Romeinen 7

Plaats reactie
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Romeinen 7

Bericht door Susanna »

Beeldt Romeinen 7 een Jood af onder de wet of een gelovige die worstelt met zonde?
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Romeinen 7

Bericht door KDD »

Susanna schreef:Beeldt Romeinen 7 een Jood af onder de wet of een gelovige die worstelt met zonde?
Volgens mij is het onderwijs over de weg van heiligmaking voor een ware Christen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Romeinen 7

Bericht door eilander »

KDD schreef:
Susanna schreef:Beeldt Romeinen 7 een Jood af onder de wet of een gelovige die worstelt met zonde?
Volgens mij is het onderwijs over de weg van heiligmaking voor een ware Christen.
Inderdaad, dus een gelovige die worstelt met de zonde. Anders zou het wel wat vreemd zijn om Romeinen 8 plotseling wel op de gelovige te gaan betrekken.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Romeinen 7

Bericht door Susanna »

Bedankt. Helder.
Je zou dit hoofdstuk dus kunnen zien als een soort voorbereiding op de glorieuze waarheden van Romeinen 8:14–17?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Romeinen 7

Bericht door Maanenschijn »

Ben je het engels een beetje machtig?

Graag beveel ik onderstaande Youtube aan.

https://youtu.be/kDxYyXKUUv0
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Romeinen 7

Bericht door Susanna »

Maanenschijn schreef:Ben je het engels een beetje machtig?

Graag beveel ik onderstaande Youtube aan.

https://youtu.be/kDxYyXKUUv0
Ik bedank je. Ook voor je mooie onderschrift.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Romeinen 7

Bericht door Johannes S »

Susanna schreef:Beeldt Romeinen 7 een Jood af onder de wet of een gelovige die worstelt met zonde?
Paulus worstelt daar met zijn zondige vlees (vers 14 e.v.) Hij heeft de Romeinenbrief geschreven nadat hij tot geloof is gekomen. Daar gaan we vanuit. En hij beschrijft daarvoor, in het eerste gedeelte van Rom. 7, dat hij door de wet aan de wet gestorven is. (Gal 2:19).

Hoe kan het dan dat Paulus zegt: Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. 2 Korinthe 5:17?
Dat is de nieuwe schepping, geschapen in Christus Jezus. 2 Kor.5:17. Ef.2:10.
Hij is er ook achter gekomen dat in hemzelf, dat is in zijn vlees, geen goed woont. Rom.7.
Ik denk dat het besef van Rom.7. of 8 wel wisselt. Van vlees en Geest.
In Gal. 5:16-18 staat ook:
16En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet.
17 Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet.
18 Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.



Jezus zegt ook: ''Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft''. Joh.15:4.

Paulus zocht ook gedurig in Christus bevonden te (blijven) worden. Hij schrijft ook in Filippensen 3:8: Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen. 9 En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof;

en vers 3 Want wij zijn de besnijding, wij, die God in den Geest dienen, en in Christus Jezus roemen, en niet in het vlees betrouwen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Romeinen 7

Bericht door Susanna »

Johannes S schreef:
Susanna schreef:Beeldt Romeinen 7 een Jood af onder de wet of een gelovige die worstelt met zonde?
Paulus worstelt daar met zijn zondige vlees (vers 14 e.v.) Hij heeft de Romeinenbrief geschreven nadat hij tot geloof is gekomen. Daar gaan we vanuit. En hij beschrijft daarvoor, in het eerste gedeelte van Rom. 7, dat hij door de wet aan de wet gestorven is. (Gal 2:19).

Hoe kan het dan dat Paulus zegt: Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. 2 Korinthe 5:17?
Dat is de nieuwe schepping, geschapen in Christus Jezus. 2 Kor.5:17. Ef.2:10.
Hij is er ook achter gekomen dat in hemzelf, dat is in zijn vlees, geen goed woont. Rom.7.
Ik denk dat het besef van Rom.7. of 8 wel wisselt. Van vlees en Geest.
In Gal. 5:16-18 staat ook:
16En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet.
17 Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet.
18 Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.



Jezus zegt ook: ''Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft''. Joh.15:4.

Paulus zocht ook gedurig in Christus bevonden te (blijven) worden. Hij schrijft ook in Filippensen 3:8: Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen. 9 En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof;

en vers 3 Want wij zijn de besnijding, wij, die God in den Geest dienen, en in Christus Jezus roemen, en niet in het vlees betrouwen.
Dus: een gelovige die worstelt met de zonde? Een persoon die door de Heilige Geest een nieuw hart heeft gekregen, en verlangt naar Zijn voorschriften ( Ps. 119:40 ); en daarom een echte innerlijke strijd heeft wanneer hij niet gehoorzaam is aan de geboden van Christus?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Romeinen 7

Bericht door Johannes S »

Rom.7:26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie