Een synodale verzuchting

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Ander »

henriët schreef:
Afgewezen schreef:
Luther schreef:Ook hierin moet je me niet verkeerd begrijpen: Het kan soms in alle eerlijkheid nodig zijn om te corrigeren, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Maar wanneer iemand dan corrigeert, word je boos. Kijk eens Luther, als ik zo'n uitspraak zie van die predikant die jij citeert, als ik lees wat sommige mensen hier op het forum schrijven, als ik lees wat ds. Meeuse en ds. Van Ruitenburg onder 'Christuskennis' verstaan - kortom, als ik mijn oor te luisteren leg in en omtrent de GG, heb ik een minder positief beeld dan jij en henriët en anderen. Dat zal me niet door iedereen in dank worden afgenomen, dat zij dan zo.
Kwam zomaar in mn gedachten toen ik van de week hoorde dat er afgelopen zondag zo'n 170 leden aan het HA gingen in de gg van Apeldoorn.

Wellicht heb jij een minder positief beeld Afgewezen.
Ik denk dat we zeker in deze tijd moeten zien wat er allemaal loos is, en dat is heel wat, maar eerlijk is eerlijk. Laten we toch juist wel positief blijven als het gaat om de Heere. Hij werkt! Ook nu anno 2010. En dan kunnen we met zn allen wel gaan zitten somberen, maar daar wordt de ger gez nu ook niet bepaald 'christelijk'van.

Velen zijn er die het Goede zoeken, maar daarnaast ook velen die afhaken..
Zij die het Goede zoeken, mogen niet in de weggestaan worden met sombere gevoelens en gedachten..
Dat de Heere ook anno 2010 werkt is duidelijk. Maar om daar als 'bewijsmateriaal' het aantal avondmaalgangers in Apeldoorn bij te halen gaat wel ver. Dat is voor mij helaas geen graadmeter.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Desiree »

Dat snap ik. Maar van haar begrijp ik het ook wel. Je probeert iets duidelijk te maken.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door refo »

Zitten er niet een paar spelfouten in je onderschrift, desiree?
commentator
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 okt 2009, 19:20

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door commentator »

Laten we toch juist wel positief blijven als het gaat om de Heere. Hij werkt! Ook nu anno 2010.

tsja als we elkaar al moeten oproepen om positief te blijven over de Heere, dan lijkt het mij dat er geen hoop meer is voor de GG....
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Mister »

refo schreef:Zitten er niet een paar spelfouten in je onderschrift, desiree?
Volgens mij maar ééntje hoor ;)
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Joannah »

refo schreef:Zitten er niet een paar spelfouten in je onderschrift, desiree?
"we moeten vooruit kijken, niet achteruit" ;)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Desiree »

Nou, ik zal het even nakijken.. ik dacht van niet.

Overigens is het een tekst uit de Bijbel. Raden welke. Die tekst komt uit een evangelisatie boekje. Mijn man en ik wilden er nog even tussenuit op een zaterdagmiddag. Wij zaten te dubben waarheen (hoe moeilijk kun je doen..hi,hi) Wij liepen op onze bestemming en komen een man tegen die boekjes aan het uitdelen was. Echt in diverse talen... zo mooi! We kwamen in gesprek, nou, ik ken die man helemaal niet, maar het was fijn. Zo fijn, want je snapt waar je het over hebt, en je begrijpt elkaars motivatie. Nou, is dat nu geen bevestigend verhaal voor dit topic. Je komt ze tegen, zomaar, overal...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Joannah »

Desiree schreef:Nou, ik zal het even nakijken.. ik dacht van niet.

Overigens is het een tekst uit de Bijbel. Raden welke. Die tekst komt uit een evangelisatie boekje. Mijn man en ik wilden er nog even tussenuit op een zaterdagmiddag. Wij zaten te dubben waarheen (hoe moeilijk kun je doen..hi,hi) Wij liepen op onze bestemming en komen een man tegen die boekjes aan het uitdelen was. Echt in diverse talen... zo mooi! We kwamen in gesprek, nou, ik ken die man helemaal niet, maar het was fijn. Zo fijn, want je snapt waar je het over hebt, en je begrijpt elkaars motivatie. Nou, is dat nu geen bevestigend verhaal voor dit topic. Je komt ze tegen, zomaar, overal...
In bedekte termen had ik al gezegd uit welke ;)
Of bedoel je niet, uit welk land?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Desiree »

O, excuus!

Inderdaad, er stond een fout in.. Piekin moet het zijn.

Het is Johannes 3 vers 16. Het staat in 26 verschillende talen/dialecten in het boekje. Ik vond het zo aardig dat ik het kreeg.

Ik zal een ander onderschrift maken.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door henriët »

Ander schreef:
henriët schreef:
Afgewezen schreef:
Luther schreef:Ook hierin moet je me niet verkeerd begrijpen: Het kan soms in alle eerlijkheid nodig zijn om te corrigeren, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Maar wanneer iemand dan corrigeert, word je boos. Kijk eens Luther, als ik zo'n uitspraak zie van die predikant die jij citeert, als ik lees wat sommige mensen hier op het forum schrijven, als ik lees wat ds. Meeuse en ds. Van Ruitenburg onder 'Christuskennis' verstaan - kortom, als ik mijn oor te luisteren leg in en omtrent de GG, heb ik een minder positief beeld dan jij en henriët en anderen. Dat zal me niet door iedereen in dank worden afgenomen, dat zij dan zo.
Kwam zomaar in mn gedachten toen ik van de week hoorde dat er afgelopen zondag zo'n 170 leden aan het HA gingen in de gg van Apeldoorn.

Wellicht heb jij een minder positief beeld Afgewezen.
Ik denk dat we zeker in deze tijd moeten zien wat er allemaal loos is, en dat is heel wat, maar eerlijk is eerlijk. Laten we toch juist wel positief blijven als het gaat om de Heere. Hij werkt! Ook nu anno 2010. En dan kunnen we met zn allen wel gaan zitten somberen, maar daar wordt de ger gez nu ook niet bepaald 'christelijk'van.

Velen zijn er die het Goede zoeken, maar daarnaast ook velen die afhaken..
Zij die het Goede zoeken, mogen niet in de weggestaan worden met sombere gevoelens en gedachten..
Dat de Heere ook anno 2010 werkt is duidelijk. Maar om daar als 'bewijsmateriaal' het aantal avondmaalgangers in Apeldoorn bij te halen gaat wel ver. Dat is voor mij helaas geen graadmeter.
Ah ok, nee, zo moet je het ook helemaal niet lezen. Sorry als het zo overkomt.
Het was voor mij meer zoiets van, dus zo kan het ook nog gaan. Dat mensen er 'voor durven uit te komen'. En dit bedoel ik echt puur in de goede zin des woords. Dan wordt er niet genoten in de bank, maar men verstaat het HA.
Begrijp je?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Jongere »

Dominee van den Belt schreef het onderstaande in het Reformatorisch Dagblad vandaag. Ik moest aan dit topic denken.
Dr. van den Belt schreef:De diepere oorzaak van het gebrek aan licht wordt vaak gezocht in het verdwijnen van het authentieke geestelijk leven. Daar zit een kern van waarheid in. Toch is de klacht over het verval een vorm van kwakzalverij, omdat klagen verlamt. Wat heb je aan een dokter die zegt: U bent ernstig ziek. Ik raad u aan om thuis op de bank te gaan zitten en erover na te denken hoe gezond u vroeger was?

De diagnose van de voortgaande uitholling heeft trekken van een nostalgische mythe. Altijd hebben mensen gedacht dat het vroeger beter was. Als ze altijd gelijk gehad hebben, dan zou de kerk allang verdampt zijn. De kerk is springlevend. Wereldwijd groeit de gemeente van Christus elke dag. Ook in Nederland zijn er veel jonge mensen met een oprecht verlangen om de Heere te leren kennen. De Heilige Geest werkt. Wie dat niet ziet, moet zijn zonnebril afzetten.
http://www.refdag.nl/nieuws/dr_h_van_de ... t_1_530948
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door albion »

Dan ben ik er een met zo'n zonnebril. Als ik de Bijbel lees dan lees ik dat als de Israëlieten zich houden aan Zijn geboden dat ze voorspoed hadden.
Zodra ze afweken van de geboden en de afgoden van de omringende volkeren aanbaden of zich vermengden met de omringende volkeren dat
er dan geen voorspoed meer was. Totdat zij zich weer bekeerden. In Sodom en Gomorra waren er nog geen 5 bekeerden.

Als ik nu lees en hoor en zie wat er in ons land en wereldwijd gebeurt met de christenen, ze worden monddood gemaakt, of vervolgd etc. dan
kan ik me niet voorstellen dat, en ik zal even aanhalen wat de ds gezegd heeft: De kerk is springlevend. Wereldwijd groeit de gemeente van Christus elke dag. Ook in Nederland zijn er veel jonge mensen met een oprecht verlangen om de Heere te leren kennen. De Heilige Geest werkt. Wie dat niet ziet, moet zijn zonnebril afzetten.

Als dat zo is dan moet dat toch ook zijn vruchten laten zien????? Ik ben niet pessimistisch maar gewoon realistisch.
Natuurlijk werkt de Heilige Geest nog altijd, anders zou de wereld niet blijven bestaan...

In de tijd van Annanias en Saffira toen was de Heilige Geest aanwezig in de kerk:

32 En de menigte van degenen, die geloofden, was een hart en een ziel; en niemand zeide, dat iets van hetgeen hij had, zijn eigen ware, maar alle dingen waren hun gemeen.

33 En de apostelen gaven met grote kracht getuigenis van de opstanding van den Heere Jezus; en er was grote genade over hen allen.

34 Want er was ook niemand onder hen, die gebrek had; want zovelen als er bezitters waren van landen of huizen, die verkochten zij, en brachten den prijs der verkochte goederen, en legden dien aan de voeten der apostelen.

35 En aan een iegelijk werd uitgedeeld, naar dat elk van node had.

Ik denk dat hier in deze kerk de Geest werkelijk aanwezig was.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door theoloog »

Ik zit hier ook nog met een andere vraag. Namelijk wat is vrucht?
Laten we voor het gemak maar eens bij een appelboom beginnen. Wat is de vrucht van een appelboom?
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door albion »

theoloog schreef:Ik zit hier ook nog met een andere vraag. Namelijk wat is vrucht?
Laten we voor het gemak maar eens bij een appelboom beginnen. Wat is de vrucht van een appelboom?

Ik zou zeggen onderzoek deze teksten even van Mattheüs 7:

Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?

17 Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.

18 Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.

19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.

20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Fer3107
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jan 2011, 09:43

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Fer3107 »

albion schreef:Dan ben ik er een met zo'n zonnebril. Als ik de Bijbel lees dan lees ik dat als de Israëlieten zich houden aan Zijn geboden dat ze voorspoed hadden.
Zodra ze afweken van de geboden en de afgoden van de omringende volkeren aanbaden of zich vermengden met de omringende volkeren dat
er dan geen voorspoed meer was. Totdat zij zich weer bekeerden. In Sodom en Gomorra waren er nog geen 5 bekeerden.

Als ik nu lees en hoor en zie wat er in ons land en wereldwijd gebeurt met de christenen, ze worden monddood gemaakt, of vervolgd etc. dan
kan ik me niet voorstellen dat, en ik zal even aanhalen wat de ds gezegd heeft: De kerk is springlevend. Wereldwijd groeit de gemeente van Christus elke dag. Ook in Nederland zijn er veel jonge mensen met een oprecht verlangen om de Heere te leren kennen. De Heilige Geest werkt. Wie dat niet ziet, moet zijn zonnebril afzetten.

Als dat zo is dan moet dat toch ook zijn vruchten laten zien????? Ik ben niet pessimistisch maar gewoon realistisch.
Natuurlijk werkt de Heilige Geest nog altijd, anders zou de wereld niet blijven bestaan...

In de tijd van Annanias en Saffira toen was de Heilige Geest aanwezig in de kerk:

32 En de menigte van degenen, die geloofden, was een hart en een ziel; en niemand zeide, dat iets van hetgeen hij had, zijn eigen ware, maar alle dingen waren hun gemeen.

33 En de apostelen gaven met grote kracht getuigenis van de opstanding van den Heere Jezus; en er was grote genade over hen allen.

34 Want er was ook niemand onder hen, die gebrek had; want zovelen als er bezitters waren van landen of huizen, die verkochten zij, en brachten den prijs der verkochte goederen, en legden dien aan de voeten der apostelen.

35 En aan een iegelijk werd uitgedeeld, naar dat elk van node had.

Ik denk dat hier in deze kerk de Geest werkelijk aanwezig was.
Geloof en bekering zijn inderdaad aan de vruchten te zien. Zo zie ik vaders en moeders, gezinnen en jongeren radicaal veranderen nadat ze tot geloof en bekering zijn gekomen onder het de prediking van het Woord. Of de hele kerk in haar breedte springlevend is, weet ik niet maar de Heere is iig springlevend en gaat door met Zijn werk. In Nederland en daar buiten. Om dat te zien hebben je ogen nodig. Het wordt niet gezien door doden en blinden.
Plaats reactie