Dominee zonder Godsvertrouwen

Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door Lourens »

Fjodor schreef:Als er iets grondig mis is met het geloof van een kerkganger kan je dat ook zien, dan gaat hij/zij niet aan het avondmaal.. En dat moet niet geaccepteerd worden. Ik hoop in ieder geval niet dat mijn broeders en zusters het bij mij accepteren als ik niet aan zou gaan. Zou ik als liefdeloos ervaren..

Maar ik ben het er wel mee eens dat we heel erg moeten oppassen harten te willen doorgronden en dat openbare zonden openbaar tegengegaan moeten worden.
@ Fjodor. Dat kan je niet zomaar zeggen.
Het geloof kan niet afgemeten worden aan de avondmaalsgang.
Juist door níet aan te gaan en de strijd die er is kán (let op: kán dus heel persoonlijk en niet generaliserend) juist spreken van een diep geloof. 'Heere ik moet U belijden dat ik weet dat U mij roept aan tafel maar ik kán niet omdat ik op dit moment........... vul zelf maar in.
Juist die roepstem kan dus iemand in strijd en op de knieën brengen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door Fjodor »

Ok, ik heb mijn post gewijzigd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Meeting
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 nov 2008, 12:08
Locatie: soms een eilandbewoner

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door Meeting »

Fjodor schreef:Als er iets grondig mis is met het geloof van een kerkganger kan je dat ook zien, dan gaat hij/zij standaard niet aan het avondmaal.. En dat moet niet geaccepteerd worden. Ik hoop in ieder geval niet dat mijn broeders en zusters het bij mij accepteren als ik niet aan zou gaan. Zou ik als liefdeloos ervaren..

Maar ik ben het er wel mee eens dat we heel erg moeten oppassen harten te willen doorgronden en dat openbare zonden openbaar tegengegaan moeten worden.
Deze mening deel ik niet! Als iemand niet aan het avondmaal gaat wil dat niet zeggen dat er iets grondigs mis is met die kerkganger. misschien worstelt hij wel om aan te gaan. En degene die wel aangaan, gaan die met recht aan? Wie zegt dat?
Wie bepaalt dat? Gaat de rest wel geoorloofd aan? Misschien eten en drinken zij zich wel een oordeel. Dat is vele malen erger.
"Men heeft vaak ongelijk door de manier waarop men gelijk heeft". (De Bruix)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door vlinder »

Een gesprekje in het ziekenhuis:

Ik was niet zo handig en gooide iets om over de liturgie van de kerkdienst:

Zuster: "ach, zal ik een nieuwe voor u halen?"
Patiënt: "wel nee, dat ding kan weggegooid worden".
Z.: "Gaat u niet naar de kerkdienst" (kerkdienst in het ziekenhuis)?
P: "Nee, ik geloof niet in een dominee".
Z: "U moet ook niet in de dominee geloven, maar in God".
P: "Ach er zijn ook dominees die niet in God geloven, waarom wordt je dan dominee"?
Z: "Dat begrijp ik ook niet, dat doet verdriet. God is het zo waard om in te geloven".
P: Ach ja, het schijnt te verdienen hè?"

Zo wordt er dus over geacht... :down :cry :cry
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door JolandaOudshoorn »

Meeting schreef:
Fjodor schreef:Als er iets grondig mis is met het geloof van een kerkganger kan je dat ook zien, dan gaat hij/zij standaard niet aan het avondmaal.. En dat moet niet geaccepteerd worden. Ik hoop in ieder geval niet dat mijn broeders en zusters het bij mij accepteren als ik niet aan zou gaan. Zou ik als liefdeloos ervaren..

Maar ik ben het er wel mee eens dat we heel erg moeten oppassen harten te willen doorgronden en dat openbare zonden openbaar tegengegaan moeten worden.
Deze mening deel ik niet! Als iemand niet aan het avondmaal gaat wil dat niet zeggen dat er iets grondigs mis is met die kerkganger. misschien worstelt hij wel om aan te gaan. En degene die wel aangaan, gaan die met recht aan? Wie zegt dat?
Wie bepaalt dat? Gaat de rest wel geoorloofd aan? Misschien eten en drinken zij zich wel een oordeel. Dat is vele malen erger.
niet erger, dat is een ernstig misverstand dat velen van de tafel afhouden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door JolandaOudshoorn »

vlinder schreef:Een gesprekje in het ziekenhuis:

Ik was niet zo handig en gooide iets om over de liturgie van de kerkdienst:

Zuster: "ach, zal ik een nieuwe voor u halen?"
Patiënt: "wel nee, dat ding kan weggegooid worden".
Z.: "Gaat u niet naar de kerkdienst" (kerkdienst in het ziekenhuis)?
P: "Nee, ik geloof niet in een dominee".
Z: "U moet ook niet in de dominee geloven, maar in God".
P: "Ach er zijn ook dominees die niet in God geloven, waarom wordt je dan dominee"?
Z: "Dat begrijp ik ook niet, dat doet verdriet. God is het zo waard om in te geloven".
P: Ach ja, het schijnt te verdienen hè?"

Zo wordt er dus over geacht... :down :cry :cry
maar ook soms door perdikanten (in spe) zelf zo geredeneerd. Dominee, leuk, groot huis, veel aanzien, doe mij maar zo'n baan. :cry
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door Auto »

JolandaOudshoorn schreef:
Meeting schreef:
Fjodor schreef:Als er iets grondig mis is met het geloof van een kerkganger kan je dat ook zien, dan gaat hij/zij standaard niet aan het avondmaal.. En dat moet niet geaccepteerd worden. Ik hoop in ieder geval niet dat mijn broeders en zusters het bij mij accepteren als ik niet aan zou gaan. Zou ik als liefdeloos ervaren..

Maar ik ben het er wel mee eens dat we heel erg moeten oppassen harten te willen doorgronden en dat openbare zonden openbaar tegengegaan moeten worden.
Deze mening deel ik niet! Als iemand niet aan het avondmaal gaat wil dat niet zeggen dat er iets grondigs mis is met die kerkganger. misschien worstelt hij wel om aan te gaan. En degene die wel aangaan, gaan die met recht aan? Wie zegt dat?
Wie bepaalt dat? Gaat de rest wel geoorloofd aan? Misschien eten en drinken zij zich wel een oordeel. Dat is vele malen erger.
niet erger, dat is een ernstig misverstand dat velen van de tafel afhouden.
Ach, en is dan niet ernstig als je kwalijk wordt genomen als je geen avondmaal viert? Helaas is dat een groeiende tendens in diverse kerken.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door JolandaOudshoorn »

waarom helaas groeiend?? "doe dit tot Mijn gedachtenis!" Dat is het bevel. Waarom mag daar dan geen afkeuring over zijn als iemand dat niet doet? Er kunnen heel veel andere dingen meespelen mbt avondmaalsmijding. Ik weet daar alles van. Maar dan zou toch herderlijke vermaning en bemoediging moeten zijn om zulke twijfelaars tw wijzen op het heerlijke van het Avondmaal!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door Marnix »

Precies..... je kan het iemand kwalijk nemen dat hij geen avondmaal viert, zonder dat je afkeurt dat hij wegblijft.

Het vieren van het avondmaal is een oproep van Christus waar we aan gehoor moeten geven? De oproep tot geloof en bekering ook.

En dan heb je de volgende situaties:

1. Iemand gelooft en geeft gehoor aan die oproep het avondmaal te vieren. Hem valt niets kwalijk te nemen.
2. Iemand gelooft niet maar viert wel het avondmaal. Hem kan worden kwalijk genomen dat hij niet gelooft en ten onrechte aan wil gaan.
3. Iemand gelooft maar geeft geen gehoor aan de oproep het avondmaal te vieren, om allerlei mogelijke redenen. Hij vindt zichzelf niet waardig om aan te gaan, twijfelt of zijn geloof wel goed is, worstelt met zonden etc. Hem kan men kwalijk nemen dat hij niet aangaat, waartoe hij, zondaar, wel wordt opgeroepen.
4. Iemand gelooft niet en geeft geen gehoor aan de oproep. Hem kunnen we niet kwalijk nemen dat hij niet aangaat, want hij gelooft niet, maar we kunnen hem wel kwalijk nemen dat hij niet zich niet bekeert en gelooft.

Dus Auto, als we iemand die niet gelooft kwalijk nemen dat hij niet aangaat is er iets mis. Als we hem kwalijk nemen dat hij niet gelooft en zich bekeert, waardoor hij ook niet aan kan gaan, is dat Bijbels.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door Auto »

Marnix schreef:Precies..... je kan het iemand kwalijk nemen dat hij geen avondmaal viert, zonder dat je afkeurt dat hij wegblijft.

Het vieren van het avondmaal is een oproep van Christus waar we aan gehoor moeten geven? De oproep tot geloof en bekering ook.

En dan heb je de volgende situaties:

1. Iemand gelooft en geeft gehoor aan die oproep het avondmaal te vieren. Hem valt niets kwalijk te nemen.
2. Iemand gelooft niet maar viert wel het avondmaal. Hem kan worden kwalijk genomen dat hij niet gelooft en ten onrechte aan wil gaan.
3. Iemand gelooft maar geeft geen gehoor aan de oproep het avondmaal te vieren, om allerlei mogelijke redenen. Hij vindt zichzelf niet waardig om aan te gaan, twijfelt of zijn geloof wel goed is, worstelt met zonden etc. Hem kan men kwalijk nemen dat hij niet aangaat, waartoe hij, zondaar, wel wordt opgeroepen.
4. Iemand gelooft niet en geeft geen gehoor aan de oproep. Hem kunnen we niet kwalijk nemen dat hij niet aangaat, want hij gelooft niet, maar we kunnen hem wel kwalijk nemen dat hij niet zich niet bekeert en gelooft.

Dus Auto, als we iemand die niet gelooft kwalijk nemen dat hij niet aangaat is er iets mis. Als we hem kwalijk nemen dat hij niet gelooft en zich bekeert, waardoor hij ook niet aan kan gaan, is dat Bijbels.
Het is verwerpelijk dat op uiterlijke zaken gegrond wordt of het goed zit met iemand. Iemand die dus op staat en Avondmaal viert en niet kan vertellen wat Christus in zijn/haar leven heeft gedaan is net zo fout, als iemand die blijft zitten en zegt dat het voor hem/haar het Avondmaal niet is (terwijl je zaken in zijn/haar leven ziet die toch heel duidelijk de liefde voor zijn/haar Borg laat zien)

Wat een groeiende tendens is en waar ik zelf in het verleden mee te maken heb gekregen dat je aan het Avondmaal wordt gedreven door anderen die het voor jou zo goed weten. Verwerpelijk is dat steeds meer de persoon en de entourage van de Avondmaal ganger en de praktijk in de kerken centraal komen te staan en niet meer waarom het hoort te gaan de "verkondigt de dood des Heeren" en dan moet er wel harte kennis aanwezig zijn!

Maar het is weer het oude liedje waar het refrein van steeds weer terugkomt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door Marnix »

Het is verwerpelijk dat op uiterlijke zaken gegrond wordt of het goed zit met iemand. Iemand die dus op staat en Avondmaal viert en niet kan vertellen wat Christus in zijn/haar leven heeft gedaan is net zo fout, als iemand die blijft zitten en zegt dat het voor hem/haar het Avondmaal niet is (terwijl je zaken in zijn/haar leven ziet die toch heel duidelijk de liefde voor zijn/haar Borg laat zien)
Klopt, zoals ik al zei, dat is beiden fout, in beide geval kan je zo iemand wat kwalijk nemen.
Wat een groeiende tendens is en waar ik zelf in het verleden mee te maken heb gekregen dat je aan het Avondmaal wordt gedreven door anderen die het voor jou zo goed weten. Verwerpelijk is dat steeds meer de persoon en de entourage van de Avondmaal ganger en de praktijk in de kerken centraal komen te staan en niet meer waarom het hoort te gaan de "verkondigt de dood des Heeren" en dan moet er wel harte kennis aanwezig zijn!
Ook mee eens, hoewel het misschien een doorslaande anti-beweging op die andere tendens is.... waarbij het avondmaal exclusief os en haast niemand aan durft te gaan. Maar misschien heeft het wel de zelfde oorzaak, dat de mens centraal wordt gesteld in plaats van Christus. En men daarom niet aandurft.... want als we naar onszelf kijken, wie durft er dan aan te gaan? Maar als we op Hem zien, weten we ons dan juist als zondaars niet genodigd..... omdat we als zondaars beseffen dat we Hem zo hard nodig hebben?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door Auto »

Marnix schreef:
Ook mee eens, hoewel het misschien een doorslaande anti-beweging op die andere tendens is.... waarbij het avondmaal exclusief os en haast niemand aan durft te gaan. Maar misschien heeft het wel de zelfde oorzaak, dat de mens centraal wordt gesteld in plaats van Christus. En men daarom niet aandurft.... want als we naar onszelf kijken, wie durft er dan aan te gaan? Maar als we op Hem zien, weten we ons dan juist als zondaars niet genodigd..... omdat we als zondaars beseffen dat we Hem zo hard nodig hebben?
Hier schrijf je weer vanuit 1 gezichtspunt, vooral oogkleppen op en dan naar die mistand kijken waar je met de oogkleppen op zit te kijken. Zolang dat blijft zal het juiste beeld t.a.v. het Avondmaal NIET te voorschijn komen. Besef je wel dat die ook op de 'lichtere' kerken van toepassing is waar GEEN Avondmaalsmeiding is, maar wel iedereen Avondmaal viert? Hoevelen beseffen daar wat je schrijft "Maar als we op Hem zien, weten we ons dan juist als zondaars niet genodigd..... omdat we als zondaars beseffen dat we Hem zo hard nodig hebben?" Ik denk en dat misschien heel grof gezegd dat ze net de naam "Jezus" kunnen spellen, maar absoluut niet weten wat het is om als zondaar de toevlucht te hebben leren zoeken bij dezelfde Jezus. Uiterlijk heel erg mooi hoor om aan de tafel te zitten maar even leeg als wat nu elke keer over de andere kant wordt gezegd.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door Marnix »

Auto schreef:
Marnix schreef:
Ook mee eens, hoewel het misschien een doorslaande anti-beweging op die andere tendens is.... waarbij het avondmaal exclusief os en haast niemand aan durft te gaan. Maar misschien heeft het wel de zelfde oorzaak, dat de mens centraal wordt gesteld in plaats van Christus. En men daarom niet aandurft.... want als we naar onszelf kijken, wie durft er dan aan te gaan? Maar als we op Hem zien, weten we ons dan juist als zondaars niet genodigd..... omdat we als zondaars beseffen dat we Hem zo hard nodig hebben?
Hier schrijf je weer vanuit 1 gezichtspunt, vooral oogkleppen op en dan naar die mistand kijken waar je met de oogkleppen op zit te kijken. Zolang dat blijft zal het juiste beeld t.a.v. het Avondmaal NIET te voorschijn komen. Besef je wel dat die ook op de 'lichtere' kerken van toepassing is waar GEEN Avondmaalsmeiding is, maar wel iedereen Avondmaal viert? Hoevelen beseffen daar wat je schrijft "Maar als we op Hem zien, weten we ons dan juist als zondaars niet genodigd..... omdat we als zondaars beseffen dat we Hem zo hard nodig hebben?" Ik denk en dat misschien heel grof gezegd dat ze net de naam "Jezus" kunnen spellen, maar absoluut niet weten wat het is om als zondaar de toevlucht te hebben leren zoeken bij dezelfde Jezus. Uiterlijk heel erg mooi hoor om aan de tafel te zitten maar even leeg als wat nu elke keer over de andere kant wordt gezegd.
Ik ging even in op jou opmerking over de ene kant. Daardoor heb ik de andere kant niet zo benadrukt. Jammer dat je me vervolgens opeens verwijt dat ik oogkleppen op zou hebben. Ik heb in mijn lijstje met categorieën ook de groep genoemd die wel aangaat maar niet gelooft. Blijkbaar ben je dat nu alweer vergeten?

En toch moet je wel uitkijken met wat je zegt. Je hebt het over mensen die net de naam "Jezus" kunnen spellen... Dat klinkt wat denigrerend. Als het inderdaad is dat ze nog niet hebben geleerd naar Hem te vluchten heb je gelijk. Aan de andere kant, als ik denk aan de pinksterdag en de eerste gemeente in Jeruzalem.... dat waren mensen die net zich hadden laten dopen, bij elkaar kwamen en samen het brood braken. Misschien konden ze bij wijze van echt nog maar net de naam Jezus spellen. Dat zegt niet zoveel. We moeten dan geen menselijke ervaringen enzo voorop gaan stellen.... (hoeveel ellendekennis heb je al, wat heb je allemaal al opgeofferd voor Hem.... het gaat om zijn offer voor jou!)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door Auto »

Marnix schreef:
Ik ging even in op jou opmerking over de ene kant. Daardoor heb ik de andere kant niet zo benadrukt. Jammer dat je me vervolgens opeens verwijt dat ik oogkleppen op zou hebben. Ik heb in mijn lijstje met categorieën ook de groep genoemd die wel aangaat maar niet gelooft. Blijkbaar ben je dat nu alweer vergeten?
Excuus, zo bedoelde ik het niet ... ik probeer een beetje de beiden kanten te laten zien. Maar dan merk ik toch dat je weer bij die ene groep uitkomt. Misschien vanwege "de refo omgeving"?
Marnix schreef: En toch moet je wel uitkijken met wat je zegt. Je hebt het over mensen die net de naam "Jezus" kunnen spellen... Dat klinkt wat denigrerend. Als het inderdaad is dat ze nog niet hebben geleerd naar Hem te vluchten heb je gelijk. Aan de andere kant, als ik denk aan de pinksterdag en de eerste gemeente in Jeruzalem.... dat waren mensen die net zich hadden laten dopen, bij elkaar kwamen en samen het brood braken. Misschien konden ze bij wijze van echt nog maar net de naam Jezus spellen. Dat zegt niet zoveel. We moeten dan geen menselijke ervaringen enzo voorop gaan stellen.... (hoeveel ellendekennis heb je al, wat heb je allemaal al opgeofferd voor Hem.... het gaat om zijn offer voor jou!)
Inderdaad heb ik expres het zo bedoeld, dit vanwege wat ik zelf heb meegemaakt en vanwege wat ik zie, lees en hoor in diverse kerken (GKV/PKN (Gereformeerd en Hervormd)/CGK/Baptisten/Pinkstergemeenten). Er begint een vanzelfsprekenheid te komen om Avondmaal te vieren, waarbij de kernzaken uit het oog worden verloren. En tot mijn verbazing wordt dit onderschreven door predikanten in die gemeenten en ze zelf meer beginnen te worstelen met die problematiek en daar ben ik alleen maar blij mee. We moeten terug naar de bron en dan redden we het er niet mee om de karikaturen eenzijdig te benadrukken. Het ene speelt ook bij de anderen. Terug naar DE Bron, daar gaat het om!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Misschien konden ze bij wijze van echt nog maar net de naam Jezus spellen. Dat zegt niet zoveel. We moeten dan geen menselijke ervaringen enzo voorop gaan stellen.... (hoeveel ellendekennis heb je al, wat heb je allemaal al opgeofferd voor Hem.... het gaat om zijn offer voor jou!)
Je moet geen dingen tegen elkaar uitspelen die je naast elkaar behoort te laten staan. Jezus' offer voor ons is de grond buiten ons, maar daar moet ook iets in ons gebeuren. Beide zijn nodig voor onze zaligheid. En ik ben het met Auto eens dat een volle avondmaalstafel an sich niet zoveel zegt...
Plaats reactie