Dominee zonder Godsvertrouwen

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Adorote schreef:In de Heilige Schrift wordt er al gewag gemaakt van de wolven en schaapskleding en huurlingen, die meneer Hendrikse uit Middelburg de zogenaamde dominee is er zo een . Het erge van deze zaak is de slapte van de NHK/PKN die dat zo maar laat gaan , Een echte Kerk treft haar maatregelen.De NHK/PKN als men dat laat gaan zal zij veel te verantwooden hebben op de Jongste dag.Tja dat heb je met een kerk die geen leer gezag heeft, waar alles maar kan en mag , en zonder Episcopaat is en Bisschoppen.Een echte Kerk zal altijd staan voor de Waarheid Gos en Zijn Eeuwige Eer.
Ja, Adorote, je hebt gelijk :oops: , maar toch, ook deze man is een mens, die in Christus Jezus behouden kan worden.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

jvdg schreef:Dit is intriest, maar er is niets nieuws onder de zon.
Zie o.a. Kuitert en eerdere onderzoeken.

Arme, arme Klaas H.

Zullen we voor hem en alle andere atheisten maar gewoon bidden in plaats van ach en wee roepen. Zijn wij soms beter? Of geloviger?
Of hem persoonlijk benaderen, al zal hij daar vast niet van wakker liggen... :roll:
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Josephus schreef:
jvdg schreef:Dit is intriest, maar er is niets nieuws onder de zon.
Zie o.a. Kuitert en eerdere onderzoeken.

Arme, arme Klaas H.

Zullen we voor hem en alle andere atheisten maar gewoon bidden in plaats van ach en wee roepen. Zijn wij soms beter? Of geloviger?
Of hem persoonlijk benaderen, al zal hij daar vast niet van wakker liggen... :roll:
Wel een mooie gelegenheid om de kerk te bezichtigen.
Wat een schitterend Godshuis!!

Wat jammer dat deze voorganger daar God niet in Zijn glorie afschildert.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Een stukje van deze dominee:

Het jaarthema is afgeleid van Mattheüs 22:37:



"Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand."



Treffend voorbeeld van een tekst waarvan je met hart of ziel wel aanvoelt wat ermee bedoeld wordt, maar waar je 21e-eeuwse verstand meteen een vraag bij stelt: Is het wel mogelijk om God lief te hebben? Wat blijft er over van zo’n tekst als je niet kunt geloven in God als "iemand"? Maar geloven doe je niet alleen met je verstand, je moet ook "het hart hebben" om het te doen.

Door het jaar heen zullen we een aantal uitstapjes maken. Naar operatiekamers bijvoorbeeld, waar blijkt dat er onder schedels wel hersenen kunnen worden gelokaliseerd, maar geen verstand. Ook een ziel is nooit aangetroffen. Harten wel, die worden zelfs getransplanteerd. Waar de wetenschap beweert dat het hart alleen maar een pomp is, blijkt in de praktijk soms dat dat hart een geheugen heeft. Bekend voorbeeld is dat van de vrome gelovige die vloekend wakker werd uit de narcose nadat hem het hart van een geliquideerde crimineel was ingeplant.



Daarom gaan we ook op stap naar het Rijk der Wetenschap, waar ratio en logica koning zijn, en waar de onderdanen veel verstand hebben. Maar niet van geloven.

Verder staan onder meer op het lijstje voor het volgende seizoen: verwondering, wijsheid, geweten, wil, zin, dankbaarheid, stilte, hoop.

"Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand." Ik raakte er over in gesprek met een atheïst. Die zijn er in soorten, maar deze behoort tot de categorie die gelovigen beschouwt als hartstikke onverstandig, een beetje zielig zelfs.

Ons gesprek over de tekst leverde voornamelijk wederzijdse frustratie op, en een bevestiging van vooringenomen standpunten: met sommige atheïsten valt niet te praten; met sommige dominees ook niet.

Later bedacht ik dat de betekenis van de tekst misschien niet zozeer in, maar ergens tussen de woorden zit. Of dat die woorden, zoals bij elke "Drieëenheid", niet los verkrijgbaar zijn. Denk maar aan God als Vader-Zoon-Heilige Geest. Of verleden-heden-toekomst. Of denken-voelen-doen. Of geloof-hoop-liefde. Of, voor de liefhebbers: ellende-verlossing-dankbaarheid.

Ik belde de atheïst om hem te vragen wat hij daarvan vond. Hij bleek hardnekkig onbereikbaar. Of hij heeft een nummermelder.
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Bericht door Da Capo »

memento schreef:...
En misschien, héél misschien, mag die eerlijkheid nog eens gebruikt worden om die man te brengen waar hij zich zo tegen verzet: Aan de voeten van Jezus, de zoon van een écht bestaande, almachtige God. Laten we daar maar om bidden...
Ik had meer preciezere formulering van jou verwacht:
het is toch niet de zoon van een echt bestaande, almachtige God
maar: de zoon van de echt bestaande, almachtige God.
toch :?: :!:
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Da Capo schreef:
memento schreef:...
En misschien, héél misschien, mag die eerlijkheid nog eens gebruikt worden om die man te brengen waar hij zich zo tegen verzet: Aan de voeten van Jezus, de zoon van een écht bestaande, almachtige God. Laten we daar maar om bidden...
Ik had meer preciezere formulering van jou verwacht:
het is toch niet de zoon van een echt bestaande, almachtige God
maar: de zoon van de echt bestaande, almachtige God.
toch :?: :!:
Het gebruik van het woord 'almachtig' limiteert de betekenis van het woordeke 'een' tot 'één'. Er kan immers maar één wezen tegelijk werkelijk almachtig zijn.

Maar je mag het best vervangen door 'de' hoor, het veranderd immers noch de betekenis, noch het doel van de zin :)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

En het gaat maar door.........

Dominees: geloven is theatervoorstelling


ZA 27 jan 2007 | 10.06
Protestantse predikanten van de vernieuwingsbeweging Op Goed Gerucht bogen zich gisteren in Doorn over het thema 'authenticiteit'. ''Je kunt alleen geloven door te doen alsof God bestaat.''

Voorzitter Jan Offringa van Op Goed Gerucht draait er niet om heen: twee onderzoeken van afgelopen zomer maakten veel los bij hem en zijn collega’s.

Zo was daar professor Hijme Stoffels, godsdienstsocioloog aan de Vrije Universiteit, die concludeerde dat een op de zes predikanten van de in de Ikon vertegenwoordigde kerken niet gelooft.

Kort daarvoor had het Sociaal en Cultureel Planbureau beweerd dat het christendom een margeverschijnsel lijkt te worden.

In een reactie zei Rein Nauta, hoogleraar godsdienstpsychologie aan de theologische faculteit van Tilburg, dat de kerken die realiteit ontkennen. Je ziet de pastores ''vluchten naar andere instituten'', zei Nauta in Trouw. ''Dan worden ze pastoraal werker in een ziekenhuis, zo komen ze onder de terugloop van de kerk uit en het odium van die kerk die het niet goed doet.''

De dominees van Op Goed Gerucht noemde Nauta met name. ''Niet weinigen vluchten in een verlicht of conservatief traditionalisme'', zei hij, ''waarin een goed gesprek over kunst en cultuur, met een goed glas wijn of een geurige sigaar, de essentie is van hun rol als pastor.''

Dat kwam aan, zegt Offringa, maar in plaats van 'chagrijnig te piepen' besloten de predikanten ('op zoek naar meer creativiteit, lef, spiritualiteit en humor in de kerk') Stoffels en Nauta uit te nodigen voor een discussie.

Lees verder in Trouw
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Onderstaand nog een vervolg van deze man:

Dominee zonder godsvertrouwen


VR 23 feb 2007 | 11.26
"De God zoals die wordt beschreven op veel plaatsen in de Bijbel en zoals die leeft in de hoofden van veel mensen, die is er volgens mij gewoon niet", zegt predikant Klaas Hendrikse uit Middelburg.

"De Bijbel kun je vergelijken met de Griekse mythologie: het zijn verhalen over wat er met mensen gebeurt, en over wat zij god of goden hebben genoemd. Maar van Apollo of Zeus vraagt toch ook niemand zich af of ze wel hebben bestaan? Een Jezus zal er best geweest zijn, maar hij was een mens – pas later is hij uitvergroot tot wonderdoener, en, nog sterker, tot de zoon van iemand die niet bestaat".

Hendrikse, die zichzelf verklaard atheïst noemt, werkt momenteel hard aan zijn boek 'Geloven in een God die niet bestaat'. De vrijzinnig predikant heeft eigenlijk nooit iets in een bestaande God gezien. Dat deed hij al niet toen hij nog theologie studeerde, in deeltijd tijdens een loopbaan in het bedrijfsleven, die hij voornamelijk doorbracht bij de fabrikant van kopieermachines Xerox.

"Natuurlijk, je komt op een leeftijd dat je denkt dat er iets meer in de wereld moet zijn dan kopieerapparaten. Maar wat precies? Toen ik theologie studeerde, gebeurde er van alles met me. Maar in al die leerstellige dingen heb ik nooit iets gezien. Ik leerde ze uit mijn hoofd om mijn tentamens te halen, maar nam ze met een korreltje zout. Over de Heilige Geest kon ik je toen heel wat vertellen zonder dat ik er iets van begreep. Ik snap het trouwens nog niet".

Desondanks ging hij 'staan' bij de vrijzinnige gemeenten in Middelburg en Zierikzee. "Ik ben lang bezig geweest met het losraken van al die beelden die er zijn van God als iemand met wie je zou kunnen praten, als een of ander wezen dat in iets op een mens zou kunnen lijken.

Voor mij is God niet een aanbiddelijk wezen, maar iets wat met en tussen mensen kan gebeuren. Met vriendschap, liefde en trouw kom je er dichter bij dan met 'Vader' of 'Eeuwige'. Teksten als Heer, help ons, of Ontferm u over ons zul je uit mijn mond dan ook niet horen. Voor ontferming moet je bij mensen zijn.

En als je bij mensen begint, kun je misschien bij God uitkomen. Dat is ook een Bijbels beeld: een God die met mensen meetrekt. Maar God trekt niet uit zichzelf".

En daarna, na de dood? "Dood is dood klinkt zo stellig hè? Maar meer kan ik er niet van maken. God bestaat toch niet?"

En dat leidt hem tot die merkwaardige zin, die de werktitel van zijn boek is: geloven in een God die niet bestaat. "Ik vermoed dat heel veel gelovige mensen diep in hun hart twijfelen aan het bestaan van God. En wat ik hoop duidelijk te maken, is dat het niet-bestaan helemaal geen beletsel hoeft te zijn om van harte in God te kunnen geloven".

De kerk als instituut heeft volgens de atheïstische dominee haar langste tijd gehad. "Je kunt, gezien de gemiddelde leeftijd van de mensen die er komen, gewoon uitrekenen wanneer het afgelopen is. Bij ongewijzigd beleid blijven er straks alleen orthodoxen achter. Wat mij treft, is dat er zoveel mensen buiten de kerken rond lopen, op zoek naar zingeving. Dan doen we toch iets fout?"

De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) heeft hem er nog niet uitgegooid. "Ze hebben me een briefje gestuurd met kanttekeningen over mijn opvattingen. En dat was dat. Jammer. Ik zou het gesprek graag met ze zijn aangegaan. De gewone gelovigen spaar ik, hoor - ik ga niet tegen een stervende man zeggen dat alles waar hij in heeft geloofd volgens mij op een misverstand berust".

Beeldend gesteld lijkt de ideale kerk van Hendrikse meer op een eetcafé, dan dat het iets heeft van de gewijde stemming van het gemiddelde godshuis. Is daar dan nog plaats voor God of god, of hoe je het dan ook wil noemen?

"Natuurlijk, maar niet alleen. Ik zie het al voor me: een eetcafé met een menukaart met een uitgebreide keuze aan geestelijk voedsel. In plaats van kerkelijke geheimtaal wordt er gewoon Nederlands gesproken, en het gebruikelijke eenrichtingsverkeer vanaf de kansel maakt plaats voor eigentijdsere vormen van gesprek. Jezus krijgt gezelschap van Boeddha, de Bijbel van de Koran, de belijdenisgeschriften van Toon Tellegen. Jawel, God krijgt ook een plaatsje op de menukaart, tussen de anderen, alleen niet met zoveel woorden."

Bron: AD
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Bericht door Wilhelm »

Het ND van vandaag schreef:De andere werkelijkheid van Klaas Hendrikse

door onze redacteur Reina Wiskerke

Zaterdag verschijnt het boek Geloven in een God die niet bestaat, geschreven door de protestantse predikant Klaas Hendrikse. De Protestantse Kerk zit nu met een dominee die als atheïst in de publiciteit treedt. Wat gelooft hij precies? Wat heeft hij op de kansel nog te zeggen?
MIDDELBURG - Als dominee Klaas Hendrikse de Koorkerk in Middelburg inloopt, schiet hij her en der mensen aan. Links slaat hij zijn arm om een bejaarde vrouw die al in de banken zit te wachten op wat komen gaat. Ze lacht naar hem. Even verderop buigt hij zich rechts voor een kort gesprekje over naar een andere kerkganger. En weg is hij weer.

Hendrikse, vrijzinnig protestants predikant in Middelburg en Zierikzee, ,,gelooft in een God die niet bestaat''. Hij werkt dit uit in zijn boek, dat zaterdag verschijnt. Met het oog op de verkoopcijfers schept Hendrikse enig genoegen in reuring. Maar dat hij uit is op een rel, of dat hij graag de kerk uitgezet wil worden, ontkent de predikant, die al ruim twintig jaar in Zeeland zijn ambt bekleedt.

Hendrikse weet dat bestuurders van de landelijke kerk hem graag kwijt zijn - formeel is het echter niet aan hen om in te grijpen, zeggen die. Intussen zet hij zijn werk ongehinderd en onverminderd voort, zoals vanochtend in de Koorkerk, die deel uitmaakt van het Middelburgse Abdijcomplex.

Wat heeft een voorganger op de kansel te zeggen, als hij niet gelooft in het bestaan van God? Genoeg, meent Hendrikse. Hij kan vol overtuiging verdedigen dat hij een taak heeft binnen de kerk. Naar eigen zeggen wil hij niet iedereen overtuigen van zijn gelijk, maar volgens hem zijn er gelovigen die wat aan zijn visie kunnen hebben.

Voor zijn gemeente in Middelburg - een samenwerkingsverband van protestanten en remonstranten - koos de predikant als jaarthema 'God als werkwoord'. God heeft zich aan Mozes voorgesteld als 'ga maar, dan zal ik er zijn', aldus zijn toelichting in het jaarboekje van de Koorkerkgemeenschap. ,,Het 'ik' is daarbij niet letterlijk op te vatten, maar als het product van een Bijbelschrijver die zich God heeft voorgesteld als iets wat mensen aanspreekt en in beweging zet.'' Hendrikse belooft het thema uit te werken met behulp van werkwoorden als genezen, vergeven, vernieuwen en verzoenen. Vanochtend is het werkwoord lachen aan de beurt.

In de historische kerk zitten ruim tachtig mensen. Veel ouderen, maar ook wat jongere mensen en een paar kinderen. Hoge ramen laten het buitenlicht overvloedig binnen.

Stilte
Voorgaan in gebed doet Hendrikse niet voorafgaande aan zijn preek. Wel zegt hij: ,,We zullen eerst stil zijn om ons erbij te bepalen waarom we hier eigenlijk zijn. Laten we proberen ons te richten op onszelf, op elkaar en op wat daar bovenuit stijgt en we hier God noemen.'' De stilte wordt na een minuutje zachtzinnig doorbroken door organist Leen de Broekert. ,,Verborgen God, laat je toch vinden'', zingt de gemeente.

De Schriftlezing omvat drie Bijbelgedeelten, die in de preek terugkomen. Het gaat over Abraham die van bezoekers hoort dat Sara nog een zoon zal krijgen, waarop Sara in zichzelf lacht. Het gaat ook over Mozes die bij Farao een kikkerplaag moet aankondigen. Het gaat over Prediker die zegt dat er een tijd is om te huilen en een tijd om te lachen.

Zijn tekstkeuze is gevallen op Psalm 2 vers 4 ('Die in de hemel troont lacht, de Heer spot met hen.'), door Hendrikse samengevat met 'In de hemel is een lach'. ,,Toegegeven de tekst is enigszins uit z'n context gerukt, en niet helemaal juist vertaald, maar het staat er toch maar'', tekent hij erbij aan. De woorden rollen uit zijn mond, op een wijze die doet denken aan oud-politicus Marcel van Dam.

Hemelse gave
Omdat, aldus Hendrikse, alleen mensen kunnen lachen en er buiten de aarde geen mensen wonen, komt hij - ,,met een kleine slag om de arm'' - tot de volgende vaststelling: de psalmtekst suggereert dat de hemel zich op aarde moet bevinden. ,,Of zou ermee bedoeld zijn dat menselijk lachen een hemelse gave is, in de zin van een goddelijke gave, gegeven bij de schepping?''

Hij legt op de hoge kansel uit met welk doel verhalen als die over Mozes en Abraham te boek zijn gesteld. Tijdens de Babylonische Ballingschap in de zesde eeuw voor Christus dreigden Israëlieten de hoop te verliezen. ,,En daarom vertelden ze elkaar verhalen van bevrijding. Over God-Bevrijder, die uit niets een nieuwe wereld schiep en een vrij en vruchtbaar land voor het onderdrukte volk. En verhalen over hun voorouders die onvruchtbaar en impotent tóch levenbrengers werden.''

Het is een ,,model'' dat in de Bijbel wel vaker gebruikt wordt. ,,Denk nou niet dat Abraham een zoon kreeg toen hij honderd was, want dat kan niet.'' Zoals in tekenfilms van Tom & Jerry de muis die eigenlijk kansloos is, toch altijd wint van de kat, zo wint Mozes van Farao en David van Goliat. Het is een vorm van humor om de moed erin te houden, aldus de predikant. En zo zeggen die ,,verhalen van bevrijding en overwinning niet iets over wat er toen en toen gebeurde, maar over wat er hier en nu en toen met mensen gebeurt''. ,,Als je open bent voor wat je niet zelf kunt fabriceren... Als je loslaat wat je vastklemt en je eindelijk op weg durft te gaan zonder te weten waar je uitkomt.''

Zuivere lach
Wat krijgen de kerkgangers mee ter overdenking voor het hier en nu? Hendrikse betoogt dat humor verwaarloosd is in de kerk, terwijl mensen de lach misschien wel heel hard nodig hebben. Hij doelt niet op platte lol, maar op ,,de zuivere lach die van binnenuit komt, die geboren wordt uit openheid voor het leven, voor mensen om ons heen, én uit levenswijsheid die de betrekkelijkheid van alle dingen doorziet. De betrekkelijkheid van de mens, en vooral: de betrekkelijkheid van jezelf''.

Opnieuw verbindt hij de lach met God, opnieuw in combinatie met woorden als 'misschien' en 'zo je wilt'. Om jezelf lachen maakt je milder, bescheidener, liefdevoller, is zijn boodschap. ,,Dat mag je misschien wel een goddelijke gave noemen. En daar zijn we dan, jij en ik, in een wereld vol tranen en verdriet, als mensen die toch, óók kunnen lachen. We hebben het zelf niet uitgevonden, maar we vinden het ergens diep in ons, als een soort geheimenis in ons wezen. In die lach zijn wij als het ware één met onze oorsprong, of zo je wilt: één met God. Dus toch: In de hemel is een lach. Amen.''

Na de preek gaat Hendrikse wél voor in gebed. ,,Zullen wij samen het Onze Vader bidden?'' De gemeente spreekt zachtjes met hem mee.

Aan het eind van de dienst krijgt iedereen bij wijze van 'zegen' nog een laatste woord van hem mee: ,,Laten we gaan, hopelijk gesterkt dit uur. Gesterkt door deze, wat wel genoemd wordt, gemeenschap. Als het goed is zat je hier niet alleen en dan ga je ook niet alleen. Weet je gesterkt door de nabijheid van die ander en van die onzichtbare kracht die we hier wel God noemen, want die gaat dan ook met je mee. Als een steun in je rug, als de grond onder je voeten als het vuur in je hart. Amen.''

Geheimenis
Een kerkganger die aantekeningen maakte tijdens de preek, schuifelt de banken uit. Vindt hij het niet vermoeiend naar een kerk te komen voor een God die niet bestaat? ,,God is een geheimenis'', reageert de bejaarde man.

Een geheimenis? Toch niet voor Hendrikse, die heel erg zeker weet dat God niet bestaat?

De kerkganger schudt zijn hoofd. ,,Jawel, je merkt aan wat hij hier zegt dat hij het over een andere werkelijkheid heeft.''


Hand in hand het Onze Vader bidden
Wat gelooft ds. Klaas Hendrikse nu precies? Hij legde het onlangs uit in de Bergkapel in Rotterdam, waar vrijzinnig-protestanten en remonstranten samen diensten beleggen. Het is woensdagavond als Hendrikse komt spreken voor de 'informatieve gesprekskring', die dit jaar als thema koos: 'God is te groot om te bestaan', met vragen als: 'Geven wij wel voldoende ruimte aan uitingen van veranderend godsbesef? In hoeverre laten bepaalde vormen van atheïsme, 'ietsisme' of agnosticisme zich nog verenigen met kerkelijk leven?'

Onder vrijzinnig protestanten waait een geest die vele kanten uit kan. Vraag kan daarom zijn hoe uniek Klaas Hendrikse is met zijn stelling dat God niet bestaat. Hij onderscheidt zich wel door de duidelijkheid waarmee hij zijn mening uitdraagt. Hendrikse hult zich niet in metaforen waar je alles of helemaal niets achter kunt vermoeden.

God bestaat niet buiten mensen, maar ,,kan gebeuren'', zegt de protestantse predikant, atheïstisch opgevoed temidden van de bevindelijk-gereformeerden in Alblasserwaard. Het was voor hem een opluchting via de filosoof Nietzsche te ontdekken ,,dat je God een plek kunt geven in je leven, zonder te geloven in zijn bestaan''.

'Geloven' is volgens Hendrikse ,,het vermogen om van een gebeurtenis een ervaring te maken en daarop te vertrouwen''. Daarvan is volgens hem sprake wanneer contact tussen mensen ,,een werkelijke ontmoeting'' wordt. Of wanneer je naar de ellende op het Journaal kijkt, en daar niet onverschillig onder blijft.


Ieder mens heeft zijn eigen rugzakje met levenservaringen die zijn levenshouding stempelen. Zo zit het begrip 'God' ook in ieders rugzakje, legt Hendrikse uit in de Bergkapel. ,,God kan het woord zijn om een gebeurtenis te duiden die jij hebt ervaren. Het kan een ervaring zijn die jouw vertrouwen heeft bevestigd.'' En: ,,Geloven is trouw blijven aan het goede dat je hebt ervaren.''

Het valt stil in de Bergkapel als Hendrikse klaar is met zijn verhaal. Dan komen er vragen los bij zijn gehoor. Hoe kan hij troost bieden? ,,Troost heeft met nabijheid te maken. Of ik troostend kan zijn, moet u aan anderen vragen. Als ik bij mensen kom die het moeilijk hebben, heb ik niets bij me. Maar ik heb vertrouwen opgebouwd en daarom durf ik te gaan.''

Wie is Jezus Christus voor hem? ,,Jezus heeft God geleefd, zoals vele anderen dat hebben gedaan.''

Op de vraag of zijn opvatting een plek krijgt in het lespakket van theologische opleidingen, zegt hij: ,,Wie ben ik?'' Zijn kennis van het Oude Testament heeft hij in ieder geval niet van zichzelf, tekent hij erbij aan. ,,Veel daarvan heb ik als student theologie in Utrecht geleerd. Nota bene.''

Hoe denkt hij over 'geborgen zijn bij God'? ,,Ik geloof in geborgenheid bij mensen en dat God zo kan gebeuren.'' En als mensen ontbreken? ,,Ja, dan heb je pech. Een kindsoldaat zal nooit geloven in geborgenheid bij mensen. Daar heb ik ook geen antwoord op.''

Hoe kan hij bidden tot een God die niet bestaat?, wil een volgende weten. Hendrikse geeft toe dat hier een moeilijkheid ligt. Hij zoekt in de praktijk naar formuleringen die recht doen aan zijn visie op God. Maar het Onze Vader bidt hij zonder meer, al spoort het niet met zijn ratio. ,,Het is zo inconsequent als maar kan. Maar iedereen kent het Onze Vader, en het feit dat zovelen het na mij opnieuw zullen bidden... Als ik bij uitvaarten voorstel het Onze Vader te bidden, zeggen mensen bijna altijd 'ja', ook onkerkelijke mensen. Samen, hand in hand aan het graf het Onze Vader uitspreken, kan van een gebeurtenis een ervaring worden.''
Triest ...
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Omdat, aldus Hendrikse, alleen mensen kunnen lachen en er buiten de aarde geen mensen wonen, komt hij - ,,met een kleine slag om de arm'' - tot de volgende vaststelling: de psalmtekst suggereert dat de hemel zich op aarde moet bevinden. ,,Of zou ermee bedoeld zijn dat menselijk lachen een hemelse gave is, in de zin van een goddelijke gave, gegeven bij de schepping?''
Nou, die Hendrikse kan inderdaad lachwekkend preken.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Predikant Hendrikse is gelovige atheïst

DO 08 nov 2007 | 11.31
Dominee Klaas Hendrikse van de protestantse kerk in Middelburg gelooft niet dat God bestaat, maar hij gelooft wel in God. Hij beschouwt zichzelf als een gelovige atheïst.

In zijn boek 'Geloven in een God die niet bestaat' haalt hij uit naar de gevestigde kerken, die 'vasthouden aan middeleeuwse rituelen en geen antwoord hebben op de groeiende behoefte van mensen aan spiritualiteit'.

Ook de atheïsten krijgen ervan langs. Zij zijn atheïst geworden uit rancune over een door een godsdienst bepaald verleden of hebben het 'tot een kunst verheven om gelovigen te typeren als mensen met een intellectueel defect' zonder dat zij zich van hun eigen agressiviteit, zelfvoldaanheid en gebrek aan humor bewust zijn.

Hendrikse hoopt zijn gemeenteleden duidelijk te maken dat het niet geloven in God geen beletsel hoeft te zijn om het geloof te belijden. De Protestantse Kerk Nederland heeft vooralsnog geen actie ondernomen om hem uit het ambt te ontzetten, wel heeft men hem een brief gestuurd met wat kanttekeningen over zijn ideeën maar excommunicatie is niet aan de orde.

Bron: ANP / IKON
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik snap hem denk ik... Hij ziet zichzelf als iemand die wel geloofd dat er meer is tussen hemel en aarde, maar dat dit niet die oudewetse God is van de bijbel? En nu als een soort van neo-agnost gaat hij proberen invulling te geven aan de spirituele wensen van de Nederlander.

Dan ben je toch geen dominee?
holla

Bericht door holla »

En dan ben je al helemaal geen echte atheïst.

Volgens mij is hij vooral goed in provoceren. Maar zoals - ik meende Memento - al schreef: het is niets nieuws.. Hendrikse zegt het erg duidelijk, maar er zijn zoveel predikanten die net zo'n soort geloof prediken als deze man.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Kaw schreef:Ik snap hem denk ik... Hij ziet zichzelf als iemand die wel geloofd dat er meer is tussen hemel en aarde, maar dat dit niet die oudewetse God is van de bijbel? En nu als een soort van neo-agnost gaat hij proberen invulling te geven aan de spirituele wensen van de Nederlander.
Ik heb meer het idee dat hij echt niet gelooft in een god, of dat er meer is tussen hemel en aarde.

Voor zover ik intervieuws met hem gehoort heb, is zijn god 'wat tussen mensen gebeurt'. Kortom, het doen van goed naar je naaste is bij hem 'goddelijk bezig zijn'. Het handelen van mensen wordt dus goddelijk. Ach, en de (deugdzame) mens tot god(delijk) maken, is niet echt uniek, het is iets van alle eeuwen...
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Bericht door cosmo »

memento schreef:.

Voor zover ik intervieuws met hem gehoort heb, is zijn god 'wat tussen mensen gebeurt'. Kortom, het doen van goed naar je naaste is bij hem 'goddelijk bezig zijn'. Het handelen van mensen wordt dus goddelijk. Ach, en de (deugdzame) mens tot god(delijk) maken, is niet echt uniek, het is iets van alle eeuwen...
Ik ben van mening dat zijn conclusie m.b.t. tot het goddelijke karakter van het handelen van mensen nog niet eens zo raar is. Dat sluit mijns inziens aan bij wat Jezus heeft gezegd over het liefhebben van de naaste.
Plaats reactie