"Nadere weldaden" in de prediking GG

Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Marco »

eilander schreef:
Marco schreef:
Ad Anker schreef:Ik kan dat wel verhelderen. Ik ga er wellicht te snel vanuit dat ik wel begrepen wordt. Dus dank voor de vragen. Het lijkt me duidelijk dat ik met hen die afwijken door liedkeuze, haar- en klederdracht en zondagsheiliging niet ds. Kort c.s. bedoel.

Ik ga er wel snel vanuit dat degenen die hier zich scherp verzetten tegen de standenleer niet de aanhangers zijn van bijv. ds. Kort, en dan in leer en leven.
Maar wat dan wel? Waarom zo nodig een verband leggen tussen degenen die zich verzetten tegen de standenleer en hun leer en leven?

Heeft 'de standenleer' nodig dat die op die manier verdedigd wordt?
Ik begrijp Ad heel goed. Het gaat niet om het verdedigen van de standenleer. Het wonderlijke is dat je je soms meer verbonden voelt met degenen die zich niet helemaal Bijbels uitdrukken als het gaat over de rechtvaardiging van de goddeloze, etc. dan dat je je verbonden voelt met mensen die dit op een juiste manier vertolken. Omdat die laatste groep soms niets weten wil van de 'vreze des Heeren' maar vooral vrijheid uitstraalt en uitleeft.
Daarmee is het argument nog steeds onzin, of dat nou waar is of niet. Er zijn de laatste dertig jaar meerdere oproepen geweest om de standenleer serieus aan de Schrift te toetsen. Ik kan niet voor al die oproepen spreken, maar je kunt niet beweren dat alle oproepers losbandigheid uit willen leven. Sterker nog: de Catechismus gaat al in op het risico van losbandigheid na de verzekering van het geloof: het kan niet anders dan dat je dan nóg meer als Gods kinderen gaat leven.

Dat je je soms meer met hen verbonden voelt met hen die het op een bepaalde manier vertolken is trouwens goed te begrijpen. Maar is het het niet waard om juist over onnodige drempels heen te stappen? Want juist het etiket dat op deze manier geplakt wordt heeft veel ellende veroorzaakt: mensen - waaronder kinderen van God - worden weggezet als mindere gelovigen op basis van uiterlijke zaken, die er uiteindelijk niet toe doen.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Marco »

Ad Anker schreef:Juist eilander. En GG lid, een zuiver zicht op de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze uit zich niet in een wereldgelijkvormig leven. En daarmee is de verbondenheid met hen die in dat leerstuk een wat andere opvatting hebben gelijk duidelijk.
Dan kan en mag het geen leerstuk zijn.

?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Juist eilander. En GG lid, een zuiver zicht op de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze uit zich niet in een wereldgelijkvormig leven. En daarmee is de verbondenheid met hen die in dat leerstuk een wat andere opvatting hebben gelijk duidelijk.
Ik begrijp je hoor. ;) Al zou ik op basis van deze post ook weer allerlei vragen kunnen stellen. Maar dat doe ik niet, omdat ik je redenering heel goed begrijp en dit zelf ook wel zo ervaar.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Het punt is dan wel dat 'een wereldgelijkvormig leven' door ieder verschillend wordt ingevuld, meestal bedoelt men het leven van de opponent. ;)
Ik snap Marco's frustratie dus wel, want zo blijf je in een cirkelredenering draaien.
Volgens mij weet jij heel goed wat @Ad Anker onder 'een wereldgelijkvormig leven' verstaat. Hij heeft het eerder vandaag al wat specifieker benoemt.

Dus je opmerking slaat in feite nergens op.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Erskinees »

De vraag is of wat Ad Anker wereldgelijkvormig vindt ook door de Schrift wereldgelijkvorming wordt genoemd.
In ieder geval is deze discussie niet meer verwant aan het onderwerp door de topicstarter. Deze hele discussie nu ook 'op de helling'. Tactisch.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door CvdW »

Ik begrijp goed wat verschillende mensen schrijven, toch heb ik er moeite mee.
Bekend is dat de Heere met een kromme stok een rechte slag kan geven. Echter is het juist om de zaken te verduisteren.
Gisteren was er een voorbereidingspredikatie en dan zou je denken dat het gaat over de functie van het Heilig Avondmaal, namelijk tot versterking van het geloof. Geen woord is er over gezegd. Wel allerlei bevindingen en toestandjes. Dan kan ik wel zeggen liever met al die bevindingen en toestandjes dan iemand die benadrukt dat het tot versterking van het geloof, maar is dit ook wat God wil?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Het punt is dan wel dat 'een wereldgelijkvormig leven' door ieder verschillend wordt ingevuld, meestal bedoelt men het leven van de opponent. ;)
Ik snap Marco's frustratie dus wel, want zo blijf je in een cirkelredenering draaien.
Volgens mij weet jij heel goed wat @Ad Anker onder 'een wereldgelijkvormig leven' verstaat. Hij heeft het eerder vandaag al wat specifieker benoemt.

Dus je opmerking slaat in feite nergens op.
Jazeker wel.
Ik weet inderdaad wel wat Ad onder een wereldgelijkvormig leven verstaat.
Maar ik maak deze opmerking niet zozeer voor mezelf, maar als moderator om de discussie vlot te trekken, omdat het niet zo handig is om een term te gebruiken die iedereen op eigen wijze invult.

Eens met Erskinees: als je een term invult op een andere wijze dan de Schrift dat doet, zet je de discussie wagenwijd open voor allerlei misverstanden en ergernissen bij mensen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Ad Anker »

Dit forum heeft als achterban de reformatorische kerken. Daar is nog enige, inmiddels wel afbrokkelende, consensus over een bijbelse levensstijl, wereldgelijkvormigheid e.d. binnen die consensus is er echt nog wel een grote marge.

Laten we nu niet net doen alsof dit hele vreemde praat is hier. Ik ben lid van een refoforum omdat ik er vanuit ga dat er over zulke zaken enige overeenstemming is.

Als het over het onderwerp van deze topic gaat dan is de standenleer een steen des aanstoots. Ik begrijp dat, ik heb hier ook al aangegeven daar moeite mee te hebben. Maar met de aanhangers en predikers van deze leer voel ik me in leer en leven verbonden. Net als met de aanhangers van een in mijn optiek meer zuiver zicht op het leerstuk van de rechtvaardiging van de goddeloze, zoals bijv. ds. Kort, K. Veldman, J. Lohuis om er maar wat te noemen. En dan ben ik niet ineens een volgeling van een ds., Susanna. ;)
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Re:

Bericht door Susanna »

eilander schreef:
GGotK schreef:"Waar de Heilige Geest het geloof werkt komt er één en dezelfde bevinding der heiligen, die wel rijk geschakeerd kan zijn."
Mooie uitspraak, waar je op het eerste gezicht alle kanten mee op kunt. Extreem gesteld: tegengestelde bevindingen noemt de één een voorbeeld van rijke schakering, de ander zal zeggen dat het hier gaat om onbijbelse bevinding en zelfbedrog.

Ik doe toch een poging om er iets over te zeggen.
Bij één en dezelfde bevinding zal een gesprek daarover:
- wederzijds leiden tot het verheerlijken van Zijn Naam
- leiden tot verwondering over de verschillende wegen die de Heere gaat
- van beide kanten onderwijs geven over Gods deugden en de verschillende facetten van Gods genadige leiding
- leiden tot het 'de ander hoger achten dan zichzelf'
- geen frictie opleveren als er een Bijbelse terechtwijzing gedaan moet worden
Bedankt @eilander. Dit vind ik één van de beste antwoorden in deze topic omdat je zo dicht bij de Schriften blijft. Ik ben er blij mee en wil deze dingen onderzoeken. Ik kan er zo al teksten bij vinden. Maar hoe staan die teksten in hun context.

De dingen die je noemt, die gelden over kerkmuren heen. Over landsgrenzen heen. Als ik met gelovigen spreek, online, die vervolgd worden, vinden we elkaar in de dingen die jij noemt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Ad Anker »

ds. J.T. Doornenbal schreef: Ik heb nooit anders dan spelenderwijs gereageerd op wat anderen schreven. Het is ook niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen. Maar de opmerkingen van vorige week in de kerkbode in verband met de woorden van ds. Paauwe hebben wel ernstige bedenkingen bij mij opgeroepen. Ik heb ds. P. niet gekend, hem alleen maar éénmaal gehoord op een begrafenis. Zijn preken heb ik niet gelezen. Maar ik weet wel ongeveer wat zijn opvattingen waren ten aanzien van het geestelijke leven en ik ben daarin bevestigd door wat ik er vorige week van las. En nu ben ik geen theoloog en ik heb weinig inzicht in de verborgenheid der godzaligheid. Maar zover ik er enig begrip van heb, kan ik niet anders zien dan dat de stellingen van ds. P. afwijken van de Kerk van alle eeuwen. Op zichzelf zou ik dat misschien niet eens zo erg vinden, maar wat mij het meest bezwaart, is, dat deze meningen geweld doen aan het werk van Gods Geest en aan het geestelijk leven der gemeente. Het is wel mogelijk, dat de term “ontsluiting in de weg der verlossing” ongereformeerd is, al is het mij niet duidelijk waarom, maar de zaak zelf is het zeker niet, maar stemt geheel overeen met het leven en de ervaring van Gods Kerk. Ik heb velen in mijn jeugd, en later, er uit horen spreken, zij bedoelden ermee, dat in de nood van hun leven de weg der zaligheid in Christus voor hen geopend werd, zodat zij vanuit diepten van verslagenheid en Godsgemis op God leerden hopen, maar dat zij zich tevens bewust werden, dat zien nog geen hebben is, en dat de grote zaak der schuldvergeving in Christus nog niet aan hun hart was toegepast, ook al mochten zij Hem kennen in Zijn dierbaarheid en noodzakelijkheid. Dat er van een ‘toevluchtnemend geloof’ geen sprake kan zijn zonder de zaligmakende kennis van Christus zal wel waar zijn. Maar de zaligmakende kennis zal bij de een minder vol zijn dan bij de ander, en velen van Gods kinderen blijven in het duister en bestreden op het punt van hun aandeel aan Christus, vaak lange tijd, eerdat het volle licht van het geloof opgaat in hun hart, terwijl zij toch niet ontkennen kunnen, dat hun hart naar Christus uitgaat, en zij ook menigmaal de troost van Zijn Woord hebben mogen ondervinden, als zij in de nood van hun leven tot hem mochten opzien en uitvluchten. De stelling van sommigen uit later tijd, dat er van geestelijk leven geen sprake is voor de bewuste rechtvaardigmaking, is nooit de leer der kerk geweest, noch van de Hervormde Kerk, noch van enige Kerk van Gereformeerde belijdenis en evenmin van de algemene kerk vanaf haar oorsprong. Er is niets van te vinden in de geschriften van onze vaderen, ook niet in die van de Engelse en Schotse schrijvers, ook niet in het Woord des Heeren. Het lijkt misschien wel heel ernstig om alle geestelijke werkzaamheden buiten een bewuste wetenschap van de gemeenschap met Christus en elke toeleidende weg tot Hem, af te snijden als algemeen geesteswerk en misschien is ’t door sommigen ook wel goed bedoeld, om het gevaar aan te tonen van de grond van Zijn zaligheid te zoeken in iets buiten Christus om. Maar het gevaar aan de andere kant is zeker niet minder groot, dat nl. de eerste beginselen van het leven Gods in de harten, de droefheid naar Hem, het hongeren en dorsten naar Christus en wat dies meer zij, verworpen wordt als niet uit God. Daarmee wordt Zijn Geest bedroefd, de dag der kleine dingen veracht, het gekrookte riet verbroken en de rokende vlaswiek uitgeblust.
Dan heb ik het zelf ook altijd verkeerd gezien en voorgesteld en is héél mijn bediening één grote vergissing geweest. Als ik ooit iets gehoopt heb vanaf dat ik begonnen ben, is het geweest, dat ik somtijds iets mocht toebrengen tot steun en troost van een behoeftig en bestreden mensenkind. Maar als het juist is wat ds. P. leert, dan heb ik het alleen maar fout gedaan. Maar dan ben ik tegelijk de enige niet.
Als ik de preken lees van onze eigen oudvaders en vooral van de grote Engelse en Schotse schrijvers uit vroeger eeuw, dan hebben zij altijd elk mens geraden tot Christus de toevlucht te nemen, hoe ellendig, hard, ongelovig en vijandig hij ook is, en daarbij gewezen op de rijkdom der beloften in het Woord des Heeren. Dat is dan wel wat anders dan wat we nu soms te horen krijgen. 
Ik zeg nog éénmaal, dat ik nooit een goed theoloog geweest ben, ik wil ook niet gaan strijden over begrippen en leerstellingen. Maar ik heb het toch wel even willen opnemen voor een arm volk dat op God heeft leren hopen zonder dat ’t zeggen durft, dat ’t deel aan Christus heeft, maar nog in vrees des doods gehouden wordt – somtijds hun leven lang. En ik voel me bij dit volk ook beter thuis dan bij de geweldenaren in de kerk, die zo krachtdadig alles afsnijden en veroordelen wat nog niet helemaal alles is, en die dat zelfs durven doen, zoals mij vaak gebleken, maar er zelf geen spat kennis aan hebben of er zich zelfs maar om bekreunen. De laatsten zijn de onmogelijkste mensen, die ik ooit heb gekend. Je kunt met alle mogelijke mensen uit alle mogelijke kerken en kerkjes en met buitenkerkelijken en onkerkelijken nog wel eens een goed woord spreken, maar nooit met dit soort. Zij weten het alleen en er is niet mee om te gaan. Ik had mijn tekst voor de voorbije zondag al gekozen eer ik de kerkbode van vorige week onder ogen kreeg: ‘Vrees niet, gij wormpje Jacobs, gij volkje Israëls, Ik help u, spreekt de Heere, en uw Verlosser is de Heilige Israëls”. 
En dan zeg ik met Wulfert Floor, dat ik toch maar het liefst met dat wormpje Jacobs naar Sion zou willen kruipen. Daarom heb ik ook dit lange relaas geschreven. Misschien had ik het beter niet kunnen doen. Maar ‘k heb het ook niet kunnen laten. Ik heb niemand mee willen kwetsen – ik acht mijn collega tegen wie ik het opnam veel meer dan mijzelf! – en als ik het mis heb, wil ik het graag corrigeren. Voorlopig ben ik blij, dat het toch wel anders ligt dan de drijvers van een wettische rechtvaardigheidsleer het ons voorstellen. Als het wáár is, dat wij eerst van alles moeten kennen, vóór we toch Christus mogen vluchten zou het nog veel moeilijker zijn onder het Evangelie zalig te worden dan onder de Wet. Dat wil zeggen: onmogelijk!
Het is al weer een lang stuk geworden, en het is al na middernacht. Het is zo’n volle avond geworden. Er zijn ogenblikken in het leven die als een verrassing en zelfs als een genade geschonken worden, vaak juist na momenten van teleurstelling en inzinking. Het zal hier nooit volmaakt zijn, maar iets van de volheid is er dan toch, en zij wekken een vermoeden van een volmaaktheid ver boven elke grens en beperking.
Ik kan er nu niet over schrijven. De indrukken zijn ook nog niet genoeg doorgewerkt. Maar misschien komt het nog wel.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Charles »

Marco schreef: Er zijn de laatste dertig jaar meerdere oproepen geweest om de standenleer serieus aan de Schrift te toetsen. Ik kan niet voor al die oproepen spreken, maar je kunt niet beweren dat alle oproepers losbandigheid uit willen leven. Sterker nog: de Catechismus gaat al in op het risico van losbandigheid na de verzekering van het geloof: het kan niet anders dan dat je dan nóg meer als Gods kinderen gaat leven.

Dat je je soms meer met hen verbonden voelt met hen die het op een bepaalde manier vertolken is trouwens goed te begrijpen. Maar is het het niet waard om juist over onnodige drempels heen te stappen? Want juist het etiket dat op deze manier geplakt wordt heeft veel ellende veroorzaakt: mensen - waaronder kinderen van God - worden weggezet als mindere gelovigen op basis van uiterlijke zaken, die er uiteindelijk niet toe doen.
Het is me altijd bijgebleven wat vertaalster Christine Pas-Donker ooit in een RD interview zei:

Wat mij ook aanspreekt, is het boek van Henry Scudder, ”Wandelen met God. De dagelijkse praktijk van het geloof” (uitg. De Groot Goudriaan, 2000). Scudder is sterk op de levensheiliging gericht. Hij gaat in op je dagindeling, het gebed, de kleding, het vasten. Heel puriteins, echt alle facetten van het leven komen aan bod. Dat hebben we vandaag de dag toch niet meer zo. Niemand kan Scudder lezen zonder zelfbeschuldiging. Als je zijn aandacht voor de heiliging plaatst naast een ruim aanbod van genade, kan niemand daarmee de verkeerde kant opgaan. Vandaag hoor je vaak pleidooien voor een ruimer aanbod in de prediking. Tegelijk nemen diezelfde mensen het met de levensheiliging soms niet zo nauw. Voor mijn gevoel ging dat bij de puriteinen echter juist samen. En zo was er sprake van een bijbels evenwicht.”
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door TSD »

Ad Anker schreef:
ds. J.T. Doornenbal schreef:….
Prachtig stukje van Ds. Doornenbal, Ad! Bedankt voor het delen!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Ad Anker »

Charles schreef:
Marco schreef: Er zijn de laatste dertig jaar meerdere oproepen geweest om de standenleer serieus aan de Schrift te toetsen. Ik kan niet voor al die oproepen spreken, maar je kunt niet beweren dat alle oproepers losbandigheid uit willen leven. Sterker nog: de Catechismus gaat al in op het risico van losbandigheid na de verzekering van het geloof: het kan niet anders dan dat je dan nóg meer als Gods kinderen gaat leven.

Dat je je soms meer met hen verbonden voelt met hen die het op een bepaalde manier vertolken is trouwens goed te begrijpen. Maar is het het niet waard om juist over onnodige drempels heen te stappen? Want juist het etiket dat op deze manier geplakt wordt heeft veel ellende veroorzaakt: mensen - waaronder kinderen van God - worden weggezet als mindere gelovigen op basis van uiterlijke zaken, die er uiteindelijk niet toe doen.
Het is me altijd bijgebleven wat vertaalster Christine Pas-Donker ooit in een RD interview zei:

Wat mij ook aanspreekt, is het boek van Henry Scudder, ”Wandelen met God. De dagelijkse praktijk van het geloof” (uitg. De Groot Goudriaan, 2000). Scudder is sterk op de levensheiliging gericht. Hij gaat in op je dagindeling, het gebed, de kleding, het vasten. Heel puriteins, echt alle facetten van het leven komen aan bod. Dat hebben we vandaag de dag toch niet meer zo. Niemand kan Scudder lezen zonder zelfbeschuldiging. Als je zijn aandacht voor de heiliging plaatst naast een ruim aanbod van genade, kan niemand daarmee de verkeerde kant opgaan. Vandaag hoor je vaak pleidooien voor een ruimer aanbod in de prediking. Tegelijk nemen diezelfde mensen het met de levensheiliging soms niet zo nauw. Voor mijn gevoel ging dat bij de puriteinen echter juist samen. En zo was er sprake van een bijbels evenwicht.”
Ik denk dat dit raakt aan wat ik bedoel te zeggen. Dank!
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Susanna »

Charles schreef:
Marco schreef: Er zijn de laatste dertig jaar meerdere oproepen geweest om de standenleer serieus aan de Schrift te toetsen. Ik kan niet voor al die oproepen spreken, maar je kunt niet beweren dat alle oproepers losbandigheid uit willen leven. Sterker nog: de Catechismus gaat al in op het risico van losbandigheid na de verzekering van het geloof: het kan niet anders dan dat je dan nóg meer als Gods kinderen gaat leven.

Dat je je soms meer met hen verbonden voelt met hen die het op een bepaalde manier vertolken is trouwens goed te begrijpen. Maar is het het niet waard om juist over onnodige drempels heen te stappen? Want juist het etiket dat op deze manier geplakt wordt heeft veel ellende veroorzaakt: mensen - waaronder kinderen van God - worden weggezet als mindere gelovigen op basis van uiterlijke zaken, die er uiteindelijk niet toe doen.
Het is me altijd bijgebleven wat vertaalster Christine Pas-Donker ooit in een RD interview zei:

Wat mij ook aanspreekt, is het boek van Henry Scudder, ”Wandelen met God. De dagelijkse praktijk van het geloof” (uitg. De Groot Goudriaan, 2000). Scudder is sterk op de levensheiliging gericht. Hij gaat in op je dagindeling, het gebed, de kleding, het vasten. Heel puriteins, echt alle facetten van het leven komen aan bod. Dat hebben we vandaag de dag toch niet meer zo. Niemand kan Scudder lezen zonder zelfbeschuldiging. Als je zijn aandacht voor de heiliging plaatst naast een ruim aanbod van genade, kan niemand daarmee de verkeerde kant opgaan. Vandaag hoor je vaak pleidooien voor een ruimer aanbod in de prediking. Tegelijk nemen diezelfde mensen het met de levensheiliging soms niet zo nauw. Voor mijn gevoel ging dat bij de puriteinen echter juist samen. En zo was er sprake van een bijbels evenwicht.”
O ja! Zoals hij zegt:
"While you dress yourself... fix [your thoughts] upon that apparel which doth clothe and adorn your inward man (1 Pet. 3:4), which is spiritual, which never weareth out, but is always the better for the wearing."


Over een Bijbelse leefstijl gesproken.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Thea »

Ik heb het al eens eerder gezegd. Een dominee zei eens: de hoogste genadestand is dat je een arme zondaar bent. Want dan moet je uit Christus leven.
Plaats reactie