Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:Dat oprechte gevoelen moet natuurlijk wel ergens op gebaseerd zijn. Mij schijnt de Bijbelse onderbouwing van dit oprechte gevoelen zeer zwak.
Een extra rondje op de rotonde? Het mag!
Nagenoeg elke bestuurder van een auto heeft wel eens een tweede of misschien zelfs een derde rondje gemaakt over een rotonde. Is dit toegestaan of kan het je op een boete komen te staan? De woordvoerder van de politie, namelijk Menno Hartenbreg was op dit vlak formeel: “Het rijden van een extra rondje op een rotonde is geen strafbaar feit. Als het niet verboden is, dan betekent dat, dat het gewoon is toegestaan. Dit wordt natuurlijk een compleet ander verhaal wanneer je als bestuurder anderen in gevaar brengt.”
Bron: De Verkeersacademie.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:
Bron: De Verkeersacademie.
::bye
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Dat is geen insinuatie, dat is een oprecht gevoelen van hen die op deze wijze gewetensbezwaard zijn. Als we dat inzien, kunnen we het gesprek op waardiger wijze voortzetten.
Dat oprechte gevoelen moet natuurlijk wel ergens op gebaseerd zijn. Mij schijnt de Bijbelse onderbouwing van dit oprechte gevoelen zeer zwak.
Als je handelt tegen je geweten in en dus tegen wat jij denkt dat God van je vraagt, dan kan je dat best verwoorden in de termen die HH gebruikt. Ik ben daar zelf voorzichtiger in, omdat ik hier genuanceerd over denk. Als je echter een afhankelijke levenshouding voorstaat en de overtuiging bezit dat de Heere deze wijze van leven van je vraagt, dan is een tegengestelde levenshouding te benoemen als God verzoeken.
Dat is een enorme worsteling, bijvoorbeeld ook voor naaste familieleden van mij. Ondanks een argumentatie die voor mij valide is, blijven zij aan hun denkbeelden vasthouden. Juist de negatieve connotatie (je gaat tegen Gods wil in) zorgt voor de spanning op dit gebied. Het geeft geen pas om dat dan vervolgens als 'een zeer zwakke argumentatie' weg te zetten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Bron: De Verkeersacademie.
:D :D :D
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:
Ambtenaar schreef:Dat oprechte gevoelen moet natuurlijk wel ergens op gebaseerd zijn. Mij schijnt de Bijbelse onderbouwing van dit oprechte gevoelen zeer zwak.
Een extra rondje op de rotonde? Het mag!
Nagenoeg elke bestuurder van een auto heeft wel eens een tweede of misschien zelfs een derde rondje gemaakt over een rotonde. Is dit toegestaan of kan het je op een boete komen te staan? De woordvoerder van de politie, namelijk Menno Hartenbreg was op dit vlak formeel: “Het rijden van een extra rondje op een rotonde is geen strafbaar feit. Als het niet verboden is, dan betekent dat, dat het gewoon is toegestaan. Dit wordt natuurlijk een compleet ander verhaal wanneer je als bestuurder anderen in gevaar brengt.”
Bron: De Verkeersacademie.
:)
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Toe maar...

Probeer nu even rustig te begrijpen wat @HersteldHervormd bedoelt. Hij heeft gewoon een punt hierin, waarbij natuurlijk altijd de vraag is: is dat doorslaggevend voor een afwijzend standpunt?

Waar het om gaat, is: je neemt een vaccin, waardoor je het risico loopt om ziek te worden. Dat laatste is duidelijk, omdat je ook ziet dat sommige mensen er ziek van worden. De vraag is: mag je dat doen? Kun je voor eigen geweten verantwoorden dat je God bidt om genezing, terwijl je er zelf 'voor gezorgd hebt' dat je ziek wordt?

Voor mij is dit niet van doorslaggevende betekenis voor mijn nee-standpunt, maar je kunt het hier zeker wél over hebben.
Het risico om (ernstig) ziek te worden na vaccinatie is veel lager dan het risico om (ernstig) ziek te worden na besmetting. En vroeger of later raakt iedereen besmet. Ik vind het dus een non-argument.
Hoe weet je nou dat je ziek word? En al word je ziek, wil en kan de Heere dan niet helpen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door refo »

Over rotondes gesproken:
Lareb schreef:Ontsteking van de hartspier (myocarditis) en hartzakje (pericarditis) wordt opgenomen als bijwerking in de bijsluiters van het Pfizer/BioNTech (Comirnaty) en het Moderna vaccin (Spikevax). Mensen die pijn op de borst, benauwdheid of hartkloppingen krijgen, moeten contact opnemen met de huisarts. Bijwerkingencentrum Lareb heeft tot nu toe 16 meldingen van myocarditis en 42 meldingen van pericarditis ontvangen na vaccinatie met deze vaccins. Dat het optreedt ná vaccinatie betekent niet dat het vaccin altijd de oorzaak is.
Er zijn zo’n 12 miljoen vaccins van Pfizer/BioNTech en 1,3 miljoen van Moderna gegeven. Myocarditis en pericarditis komt jaarlijks voor bij 1 tot 10 op de 100.000 mensen. Dat het optreedt ná vaccinatie betekent niet dat het vaccin de oorzaak is. Ook een corona infectie of andere infectie kan bijvoorbeeld de oorzaak zijn. Een groot deel van deze meldingen zijn kort geleden ontvangen en bij Lareb nog in onderzoek.
Bij 17 miljoen inwoners komt het sowieso 170 tot 1700 keer per jaar voor.
Plaats reactie