Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door MarthaMartha »

Jan schreef:Waarom niet eerst voorlezen uit de SV en het vervolgens zelf rustig uitleggen. Verplicht je jezelf tot Bijbelstudie, je leert je kind al jong de taal van de SV begrijpen en je kan voorbeelden gebruiken uit je eigen omgeving. Sluit waarschijnlijk nog het beste aan bij de leefwereld van kinderen.

Je hoort het: De beste stuurlui staat aan wal.......
Kan allebei toch? Als ik mijn pleegkindjes heb, lees ik ze 1 keer per dag uit de kinderbijbel voor, de andere keer lees ik gewoon uit de bijbel, maar dan stel ik daarna vragen, leg dingen uit en we praten erover na. Kan prima samen op gaan denk ik zo..... (al sta ik voor het grootste deel ook op de wal.........)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door Marnix »

Jan schreef:Waarom niet eerst voorlezen uit de SV en het vervolgens zelf rustig uitleggen. Verplicht je jezelf tot Bijbelstudie, je leert je kind al jong de taal van de SV begrijpen en je kan voorbeelden gebruiken uit je eigen omgeving. Sluit waarschijnlijk nog het beste aan bij de leefwereld van kinderen.

Je hoort het: De beste stuurlui staat aan wal.......
Ja, aan een kind van 3 of 4. Zal die vast een hoop aan hebben.

En wie zegt dat je ze moet leren wennen aan de SV :?

Kinderbijbel werkt dan toch een stuk beter.... veel plaatjes, simpele teksten.

Waarom kom je met jou suggestie? Wat wil je nou, dat ze God gaan liefhebben en Jezus leren kennen als de Messias... of dat ze later netjes te Statenvertaling gaan lezen. Serieus, ik vraag met af of het doel wel zuiver is... Zo ja, dan ben ik benieuwd naar de motivatie van je idee.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hilde
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2008, 10:26

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door Hilde »

Bedankt voor al jullie reacties!!
Ga er zeker wat mee doen!
Ben niet van plan om hier alleen uit te lezen voor ons dochtertje, natuurlijk moet ze ook voorgelezen worden uit de SV.
Maar zeker 1 x per dag lijkt met het goed, ik denk dat ze daar veel van kan leren.
Verder is het natuurlijk belangrijk dat ze nog maar 2 jaar is en wat dat betreft nog niet echt veel begrijpt van vertellingen zoals die van Ds. Meeuse en van van Dam, hoewel ik die wel heel mooi vind!


Ik heb een dominee wel eens horen zeggen dat je het eigenlijk geen kinderbijbel mag noemen, maar vertellingen/ verhalen uit de bijbel.
Persoonlijk heb ik niet echt problemen met het woord kinderbijbel, het is immers afgeleid uit de bijbel.
Hoe denken jullie hierover?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door MarthaMartha »

Hilde schreef:Bedankt voor al jullie reacties!!
Ga er zeker wat mee doen!
Ben niet van plan om hier alleen uit te lezen voor ons dochtertje, natuurlijk moet ze ook voorgelezen worden uit de SV.
Maar zeker 1 x per dag lijkt met het goed, ik denk dat ze daar veel van kan leren.
Verder is het natuurlijk belangrijk dat ze nog maar 2 jaar is en wat dat betreft nog niet echt veel begrijpt van vertellingen zoals die van Ds. Meeuse en van van Dam, hoewel ik die wel heel mooi vind!


Ik heb een dominee wel eens horen zeggen dat je het eigenlijk geen kinderbijbel mag noemen, maar vertellingen/ verhalen uit de bijbel.
Persoonlijk heb ik niet echt problemen met het woord kinderbijbel, het is immers afgeleid uit de bijbel.
Hoe denken jullie hierover?
ik doe zelf niet moeilijk over kinderbijbel, maar snap de redenering achter vertellingen bij de bijbel ook wel.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door JolandaOudshoorn »

albion schreef:
Wilma van den Berg schreef: Van Dam, evenals Vreugdenhil gebruik ik wel als naslagwerk maar niet direct om vertellingen voor te bereiden of kinderen voor te lezen. Ze slaan mijns inziens wat gedeelten van de Bijbel over en 'ik mis vaak wat in de vertellingen', evenals de standaardboodschap/vraag in het midden of aan het einde van een gedeelte. Dat vind ik heel jammer!
Veugdenhil. Mijn broer heeft ze kapot gelezen en hij heeft hier een bijbegeschiedenis lkennis van opgedaan, wil je niet weten.

Als we vragen moeten beantwoorden (wij doen mee met de vragen van het Urker kerkblaadje OGG) dan hoeven we maar aan hem te vragen of hij weet bij welke geschiedenis dit hoort. Wij weten echt ook wel wat, maar hij weet echt heel veel. En hij zegt zelf ik heb de Kinderbijbel van Vreugdenhil kapot gelezen toen ik jong was.
Die heb ik zelf ook vroeger veel gelezen. Alleen denk ik niet dat ze zo geschikt zijn voor een kind van 2. En verder sluit ik me aan bij Wilma vd Berg.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door Margriet »

Bij ons gaat Anne de Vries door de hele familie!!
En je begint nooit te vroeg, ik ben echt al in de eerste week begonnen!
Ze worden er rustig van. Ze leren je stem , je kunt zelfs de SV gebruiken .
Je leert ze luisteren!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door JolandaOudshoorn »

Margriet schreef:Bij ons gaat Anne de Vries door de hele familie!!
En je begint nooit te vroeg, ik ben echt al in de eerste week begonnen!
Ze worden er rustig van. Ze leren je stem , je kunt zelfs de SV gebruiken .
Je leert ze luisteren!
Dat is waar, de klanken van het voorlezen zijn goed voor kinderen. Maar voor onderwijs is het toch aan te bevelen een duidelijke, kleurrijke kinderbijbel te gebruiken. Of beter nog, om zelf te verhalen over Gods werk. De kinderbijbel van Jaap Kramer en Laura Zwoferink zijn dan ook fijn, omdat de plaatjes aanspreken en er wat tekst betreft je min of meer wordt gedwongen erzelf bij te vertellen. Alleen, als je geen verteller bent, is dat weer lastig. Hoewel, iedereen kan dat leren en oefening baart kunst!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door Margriet »

Ja Jolande Ik ben het helemaal met je eens!!
Maar het belangrijkste is : doen!!
Ik heb zo vaak gehoord: ach ze zijn zo klein of nog te jong.
Maar je moet het gewoon gaan doen en Hilde 's 2 jaar oud zal het heerlijk vinden! Al was het alleen de aandacht die ze krijgt!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door JolandaOudshoorn »

Margriet schreef:Ja Jolande Ik ben het helemaal met je eens!!
Maar het belangrijkste is : doen!!
Ik heb zo vaak gehoord: ach ze zijn zo klein of nog te jong.
Maar je moet het gewoon gaan doen en Hilde 's 2 jaar oud zal het heerlijk vinden! Al was het alleen de aandacht die ze krijgt!!
Inderdaad Margriet, met voorlezen, en zeker met voorlezen uit de (kinder)bijbel kan je nooit te vroeg beginnen. Dat geldt ook voor zingen van psalmen en geestelijke liederen. En met bidden. Zelfs Sharon vind het heerlijk als ik samen met haar bid en zing! (ze is een half jaar)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door Margriet »

Inderdaad Jolande , dat is ook mijn ervaring!!
Ik vertel dat ook aan iedereen die het maar horen wil ,mensen zij vaak zo onzeker, ik hoor zo vaak: maar hij/zij is nog zo klein of hij/ zij kan nog niet eens praten , maar dan denk ik altijd aan wat mijn moeder me leerde : " Je moet het ze met de paplepel ingeven!!"
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door helma »

Mariaa schreef:
Lapressa schreef:Mijn ouders hebben op moment de kinderbijbel van Snoek
Ontzettend mooi voor oudere kinderen! Maar niet echt geschikt voor een kind van 2..

Die gebruiken wij ook altijd voor de grotere kinderen.

Ik vind dat er bij Vreugdenhil te veel grote lappen tekst in staan die niet to the point zijn. Dat leest lastig voor omdat je dan vaak niet een afgerond stuk kan lezen.(Te lang) Ik gebruik hem zelf wel bij het voorbereiden van een Bijbelvertelling.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door albion »

JolandaOudshoorn schreef:
albion schreef:
Wilma van den Berg schreef: Van Dam, evenals Vreugdenhil gebruik ik wel als naslagwerk maar niet direct om vertellingen voor te bereiden of kinderen voor te lezen. Ze slaan mijns inziens wat gedeelten van de Bijbel over en 'ik mis vaak wat in de vertellingen', evenals de standaardboodschap/vraag in het midden of aan het einde van een gedeelte. Dat vind ik heel jammer!
Veugdenhil. Mijn broer heeft ze kapot gelezen en hij heeft hier een bijbegeschiedenis lkennis van opgedaan, wil je niet weten.

Als we vragen moeten beantwoorden (wij doen mee met de vragen van het Urker kerkblaadje OGG) dan hoeven we maar aan hem te vragen of hij weet bij welke geschiedenis dit hoort. Wij weten echt ook wel wat, maar hij weet echt heel veel. En hij zegt zelf ik heb de Kinderbijbel van Vreugdenhil kapot gelezen toen ik jong was.
Die heb ik zelf ook vroeger veel gelezen. Alleen denk ik niet dat ze zo geschikt zijn voor een kind van 2. En verder sluit ik me aan bij Wilma vd Berg.
Ik moest altijd de verhalen voor lezen van de Amelekieten en van Simson en hij was heel jong. Je hoeft niet gelijk het moeilijke voor te lezen. Maar tegenwoordig zijn er zoveel nieuwe kinderbijbels.
Toen hij de eerste dag in groep 1 zat om kennis te maken met de klas en alle moeders erbij waren vertelde de juffrouw een verhaaltje en liet het aan de hand van een plaatje zien. Het ging over de schepping en ze liet een plaatje van de hemel zien. Toen het bij 'Jan' aankwam zei hij: Dat lijkt het uitspansel wel....
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door Tiberius »

helma schreef:Ik vind dat er bij Vreugdenhil te veel grote lappen tekst in staan die niet to the point zijn.
Dat zeg je nog netjes. Er zijn hele stukken bij, waar hij verschrikkelijk fantaseert.
Een beetje aanschouwelijk maken voor een kind is wel goed, maar hij gaat hierin soms absoluut te ver.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
helma schreef:Ik vind dat er bij Vreugdenhil te veel grote lappen tekst in staan die niet to the point zijn.
Dat zeg je nog netjes. Er zijn hele stukken bij, waar hij verschrikkelijk fantaseert.
Een beetje aanschouwelijk maken voor een kind is wel goed, maar hij gaat hierin soms absoluut te ver.

In welk verhaal fantaseert hij??? Geef eens een voorbeeld?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door Tiberius »

albion schreef:
Tiberius schreef:
helma schreef:Ik vind dat er bij Vreugdenhil te veel grote lappen tekst in staan die niet to the point zijn.
Dat zeg je nog netjes. Er zijn hele stukken bij, waar hij verschrikkelijk fantaseert.
Een beetje aanschouwelijk maken voor een kind is wel goed, maar hij gaat hierin soms absoluut te ver.

In welk verhaal fantaseert hij??? Geef eens een voorbeeld?
Dat heb ik zo gauw niet bij de hand. Maar het is door alle delen heen.
Ik heb ze als kind namelijk ook stukgelezen. :)
Plaats reactie