Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door KDD »

Valcke schreef:
KDD schreef:
Valcke schreef:
KDD schreef:Ik denk ook dat in Bijbel helder is dat we in een gevallen wereld wonen en dat het soms wijs is om een keus te maken die letterlijk tegen de Schrift in gaat. Soms heb je heel slechte opties. Dat zien we bij Rachab bijv.
Zonder verduidelijking weet ik niet waar je op doelt. Ik vind het nogal een hachelijke stelling.
De punt heb ik al eerder gemaakt. Nogmaals, in een gebroken wereld heb je soms geen goede keuzen. Als het verplicht is om gevaccineerd te wezen om een zieke te bezoeken in een ziekenhuis dan hebben ambtsdragers geen echte keus. Ze kunnen tegen vaccinatie zijn maar ziekenbezoek is meer belangrijk dan dat je principe volgt wegens vaccineren.
O.k. ik wist niet dat het hierom ging.
Dank je voor de toelichting.
Dat geldt ook voor andere ambten. De vraag is dan hoever mogen we hierin gaan want er zijn ook ander gewetensbezwaren. Parijs is geen mis waard.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door HersteldHervormd »

Hoevele zijn er die na de vaccinatie toch (even) ziek werden. Het mag geen naam hebben, en is ook niet levensbedreigend, maar toch was je gezond. Je hebt jezelf ziek gemaakt. Daar kan je niet omheen.

Is dit ook al niet God verzoeken?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Forummer »

HersteldHervormd schreef:Hoevele zijn er die na de vaccinatie toch (even) ziek werden. Het mag geen naam hebben, en is ook niet levensbedreigend, maar toch was je gezond. Je hebt jezelf ziek gemaakt. Daar kan je niet omheen.

Is dit ook al niet God verzoeken?
Sommigen menen van wel.
Sommigen menen van niet.

Probeer het wat meer los te laten.
En aan God over te laten.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door parsifal »

"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door HersteldHervormd »

Forummer schreef:
HersteldHervormd schreef:Hoevele zijn er die na de vaccinatie toch (even) ziek werden. Het mag geen naam hebben, en is ook niet levensbedreigend, maar toch was je gezond. Je hebt jezelf ziek gemaakt. Daar kan je niet omheen.

Is dit ook al niet God verzoeken?
Sommigen menen van wel.
Sommigen menen van niet.

Probeer het wat meer los te laten.
En aan God over te laten.
Nee dat begrijp ik, maar je kan er niet omheen dat je jezelf ziek maakt. We kunnen toch op de argumenten van elkaar ingaan?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door HersteldHervormd »

Wat wil je hier precies mee zeggen?

Ja er heeft leed plaats gevonden, zonder meer. Maar er werd ook geloof gevonden, en ik heb hoop voor die overleden kinderen van de gelovige ouders.

Wij mensen zien aan wat er voor de ogen afspeelt. God ziet het hart.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 03 dec 2021, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
Nee dat begrijp ik, maar je kan er niet omheen dat je jezelf ziek maakt. We kunnen toch op de argumenten van elkaar ingaan?
En voor de zoveelste keer eenzelfde gesprek beginnen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:
Wat wil je hier precies mee zeggen?

Ja er heeft leed plaats gevonden, zonder meer. Maar er werd ook geloof gevonden, en ik heb hoop voor die overleden kinderen van de gelovige ouders.

Wij mensen zien aan wat er voor de ogen afspeelt. God ziet het hart.
Het is een goed informatief artikel. Van de geschiedenis kun je leren.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Mara »

Herman schreef: Het is een goed informatief artikel. Van de geschiedenis kun je leren.
Maar wat is het argument er achter dat toediening op een suikerklontje opeens wel mocht?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Herman »

Mara schreef:
Herman schreef: Het is een goed informatief artikel. Van de geschiedenis kun je leren.
Maar wat is het argument er achter dat toediening op een suikerklontje opeens wel mocht?
Daar heb ik geen idee van. Maar de argumentatie kan je wel vinden in het stukje dat over ds. A. de Redelijkheid ging.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Forummer »

HersteldHervormd schreef:
Forummer schreef:
HersteldHervormd schreef:Hoevele zijn er die na de vaccinatie toch (even) ziek werden. Het mag geen naam hebben, en is ook niet levensbedreigend, maar toch was je gezond. Je hebt jezelf ziek gemaakt. Daar kan je niet omheen.

Is dit ook al niet God verzoeken?
Sommigen menen van wel.
Sommigen menen van niet.

Probeer het wat meer los te laten.
En aan God over te laten.
Nee dat begrijp ik, maar je kan er niet omheen dat je jezelf ziek maakt. We kunnen toch op de argumenten van elkaar ingaan?
Ja, dat kan. Dat mag ook. Maar het gesprek hierover is al zo vaak gevoerd. En niet altijd op een even fijne manier. Vandaar dat veel mensen er even 'klaar' mee zijn.
Tegelijkertijd ben ik me er wel van bewust dat het voor jou persoonlijk, op dit moment in je leven, belangrijk is om over te kunnen praten.
Op elkaars argumenten ingaan is overigens iets anders dan alleen bevestiging zoeken voor je eigen standpunt. Dat is iets wat ik mezelf ook regelmatig voor moet houden...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door GerefGemeente-lid »

HersteldHervormd schreef:
Forummer schreef:
HersteldHervormd schreef:Hoevele zijn er die na de vaccinatie toch (even) ziek werden. Het mag geen naam hebben, en is ook niet levensbedreigend, maar toch was je gezond. Je hebt jezelf ziek gemaakt. Daar kan je niet omheen.

Is dit ook al niet God verzoeken?
Sommigen menen van wel.
Sommigen menen van niet.

Probeer het wat meer los te laten.
En aan God over te laten.
Nee dat begrijp ik, maar je kan er niet omheen dat je jezelf ziek maakt. We kunnen toch op de argumenten van elkaar ingaan?
Jij geeft geen argumenten, maar karikaturen. Alsof iedereen na vaccinatie ziek wordt. Alsof vaccineren automatisch op één of andere manier God verzoekt.

Ik vind je toon polariserend, aanmatigend en onredelijk richting degenen die, biddend (!) en in afhankelijkheid van de Heere de keuze maken om zich wél te laten vaccineren.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door eilander »

Toe maar...

Probeer nu even rustig te begrijpen wat @HersteldHervormd bedoelt. Hij heeft gewoon een punt hierin, waarbij natuurlijk altijd de vraag is: is dat doorslaggevend voor een afwijzend standpunt?

Waar het om gaat, is: je neemt een vaccin, waardoor je het risico loopt om ziek te worden. Dat laatste is duidelijk, omdat je ook ziet dat sommige mensen er ziek van worden. De vraag is: mag je dat doen? Kun je voor eigen geweten verantwoorden dat je God bidt om genezing, terwijl je er zelf 'voor gezorgd hebt' dat je ziek wordt?

Voor mij is dit niet van doorslaggevende betekenis voor mijn nee-standpunt, maar je kunt het hier zeker wél over hebben.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Toe maar...

Probeer nu even rustig te begrijpen wat @HersteldHervormd bedoelt. Hij heeft gewoon een punt hierin, waarbij natuurlijk altijd de vraag is: is dat doorslaggevend voor een afwijzend standpunt?

Waar het om gaat, is: je neemt een vaccin, waardoor je het risico loopt om ziek te worden. Dat laatste is duidelijk, omdat je ook ziet dat sommige mensen er ziek van worden. De vraag is: mag je dat doen? Kun je voor eigen geweten verantwoorden dat je God bidt om genezing, terwijl je er zelf 'voor gezorgd hebt' dat je ziek wordt?

Voor mij is dit niet van doorslaggevende betekenis voor mijn nee-standpunt, maar je kunt het hier zeker wél over hebben.
Het risico om (ernstig) ziek te worden na vaccinatie is veel lager dan het risico om (ernstig) ziek te worden na besmetting. En vroeger of later raakt iedereen besmet. Ik vind het dus een non-argument.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Toe maar...

Probeer nu even rustig te begrijpen wat @HersteldHervormd bedoelt. Hij heeft gewoon een punt hierin, waarbij natuurlijk altijd de vraag is: is dat doorslaggevend voor een afwijzend standpunt?

Waar het om gaat, is: je neemt een vaccin, waardoor je het risico loopt om ziek te worden. Dat laatste is duidelijk, omdat je ook ziet dat sommige mensen er ziek van worden. De vraag is: mag je dat doen? Kun je voor eigen geweten verantwoorden dat je God bidt om genezing, terwijl je er zelf 'voor gezorgd hebt' dat je ziek wordt?

Voor mij is dit niet van doorslaggevende betekenis voor mijn nee-standpunt, maar je kunt het hier zeker wél over hebben.
Het risico om (ernstig) ziek te worden na vaccinatie is veel lager dan het risico om (ernstig) ziek te worden na besmetting. En vroeger of later raakt iedereen besmet. Ik vind het dus een non-argument.
Inderdaad. Ik heb niets toe te voegen aan de opmerking van @Ambtenaar.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie