Tale Kanaäns

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Tale Kanaäns

Bericht door Arja »

Jongere schreef:
Arja schreef:Iemand gebruikte deze uitdrukking vandaag: Het is niet al Israël wat Israël genaamd wordt.

Ik vind het zo naar, deze uitdrukking. Alleen de gedachte al dat wij, gelovigen uit de heidenen, ons Israël zouden noemen. Dat is niet Bijbels. Waarom wordt het toch gedaan?
Het gaat hier toch om een Bijbeltekst? Rom. 9:6.
Dat hoort niet bij tale Kanaäns volgens mij.
Je bedoelt misschien een bepaald gebruik van deze woorden wat je naar vindt en niet de uitdrukking zelf?
Ja precies. De tekst hoort thuis in een andere context.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Tale Kanaäns

Bericht door Thea »

Dan zou er geen één bijbeltekst zijn die een dubbele laag heeft, bv het volk Israël en het geestelijke Israël (het volk van God). Dan wordt de bijbel wel heel dun, hoor! Hier ben ik het niet mee eens.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Tale Kanaäns

Bericht door Arja »

Framboos schreef:
Arja schreef:Iemand gebruikte deze uitdrukking vandaag: Het is niet al Israël wat Israël genaamd wordt.

Ik vind het zo naar, deze uitdrukking. Alleen de gedachte al dat wij, gelovigen uit de heidenen, ons Israël zouden noemen. Dat is niet Bijbels. Waarom wordt het toch gedaan?
En psalm 87 dan? En in het verlengde daarvan Romeinen 11?
Zijn stichting
op heilige bergen:
de Ene heeft Sions poorten lief
boven al
de woningen Jakobs!
Glorierijk wordt over jou gesproken,
o stede van God! sela
Ik breng Rahav en Babel in gedachten
bij mijn bekenden,
zie: Pelesjet en Tsor samen met Koesj:
hier weer één
die daar is geboren!
Van Sion mag worden gezegd:
‘man voor man is in haar geboren,
en zelf houdt de Hoogste haar in stand!’
De Ene
zal tellen als hij gemeenschappen
opschrijft:
‘hier weer één die daar is geboren!’ sela
En zangers, dansend de reidans:
‘in jou zijn al mijn fonteinen!’

*Naardense Vertaling

Psalm 87 is een prachtige Psalm. Bullinger zegt dat deze psalm een psalm is die gezongen werd bij het binnenhalen van de ark in Davids tijd. Deze belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis van David, door hemzelf herdacht in woorden die passen bij dit belangrijke thema. Dit vult zijn hart en de HEERE geeft hem een profetische vergezicht over toekomstige tijden, wanneer de "heerlijke dingen" die over Sion gesproken worden op heerlijke wijze verwezenlijkt zullen worden. Het is deze "tent van David" waar Jacobus het later over heeft in Handelingen 15

"En nadat deze zwegen, antwoordde Jakobus, zeggende: Mannen broeders, hoort mij. Simeon heeft verhaald hoe God eerst de heidenen heeft bezocht, om uit hen een volk aan te nemen door Zijn Naam. En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven is: Na dezen zal Ik wederkeren, en weder opbouwen de tabernakel van David, die vervallen is, en hetgeen daarvan verbroken is, weder opbouwen, en Ik zal denzelven weder oprichten. Opdat de overblijvende mensen den Heere zoeken, en al de heidenen, over welken Mijn Naam aangeroepen is, spreekt de Heere, Die dit alles doet. Gode zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend."

Handelingen 15:14 is nog niet vervuld, volgens Dr E.W. Bullinger. De profetie van Amos 9:11 en die in Handelingen 15:16 en 17 wordt aangehaald, kan niet in vervulling gaan vóór het 'uit de heidenen nemen van een volk". David "een profeet" (Handelingen 2:30) heeft duidelijk enkele van deze heerlijke zaken waarvan gesproken wordt, voorzegd in Psalm 87.

Ter vergelijking voegt Bullinger er deze verzen aan toe: Psalm 68:27 in samenhang met Jesaja 48:1. Sion zal de bron zijn waaruit al de zegeningen van de HEERE voor Israël en de volken (Jood en "Griek") zullen voortkomen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tale Kanaäns

Bericht door -DIA- »

De afdwaling kwam doordat DDD reageerde:
In het nieuwe testament wordt de kerk ook met Israel vergeleken. Zo raar is dat mijns inziens niet.
En een ander:
Nee hoor, daar worden Joden en Grieken apart genoemd, eerst de Jood en ook de Griek ed
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Tale Kanaäns

Bericht door Posthoorn »

Arja schreef:Psalm 87 is een prachtige Psalm. (...)
Handelingen 15:14 is nog niet vervuld, volgens Dr E.W. Bullinger. De profetie van Amos 9:11 en die in Handelingen 15:16 en 17 wordt aangehaald, kan niet in vervulling gaan vóór het 'uit de heidenen nemen van een volk". David "een profeet" (Handelingen 2:30) heeft duidelijk enkele van deze heerlijke zaken waarvan gesproken wordt, voorzegd in Psalm 87.

Ter vergelijking voegt Bullinger er deze verzen aan toe: Psalm 68:27 in samenhang met Jesaja 48:1. Sion zal de bron zijn waaruit al de zegeningen van de HEERE voor Israël en de volken (Jood en "Griek") zullen voortkomen.
Maar je voelt je niet opgewassen tegen een Israëldiscussie... :?
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 13 aug 2019, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Tale Kanaäns

Bericht door Terri »

Posthoorn schreef:
Arja schreef:Psalm 87 is een prachtige Psalm. (...0
Handelingen 15:14 is nog niet vervuld, volgens Dr E.W. Bullinger. De profetie van Amos 9:11 en die in Handelingen 15:16 en 17 wordt aangehaald, kan niet in vervulling gaan vóór het 'uit de heidenen nemen van een volk". David "een profeet" (Handelingen 2:30) heeft duidelijk enkele van deze heerlijke zaken waarvan gesproken wordt, voorzegd in Psalm 87.

Ter vergelijking voegt Bullinger er deze verzen aan toe: Psalm 68:27 in samenhang met Jesaja 48:1. Sion zal de bron zijn waaruit al de zegeningen van de HEERE voor Israël en de volken (Jood en "Griek") zullen voortkomen.
Maar je voelt je niet opgewassen tegen een Israëldiscussie... :?
:)
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Tale Kanaäns

Bericht door Arja »

Posthoorn schreef:
Arja schreef:Psalm 87 is een prachtige Psalm. (...)
Handelingen 15:14 is nog niet vervuld, volgens Dr E.W. Bullinger. De profetie van Amos 9:11 en die in Handelingen 15:16 en 17 wordt aangehaald, kan niet in vervulling gaan vóór het 'uit de heidenen nemen van een volk". David "een profeet" (Handelingen 2:30) heeft duidelijk enkele van deze heerlijke zaken waarvan gesproken wordt, voorzegd in Psalm 87.

Ter vergelijking voegt Bullinger er deze verzen aan toe: Psalm 68:27 in samenhang met Jesaja 48:1. Sion zal de bron zijn waaruit al de zegeningen van de HEERE voor Israël en de volken (Jood en "Griek") zullen voortkomen.
Maar je voelt je niet opgewassen tegen een Israëldiscussie... :?
Nee. Ik heb nog nooit met iemand gediscussieerd over Israël. Ik ben niet zo van de discussies. :) Ik heb nog nooit mijn mening over Israël en de vervangingstheologie gedeeld met iemand die er anders over denkt.
Laatst gewijzigd door Arja op 13 aug 2019, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tale Kanaäns

Bericht door DDD »

Is dat een grapje?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Tale Kanaäns

Bericht door Arja »

DDD schreef:Is dat een grapje?
Nee. Ik heb nog nooit in real life met iemand gediscussieerd over Kerk, Israël en de vervangingstheologie.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tale Kanaäns

Bericht door DDD »

Ik doelde op de laatste zin. Maar wellicht interpreteer ik deze te letterlijk en te algemeen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Tale Kanaäns

Bericht door Arja »

DDD schreef:Ik doelde op de laatste zin. Maar wellicht interpreteer ik deze te letterlijk en te algemeen.
Je neemt het te letterlijk. Zal ik mijn zin verbeteren?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tale Kanaäns

Bericht door DDD »

Dat maakt mij niet uit. Ik denk niet dat er zich iemand aan stoort. Maar je hebt dus wel eens je mening gegeven aan iemand die het niet in alles met jou eens is, begrijp ik.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Tale Kanaäns

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
De Jood, (soms nette) de kerkelijke mens, is het tot een ergernis, de Griek, de mens van de wetenschap en deze wereld, in feite ieder die niet onder het levende Woord komt, een dwaasheid.
Een Jood is een Jood en een Griek staat voor de christenen uit de heidenen. Een kerkelijk mens kan dus nooit gedefinieerd worden door het begrip Jood.

In de lijn der geschiedenis eigen jij jezelf iets toe dat niet tot jou behoort.
Plaats reactie