In betrekkelijk korte tijd zijn er in de gereformeerde gezindte op tal van leerstellige terreinen veel diepgravende en hoogstaande discussies begonnen. Ook dit forum is een voorbeeld van dit verschijnsel.
Zelf zie ik het als een onderdeel van een veel groter verschijnsel. Ook de publicaties van Blaauwendraad en van van der Zwaag hebben met dit verschijnsel te maken.
Ik denk dat het met veranderingen in de samenstelling van de gereformeerde gezindte te maken. Werd er vroeger veelal plaatselijk gesproken en waren er van plaats tot plaats grote verschillen, die niet bovenplaatselijk werden uitgediscussieerd, inmiddels heeft iedereen toegang tot alle informatie, zijn er veel meer (wetenschappelijk) geschoolde mensen, die op eigen kracht de theologische moeilijkheden kunnen begrijpen en kunnen verwoorden.
Kortom: het is een emancipatie van een groep die nooit zoveel geleerden in de gelederen had en die vrij geïsoleerd leefde.
Dit betekent dat er nog tal van bewegingen te verwachten zijn. Immers, is men (zonder predikanten of andere geestelijke leiding) in staat om eigen geloofsgoed te verwoorden en te verdedigen, dan zullen ook kerkverbanden niet langer controle kunnen houden met behulp van bindende uitspraken. Hier wreekt zich het feit, dat bijvoorbeeld veel GG-predikanten geen universitaire scholing gehad hebben, maar wel door hun gemeenteleden op mores van verifieerbaarheid, juist citeren en geldige argumentatie aangesproken worden.
Vooral bij irrationeel en ongeloofwaardig kerkelijk spreken wordt er een grote spanning voelbaar en zichtbaar. Zeker wanneer men ook nog eens persoonlijk wordt. En dat wil nog weleens gebeuren in kerkelijke twisten.
Al met al wordt er nu afstand genomen van de verrechtsing na de jaren '60 en is de gereformeerde gezindte definitief toegetreden tot een onvermijdelijk veranderingsproces, waarbij in eerste instantie nog de bekende en gevoelige kerkelijke items worden uitgediscussieerd (er vindt daardoor overigens ook een wijziging in 'machts' verhoudingen plaats tussen conservatieve en modernere predikanten ten gunste van de modernere, omdat zij de sympathie langzamerhand zullen krijgen bij de jongere generatie).
Later zullen ook andere items aan de orde komen, die vooral jongere generaties te berde zullen brengen. Wat te denken van gebruik van radio, internet, tv ed. Daar staat nog heel wat op stapel.
Ik vind het in ieder geval een gezonde ontwikkeling. Een pijnlijke maar onvermijdelijke.
Onvermijdelijke Ontwikkelingen
Later??????????? Man, dat is een gelopen race hoor! Veel refo's hebben een tv op zolder staan, onder het bed of in een werkkast.Oorspronkelijk gepost door gravo..............Later zullen ook andere items aan de orde komen, die vooral jongere generaties te berde zullen brengen. Wat te denken van gebruik van radio, internet, tv ed. Daar staat nog heel wat op stapel.
Nu zie je de beeldbuizen van lieverlee verhuizen naar de woonkamer.
Het merendeel van de refo's kijkt echter al tv via een modem in hun computer.
Nee, wat dat betreft hebben de voormannen van die stroming de slag gemist.
Een 'breekje' van Breekijzertje
Dat die voormannen de slag gemist hebben kan je wel zeggen,en de ontwikkelingen gaan verder.En gelukkig maar de tijd is allang voorbij ,dat de fabrieks baas tegen de plaatselijke geestelijke zei,dat kon een Pastoor zijn of een Dominee,== als jij ze dom houdt ,hou ik ze arm.==.En de mens is vrij en autonoom er is er maar een waar hij/zij verantwoording schuldig is;de Drieene God.
Dag Rhodé,Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Dat te berde brengen van zaken als radio, TV, internet lijkt me weinig zinvol zolang we aan het werkverbond blijven vasthouden.
Kun je toelichten wat je hier mee bedoelt. Wie zijn 'we' in: 'we aan het werkverbond vasthouden' ?
Is het wel zinvol om zaken als TV, internet en radio te berde te brengen, wanneer 'we' niet (meer) aan het werkverbond vasthouden?
Verklaar je nader!
Lijkt me symptomatisch voor de modernisering, die heeft toegeslagen.Oorspronkelijk gepost door Adorote
En de mens is vrij en autonoom er is er maar een waar hij/zij verantwoording schuldig is;de Drieene God.
Voel jij je nog wel betrokken bij de gereformeerde gezindte of sta je al aan de zijlijn (te roepen)?
Heel duidelijk hoor!Oorspronkelijk gepost door RhodéIk bedoel te zeggen dat er veel moralistisch en wettisch over moderne media gesproken wordt in de trant van: dit mag wel en dat mag niet. En dat Christenzijn niet beteken dat je de grenzen opzoekt van wat nog Christelijk en dus geoorloofd is, maar veelmeer kijken naar hoe we met de kern van Christenzijn bezig kunnen zijn: de samenvatting van de Wet door Christus en de navolging van Christus. Dat sticht meer tot eer van God en onze naaste dan verhandelingen over moderne media. Hoofd omhoog, het hart naar boven....Oorspronkelijk gepost door gravoDag Rhodé,Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Dat te berde brengen van zaken als radio, TV, internet lijkt me weinig zinvol zolang we aan het werkverbond blijven vasthouden.
Kun je toelichten wat je hier mee bedoelt. Wie zijn 'we' in: 'we aan het werkverbond vasthouden' ?
Is het wel zinvol om zaken als TV, internet en radio te berde te brengen, wanneer 'we' niet (meer) aan het werkverbond vasthouden?
Verklaar je nader!
hoop dat mijn mening zo iets duidelijker geworden is?
Hoe kijk jij aan tegen de door mij geschetste ontwikkelingen in de gereformeerde gezindte? Maakt het jou helemaal niet uit dat levensstijl, wijzen van communiceren (internet / publicaties / discussies / forums) en andere veranderingen plaatsvinden? Ze wijzen toch op een veranderende inhoud?
-
- Berichten: 1276
- Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54
Waar de ontwikkelingen verder gaan dan werkelijk kleine uiterlijkheden, plaatst men zichzelf eenvoudigweg buiten de gereformeerde gezindte.
Wat mijn visie betreft: alles wat de Drie Formulieren van Enigheid erkent als volledig gegrond op Gods Woord, behoort tot de gereformeerde gezindte; wie dat niet doet behoort er niet toe.
[Aangepast op 25/6/04 door Pied]
Wat mijn visie betreft: alles wat de Drie Formulieren van Enigheid erkent als volledig gegrond op Gods Woord, behoort tot de gereformeerde gezindte; wie dat niet doet behoort er niet toe.
[Aangepast op 25/6/04 door Pied]
Het heeft natuurlijk de charme van de eenvoud. De 3 formulieren als maatstaf. Toch voel ik me daar niet helemaal gerust bij. Twee dingen vraag ik me altijd af.Oorspronkelijk gepost door Pied
Wat mijn visie betreft: alles wat de Drie Formulieren van Enigheid erkent als volledig gegrond op Gods Woord, behoort tot de gereformeerde gezindte; wie dat niet doet behoort er niet toe.
[Aangepast op 25/6/04 door Pied]
1. Wat te doen met mensen, die niet in plaats van, maar ter aanvulling op de leer en praktijk van de gereformeerde gezindte andere christelijke elementen willen benadrukken. Ik denk aan het belang van gemeente-opbouw, het belang van pastoraat in ethische kwesties, het belang van jeugdwerk, het belang van missionaire en diakonale activiteiten, maar ook vragen over opvoeding, psychische problemen, vervreemding in de maatschappij ed. Ze vinden dan niet direkt antwoorden in de 3 formulieren, omdat die vooral over de geloofsleer en de individuele heilsweg gaan. Je kunt heel goed de 3 formulieren onderschrijven en toch tal van zaken in de gemeente aan de orde stellen, waar die formulieren niet zoveel over zeggen. Waar ligt de maatstaf voor die christelijke praktijk dan? Bij de EO (die wel op veel praktische problemen ingaat). Bij onszelf? Of direkter: bij de Bijbel? Maar wie interpreteert dat dat voor ons? Enz. enz.
2. Wat te doen met bijzonder serieuze en bijbelgetrouwe chrtistenen (zoals evangelische en pinksterchristenen, de grootste groeiers in het mondiale christendom), baptisten of zelfs anglicanen en rooms-katholieken? Ik ben het er best mee eens, dat ze niet tot de gereformeerde gezindte behoren. Maar waar horen ze dan wel thuis? Oftewel: is er naast de gereformeerde gezindte nog een categorie, waarin men ware gelovigen vindt. En kan men ook met hen samenwerken, spreken, geloven of bidden. Ik stel dus een klein vraagtekentje bij het alsmaar weer formuleren van wat wel en wat niet tot de gereformeerde gezindte behoort. (hoe terecht de definitie van de gereformeerde gezindte ook kan zijn). Maar is daar alles mee gezegd en moet het ons er nu om gaan dat we alleen helder hebben wie wel en wie niet tot 'ons' behoren. Kunnen wij, als leden van de gereformeerde gezindte met onze nederlandse formulieren eigenlijk wel een maatstaf zijn voor Gods wereldwijde werk in tal van kerken, groepen, landen, volken? Is er niet veel dat buiten onze categorie valt, maar toch door God is gekend en gewerkt?
[Aangepast op 28/6/04 door gravo]
Oorspronkelijk gepost door gravoHet heeft natuurlijk de charme van de eenvoud. De 3 formulieren als maatstaf. Toch voel ik me daar niet helemaal gerust bij. Twee dingen vraag ik me altijd af.Oorspronkelijk gepost door Pied
Wat mijn visie betreft: alles wat de Drie Formulieren van Enigheid erkent als volledig gegrond op Gods Woord, behoort tot de gereformeerde gezindte; wie dat niet doet behoort er niet toe.
[Aangepast op 25/6/04 door Pied]
1. Wat te doen met mensen, die niet in plaats van, maar ter aanvulling op de leer en praktijk van de gereformeerde gezindte andere christelijke elementen willen benadrukken. Ik denk aan het belang van gemeente-opbouw, het belang van pastoraat in ethische kwesties, het belang van jeugdwerk, het belang van missionaire en diakonale activiteiten, maar ook vragen over opvoeding, psychische problemen, vervreemding in de maatschappij ed. Ze vinden dan niet direkt antwoorden in de 3 formulieren, omdat die vooral over de geloofsleer en de individuele heilsweg gaan. Je kunt heel goed de 3 formulieren onderschrijven en toch tal van zaken in de gemeente aan de orde stellen, waar die formulieren niet zoveel over zeggen. Waar ligt de maatstaf voor die christelijke praktijk dan? Bij de EO (die wel op veel praktische problemen ingaat). Bij onszelf? Of direkter: bij de Bijbel? Maar wie interpreteert dat dat voor ons? Enz. enz.
2. Wat te doen met bijzonder serieuze en bijbelgetrouwe chrtistenen (zoals evangelische en pinksterchristenen, de grootste groeiers in het mondiale christendom), baptisten of zelfs anglicanen en rooms-katholieken? Ik ben het er best mee eens, dat ze niet tot de gereformeerde gezindte behoren. Maar waar horen ze dan wel thuis? Oftewel: is er naast de gereformeerde gezindte nog een categorie, waarin men ware gelovigen vindt. En kan men ook met hen samenwerken, spreken, geloven of bidden. Ik stel dus een klein vraagtekentje bij het alsmaar weer formuleren van wat wel en wat niet tot de gereformeerde gezindte behoort. (hoe terecht de definitie van de gereformeerde gezindte ook kan zijn). Maar is daar alles mee gezegd en moet het ons er nu om gaan dat we alleen helder hebben wie wel en wie niet tot 'ons' behoren. Kunnen wij, als leden van de gereformeerde gezindte met onze nederlandse formulieren eigenlijk wel een maatstaf zijn voor Gods wereldwijde werk in tal van kerken, groepen, landen, volken? Is er niet veel dat buiten onze categorie valt, maar toch door God is gekend en gewerkt?
[Aangepast op 28/6/04 door gravo]
Inderdaad Gravo de gerefomeerde gezinte is geen maatstaf en norm,het is maar een heel klein splintertje in het Christendom de grootste Godsdienst ter wereld en het harts groeiend.
Vakmatig gezien theologisch en Liturgisch ,is het een spiritualiteit van een aanzienlijke groep Christenen in Nederland,die zo het geloof beleven en belijden.
Het Christendom is onuitputtelijk rijk aan spiritualiteit en bevinding,maar de norm daarin is ,de ongedeelde Universeel Katholieke Kerk van de eerste tien eeuwen .
Dat is de norm waar zowel Romana,Reformatie,Orthodoxie,en Oudkatholieken en Orientaalse Tradities vanuit gaande zeven oecumenische concilies.
NICEA 1--325
CONSTANTINOPEL 1--381
EPHESE--431
CHALCEDON--451
CONSTANTINOPEL 2--553
CONSTANTINOPEL3--680
NICEA 2--787