Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:
albion schreef:
Tiberius schreef:Dat zeg je nog netjes. Er zijn hele stukken bij, waar hij verschrikkelijk fantaseert.
Een beetje aanschouwelijk maken voor een kind is wel goed, maar hij gaat hierin soms absoluut te ver.

In welk verhaal fantaseert hij??? Geef eens een voorbeeld?
Dat heb ik zo gauw niet bij de hand. Maar het is door alle delen heen.
Ik heb ze als kind namelijk ook stukgelezen. :)
Edit> Een ding schiet me zomaar te binnen: het fietsen op hemelvaartsdag (als je een kenner bent, zegt je dat ongetwijfeld wat).
Gebruikersavatar
Hilde
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2008, 10:26

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door Hilde »

Margriet schreef:Ja Jolande Ik ben het helemaal met je eens!!
Maar het belangrijkste is : doen!!
Ik heb zo vaak gehoord: ach ze zijn zo klein of nog te jong.
Maar je moet het gewoon gaan doen en Hilde 's 2 jaar oud zal het heerlijk vinden! Al was het alleen de aandacht die ze krijgt!!

Dat is inderdaad zo.. Als we aan tafel gewoon uit de SV lezen zit ze ook wel stilletjes te luisteren maar daar kan ze natuurlijk nog niet echt iets van begrijpen.
Daarom vind ik het gewoon belangrijk om minimaal 1 x per dag uit de kinderbijbel te lezen, bijv. voordat ze gaat slapen.
En ik ga ook zeker proberen om er zelf bij te vertellen!!
wijkie
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 feb 2006, 14:50

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door wijkie »

Volgens mij is de kinderbijbel van Ada Verrips nog niet voorbij gekomen. Wij gebruiken die, afgewisseld met die van Van Dam. Ik merk dat bij die van Ada Verrips ons dochtertje van bijna 3 en onze zoon van 5 het beter volgen.
Ook hebben wij die van Laura Zwoferink. De platen zijn mooi, en vooral als ze de geschiedenis al een beetje kennen, herkennen ze het. Onze dochter van bijna 3 kijkt er graag in en herkent bijv. de gezichtsuitdrukkingen van de mensen.
Ada Verrips vind ik persoonlijk ook erg mooi. Er zit ook een boodschap in die je als ouders ook aan het denken zet.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hilde schreef:
Margriet schreef:Ja Jolande Ik ben het helemaal met je eens!!
Maar het belangrijkste is : doen!!
Ik heb zo vaak gehoord: ach ze zijn zo klein of nog te jong.
Maar je moet het gewoon gaan doen en Hilde 's 2 jaar oud zal het heerlijk vinden! Al was het alleen de aandacht die ze krijgt!!

Dat is inderdaad zo.. Als we aan tafel gewoon uit de SV lezen zit ze ook wel stilletjes te luisteren maar daar kan ze natuurlijk nog niet echt iets van begrijpen.
Daarom vind ik het gewoon belangrijk om minimaal 1 x per dag uit de kinderbijbel te lezen, bijv. voordat ze gaat slapen.
En ik ga ook zeker proberen om er zelf bij te vertellen!!
Heel veel succes ermee, hoewel dat misschien niet het goede woord is. Wat ik 's morgens altijd lees is: dagboek voor kleine schatjes! Uitgeverij Gideon.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JolandaOudshoorn op 08 jul 2008, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Teun
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mei 2008, 15:35

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door Teun »

Wij gebruiken voor ons zoontje de kinderbijbel van van Dam.
Ons zoontje is 2,5 jaar oud, maar het is ongelooflijk hoeveel ze op die leeftijd al oppakken en begrijpen. Daarnaast lezen we ook de SV. Maar hier pakt hij alleen de bekende namen uit, verder begrijpt hij er nog niet echt veel van heb ik het idee.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door Lourens »

Ik ben grootgebracht met de kinderbijbel van Anne de Vries.
Toen mijn oudste geboren werd (inmiddels al weer 24 jaar geleden) heb ik dezelfde kinderbijbel ook gekocht en hierna zijn de andere 4 hier ook uit voorgelezen.

Beetje nostalgie toch? Als ik naar de plaatjes kijk zie ik mezelf nog zitten..............kon er vroeger uren naar kijken en ervan lezen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door jakobmarin »

anne de vries, wg vd hulst: prachtig verhalend, voor de wat kleinere, lees ik erg graag voor, doet echt niemand hen na. Klasse!
Kijkbijbel: voor de allerkleinste, plaatjes kijken, goed getekend, juist voor de kleinste.
van dam: is ook goed, al vind ik op den duur die laatste paar zinnetjes wel irritant worden: vraag maar veel om een nieuw hartje,etc..
Snoek: vind ik een dijk van een kinderbijbel. Wel wat voor de oudere kids, volgt heel nauwkeurig de bijbel en geeft verder geen eigen commentaar (wat die van Van Dam soms echt naar beneden haalt vind ik).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door BJD »

jakobmarin schreef:van dam: is ook goed, al vind ik op den duur die laatste paar zinnetjes wel irritant worden: vraag maar veel om een nieuw hartje,etc..
Idd, ik heb deze dan ook vervangen voor Kuijt. Het is natuurlijk wel waar maar er is meer te zeggen als vraag er maar veel om. Maar goed, dat zal zijn visie zijn.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door jvdg »

Ikzelf ben opgegroeid met Vreugdenhils pennevruchten (alsmede z'n kerkgeschiedenis).
Ik heb ze grijs gelezen, en ook veel van opgestoken.
Kortom, als kind was ik destijds kritiekloos.
Tegenwoordig wordt er om allerlei redenen nogal afgedongen op Vreugdenhil, en vaak niet ten onrechte.
Maar vergeet bij die kritiek ook niet in welke periode deze kinderbijbel op de "markt" kwam.

Heden ten dage heb ik wel zo'n 4 à 5 verschillende kinderbijbels in de boekenkasten staan, en iedere versie heeft zo z'n eigen plussen en minnen voor de onderscheiden leeftijden.

De "minnen" moeten we zèlf bij het voorlezen maar neutraliseren.
Jan
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 apr 2008, 14:54

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door Jan »

Hilde schreef:Als we aan tafel gewoon uit de SV lezen zit ze ook wel stilletjes te luisteren maar daar kan ze natuurlijk nog niet echt iets van begrijpen.
Daarom vind ik het gewoon belangrijk om minimaal 1 x per dag uit de kinderbijbel te lezen, bijv. voordat ze gaat slapen.
En ik ga ook zeker proberen om er zelf bij te vertellen!!
Wat het moment van lezen betreft is er misschien ook nog een principiële vraag: Gebruik je dit in plaats van de Bijbel (na het eten) of als aanvulling op.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door helma »

Jan schreef:
Hilde schreef:Als we aan tafel gewoon uit de SV lezen zit ze ook wel stilletjes te luisteren maar daar kan ze natuurlijk nog niet echt iets van begrijpen.
Daarom vind ik het gewoon belangrijk om minimaal 1 x per dag uit de kinderbijbel te lezen, bijv. voordat ze gaat slapen.
En ik ga ook zeker proberen om er zelf bij te vertellen!!
Wat het moment van lezen betreft is er misschien ook nog een principiële vraag: Gebruik je dit in plaats van de Bijbel (na het eten) of als aanvulling op.

Voordat ze naar bed gaan
Aan tafel lezen we 'gewoon' SV
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door MarthaMartha »

jvdg schreef:Ikzelf ben opgegroeid met Vreugdenhils pennevruchten (alsmede z'n kerkgeschiedenis).
Ik heb ze grijs gelezen, en ook veel van opgestoken.
Kortom, als kind was ik destijds kritiekloos.
Tegenwoordig wordt er om allerlei redenen nogal afgedongen op Vreugdenhil, en vaak niet ten onrechte.
Maar vergeet bij die kritiek ook niet in welke periode deze kinderbijbel op de "markt" kwam.

Heden ten dage heb ik wel zo'n 4 à 5 verschillende kinderbijbels in de boekenkasten staan, en iedere versie heeft zo z'n eigen plussen en minnen voor de onderscheiden leeftijden.

De "minnen" moeten we zèlf bij het voorlezen maar neutraliseren.
helemaal mee eens!!!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door MarthaMartha »

Jan schreef:
Hilde schreef:Als we aan tafel gewoon uit de SV lezen zit ze ook wel stilletjes te luisteren maar daar kan ze natuurlijk nog niet echt iets van begrijpen.
Daarom vind ik het gewoon belangrijk om minimaal 1 x per dag uit de kinderbijbel te lezen, bijv. voordat ze gaat slapen.
En ik ga ook zeker proberen om er zelf bij te vertellen!!
Wat het moment van lezen betreft is er misschien ook nog een principiële vraag: Gebruik je dit in plaats van de Bijbel (na het eten) of als aanvulling op.
nou ehhh... één keer per dag i.p.v. ................
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door Marnix »

Jan schreef:
Hilde schreef:Als we aan tafel gewoon uit de SV lezen zit ze ook wel stilletjes te luisteren maar daar kan ze natuurlijk nog niet echt iets van begrijpen.
Daarom vind ik het gewoon belangrijk om minimaal 1 x per dag uit de kinderbijbel te lezen, bijv. voordat ze gaat slapen.
En ik ga ook zeker proberen om er zelf bij te vertellen!!
Wat het moment van lezen betreft is er misschien ook nog een principiële vraag: Gebruik je dit in plaats van de Bijbel (na het eten) of als aanvulling op.
Maakt dat zoveel uit? Het is belangrijk om regelmatig de Bijbel te lezen en je kinderen uit de kinderbijbel. Je kan dan na het avondeten uit de kinderbijbel lezen en zelf bijvoorbeeld 's avonds uit de Bijbel lezen, met of zonder dagboek. Je kan ook bij het avondeten uit de Bijbel lezen en de kinderen voor het slapen gaan uit de kinderbijbel. Misschien beter om het eerste te doen zodat de kinderen ook kunnen nadenken over het verhaal wat ze gehoord hebben ipv gelijk gaan slapen. Hoe je dat invult is aan jou.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hilde
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2008, 10:26

Re: Welke kinderbijbel gebruiken jullie??

Bericht door Hilde »

Jan schreef:
Hilde schreef:Als we aan tafel gewoon uit de SV lezen zit ze ook wel stilletjes te luisteren maar daar kan ze natuurlijk nog niet echt iets van begrijpen.
Daarom vind ik het gewoon belangrijk om minimaal 1 x per dag uit de kinderbijbel te lezen, bijv. voordat ze gaat slapen.
En ik ga ook zeker proberen om er zelf bij te vertellen!!
Wat het moment van lezen betreft is er misschien ook nog een principiële vraag: Gebruik je dit in plaats van de Bijbel (na het eten) of als aanvulling op.
Ik wil de kinderbijbel in ons gezin zien als aanvulling op, door na de maaltijden gewoon uit de SV te lezen maar voor het naar bed gaan en bijv. op zondag als 1 van ons naar kerk is eruit voor te lezen zolang ze nog niet mee kan.
Plaats reactie