"Nadere weldaden" in de prediking GG

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

Thea schreef:@ Valcke, ik denk dat we toch overwegend hetzelfde denken. Wij leren ook dat de wedergeboorte de inlijving in Christus is en dat je dan alle weldaden bezit. Alleen is er opwas nodig in de kennis van Chriatus.
Ik denk dat niet jij en Valcke hetzelfde denken, want jij plaatst de wedergeboorte veel vroeger dan Valcke dat doet.
Het verschil tussen de beide standpunten die hier verdedigd worden, is dat de een stelt dat zodra een zondaar stilgezet wordt en God gaat zoeken, dat dit voortvloeit uit de wedergeboorte.
Valcke c.s. daarentegen stellen dat de zondaar niet is wedergeboren wanneer hij wordt stilgezet, maar pas wanneer hij Christus leert kennen (dus geen inlijving in Christus zonder Hem te kennen).
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

KDD schreef:Gisteren hierover weer gelezen uit de verklaring van ds. C. DenBoer:

Weet u, wat zo heerlijk is? Dat een ware Christen nooit helemaal een Gezeggelijk worden kan. Daar zorgt de Heere voor. Zijn werk, diep verborgen begonnen, is onberouwelijk. Hij werpt er op Zijn tijd ook het licht van Zijn Geest over. Maar anderzijds is het ook waar: Gezeggelijk kan wel een Christen worden. …

Dit gebeurt natuurlijk net in het begin en voor de poort. Ik geef les over dit boek en ben ben gisteren weer mee begonnen. Ik hoop de bovenstaande vandaag aan te halen. En ik gebruik toevallig ook de catechisatie van Fisher, wat hier in dit draad al eerder aangehaald is, om aan mijn leerlingen uit te leggen wat het verschil is tussen wedergeboorte en bekering - dat de tweede een vrucht is van de eerste. En wat is bekering? Nogmaals ik weet al de gevaren die er zijn die hier aangehaald worden maar als we Schriftuurlijk willen blijven dan moeten we toch Joh. 6 vers 37 willen vast houden: Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Maar wat is 'komen'?
Komen doet de zondaar pas wanneer Christus aan hem geopenbaard is. Daarvóór is het een zoeken 'in den blinde', want hij kent God niet en Christus niet.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Marco »

Maar wat is het nut van deze discussie? Om je af te vragen of je behouden bent als je alleen maar een hekel hebt aan jezelf vanwege je verrotheid? Of om anderen ergens op te beoordelen?

Aan ieder die spijt heeft over de zonden: werp ze op Jezus en je bent behouden.
Aan ieder die zijn zonden op Jezus geworpen heeft: je bent behouden.
Aan ieder die dat niet heeft gedaan: bekeer je. Je bent van jezelf niet goed, maar uit op alle kwaad.

Aan allen die denken hun bekering op eigen rekening te kunnen schrijven: hoe haal je in je hoofd dat je op eigen verdienste ook maar iets zou kunnen?

Wat is het nut van deze discussie voor de prediking (daar gaat dit topic volgens de titel toch om)?

Dat wil zeggen: als je de verzekering buiten Gods beloften gaat zoeken, en van een bijzondere openbaring of beleving verwacht kan de vraag spannend worden. Maar dan handel je niet volgens de Schrift en de belijdenissen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Nog even een citaatje:
Evenwel wordt geen zondaar gerechtvaardigd zonder geloof. De onmisbaarheid van het geloof ligt echter hierin, dat het geloof de hand is, waarin Christus en Zijn gerechtigheid ontvangen wordt en waarmee deze aangenomen wordt. Het is in de rechtvaardigmaking lijdelijk om na het ontvangen van Christus werkzaam te worden in het aannemen van Hem. (.....).
Hieruit volgt niet alleen dat het geloof nimmer de grond onzer rechtvaardigmaking zijn kan, maar ook dat de volkomen toerekening van Christus door God, die in de wedergeboorte plaats heeft, en op grond waarvan de uitverkorene gerechtvaardigd wordt, niet alle levendgemaakten met dezelfde kracht en vrijmoedigheid wordt aangenomen. Duidelijk spreekt de catechismus in deze overeenkomstig de leiding van de Heilige Geest met Zijn volk. Er zijn trappen in de gelovige aanneming. De indrukken van de onkreukbare gerechtigheid Gods, de verbergen van Christus, de eis der wet die een tuchtrechter tot Christus is, doen menigeen van Gods kinderen dikwijls vele jaren, ja sommigen heel hun leven in vrees verkeren, dat hun schuld nog onvoldoende is en zij God niet ontmoeten kunnen. (......) De toepassing is van de zijde Gods, de aanneming van de zijde des volks. In die aanneming is die levendgemaakte afhankelijk van de bediening van de Heilige Geest. (.....) Gods kinderen kunnen zich niet redden met een gevolgtrekking uit de rechtvaardigmaking die in de wedergeboorte geschiedt, doch zij staan ernaar gerechtvaardigd te worden door in het bewustzijn hunner ziel de vrijspraak des Vaders in Christus te ontvangen in de verzegelende kracht van de Heilige Geest.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

Is dit ook een citaat van ds Kersten?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door DDD »

Dat zou toch eerder ds. Kievit zijn.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

Posthoorn schreef:
KDD schreef:Gisteren hierover weer gelezen uit de verklaring van ds. C. DenBoer:

Weet u, wat zo heerlijk is? Dat een ware Christen nooit helemaal een Gezeggelijk worden kan. Daar zorgt de Heere voor. Zijn werk, diep verborgen begonnen, is onberouwelijk. Hij werpt er op Zijn tijd ook het licht van Zijn Geest over. Maar anderzijds is het ook waar: Gezeggelijk kan wel een Christen worden. …

Dit gebeurt natuurlijk net in het begin en voor de poort. Ik geef les over dit boek en ben ben gisteren weer mee begonnen. Ik hoop de bovenstaande vandaag aan te halen. En ik gebruik toevallig ook de catechisatie van Fisher, wat hier in dit draad al eerder aangehaald is, om aan mijn leerlingen uit te leggen wat het verschil is tussen wedergeboorte en bekering - dat de tweede een vrucht is van de eerste. En wat is bekering? Nogmaals ik weet al de gevaren die er zijn die hier aangehaald worden maar als we Schriftuurlijk willen blijven dan moeten we toch Joh. 6 vers 37 willen vast houden: Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Maar wat is 'komen'?
Komen doet de zondaar pas wanneer Christus aan hem geopenbaard is. Daarvóór is het een zoeken 'in den blinde', want hij kent God niet en Christus niet.
Philpot uit zijn dagboek voor vandaag geeft ook onderwijs hierin:

Een vleselijk gemoed heeft geen smaak voor hemelse dingen; geen zoete vreugde in het Woord van God; geen genoegen in de Heere Jezus, zoals Hij zich in het Woord heeft geopenbaard; geen genoegen in de stille overdenkingen der binnenkamer, in het onderzoeken der Schriften; in gemeenschap met God, of zelfs in de omgang met God, of zelfs in de omgang met Gods volk. Er moet een hemels beginsel zijn in de ziel, om hemelse dingen te verstaan, te genieten en er zich in te verheugen. De Heilige Geest moet in ons een nieuw hart, een nieuwe natuur hebben gewerkt, in staat om hemelse dingen te verstaan, te genieten en er zich in te verheugen, daar zij alles in zich bevatten, wat lieflijk en kostbaar voor de ziel is.

Ik geloof dat er plaats gemaakt moet worden voor de Zaligmaker door de werk van de Heilige Geest en dat plaatsmakende werk zien we in Christen op weg naar de poort. Ze ervaren pas hun blindheid als de Geest in hun werkt. Daarom moeten ze onderwijs hebben van Evangelist bijv.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

Thea schreef:Nog even een citaatje:. (.. )dat hun schuld nog onvoldoende is(......)
Dat lijkt mij een verschrijving. ;)

Overigens is dit citaat erg onduidelijk. Want het wordt niet duidelijk over wat voor soort mensen ds. K. het hier heeft. Zijn dat mensen die Christus hebben aangenomen, maar nog niet de volle zekerheid van het geloof hebben? Of zijn het mensen die alleen nog onder overtuiging zijn en Christus nog niet kennen? Daarom zei ik al: de Dogmatiek van ds. K. is hier niet zo duidelijk over.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

KDD schreef:
Posthoorn schreef:Komen doet de zondaar pas wanneer Christus aan hem geopenbaard is. Daarvóór is het een zoeken 'in den blinde', want hij kent God niet en Christus niet.
Philpot uit zijn dagboek voor vandaag geeft ook onderwijs hierin:
(...)
Dat is geen antwoord op wat ik zeg.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

Posthoorn schreef:
KDD schreef:
Posthoorn schreef:Komen doet de zondaar pas wanneer Christus aan hem geopenbaard is. Daarvóór is het een zoeken 'in den blinde', want hij kent God niet en Christus niet.
Philpot uit zijn dagboek voor vandaag geeft ook onderwijs hierin:
(...)
Dat is geen antwoord op wat ik zeg.
Indirect wel. Zonder de plaatsmakende werk van de Heilige Geest is Christus een ergernis voor ons. We zien dat ook terug in Joh. 6 vers 36: Maar Ik heb u gezegd, dat gij Mij ook gezien hebt, en gij gelooft niet.. Daarop volgt vers 37 wat ik eerder aangehaald heeft. We moeten ook in de gaten houden dat dit boek meer praktisch is dan theologisch.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

@Posthoorn, ik vind het wel duidelijk :hum. Het gaat over mensen, die wedergeboren zijn, maar met hun geloof Christus en Zijn weldaden nog moeten aannemen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Inderdaad een citaat uit de dogmatiek van ds. Kersten
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Marco »

Thea schreef:@Posthoorn, ik vind het wel duidelijk :hum. Het gaat over mensen, die wedergeboren zijn, maar met hun geloof Christus en Zijn weldaden nog moeten aannemen.
Daarmee scheid je DLII artikel 11 van artikel 12. In 11 wordt de wedergeboorte omschreven als de doorwerking van het geloof.

De hele discussie doet geen recht aan artikel 13.

Edit: Ik zie dat DLII moet zijn DL III/IV.. Ben een beetje in de war :-).
Laatst gewijzigd door Marco op 29 sep 2021, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door DDD »

Thea schreef:@Posthoorn, ik vind het wel duidelijk :hum. Het gaat over mensen, die wedergeboren zijn, maar met hun geloof Christus en Zijn weldaden nog moeten aannemen.
Dat kun je toch niet uit het citaat van ds. Kersten halen?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

Marco schreef:
Thea schreef:@Posthoorn, ik vind het wel duidelijk :hum. Het gaat over mensen, die wedergeboren zijn, maar met hun geloof Christus en Zijn weldaden nog moeten aannemen.
Daarmee scheid je DLII artikel 11 van artikel 12. In 11 wordt de wedergeboorte omschreven als de doorwerking van het geloof.

De hele discussie doet geen recht aan artikel 13.
Ik heb ook niet het idee dat je echt meedoet met de discussie, maar meer dat je van de zijlijn wat roept. Dat lijkt me niet echt zinvol, omdat je m.i. aan de essentie van de discussie voorbijgaat.
Plaats reactie