Hoe om te gaan met een straf van God

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Mara »

De vaak gehoorde uitdrukking: "God meet eerst je schoudertjes, omdat je geen kruis opgelegd krijgt dat te zwaar voor je is", wie heeft die bedacht en is die wel bijbels?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Tiberius »

Niet Bijbels. Het is andersom: Hij geeft kracht naar kruis, niet kruis naar kracht.
Wie het bedacht heeft, weet ik niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Niet Bijbels. Het is andersom: Hij geeft kracht naar kruis, niet kruis naar kracht.
Wie het bedacht heeft, weet ik niet.
De bedoeling van het gezegde is uiteraard exact dezelfde.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Ukkie »

Mara schreef:De vaak gehoorde uitdrukking: "God meet eerst je schoudertjes, omdat je geen kruis opgelegd krijgt dat te zwaar voor je is", wie heeft die bedacht en is die wel bijbels?
Dat heb ik ook altijd gehoord Mara maar als ik dit onderstaandelees kijk ik daar toch anders naar.

Christenen kunnen soms de vreemdste beweringen doen als ze mensen die lijden proberen te troosten. Wat zeg je als iemands leven helemaal instort? Als je maar een paar kostbare minuten hebt met een persoon die zijn baan verloren heeft, of zijn huis, echtgenoot, kind of levensdoelen, welke troost geef je hem dan?

We wenden ons tot gebruikelijke wijsheden op grond van de Schrift en zeggen zoiets als: “Maak je geen zorgen, dit zou niet gebeuren in je leven als God niet zou denken dat je het kan dragen.” Degene die de pijn ervaart spreek het tegen, schudt zijn hoofd en gooit zijn handen omhoog, maar jij houdt aan: “Kijk, serieus, de Bijbel belooft het dat God je nooit meer zal geven in je leven dan je aankan.” En daar is het: de gebruikelijke wijsheid in het jasje van een Bijbelse waarheid. Je belooft iets wat de Bijbel nergens doet.

De gebruikelijke wijsheid in het jasje van een Bijbelse waarheid – je belooft iets wat de Bijbel nergens doet!

Verleidingen of beproevingen

In 1 Korinthe 10:13 schrijft de apostel Paulus: “Meer dan een menselijke verzoeking is u niet overkomen. En God is getrouw: Hij zal niet toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven om die te kunnen doorstaan.” De context is specifiek: hij schrijft hier over verzoeking, een geniepige poging om ons tot zonde te trekken. God gebruikte een metafoor van een roofdier om Kaïn te waarschuwen: “De zonde [ligt] aan de deur. Naar u gaat zijn begeerte uit, maar ú moet over hem heersen.” We worden gestalkt door de zonde, maar God is trouw. Zonde wil ons overwinnen, maar er is een genadige weg om te ontsnappen. Zonde zet een hinderlaag op, maar voor de gelovige – prijs God – is zonde niet onweerstaanbaar.

Als mensen deze woorden van Paulus over verzoeking toepassen op algemeen lijden, weet je waar de zin vandaan komt: “God zal je nooit meer geven dan je kan dragen.” Ik twijfel niet aan de oprechtheid en goede bedoelingen van mensen die deze uitspraak gebruiken, maar oprechtheid is niet genoeg. Zelfs Jobs vrienden bedoelden het goed.

De twee fouten

Er zijn ten minste twee fouten in de onbijbelse uitspraak “God zal je nooit meer geven dan je aankan.” Allereerst, het is gebaseerd op een culture definitie van eerlijkheid en ten tweede, het zorgt dat de lijdende naar binnen, in plaats van naar God gaat kijken.

1. Beproevingen die eerlijk zijn?

Als je je kinderen dozen geeft om in de auto te zetten, dan houd je er rekening mee of de grootte en het gewicht ervan past bij hun leeftijd en kracht. Je gaat ze niet meer geven dan ze kunnen dragen, en vervolgens toekijken hoe ze tegen de grond slaan terwijl alle spullen overal verspreid liggen. Dat zou oneerlijk zijn. Het gezegde “God zal je nooit meer te dragen geven dan je aankan” heeft iets eerlijks in zich dat we wel waarderen. Het is voor ons een fijne gedachte dat de weegschaal in balans is, dat God heeft afgewogen wat we aankunnen, en beproevingen en dat Hij beproevingen toestaat die hierbij passen.

Maar een schreeuwend probleem met deze ‘eerlijkheid’ is dat ze deze gebruikelijke waarheid ondergraaft: God is al oneerlijk geweest, omdat Hij niet met onze zonde is omgegaan zoals we verdienden. In zijn liefde is Hij lankmoedig, verdraagzaam, genadig, en overweldigend geweest. De zon schijnt en de regen valt op rechtvaardigen en onrechtvaardigen. God overstijgt de categorieën van eerlijk en oneerlijk in zo’n mate dat we niet in de positie zijn om Zijn daden en Zijn wil te beoordelen. En Zijn wegen zijn niet onderworpen aan onze cultureel bepaalde definitie van eerlijkheid.

2. Waar is je kracht?

Lijden vraagt niet of je er klaar voor bent. Het kan langzaam komen of heel snel. Het vraagt geen toestemming en geeft niets om of het gelegen komt. Als je leven wordt vernield, komt dat nooit goed uit. Maar het gezegde “God geeft je niet meer dan de aankunt” zegt me dat ik heb wat er voor nodig is. Het zegt me dat ik kan dragen wat er op mijn pad komt. Het zegt me dat God de beproevingen toestaat die passen bij mijn kracht om die te doorstaan. Bedenk eens wat deze gebruikelijke wijsheid doet: ze laat mensen naar binnen kijken.

Als onze kracht tekortschiet omdat de pijn en het verdriet verpletterend zijn, dan ligt het antwoord niet in ons.

Maar de Bijbel vertelt ons naar God te zien. Zoals de psalmist het zegt: “God is ons een toevlucht en kracht; Hij is in hoge mate een hulp gebleken in benauwdheden. Daarom zullen wij niet bevreesd zijn, al veranderde de aarde van plaats en werden de bergen verzet naar het hart van de zeeën. Laat haar water bruisen, laat het schuimen, laat de bergen beven door haar onstuimigheid” (Psalm 46:1-3). Als onze kracht tekortschiet omdat de pijn en het verdriet verpletterend zijn, dan ligt het antwoord niet in ons. God geeft kracht aan de vermoeide en vermeerdert de kracht van wie geen krachten heeft (Jesaja 40:29). De kracht komt van Hem voor degenen die Hem verwachten.

Als beproevingen ons treffen

Beproevingen treffen ons in alle soorten en maten. Ze overkomen ons echter niet over ons om te laten zien wat we aankunnen of in huis hebben. Het lijden overkomt ons omdat we in een gebroken wereld met gebroken mensen leven. En voor de duidelijkheid: als het komt zullen we op dat moment niet klaar hebben liggen wat we nodig hebben om het te kunnen dragen. God geeft ons méér dan we aankunnen – maar niet meer dan Hij aankan.

De psalmist vraagt: “Vanwaar zal mijn hulp komen?” (Psalm 121:1) en we moeten net zo kunnen antwoorden als hij. We moeten weten en geloven – tot op ons bot: “Mijn hulp is van de HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft.” Als beproevingen ons treffen, laten we er dan op vertrouwen dat de hulp van de Heere zál komen. Mensen die lijden zijn er meer mee geholpen wanneer we iets over God zeggen dat waar is dan wanneer we iets over henzelf zeggen dat onjuist is.

Als beproevingen over ons komen, vertrouw dat de hulp van de Heere zál komen.

Paulus herinnert zich een tijd waarin God hem meer te dragen gaf dan hij aankon. In de brief aan de Korintiërs schrijft hij: “Want wij willen niet, broeders, dat u geen weet hebt van onze verdrukking, die ons in Asia overkomen is: dat wij het uitermate zwaar te verduren hebben gekregen, boven ons vermogen, zodat wij zelfs aan ons leven wanhoopten.” (2 Korinthe 1:8). Paulus en de zijnen hadden te maken gehad met omstandigheden die hun krachten te boven gingen. “Ja, wij hadden voor ons eigen besef het doodvonnis zelf al ontvangen” (v. 9).

Niet het laatste woord

Dan geeft hij ons een cruciale blik in zijn wanhoop. Waarom kregen hij en zijn medewerkers meer beproevingen dan ze aankonden? “Opdat wij niet op onszelf zouden vertrouwen, maar op God, Die de doden opwekt.” God geeft je meer dan je aankunt. Waarom? Zodat Hij Zijn grote macht kan laten zien in je leven. En inderdaad, een groter gewicht van heerlijkheid komt nog. “Want onze lichte verdrukking, die van korte duur is, brengt in ons een alles overtreffend eeuwig gewicht van heerlijkheid teweeg” (2 Korinthe 4:17).

Paulus probeert je lijden niet de bagatelliseren, maar je perspectief te vergroten.

Nu moet je niet denken dat het overweldigende lijden ‘licht’ en ‘van korte duur’ is. Wat dan wel? Denk aan je beproevingen in termen van miljarden jaren vanaf nu. Het moeilijkste te midden van al het leed is om vast te houden aan dat perspectief op de eeuwigheid. Paulus probeert je lijden dus niet te bagatelliseren, maar je perspectief te vergroten.

Lijden heeft niet het laatste woord. In dit leven geeft God je meer dan je aankunt. Maar het gewicht van de komende heerlijkheid zal groter zijn dan je je kunt voorstellen.
Bron Geloofstoerusting. 
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Wim Anker »

Ukkie schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef:Dan is het dus geen straf.

Dat is mijn hele punt en dan zijn we dat eens.
De conclusie is volgens jouw dat straffen niet bestaan? M.i. is straf een ander woord voor de tegenspoed die ons door God wordt toegeschikt.
Denk niet dat straf en tegenspoed dezelfde dingen zijn Wim. Psalm 34 vers 20 zegt:.Vele zijn de tegenspoeden des rechtvaardigen; maar uit alle die redt hem de HEERE.
Wat is, volgens jouw, het verschil dan?
m.i. spreekt deze tekst niet tegen dat wat wij straf noemen de HC zondag 10 tegenspoeden noemt die ons van Zijn Vaderlijke hand toekomen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:
Tiberius schreef:Niet Bijbels. Het is andersom: Hij geeft kracht naar kruis, niet kruis naar kracht.
Wie het bedacht heeft, weet ik niet.
De bedoeling van het gezegde is uiteraard exact dezelfde.
Juist niet; het geeft namelijk totaal geen troost. Zie de uitvoerige post van Ukkie.
Of ook bij Paulus. Hij had een doorn in zijn vlees. De Heere vertroostte hem met de woorden ‘Mijn genade is u genoeg.’ niet met ‘Jouw schouders zijn sterk genoeg Paulus, jij kan dat wel aan.’
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:
DDD schreef:Dan is het dus geen straf.

Dat is mijn hele punt en dan zijn we dat eens.
De conclusie is volgens jouw dat straffen niet bestaan? M.i. is straf een ander woord voor de tegenspoed die ons door God wordt toegeschikt.
Zo zou je het kunnen formuleren, maar zo heb ik het niet gezegd. Ik vind mijn eerste bijdrage in dit draadje heel duidelijk. Ik begrijp althans niet wat er onduidelijk is aan wat ik schrijf.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef:Dan is het dus geen straf.

Dat is mijn hele punt en dan zijn we dat eens.
De conclusie is volgens jouw dat straffen niet bestaan? M.i. is straf een ander woord voor de tegenspoed die ons door God wordt toegeschikt.
Zo zou je het kunnen formuleren, maar zo heb ik het niet gezegd. Ik vind mijn eerste bijdrage in dit draadje heel duidelijk. Ik begrijp althans niet wat er onduidelijk is aan wat ik schrijf.
Niets beste @DDD. helemaal niets. Deze gedachtewisseling ontstond omdat jij vraagtekens zetten bij een reactie van mij op @Dodo, terwijl mijn reactie in lijn lag met jouw eerste bijdrage. Naar wat ik nu begrijp (tenminste, dat is nu mijn hypothese, waar zolang het tegendeel niet wordt aangetoond) begreep jij niet goed de consequenties van je eerste bijdrage in dit draadje.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door DDD »

Dat zou heel goed kunnen, al heb ik geen idee op welk punt ik iets niet overzag. Maar dat is juist het nu van een discussie.

Ik vind in ieder geval dat er geen voldoende reden is om Covid-19 te zien als een straf van God en ik vind ook dat we ons tegen Covid-19 moeten verzetten.

De reden van mijn reactie op jouw eerste bijdrage is, dat wij ons niet tegen rechtvaardige straffen behoren te verzetten. Althans, dat lijkt ij een goed uitgangspunt, zolang niet iemand anders mij duidelijk maakt waarom (en in welke gevallen) wij dat wel mogen doen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Dat zou heel goed kunnen. Ik vind in ieder geval dat er geen voldoende reden is om Covid-19 te zien als een straf van God en ik vind ook dat we ons tegen Covid-19 moeten verzetten.
Jammer dat je de intellectuele inspanning niet op kan of wil brengen om dit beter te doordenken.

v.w.b.t. het eerste, uiteraard is Covid-19 een straf van God (in die zin dat het tegenspoed is die ons (gelovigen) vanuit Zijn Vaderlijke hand toekomt). Voor de ongelovigen is het een straf (=vergelding) op de zonde en een dringende aansporing zo niet verder te leven maar zich te bekeren. Ik realiseer met dat deze formuleringen nog veel fouten bevatten en ook niet volledig zijn, vandaar dat ik deze wil aanscherpen (mede) met hulp van de anderen op dit forum.

v.w.b.t het tweede zijn we het eens. De vraag blijft nog wel: Wat is - in het verzet - geoorloofd en wat niet? Ook deze verdient verdere doordenking!

Nogmaals, jammer dat je je er zo makkelijk van af maakt.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Ukkie »

Wim Anker schreef:
Ukkie schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef:Dan is het dus geen straf.

Dat is mijn hele punt en dan zijn we dat eens.
De conclusie is volgens jouw dat straffen niet bestaan? M.i. is straf een ander woord voor de tegenspoed die ons door God wordt toegeschikt.
Denk niet dat straf en tegenspoed dezelfde dingen zijn Wim. Psalm 34 vers 20 zegt:.Vele zijn de tegenspoeden des rechtvaardigen; maar uit alle die redt hem de HEERE.
Wat is, volgens jouw, het verschil dan?
m.i. spreekt deze tekst niet tegen dat wat wij straf noemen de HC zondag 10 tegenspoeden noemt die ons van Zijn Vaderlijke hand toekomen.
Ik begrijp dat straf en tegenspoed dicht bij elkaar liggen maar ik denk dat als God de Zijnen tegenspoed geeft dat Hij dat tot lering kan geven en er niet direct een zonde mee in verband hoeft te staan.
Bij straf denk ik toch meer aan iets in ons leven wat verkeerd is en daarom bestraft word.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door DDD »

Ik doe mijn best om serieus te reageren toch. Ik wil overal over nadenken, dat is helemaal het punt niet.

Maar ik vind het helemaal niet 'uiteraard een straf van God'. Of het een oproep tot bekering is, daar kun je over twisten. Ook daar heb ik geen idee van, aangezien wij immers niets van Gods bedoelingen hiermee weten, maar dat zou ik al minder bezwaarlijk vinden om te horen.

Maar zonder nadere toelichting meen ik dat het een christen niet past om zich tegen rechtvaardige straffen te verzetten. Als God straft, zou dat per definitie rechtvaardig zijn, lijkt mij.

Wat mij betreft zijn alle geoorloofde middelen goed. Het doden van mensen behoort daar niet bij, maar verder kan ik mij veel geoorloofde middelen voorstellen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Mara »

Ukkie schreef:
Mara schreef:De vaak gehoorde uitdrukking: "God meet eerst je schoudertjes, omdat je geen kruis opgelegd krijgt dat te zwaar voor je is", wie heeft die bedacht en is die wel bijbels?
Dat heb ik ook altijd gehoord Mara maar als ik dit onderstaandelees kijk ik daar toch anders naar.

Christenen kunnen soms de vreemdste beweringen doen als ze mensen die lijden proberen te troosten. Wat zeg je als iemands leven helemaal instort?
Dank je Ukkie!
Ik heb grote moeite met dit gezegde. Het duwt iemand verder in het verdriet. Het troost niet, integendeel, het maakt moedeloos.
Zoals in het artikel, iemand keert in zichzelf, "ik ben niet sterk genoeg, ik vertrouw niet op God, wat toon ik een zwakheid nu, mijn geloof is niet echt.".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik doe mijn best om serieus te reageren toch. Ik wil overal over nadenken, dat is helemaal het punt niet.

Maar ik vind het helemaal niet 'uiteraard een straf van God'. Of het een oproep tot bekering is, daar kun je over twisten. Ook daar heb ik geen idee van, aangezien wij immers niets van Gods bedoelingen hiermee weten, maar dat zou ik al minder bezwaarlijk vinden om te horen.

Maar zonder nadere toelichting meen ik dat het een christen niet past om zich tegen rechtvaardige straffen te verzetten. Als God straft, zou dat per definitie rechtvaardig zijn, lijkt mij.

Wat mij betreft zijn alle geoorloofde middelen goed. Het doden van mensen behoort daar niet bij, maar verder kan ik mij veel geoorloofde middelen voorstellen.
Volgens mij had Jona ook die visie. En hij verbaasde zich over het feit dat God's straf niet doorging toen de stad Ninevé zich bekeerde.

Gods rechtvaardigheid lees ik dus in overeenstemming met Zijn barmhartigheid. Op grond van het eerste komen dergelijke zaken als een epidemie als een straf op onze eigen zonde over ons. Maar om Christus wil is er nog behoudenis, kunnen we vrij van de straf raken en kunnen we zelf de werken van barmhartigheid doen in het bestrijden van de epidemie en het zoeken van de geestelijke en lichamelijk zonde van de medemens.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door DDD »

Nee. Jona wist juist vooraf dat God die straf helemaal niet zou uitvoeren.
Plaats reactie