Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door huisman »

eilander schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:Het gaat om de gewillige gezindheid van de mens om álles voor de Heere te doen. Dát is het werkhuis. Dat is de liefde die ingestort wordt.
Dat is niet hoe ik het heb uitgelegd gekregen in verschillende preken (rechts GG). Het werkhuis werd daar voorgesteld als het resultaat van de overtuiging van de wet. Men ervaart de heiligheid van God, voelt de schuld der zonde, en tracht in een laatste wanhopige poging het zélf met God in orde te maken. Pas na zich dood te werken, komt er ruimte voor Christus.

Nu geloof ik, dat zoals hier beschreven veel voorkomt in de weg tot bekering. Ik zou het echter niet tot de bekering willen rekenen (de voorbeelden die Tiberius geeft bewijzen ook helemaal niet dat "het werkhuis" binnen de bekering valt). Het ontkent immers juist de essentiële kern van genade, namelijk dat ik zó diep verloren lig, dat ik slechts door een Ander gered kan worden. Het is een laatste poging van de oude mens, om te voorkomen dat hij zich over moet geven.

Tiberius: Juist je voorbeeld van de prediking van Petrus bewijst dat het werkhuis búiten de bekering valt. Deze mannen waren ontdekt. Vragen: Wat moeten we doen? Petrus antwoord: "Wordt behouden!" (Hand. 2:40) Niet: U bent reeds behouden, of: u bent reeds op de goede weg, of: u bent reeds bekeerd, vertroost u maar met het feit dat u in "het werkhuis" gebracht bent...
Dan heb je het misschien toch niet helemaal begrepen...
Nee, Erasmiaan, dat geloof ik niet. Zoals jij het "werkhuis" uitlegt, ligt dat in het stuk van de dankbaarheid. Zoals memento het hier aangeeft, heb ik het ook altijd gehoord: een mens probeert eerst zelf alles te doen, om er achter te komen dat hij er niets aan kan doen en niets aan hoeft te doen.
Of werkhuis binnen of buiten de bekering ligt is niet belangrijk, wat belangrijk is dat het op Jezus aangaat. Deze tekst wordt vaak aangehaald dat het vaak begint met werken/ploeteren buiten Christus (het wordt veeleer erger)
25 En een zekere vrouw, die twaalf jaren den vloed des bloeds gehad had,
26 En veel geleden had van vele medicijnmeesters, en al het hare daaraan ten koste gelegd en geen baat gevonden had, maar met welke het veeleer erger geworden was;
Maar het moet verder komen, ik denk niet dat het voor haar uitmaakte of haar dokteren binnen of buiten de bekering viel, haar kwaal was niet genezen en dat zal in het werkhuis ook nooit gebeuren.
27 Deze van Jezus horende, kwam onder de schare van achteren, en raakte Zijn kleed aan;
28 Want zij zeide: Indien ik maar Zijn klederen mag aanraken, zal ik gezond worden.
29 En terstond is de fontein haars bloeds opgedroogd, en zij gevoelde aan haar lichaam, dat zij van die kwaal genezen was.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef: Ja, een verschil van licht en donker. Iemand die waar zaligmakend overtuigd is komt niet in het werkhuis uit slaafse vrees maar omdat de liefde Gods in zijn hart is uitgestort. Hij moet er dan nog wel achter komen dat ook zijn werken niet meetelt voor God en dat hij uit genade gezaligd moet worden.
Zo wordt het meestal niet uitgelegd hoor.

En het gevaar van beiden is trouwens even groot. In beide gevallen wordt er gesproken over geestelijk leven, terwijl de mens nog hard bezig is te werken voor zijn zaligheid, en dus niet zijn zaligheid alleen van Christus verwacht. En wat, als een mens zo sterft? Is hij dan niet enorm bedrogen, door hen die zulke zielen toegezegd hebben dat zij op de weg zijn, dat zulke zaken binnen de bekering vallen. Buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf!
Het punt is, dat men dan al in Jezus is. Zie ook het artikel, waarmee dit topic begon en met name de zinnen die Luther onderstreepte.
Dus iemand die nog hard aan het werk is, die dus nog niet heeft geleerd dat hij zo verloren ligt dat hij voor de volle 100% van Gods genade afhankelijk is, die is reeds in Christus, die is reeds behouden? Waar kom ik zoiets in de Schrift tegen?
Wilde je zeggen, dat Paulus in de drie dagen dat hij in Damascus was, niet in Christus was?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef: Ja, een verschil van licht en donker. Iemand die waar zaligmakend overtuigd is komt niet in het werkhuis uit slaafse vrees maar omdat de liefde Gods in zijn hart is uitgestort. Hij moet er dan nog wel achter komen dat ook zijn werken niet meetelt voor God en dat hij uit genade gezaligd moet worden.
Zo wordt het meestal niet uitgelegd hoor.

En het gevaar van beiden is trouwens even groot. In beide gevallen wordt er gesproken over geestelijk leven, terwijl de mens nog hard bezig is te werken voor zijn zaligheid, en dus niet zijn zaligheid alleen van Christus verwacht. En wat, als een mens zo sterft? Is hij dan niet enorm bedrogen, door hen die zulke zielen toegezegd hebben dat zij op de weg zijn, dat zulke zaken binnen de bekering vallen. Buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf!
Het punt is, dat men dan al in Jezus is. Zie ook het artikel, waarmee dit topic begon en met name de zinnen die Luther onderstreepte.
Je kunt als mens toch nooit weten of men dan al in Christus is ??
Mensen die is onheilig geredeneer.

Het zijn verborgenheden waar we niet mee te rekenen hebben. De uitkomst, de omhelzing van Hem, zal openbaren of een zondaar in Christus is. Al het voorgaande is te kort voor de eeuwigheid. Dus ook alle gespeculeer en geredeneer over deze vermeende standen en gestaltes is onnodig en onBijbels.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Mister »

Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef: Ja, een verschil van licht en donker. Iemand die waar zaligmakend overtuigd is komt niet in het werkhuis uit slaafse vrees maar omdat de liefde Gods in zijn hart is uitgestort. Hij moet er dan nog wel achter komen dat ook zijn werken niet meetelt voor God en dat hij uit genade gezaligd moet worden.
Zo wordt het meestal niet uitgelegd hoor.

En het gevaar van beiden is trouwens even groot. In beide gevallen wordt er gesproken over geestelijk leven, terwijl de mens nog hard bezig is te werken voor zijn zaligheid, en dus niet zijn zaligheid alleen van Christus verwacht. En wat, als een mens zo sterft? Is hij dan niet enorm bedrogen, door hen die zulke zielen toegezegd hebben dat zij op de weg zijn, dat zulke zaken binnen de bekering vallen. Buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf!
Het punt is, dat men dan al in Jezus is. Zie ook het artikel, waarmee dit topic begon en met name de zinnen die Luther onderstreepte.
Je kunt als mens toch nooit weten of men dan al in Christus is ??
Mensen die is onheilig geredeneer.

Het zijn verborgenheden waar we niet mee te rekenen hebben. De uitkomst, de omhelzing van Hem, zal openbaren of een zondaar in Christus is. Al het voorgaande is te kort voor de eeuwigheid. Dus ook alle gespeculeer en geredeneer over deze vermeende standen en gestaltes is onnodig en onBijbels.
Juist. Kunnen we deze discussie nu niet eens sluiten?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door refo »

Mister schreef:
Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef: Zo wordt het meestal niet uitgelegd hoor.

En het gevaar van beiden is trouwens even groot. In beide gevallen wordt er gesproken over geestelijk leven, terwijl de mens nog hard bezig is te werken voor zijn zaligheid, en dus niet zijn zaligheid alleen van Christus verwacht. En wat, als een mens zo sterft? Is hij dan niet enorm bedrogen, door hen die zulke zielen toegezegd hebben dat zij op de weg zijn, dat zulke zaken binnen de bekering vallen. Buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf!
Het punt is, dat men dan al in Jezus is. Zie ook het artikel, waarmee dit topic begon en met name de zinnen die Luther onderstreepte.
Je kunt als mens toch nooit weten of men dan al in Christus is ??
Mensen die is onheilig geredeneer.

Het zijn verborgenheden waar we niet mee te rekenen hebben. De uitkomst, de omhelzing van Hem, zal openbaren of een zondaar in Christus is. Al het voorgaande is te kort voor de eeuwigheid. Dus ook alle gespeculeer en geredeneer over deze vermeende standen en gestaltes is onnodig en onBijbels.
Juist. Kunnen we deze discussie nu niet eens sluiten?
Nee, dat kan niet.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Men meent letterlijk Iemand te kunnen zien.
Jammer, dat je dit blijft zeggen, aangezien er niemand op het forum is die dit voorstaat. Als je een standpunt bestrijdt, moet je het wel eerlijk weergeven. Je moet dit ook niet gaan uitspelen tegen 'je gewoon vastklampen aan de beloften'.
Want, ik heb het vele malen gezegd, maar ik blijf het zeggen tot het wellicht landt bij je: de openbaring van Christus aan het hart is niets anders dan dat iemand ziet - door het geloof - dat het Evangelie, de belofte van het heil dus, waar is en waar is voor hem. Dát is geloof, dat is de redding, dat is het behouden worden door het zien op Christus (zoals de Israëlieten zien moesten op de koperen slang).

En al het gepraat daarom heen, over 'wel iets zien van Christus, maar nog geen vergeving hebben, etc.' leidt de aandacht af van de hoofdzaak. Wie geen vergeving heeft, is niet gered. En de vraag of je 'levend gemaakt' moet zijn om om redding te kunnen smeken, is een vraag die ook weer afleidt van de hoofdzaak. (Het antwoord is trouwens niet zo moeilijk: zondaren kunnen door het overtuigende werk van de Heilige Geest innerlijk gedrongen worden om God om genade te smeken. Maar daar moet wel het 'gaarne aannemen van het woord der prediking' op volgen.)
Als het leven in Christus alleen is, dan ís het daar ook alleen en niet daarbuiten. En dan moet je daar niet de scherpte af willen halen door te stellen dat je in Christus bent zonder dat je het weet. Want in Christus zijn, kun je alleen door het geloof, en geloven in Christus kun je alleen wanneer je Hem ként.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 28 feb 2011, 19:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door refo »

Het is de oorzaak van veel twijfel. Vanwege het uitblijven van het 'zien' is een compleet vernieuwde theologie opgetuigd.
Als je niets ziet wil je toch wat?
Dat zie je hier in deze discussie.
We moeten eerst terug naar de Schrift.
Dan kunnen we daarna wel eens zien welke uitzonderingen nog mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Het is de oorzaak van veel twijfel. Vanwege het uitblijven van het 'zien' is een compleet vernieuwde theologie opgetuigd.
Als je niets ziet wil je toch wat?
Dat zie je hier in deze discussie.
We moeten eerst terug naar de Schrift.
Dan kunnen we daarna wel eens zien welke uitzonderingen nog mogelijk zijn.
Refo, niemand wil wat 'zien'. Het is niet eerlijk van je dat te blijven zeggen.
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door oesterschelpje »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Het is de oorzaak van veel twijfel. Vanwege het uitblijven van het 'zien' is een compleet vernieuwde theologie opgetuigd.
Als je niets ziet wil je toch wat?
Dat zie je hier in deze discussie.
We moeten eerst terug naar de Schrift.
Dan kunnen we daarna wel eens zien welke uitzonderingen nog mogelijk zijn.
Refo, niemand wil wat 'zien'. Het is niet eerlijk van je dat te blijven zeggen.
Waar komt de twijfel vandaan? Juist, uit het ongeloof!!
Twijfel wordt gevoed door een stuk ergenis, we menen het beter te weten dan Christus.
Het geloof is uit het gehoor, niet uit het "zien"!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Afgewezen »

oesterschelpje schreef:
Afgewezen schreef:
refo schreef:Het is de oorzaak van veel twijfel. Vanwege het uitblijven van het 'zien' is een compleet vernieuwde theologie opgetuigd.
Als je niets ziet wil je toch wat?
Dat zie je hier in deze discussie.
We moeten eerst terug naar de Schrift.
Dan kunnen we daarna wel eens zien welke uitzonderingen nog mogelijk zijn.
Refo, niemand wil wat 'zien'. Het is niet eerlijk van je dat te blijven zeggen.
Waar komt de twijfel vandaan? Juist, uit het ongeloof!!
Twijfel wordt gevoed door een stuk ergenis, we menen het beter te weten dan Christus.
Het geloof is uit het gehoor, niet uit het "zien"!
Ook tegen jou, Oesterschelpje: er is hier niemand op het forum die zegt dat je iets moet 'zien'.
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door oesterschelpje »

Sorry, ik denk dat je me nu verkeerd begrijpt!
Ik zal je een PB sturen om het te verduidelijken.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef: Dus iemand die nog hard aan het werk is, die dus nog niet heeft geleerd dat hij zo verloren ligt dat hij voor de volle 100% van Gods genade afhankelijk is, die is reeds in Christus, die is reeds behouden? Waar kom ik zoiets in de Schrift tegen?
Wilde je zeggen, dat Paulus in de drie dagen dat hij in Damascus was, niet in Christus was?
Hij had Christus Persoonlijk ontmoet. Ik zou dus zeggen: Hij was behouden. Hij at en dronk niet, en weidde al zijn tijd aan bidden. De Heere zegt niet tegen Ananias: Ga die stumper in het werkhuis nu maar eens snel vertellen dat hij probeert met zijn bidden en vasten wat te verdienen. Nee, de Heere zei: Ga naar Paulus, want zie, hij bidt! Waar Christus de mens ontmoet, gaat een mens echt bidden. Smeken.

In Paulus zien we dan ook geen voorbeeld van het werkhuis. Nee, we zien in deze bekeringsgeschiedenis dat God dwars tegen Zijn normale wijze in (niet eerst ontdekking door de wet), begint bij Paulus met een Christus-openbaring. Wat leidt tot diep berouw, tot ernstig bidden. Waarna God hem zowel lichamelijk als geestelijk licht geeft. Waarna hij Christus verkondigt. Mooi om trouwens de inclusio te zien in deze geschiedenis: Paulus bekering begint met de ontmoeting van Christus, en eindigt met de prediking van Christus.

Maar ik ben benieuwd naar een helder bewijs uit de Schrift, waarin het werkhuis binnen de bekering geplaatst wordt. Bij Paulus is dit zeer dubieus (de tekst noemt het niet, alleen wanneer je het vasten en bidden van Paulus als negatief, namelijk om daarmee wat te verdienen, gaat uitleggen, iets waar de tekst in zijn geheel geen aanleiding toe geeft). Ook het andere voorbeeld van Petrust op de pinkersterdag: Daarom zegt Petrus tegen de ontdekten niet: Jullie zijn behouden, maar: wordt behouden. Ook staat er niet, dat allen die ontdekt waren behouden werden. Kortom, ook dat voorbeeld uit de Schrift leert niet dat het werkhuis binnen de bekering valt. Ik ben wel benieuwd naar een voorbeeld uit de Schrift, waar de tekst zelf duidelijk het werkhuis binnen de bekering plaatst.

PS> Ik denk trouwens, dat zo'n voorbeeld niet bestaat. De Schrift, zeker Paulus, plaatst wet en evangelie tegenover elkaar. Zolang we nog onder de wet zijn, zijn we niet onder het evangelie. Er is geen 3e weg. Het is óf de brede, of de smalle weg. Of geheel uit genade zalig gemaakt (zonder zelf te werken), of nog geheel voor eigen rekening. Hoewel dat echt niet zo bedoeld wordt, vrees ik dat de praktische uitwerking van deze leer wel is dat mensen rust aangeboden krijgen buiten Christus, omdat hen gezegd wordt dat zij al op de weg zijn, dat God in hen aan het werk is. Mensen wordt gewezen op waar ze nu zijn, in plaats op waar ze wezen moeten. Mensen worden "bevestigd in hun stand", in plaats van bestraft vanwege hun ongeloof, vanwege hun verzet tegen vrije genade, vanwege de dwaze gedachte dat zij zelf nog iets voor God kunnen bewerken. Men moet zulke mensen niet bevestigen in hun toestand, maar juist vermanen dat uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd wordt voor God, en dat slechts het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden. Ja, hen vermanen dat zolang zij onder de wet blijven, zij zonder Christus in deze wereld zijn, geen hoop hebbende. Hen wijzend op Christus, die een volkomen genoegdoening heeft bewerkt voor onze zonden. (zie maar hoe eenvoudig het is om Bijbelteksten te vinden, die zulk een werken der wet bestraffend vermanen)
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door PvS »

memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef: Dus iemand die nog hard aan het werk is, die dus nog niet heeft geleerd dat hij zo verloren ligt dat hij voor de volle 100% van Gods genade afhankelijk is, die is reeds in Christus, die is reeds behouden? Waar kom ik zoiets in de Schrift tegen?
Wilde je zeggen, dat Paulus in de drie dagen dat hij in Damascus was, niet in Christus was?
...we zien in deze bekeringsgeschiedenis dat God dwars tegen Zijn normale wijze in (niet eerst ontdekking door de wet), begint bij Paulus met een Christus-openbaring.
En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden...
Henry schreef:Veeleer hebben wij reden te denken, dat hij al dien tijd in den buik des grafs, of der hel, is geweest, lijdende onder de verschrikking Gods vanwege zijne zonden, die hem nu ordelijk voor ogen waren gesteld. Hij was in duisternis ten opzichte van zijn geestelijken staat, en zo verslagen van geest vanwege zijne zonde, dat hem spijs noch drank kon bekoren.
Gods werk is volmaakt, als Hij begint zal Hij voleinden, er was een goed werk begonnen in Saulus, toen hij aan Christus’ voeten was gebracht met dat woord: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? En nooit heeft Christus iemand verlaten, die daartoe gebracht was. Hoewel Saulus zwaar getuchtigd was, toen hij drie dagen blind neerlag, was hij toch niet verlaten. Christus zorgt hier voor het werk Zijner handen, Hij, Die verscheurd had, zal genezen, Die geslagen heeft, zal verbinden, Die van zonde overtuigd heeft, zal vertroosten.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Jo-Ann »

Ben niet zo gewend om in dit soort topics te reageren. En weet niet zoveel dan heel veel van jullie.
Maar vorige week preek gehoord over Filippenzen 3. over de werken of verdiensten van Paulus:
- besneden ten achtsten dage
- uit het geslacht van Israël
- van den stam van Benjamin
- een Hebreeër uit de Hebreeën
- naar de wet een farizeeër
- naar de ijver een vervolger der gemeente
- naar de rechtvaardigheid die in de wet is, zijnde onberispelijk
Dit achtte Paulus als gewin, het was schade. Hij achtte het drek te zijn. Het was alles buiten Christus.

Punten waren:
- Alles buiten Christus verlies
- Alles in Christus winst

En de hoogste stand in dit alles? 'opdat ik Christus moge gewinnen'.

Zelf heb ik nog veel over deze preek nagedacht. Het komt aan op de kennis van Christus.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door memento »

PvS schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef: Dus iemand die nog hard aan het werk is, die dus nog niet heeft geleerd dat hij zo verloren ligt dat hij voor de volle 100% van Gods genade afhankelijk is, die is reeds in Christus, die is reeds behouden? Waar kom ik zoiets in de Schrift tegen?
Wilde je zeggen, dat Paulus in de drie dagen dat hij in Damascus was, niet in Christus was?
...we zien in deze bekeringsgeschiedenis dat God dwars tegen Zijn normale wijze in (niet eerst ontdekking door de wet), begint bij Paulus met een Christus-openbaring.
En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden...
Henry schreef:Veeleer hebben wij reden te denken, dat hij al dien tijd in den buik des grafs, of der hel, is geweest, lijdende onder de verschrikking Gods vanwege zijne zonden, die hem nu ordelijk voor ogen waren gesteld. Hij was in duisternis ten opzichte van zijn geestelijken staat, en zo verslagen van geest vanwege zijne zonde, dat hem spijs noch drank kon bekoren.
Gods werk is volmaakt, als Hij begint zal Hij voleinden, er was een goed werk begonnen in Saulus, toen hij aan Christus’ voeten was gebracht met dat woord: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? En nooit heeft Christus iemand verlaten, die daartoe gebracht was. Hoewel Saulus zwaar getuchtigd was, toen hij drie dagen blind neerlag, was hij toch niet verlaten. Christus zorgt hier voor het werk Zijner handen, Hij, Die verscheurd had, zal genezen, Die geslagen heeft, zal verbinden, Die van zonde overtuigd heeft, zal vertroosten.
Wat ik bedoelde te zeggen: Paulus bekering begint met de evangelische ellendekennis. Christus leert hem zijn zonden zien! Paulus was een Farizeeër die de wet op zijn duimpje kon. Maar toen kwam Christus in zijn leven. Die ontmoeting liet hem zijn zonden zien.

Terwijl Gods normale weg is, om voorafgaand aan de ontmoeting met Christus, eerst een zekere ellendekennis voortvloeiend uit de wet te geven.

Maargoed, dit is een zijspoort. Je citeerde hier niet het hoofdpunt wat ik met mijn posting maken wilde. Het gaat mij om de vraag: Valt het werkhuis binnen of buiten de bekering. Ik wilde met mijn post aantonen dat de tot nu toe gegeven voorbeelden niet juist zijn. Om daarna te vragen om nieuwe voorbeelden, waar de tekst zelf duidelijk aangeeft dat het werkhuis binnen de bekering valt.
Plaats reactie