Tale Kanaäns

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Tale Kanaäns

Bericht door Arja »

Iemand gebruikte deze uitdrukking vandaag: Het is niet al Israël wat Israël genaamd wordt.

Ik vind het zo naar, deze uitdrukking. Alleen de gedachte al dat wij, gelovigen uit de heidenen, ons Israël zouden noemen. Dat is niet Bijbels. Waarom wordt het toch gedaan?
Laatst gewijzigd door Arja op 12 aug 2019, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tale Kanaäns

Bericht door DDD »

In het nieuwe testament wordt de kerk ook met Israel vergeleken. Zo raar is dat mijns inziens niet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Tale Kanaäns

Bericht door samanthi »

DDD schreef:In het nieuwe testament wordt de kerk ook met Israel vergeleken. Zo raar is dat mijns inziens niet.
Nee hoor, daar worden Joden en Grieken apart genoemd, eerst de Jood en ook de Griek ed
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Tale Kanaäns

Bericht door Arja »

DDD schreef:In het nieuwe testament wordt de kerk ook met Israel vergeleken. Zo raar is dat mijns inziens niet.
Het is misschien gewoon een gevoeligheidje van mij. Ik vind het overigens niet raar maar naar
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tale Kanaäns

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
DDD schreef:In het nieuwe testament wordt de kerk ook met Israel vergeleken. Zo raar is dat mijns inziens niet.
Nee hoor, daar worden Joden en Grieken apart genoemd, eerst de Jood en ook de Griek ed
De Jood, (soms nette) de kerkelijke mens, is het tot een ergernis, de Griek, de mens van de wetenschap en deze wereld, in feite ieder die niet onder het levende Woord komt, een dwaasheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Tale Kanaäns

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
DDD schreef:In het nieuwe testament wordt de kerk ook met Israel vergeleken. Zo raar is dat mijns inziens niet.
Nee hoor, daar worden Joden en Grieken apart genoemd, eerst de Jood en ook de Griek ed
De Jood, (soms nette) de kerkelijke mens, is het tot een ergernis, de Griek, de mens van de wetenschap en deze wereld, in feite ieder die niet onder het levende Woord komt, een dwaasheid.
Romeinen 1 en 2 gaan daar niet over, een ner kerkmens hier is Holland is geen Jood, maar een gelovige uit de heidenen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tale Kanaäns

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:
DDD schreef:In het nieuwe testament wordt de kerk ook met Israel vergeleken. Zo raar is dat mijns inziens niet.
Nee hoor, daar worden Joden en Grieken apart genoemd, eerst de Jood en ook de Griek ed
De Jood, (soms nette) de kerkelijke mens, is het tot een ergernis, de Griek, de mens van de wetenschap en deze wereld, in feite ieder die niet onder het levende Woord komt, een dwaasheid.
Romeinen 1 en 2 gaan daar niet over, een ner kerkmens hier is Holland is geen Jood, maar een gelovige uit de heidenen.
Dat begrijp ik ook wel, maar we moeten dit niet letterlijk nemen als zijnde een echte Jood of een Griek.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Tale Kanaäns

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
DDD schreef:In het nieuwe testament wordt de kerk ook met Israel vergeleken. Zo raar is dat mijns inziens niet.
Nee hoor, daar worden Joden en Grieken apart genoemd, eerst de Jood en ook de Griek ed
De Jood, (soms nette) de kerkelijke mens, is het tot een ergernis, de Griek, de mens van de wetenschap en deze wereld, in feite ieder die niet onder het levende Woord komt, een dwaasheid.
Jood staat voor Jood
Griek staat voor alle niet-Joden. Omdat in het Romeinse rijk het Grieks de gemeenschappelijke taal was, kreeg het woord 'Griek' een ruimere betekenis. Had er Romein gestaan dan had men dat veel eerder kunnen opvatten als alleen de bewoners van Italië. Er had voor 'Griek' wel 'niet-Jood', 'heiden' of 'iemand van de 'volken' kunnen staan. Die laatste term wordt trouwens op andere plaatsen wel gebruikt (zie Handelingen 28: 28).

Toen het evangelie na de Pinksterdag zijn loop in de wereld begon, waren er godsdienstig gezien maar twee soorten mensen, te weten: Joden en niet-Joden of heidenen. De derde 'soort', christenen, ontstond pas door de prediking van het evangelie.

Ik vind het niet fijn als je het woord "Jood" gebruikt voor een christen die niet Joods is.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Tale Kanaäns

Bericht door Mannetje »

Arja schreef:Iemand gebruikte deze uitdrukking vandaag: Het is niet al Israël wat Israël genaamd wordt.

Ik vind het zo naar, deze uitdrukking. Alleen de gedachte al dat wij, gelovigen uit de heidenen, ons Israël zouden noemen. Waarom?
Wat zei je onderstaande link zelf?

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... Bl#p852650
-
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Tale Kanaäns

Bericht door Zonnebloem »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:
DDD schreef:In het nieuwe testament wordt de kerk ook met Israel vergeleken. Zo raar is dat mijns inziens niet.
Nee hoor, daar worden Joden en Grieken apart genoemd, eerst de Jood en ook de Griek ed
De Jood, (soms nette) de kerkelijke mens, is het tot een ergernis, de Griek, de mens van de wetenschap en deze wereld, in feite ieder die niet onder het levende Woord komt, een dwaasheid.
Romeinen 1 en 2 gaan daar niet over, een ner kerkmens hier is Holland is geen Jood, maar een gelovige uit de heidenen.
Dat kun je niet anders zien toch?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Tale Kanaäns

Bericht door Roos2018 »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:
DDD schreef:In het nieuwe testament wordt de kerk ook met Israel vergeleken. Zo raar is dat mijns inziens niet.
Nee hoor, daar worden Joden en Grieken apart genoemd, eerst de Jood en ook de Griek ed
De Jood, (soms nette) de kerkelijke mens, is het tot een ergernis, de Griek, de mens van de wetenschap en deze wereld, in feite ieder die niet onder het levende Woord komt, een dwaasheid.
Romeinen 1 en 2 gaan daar niet over, een ner kerkmens hier is Holland is geen Jood, maar een gelovige uit de heidenen.
Inderdaad.
Dat Nederland het "Israel van het Westen" werd genoemd is m.i. ook ontstaan omdat in vroeger tijden de vervangings theologie erg heerste.
En daarbij vergetend dat de Heere ook in andere landen zijn Kerk heeft.
De enige theocratie die ooit heeft bestaan was Israel, en alleen al daarom gaat die vergelijk niet op.

Een artikel van dr. R. Bisschop (zijn dissertatie) ter relativering:
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... ot-illusie
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tale Kanaäns

Bericht door -DIA- »

Ik zie weer vreemde taal.
De dwaasheid der prediking
18 Want het woord des kruises is wel dengenen die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods.
19 Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik tenietmaken.
20 Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt?
21 Want nademaal in de wijsheid Gods de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking zalig te maken die geloven.
22 Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;
23 Doch wij prediken Christus den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid,
24 Maar hun die geroepen zijn, beide Joden en Grieken, prediken wij Christus, de Kracht Gods en de Wijsheid Gods.

Het gaat hier over de letterlijk over de Joden, maar hetzelfde geldt voor hen die zich Christen noemen. Niet zelden, of vrijwel altijd zijn mensen die nog dichtbij het Woord staan, en daarvan afwijken tot de grootste last en bestrijders van de Kerk. Evenzo staat er letterlijk Grieken. Ze waren wijs in eigen oog, ze hadden geleerd en achtten zichzelf wijzen te zijn.
Denk maar (om een voorbeeld te noemen) wetenschappers en overheden, ze verwerpen het Woord. Concreet voorbeeld: De godsdienst vind het ergerlijk als over bevinding wordt gesproken, en allerlei zaken die de godsdienstige mens niet past, dat verwrerpt men. Denk aan de wetenschap die de Schepping verwerpt, ja zelfs de gedachte geheel wil wegbannen.
Dan hebben we de Jood (de belijdendende mens) en de Griek (de heiden, of de Godsdienst verwerpende mens, die wijs is in eigen oog). We kunnen toch niet stellen dat dit Woord alleen toen voor de letterlijke Joden en Grieken gold? Hoe is anders de vijandschap van de in zichzelf vrome mens en de wetenschapper en heiden te bewijzen, dit hoeft geen bewijs want dit is voor de Kerk de dagelijkse bevinding


Zie verder met kanttekeningen:
18 Want 40het woord des kruises is wel dengenen die verloren gaan, 41dwaasheid; rmaar ons, die behouden worden, is het 42een kracht Gods.
40 Dat is, de leer des Evangelies van Christus, Die voor ons gekruist is.
41 Dat is, wordt van hen voor dwaasheid gehouden en van de wereldwijzen gerekend.
r Rom. 1:16. verwijsteksten
42 Dat is, een middel waardoor de Geest van Christus in ons krachtiglijk werkt het geloof en de wedergeboorte tot onze zaligheid, Rom. 1:16. 2 Kor. 3:3, 4. verwijsteksten


19 Want er is geschreven: sIk zal de wijsheid 43der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik tenietmaken.
s Job 5:12. Jes. 29:14. verwijsteksten
43 Dat is, die voor wereldwijzen gehouden worden, of die zichzelven zulke wijsheid toeschrijven. De profeet haalt deze woorden aan tegen degenen die het Woord Gods van de profeten voorgesteld, verachtten, en meer hielden van menselijke leringen.


20 tWaar is 44de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God 45de wijsheid dezer wereld niet 46dwaas gemaakt?
t Jes. 33:18. verwijsteksten
44 Dat is, wereldwijze. Deze woorden schijnen genomen te zijn uit Jes. 33:18, waar dergelijke, doch wat veranderd, gevonden worden; of zijn de woorden van Paulus zelven, die hij uit de voorgaande getuigenis trekt. Maar de zin komt op hetzelfde. verwijsteksten
45 Namelijk wanneer de mensen de Goddelijke zaken naar dezelve willen afmeten.
46 Dat is, getoond dwaas te zijn; of ook door een rechtvaardig oordeel tot dwaasheid overgegeven. Zie Rom. 1:21, 22. verwijsteksten


21 vWant nademaal 47in de wijsheid Gods de wereld God 48niet heeft gekend 49door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door 50de dwaasheid der prediking zalig te maken die geloven.
v Matth. 11:25. Luk. 10:21. verwijsteksten
47 Dat is, in de schepselen van den hemel en de aarde, door welke God Zijn wijsheid inzonderheid openbaart, Rom. 1:20. verwijsteksten
48 Namelijk zoals het behoort en ter zaligheid nodig is, Rom. 1:18, 20. verwijsteksten
49 Door haar natuurlijk verstand en rede.
50 Dat is, door de prediking van den gekruisten Christus, die de wereldse mensen voor dwaasheid houden, vers 23. verwijsteksten

22 Overmits xde Joden 51een teken begeren, en de Grieken 52wijsheid zoeken;
x Matth. 12:38; 16:1. Joh. 4:48. verwijsteksten
51 Dat is, wonderen. Zie Matth. 16:4. Joh. 4:48. verwijsteksten
52 Dat is, redenen, die van het menselijk vernuft voor wijsheid gehouden worden
.

23 Doch wij prediken Christus den Gekruisigde, yden Joden wel 53een ergernis, en den Grieken 54een dwaasheid,
y Matth. 11:6. Joh. 6:60, 66. verwijsteksten
53 Namelijk vanwege Zijn geringen en verachten staat in de wereld, overmits zij een machtigen Koning in de wereld verwachten, Die hen als kleine koningen over anderen zou doen heersen. Zie ook Luk. 2:34. verwijsteksten
54 Namelijk dat wij het leven door den dood van een gekruist Mens zouden verwerven.


24 Maar hun 55die geroepen zijn, beide Joden en Grieken, 56prediken wij Christus, de Kracht Gods en zde Wijsheid Gods.
55 Namelijk niet alleen uitwendiglijk door het Woord, want alzo zijn ook de voorgaanden, die verloren gaan, geroepen; maar ook inwendiglijk en krachtiglijk door den Geest Gods en naar Zijn voornemen, vss. 26, 27. Rom. 8:28, 30. verwijsteksten
56 Hierdoor kan verstaan worden, óf de predicatie van Christus, welke tevoren, vers 18, ook de kracht Gods is genoemd; óf Christus Zelf, Die de Macht en Wijsheid Gods genoemd wordt, omdat Hij is het uitgedrukte Beeld van den Persoon des Vaders, door Welken Hij Zijn Goddelijke macht en wijsheid, in het verlossen des mensen, boven alle dingen heeft betoond, vers 30. Zie Spr. 8:1. Matth. 11:19. Luk. 11:49. verwijsteksten
z Kol. 2:3. verwijsteksten


25 Want 57het dwaze Gods is wijzer dan de mensen, en 58het zwakke Gods is sterker dan de mensen.
57 Dat is, hetgeen de wereldse mensen voor dwaasheid rekenen, is wijzer dan zij zijn met al hun wereldse wijsheid.
58 Dat is, hetgeen zij voor zwak en van geen kracht houden om de mensen tot de zaligheid te brengen, is sterker of krachtiger dan zij met al hun vermetele welsprekendheid en aanzienlijkheid.


26 Want 59gij ziet uw roeping, broeders, adat gij niet vele wijzen zijt 60naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen.
59 Of: ziet uw roeping, dat is, hoe gij geroepen zijt; of degenen die geroepen zijn onder u, namelijk tot de gemeenschap van Christus en van Zijn gemeente.
a Joh. 7:48. Jak. 2:5. verwijsteksten
60 Dat is, naar den uitwendigen staat en achting der mensen.


27 Maar 61het dwaze der wereld heeft God 62uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke 63zou beschamen;
61 Dat is, degenen die de wereldwijzen voor dwazen, zwakken, onedelen, enz., houden.
62 Dat is, naar Zijn eeuwige verkiezing tot Zijn gemeente gebracht.
63 Dat is, betonen zou dat hetzelve in zaken der zaligheid voor God niet geldt, maar ijdel is.


28 En het onedele der wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en 64hetgeen niets is, opdat Hij 65hetgeen iets is, 66teniet zou maken;
64 Dat is, dat zo geringgeacht wordt, alsof het niets ware, 1 Kor. 3:7. verwijsteksten
65 Dat is, dat geacht wordt iets, of wat groots te zijn.
66 Dat is, ijdel en onnut zou betonen te zijn.


29 Opdat 67geen vlees zou roemen voor Hem.
67 Dat is, geen mens, gelijk Gal. 2:16, namelijk alsof er iets in hem ware, waardoor God bewogen zou zijn om hem meer dan anderen deze genade te doen. verwijsteksten

30 Maar 68uit Hem zijt gij 69in Christus Jezus, bDie ons geworden is 70wijsheid van God, en rechtvaardigheid en heiligmaking en 71verlossing;
68 Dat is, uit Zijn genade en kracht; gelijk Rom. 11:36. Zie 1 Joh. 4:1, 2, 4, 6. verwijsteksten
69 Dat is, met Christus door het geloof verenigd, Rom. 8:1. verwijsteksten
b Jer. 23:5. Joh. 17:19. verwijsteksten
70 Dat is, een oorzaak en stof van alle rechte wijsheid, en rechtvaardigheid, en heiligmaking.
71 Namelijk van alle kwaden en ellenden des lichaams en der ziel, welke volkomenlijk zal geschieden ten uitersten dage, die daarom de dag der verlossing genaamd wordt, Ef. 4:30. Zie ook Luk. 21:28. Rom. 8:23. verwijsteksten


31 Opdat het zij, gelijk geschreven is: cDie roemt, 72roeme in den Heere.
c Jes. 65:16. Jer. 9:23, 24. 2 Kor. 10:17. verwijsteksten
72 Dat is, alles Hem alleen toeschrijve, met dankzegging, Jer. 9:23.



Wat Roos2018 (hierboven) opmerkt is natuurlijk iets totaal anders, en dat heeft hier niet mee te maken. Het gaat niet over Nederland of welke wereldse staat ook. Dit is een geestelijke strekking: De levende Kerk tegenover de afwijkende Kerk of godsdienst en de aardse wetenschap tegenover de van God geleerde wetenschap.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Tale Kanaäns

Bericht door Framboos »

Arja schreef:Iemand gebruikte deze uitdrukking vandaag: Het is niet al Israël wat Israël genaamd wordt.

Ik vind het zo naar, deze uitdrukking. Alleen de gedachte al dat wij, gelovigen uit de heidenen, ons Israël zouden noemen. Dat is niet Bijbels. Waarom wordt het toch gedaan?
En psalm 87 dan? En in het verlengde daarvan Romeinen 11?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Tale Kanaäns

Bericht door Jongere »

Arja schreef:Iemand gebruikte deze uitdrukking vandaag: Het is niet al Israël wat Israël genaamd wordt.

Ik vind het zo naar, deze uitdrukking. Alleen de gedachte al dat wij, gelovigen uit de heidenen, ons Israël zouden noemen. Dat is niet Bijbels. Waarom wordt het toch gedaan?
Het gaat hier toch om een Bijbeltekst? Rom. 9:6.
Dat hoort niet bij tale Kanaäns volgens mij.
Je bedoelt misschien een bepaald gebruik van deze woorden wat je naar vindt en niet de uitdrukking zelf?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tale Kanaäns

Bericht door Zeeuw »

Jongere schreef:
Arja schreef:Iemand gebruikte deze uitdrukking vandaag: Het is niet al Israël wat Israël genaamd wordt.

Ik vind het zo naar, deze uitdrukking. Alleen de gedachte al dat wij, gelovigen uit de heidenen, ons Israël zouden noemen. Dat is niet Bijbels. Waarom wordt het toch gedaan?
Het gaat hier toch om een Bijbeltekst? Rom. 9:6.
Dat hoort niet bij tale Kanaäns volgens mij.
Je bedoelt misschien een bepaald gebruik van deze woorden wat je naar vindt en niet de uitdrukking zelf?
Die Bijbeltekst geeft aan dat niet allen die van Jakob zijn, rechte Israëlieten zijn. Het gaat hier dan volgens mij echt om het volk Israël, niet over het noemen van 'buitenstaanders' met de naam Israël.

Kanttekeningen:
26 Dat is, rechte Israëlieten, waarop Gods beloften eigenlijk gezien hebben.
27 Dat is, van Jakob afkomstig zijn.
Plaats reactie