Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Susanna schreef:Prediken is de openbare uiteenzetting van de Schrift door de door God gezonden man, waarin God Zelf aanwezig is in oordeel en in genade." Met andere woorden, God is aanwezig, door Zijn Geest, in de prediking van Zijn Woord. Zulke prediking begint in een Bijbeltekst, blijft daarin en toont de door God bedoelde betekenis.

Zo'n prediking vereist het verkondigen van de volledige raad van God in de Schrift. Het hele geschreven Woord moet worden uitgelegd. Geen waarheid mag niet worden onderwezen, geen zonde onbelicht, geen genade mag verzwegen of achtergehouden worden, geen belofte mag verzwegen worden.

J. Calvijn, S. Lawson
Hier staat het Het begint met de tekst!
Die is leidend.
Zeker de volle raad Gods zoals ik al aangaf.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door -DIA- »

Ukkie schreef: Wantrouwen is zo'n vervelend iets op dit forum :cry
Het is geen wantrouwen, we hebben elkaar achter de schermen wat beter leren kennen. Ik geloof niet dat de vraagsteller met enige verantwoording mijnerzijds zou instemmen. We hebben dat helaas moeten ondervinden. En nogmaals, is de vraag echt integer bedoeld, dan ben ik alsnog bereid om er wat op in te gaan. Maar weest ervan overtuigd dat dit niet louter uit wantrouwen is. Wel ondervindt ik veel wantrouwen van vraagsteller, zonder dat beantwoording hem bevredigd. Hij kan ook zijn pb's lezen. En nogmaals, ik ben een mens, en kan mis zijn, daarom ook heb ik tevoren al mijn excuses aangeboden als ik hier mis ben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Susanna »

Johann Gottfried Walther schreef:
Susanna schreef:Prediken is de openbare uiteenzetting van de Schrift door de door God gezonden man, waarin God Zelf aanwezig is in oordeel en in genade." Met andere woorden, God is aanwezig, door Zijn Geest, in de prediking van Zijn Woord. Zulke prediking begint in een Bijbeltekst, blijft daarin en toont de door God bedoelde betekenis.

Zo'n prediking vereist het verkondigen van de volledige raad van God in de Schrift. Het hele geschreven Woord moet worden uitgelegd. Geen waarheid mag niet worden onderwezen, geen zonde onbelicht, geen genade mag verzwegen of achtergehouden worden, geen belofte mag verzwegen worden.

J. Calvijn, S. Lawson
Hier staat het Het begint met de tekst!
Die is leidend.
Zeker de volle raad Gods zoals ik al aangaf.
De volle raad Gods is dat hetzelfde als wanneer ik zeg: de volledige raad van God in de Schrift"? Even verward door de naamval die je gebruikt.

Voor mij betekent dit het hele heilsplan wat God aanbiedt en wat Hij van mensen vraagt. Dus Zijn geopenbaarde wil en doel met betrekking tot de redding van de mens ( Handelingen 2:23 ; Handelingen 4:28 ; Efeziërs 1:11 ).
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Susanna schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Susanna schreef:Prediken is de openbare uiteenzetting van de Schrift door de door God gezonden man, waarin God Zelf aanwezig is in oordeel en in genade." Met andere woorden, God is aanwezig, door Zijn Geest, in de prediking van Zijn Woord. Zulke prediking begint in een Bijbeltekst, blijft daarin en toont de door God bedoelde betekenis.

Zo'n prediking vereist het verkondigen van de volledige raad van God in de Schrift. Het hele geschreven Woord moet worden uitgelegd. Geen waarheid mag niet worden onderwezen, geen zonde onbelicht, geen genade mag verzwegen of achtergehouden worden, geen belofte mag verzwegen worden.

J. Calvijn, S. Lawson
Hier staat het Het begint met de tekst!
Die is leidend.
Zeker de volle raad Gods zoals ik al aangaf.
De volle raad Gods is dat hetzelfde als wanneer ik zeg: de volledige raad van God in de Schrift"? Even verward door de naamval die je gebruikt.

Voor mij betekent dit het hele heilsplan wat God aanbiedt en wat Hij van mensen vraagt. Dus Zijn geopenbaarde wil en doel met betrekking tot de redding van de mens ( Handelingen 2:23 ; Handelingen 4:28 ; Efeziërs 1:11 ).
Klopt. Mij gaat het erom moet alles zoals DIA aangeeft in elke preek terugkomen. En zo ja, is er een onderbouwing waarom dat moet...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door DDD »

De formulering is ongelukkig althans in hedendaags Nederlands, maar bedoeld is hopelijk wat Vervolgde noemt. En dan vind ik het wel een mooie maatstaf voor een gereformeerde preek. Die is vol evangelie dat voortkomt uit het eeuwige welbehagen van God en dat leidt tot de eeuwige gelukzaligheid bij God. En dan is zowel het begin(sel) als het (doel)einde van de preek dus in de eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Roos2018 »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Van de week las ik een zin, die ik vaker heb gehoord.
Een preek moet beginnen in de eeuwigheid en eindigen in de eeuwigheid.

Waar is deze voorwaarde/eis op gebaseerd?
Ik zal gelijk wel weer aangeven de hele raad van God moet verkondigd worden, het hele woord van God.
Maar niet in één preek toch?

In de Bijbel kunnen wij in het nieuwe Testament voorbeelden van preken vinden maar die beginnen niet in de eeuwigheid..
Vele preken van Oudvaders, vooral Puriteinen beginnen ook niet in de eeuwigheid...

Graag inhoudelijke reacties en niet zo lang wij leven hebben wij niet anders geweten en dat er altijd geschopt wordt tegen de gezonde leer.
Ik stel een oprechte vraag, om onderbouwing of waar het feit/idee vandaan komt.
Waar moeten we beginnen? Daar waar God begint. In de stilte der nooitbegonnen eeuwigheid, in de Raad des Vredes.
Was er die niet, waren er geen preken nodig.
En ja waar eindigt het mee? Uit die Raad des Vredes zijn gedachten opgekomen, ik spreek nu menselijk, gedachten des vredes, om een gevallen mens, die God, uit vrije verkiezing wilde zaligen, zodat ze in het verderf niet nederdalen zouden.
Hoe kon dit? Het mysterie van de Raad des Vredes kunnen we niet indringen, en toch... ik lees er iets over in het boek Job. Ik kan dat niet ik kort bestek zeggen. Wellicht is daarvoor een preek van ds. P. Blok dienstig. Of kan die dienstig zijn, want er zijn altijd mensen die zich daar aan stoten.
Waartoe de prediking, omdat er in de stilte der eeuwigheid een besluit is genomen om mensen in de tijd te zaligen en hen te verlossen van de eeuwige dood, en op te nemen in de eeuwige heerlijkheid.

Wat er geen Raad des Vredes, dan was er geen prediking, en waren alle mensen gezonken in een eeuwige rampzaligheid.
Nu misschien antwoord geven op de gestelde vraag? En een onderbouwing?
@JGW, een antwoord op je vraag kan je vinden in de Dortse Leerregels, I - 14:
Het gaat daar over de verkiezing van eeuwigheid, waar paragraaf I - 7 mee begint.

Art. 14:
... alzo moeten zij ook ten huidige dage, te zijner tijd en plaats, in de Kerke Gods (dewelke zij bijzonderlijk is toegeëigend) voorgesteld worden ...

Dat betekent dat deze stof niet elke preek behandeld hoeft te worden, maar wanneer de inhoud van de preek daar aanleiding toe geeft.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Van de week las ik een zin, die ik vaker heb gehoord.
Een preek moet beginnen in de eeuwigheid en eindigen in de eeuwigheid.

Waar is deze voorwaarde/eis op gebaseerd?
Ik zal gelijk wel weer aangeven de hele raad van God moet verkondigd worden, het hele woord van God.
Maar niet in één preek toch?

In de Bijbel kunnen wij in het nieuwe Testament voorbeelden van preken vinden maar die beginnen niet in de eeuwigheid..
Vele preken van Oudvaders, vooral Puriteinen beginnen ook niet in de eeuwigheid...

Graag inhoudelijke reacties en niet zo lang wij leven hebben wij niet anders geweten en dat er altijd geschopt wordt tegen de gezonde leer.
Ik stel een oprechte vraag, om onderbouwing of waar het feit/idee vandaan komt.
Waar moeten we beginnen? Daar waar God begint. In de stilte der nooitbegonnen eeuwigheid, in de Raad des Vredes.
Was er die niet, waren er geen preken nodig.
En ja waar eindigt het mee? Uit die Raad des Vredes zijn gedachten opgekomen, ik spreek nu menselijk, gedachten des vredes, om een gevallen mens, die God, uit vrije verkiezing wilde zaligen, zodat ze in het verderf niet nederdalen zouden.
Hoe kon dit? Het mysterie van de Raad des Vredes kunnen we niet indringen, en toch... ik lees er iets over in het boek Job. Ik kan dat niet ik kort bestek zeggen. Wellicht is daarvoor een preek van ds. P. Blok dienstig. Of kan die dienstig zijn, want er zijn altijd mensen die zich daar aan stoten.
Waartoe de prediking, omdat er in de stilte der eeuwigheid een besluit is genomen om mensen in de tijd te zaligen en hen te verlossen van de eeuwige dood, en op te nemen in de eeuwige heerlijkheid.

Wat er geen Raad des Vredes, dan was er geen prediking, en waren alle mensen gezonken in een eeuwige rampzaligheid.
Nu misschien antwoord geven op de gestelde vraag? En een onderbouwing?
@JGW, een antwoord op je vraag kan je vinden in de Dortse Leerregels, I - 14:
Het gaat daar over de verkiezing van eeuwigheid, waar paragraaf I - 7 mee begint.

Art. 14:
... alzo moeten zij ook ten huidige dage, te zijner tijd en plaats, in de Kerke Gods (dewelke zij bijzonderlijk is toegeëigend) voorgesteld worden ...

Dat betekent dat deze stof niet elke preek behandeld hoeft te worden, maar wanneer de inhoud van de preek daar aanleiding toe geeft.
Dat houdt in, de volvoering van Gods eeuwig besluit. En God volvoert Zijn Raadsbesluit doormiddel van de prediking. Dat mag niet naar ons goeddunken zijn. Die mag nooit eenzijdig zijn. De Heere Jezus zegt dat er op fluit werd gespeeld, en klaagliederen gezongen waren. En wij staan dat alles tegen. God maakt Zich vrij door de verkondiging van vloek en zegen en dood en leven.
En waarom wordt er gepredikt dat een mens weer met God in een verzoende betrekking kan komen? Dat is vanwege het eeuwigheidsbesluit om mensen te verkiezen en te verwerpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wil je met zoveel woorden zeggen dat de DL geen gelijk hebben?
Nee dit is geen wantrouwende vraag maar een vraag naar duidelijkheid in het uitdrukken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Zeeuw »

Johann Gottfried Walther schreef:Wil je met zoveel woorden zeggen dat de DL geen gelijk hebben?
Nee dit is geen wantrouwende vraag maar een vraag naar duidelijkheid in het uitdrukken.
Ik zie eigenlijk geen tegenstelling tussen wat DIA zegt en wat de DL zeggen toch?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik kreeg de indruk dat volgens DIA de uitverkiezing elke preek aan de orde moet komen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Susanna »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik kreeg de indruk dat volgens DIA de uitverkiezing elke preek aan de orde moet komen.
Waarom niet. Het is een groot wonder dat de Heere mensen uitgekozen of verkoren heeft. Dat alleen al is het vermelden waard toch? Lees Efeze 1 hoe Paulus het onder woorden brengt.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Ukkie »

Als een predikant erop moet letten dat, zijn preek moet beginnen en eindigen in de eeuwigheid, dat de uitverkiezing en misschien wel meer belangrijke elementen, in iedere preek naar voren moeten komen krijg je volgens mij snel een zeer voorspelbaar iets waar, menselijk gesproken, weinig van uitgaat.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Susanna schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik kreeg de indruk dat volgens DIA de uitverkiezing elke preek aan de orde moet komen.
Waarom niet. Het is een groot wonder dat de Heere mensen uitgekozen of verkoren heeft. Dat alleen al is het vermelden waard toch? Lees Efeze 1 hoe Paulus het onder woorden brengt.
Dus al die preken van oudvaders, waarin het niet over de uitverkiezing gaat, die missen iets fundamenteels?
Ik heb geen problemen met de uitverkiezing totaal niet, maar het gaat om de tekst, niet om allerlei zaken die er volgens ons in een preek zouden moeten zitten. Gods woord is leidend, en niet een systeem van ons mensen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door eilander »

@JGW, was het nu een oprechte vraag? Ik zie eigenlijk niet één keer dat je ingaat op een serieus antwoord in dit topic, misschien één keer een beetje. Je reageert voornamelijk kritisch. Dan moet je niet zo'n vraag stellen, zodat ik op voorhand weet dat ik niet hoef te reageren.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Beginnen en eindigen in de eeuwigheid

Bericht door Susanna »

Johann Gottfried Walther schreef:
Susanna schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik kreeg de indruk dat volgens DIA de uitverkiezing elke preek aan de orde moet komen.
Waarom niet. Het is een groot wonder dat de Heere mensen uitgekozen of verkoren heeft. Dat alleen al is het vermelden waard toch? Lees Efeze 1 hoe Paulus het onder woorden brengt.
Dus al die preken van oudvaders, waarin het niet over de uitverkiezing gaat, die missen iets fundamenteels?
Ik heb geen problemen met de uitverkiezing totaal niet, maar het gaat om de tekst, niet om allerlei zaken die er volgens ons in een preek zouden moeten zitten. Gods woord is leidend, en niet een systeem van ons mensen.
Ik begreep niet dat het een systeem was. Wat bedoel je daarmee? Gods Woord is zo vol van verkiezing. Het is toch een zeer hoopvolle en vreugdevolle zaak dat er een verkiezing is?
Plaats reactie