?Arja schreef:Ik luister nooit naar preken van dominees uit de Gereformeerde Gemeente (of wat er op lijkt).
Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking
Das natuurlijk een persoonsverwisseling met tussen C.G. en G.C.
Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking
Herman schreef:Das natuurlijk een persoonsverwisseling met tussen C.G. en G.C.
Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking
Ik hoop dat je inmiddels erachter gekomen bent. Je kun het het zo terugvinden.Erasmiaan schreef:Je schreef ergens op dit forum:Arja schreef:En lees deze mooi meditatie van ds. C. G. Vreugdenhil: https://www.digibron.nl/search/detail/2 ... aangenomen
Betekent dit dat je ze niet luistert en wel leest, of ben je over de drempel heen? Of vatte ik de laatste opmerking verkeerd op?Arja schreef:Ik luister nooit naar preken van dominees uit de Gereformeerde Gemeente (of wat er op lijkt).
mail: atymolenaar@gmail.com