Hoe wij Bijbellezen

Bijbellezen

Ik studeer echt. Ik pluis teksten uit
12
13%
Ik lees de Bijbel, studeer niet
19
20%
Ik lees de Bijbel af en toe
2
2%
Ik vergelijk vooral tekst met tekst en zie daardoor veel verbanden ontstaan
15
16%
Ik zoek een tekst die me aanspreekt en daar lees ik wat over.
6
6%
De grondtekst is belangrijk
17
18%
Wat de dominee of kerkenraad zegt toets ik nooit aan de Bijbel.
1
1%
Wat iemand buiten mijn kerk zegt toets ik aan de Bijbel.
3
3%
Ik toets alles aan de Bijbel
18
19%
 
Totaal aantal stemmen: 93

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door -DIA- »

Anselmus schreef:
-DIA- schreef:We lezen te weinig.
Eigenlijk zouden we onze tijd veel beter moeten besteden.
Elk moment dat open is zouden we de Bijbel moeten pakken, en biddend onderzoeken.
Maar wat komt er in de praktijk van?
Alle tijd die we bv. op dit forum zitten is in feite verloren tijd, want we zouden ook Gods Woord kunnen onderzoeken. Maar van nature lust ons dat niet zo, maar we moeten hier wel beschaamd ons hoofd buigen. En oh, dat is zo makkelijk gezegd. Want wat is een mens Stijfhoofdig. En als we daar maar goed aan ontdekt worden, dan laten we alles wel liggen en nemen we de tijd waar. Ik moest denken aan de preek van gistermorgen, van de Amerikaanse oudvader, waar ik de naam niet van ken...
Bij de maaltijden lezen we twee dagboekjes die we soms afwisselen. Een van ds. P. Blok, Een handvol aren, en van Wulfert Floor: Waakt en bidt.
Pas op dat je mensen niet onder een nieuwe wet/juk brengt. Nergens heeft de Heere (Jezus) een gebod om de hele dag te bidden of Bijbel te lezen. Adam was geschapen om in de tuin te werken en in zijn gewone werk God te vergelijken. Hij was niet geschapen nom de hele dag te bidden en Bijbel te lezen. Zo denk ik niet dat we elk moment moeten Bijbellezen. We zouden onze roeping in gezin en werk tekort doen. Volgende Luther was ons gewone werk onze goddelijke roeping.
Mocht je Bijbelteksten hebben die aantonen dat wel elk vrij moment uit de Bijbel gelezen en gebeden moet worden, geef ik mijn visie graag voor beter. Anders zou je mijns inziens iets minder stellig moeten zijn in wat je schrijft.

Nu geen post schrijven over dat men de waarheid niet meer wil horen en dat het een donkere tijd is, maar indien mogelijk jouw stelling onderbouwen met concrete Bijbelteksten.
Als God je in het hart grijpt en je wordt neergeveld, zou je dan niet de dag en nacht aanhouden tot dat Hij ons ook genadig zij? Forceren lukt niet, want dan leggen we vaak de Bijbel opzij als we geen enkele tekst kunnen lezen en als alles alleen maar letters zijn. En lijdelijk afwachten is ook een houding die goddeloos is. Maar de eeuwigheid moet wel opgebonden worden willen we gaan zoeken. En ik weet ook, dat is de belofte van het Evangelie: Wie zoekt die vindt. Maar niet als wij het denken te vinden met dag en nacht Bijbellezen, want zonder de Heilige Geest lezen we enkel zwarte letters op wit papier, en maakt het ons niet levend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door samanthi »

John Galt schreef:
Mara schreef:Als ik bij mijn ouders thuis kwam, lag de Bijbel altijd opengeslagen op het tafeltje naast vader's stoel.
Hij leefde er uit.
Ik denk wel eens dat dat het verschil is tussen het geestelijk klimaat van vroeger en nu. Ik generaliseer natuurlijk, maar toch. Mensen waren eenvoudig, haden maar een klein stapeltje boeken, geen kasten vol zoals ik, maar ze lazen, herlazen en herkauwden. Kenden ook hele stukken uit hun hoofd. Ik ben daar wel eens jaloers op. Het lukt mij met al mijn Bijbelkennis amper om 3 teksten goed uit mijn hoofd te leren.
Misschien is het een goed begin om minder óver en meer ín de Bijbel te lezen?
Beste Galt, ze kregen op de sabbat na, niet voor de andere dag, of de hele week, manna, maar werden dagelijks begenadigd, dus de volgende dag krijg je weer genoeg voor die dag.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door samanthi »

Anselmus schreef:
samanthi schreef:
Anselmus schreef:
-DIA- schreef:We lezen te weinig.
Eigenlijk zouden we onze tijd veel beter moeten besteden.
Elk moment dat open is zouden we de Bijbel moeten pakken, en biddend onderzoeken.
Maar wat komt er in de praktijk van?
Alle tijd die we bv. op dit forum zitten is in feite verloren tijd, want we zouden ook Gods Woord kunnen onderzoeken. Maar van nature lust ons dat niet zo, maar we moeten hier wel beschaamd ons hoofd buigen. En oh, dat is zo makkelijk gezegd. Want wat is een mens Stijfhoofdig. En als we daar maar goed aan ontdekt worden, dan laten we alles wel liggen en nemen we de tijd waar. Ik moest denken aan de preek van gistermorgen, van de Amerikaanse oudvader, waar ik de naam niet van ken...
Bij de maaltijden lezen we twee dagboekjes die we soms afwisselen. Een van ds. P. Blok, Een handvol aren, en van Wulfert Floor: Waakt en bidt.
Pas op dat je mensen niet onder een nieuwe wet/juk brengt. Nergens heeft de Heere (Jezus) een gebod om de hele dag te bidden of Bijbel te lezen. Adam was geschapen om in de tuin te werken en in zijn gewone werk God te vergelijken. Hij was niet geschapen nom de hele dag te bidden en Bijbel te lezen. Zo denk ik niet dat we elk moment moeten Bijbellezen. We zouden onze roeping in gezin en werk tekort doen. Volgende Luther was ons gewone werk onze goddelijke roeping.
Mocht je Bijbelteksten hebben die aantonen dat wel elk vrij moment uit de Bijbel gelezen en gebeden moet worden, geef ik mijn visie graag voor beter. Anders zou je mijns inziens iets minder stellig moeten zijn in wat je schrijft.

Nu geen post schrijven over dat men de waarheid niet meer wil horen en dat het een donkere tijd is, maar indien mogelijk jouw stelling onderbouwen met concrete Bijbelteksten.
Niet helemaal bidt zonder ophouden.
Dat betekent niet dat we moeten beginnen met bidden en nooit meer stoppen. Het betekent het ook niet als een wet zoals Dia stelde. Het betekent: bid aanhoudend! Paulus bestraft elders mensen die stoppen met werken en gaan wachten op de komst van de Heere Jezus. Paulus zegt: hup aan je werk, wie niet werkt zal ook niet eten. We zijn geroepen om alles te doen tot Gods eer. Niet alleen bidden en Bijbellezen, maar ook een, drinken en werken. Laten we elkaar dan geen nieuw juk opleggen.
Dat betekent wel dat je de hele dag een lijn naar boven moet hebben, ook onder je werk is de Heere altijd aanwezig, praten met God, dat doe je de hele dag als het recht ligt, daarom de opwekking, bid zonder ophouden.
Niet als wet, maar als iets waar je niet zonder kunt. Zodra het er niet is ga je de fout in.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door John Galt »

samanthi schreef: Beste Galt, ze kregen op de sabbat na, niet voor de andere dag, of de hele week, manna, maar werden dagelijks begenadigd, dus de volgende dag krijg je weer genoeg voor die dag.
Bedoel je daarmee dat het niet nodig is om Bijbelgedeeles uit het hoofd te kennen? Ik ben daar juist op gekomen n.a.v. Spreuken 6: de mieren die in de zomer hun brood verzamelen voor de winter. Er kan een tijd komen dat je niet meer de gelegenheid hebt om in de Bijbel te lezen en dan is het goed om Bijbelwoorden in je hoofd opgeslagen te hebben, voor jezelf en voor anderen.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door samanthi »

John Galt schreef:
samanthi schreef: Beste Galt, ze kregen op de sabbat na, niet voor de andere dag, of de hele week, manna, maar werden dagelijks begenadigd, dus de volgende dag krijg je weer genoeg voor die dag.
Bedoel je daarmee dat het niet nodig is om Bijbelgedeeles uit het hoofd te kennen? Ik ben daar juist op gekomen n.a.v. Spreuken 6: de mieren die in de zomer hun brood verzamelen voor de winter. Er kan een tijd komen dat je niet meer de gelegenheid hebt om in de Bijbel te lezen en dan is het goed om Bijbelwoorden in je hoofd opgeslagen te hebben, voor jezelf en voor anderen.
Nee dat bedoel ik niet, maar als troost als het vergeten bent wil de Heere je de andere dag nieuw geven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door Mara »

John Galt schreef:
Mara schreef:Als ik bij mijn ouders thuis kwam, lag de Bijbel altijd opengeslagen op het tafeltje naast vader's stoel.
Hij leefde er uit.
Ik denk wel eens dat dat het verschil is tussen het geestelijk klimaat van vroeger en nu. Ik generaliseer natuurlijk, maar toch. Mensen waren eenvoudig, haden maar een klein stapeltje boeken, geen kasten vol zoals ik, maar ze lazen, herlazen en herkauwden. Kenden ook hele stukken uit hun hoofd. Ik ben daar wel eens jaloers op. Het lukt mij met al mijn Bijbelkennis amper om 3 teksten goed uit mijn hoofd te leren.
Misschien is het een goed begin om minder óver en meer ín de Bijbel te lezen?
Mijn vader had wel een boekenkast hoor. Prekenboeken, oudvaders, Concordantie, Kerkgeschiedenis.
En ik denk dat ze het net zo druk hadden als wij nu, sowieso waren de werkdagen langer.
Mijn moeder stopte altijd een klein bijbeltje in haar handtas en deelde dat weleens uit als er iemand op haar pad kwam.
Ik denk dat mijn vader ook altijd wel een bijbeltje in zijn binnenzak had, hij bezocht na zijn pensionering heel veel zieken.

Ik idealiseer niet, maar ik heb het ook meerdere malen van predikanten gehoord. Dat de Bijbel ergens achter in een kast staat, of in een la ligt. Geen prominente plek meer inneemt.
Mensen lopen toch ook niet allemaal meer met een Bijbel in hun hand of tas naar de kerk? Zit in hun smartphone.
Zal wel generatiekloof zijn, maar ik vind het helemaal niks.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door John Galt »

Juist die smartphone gebruiken heel wat mensen om op rustige momenten even in de Bijbel te lezen. Dus je kunt dat ook positief zien.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door samanthi »

John Galt schreef:Juist die smartphone gebruiken heel wat mensen om op rustige momenten even in de Bijbel te lezen. Dus je kunt dat ook positief zien.
Ik heb beiden in de tas.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door samanthi »

John Galt schreef:
Mara schreef:Als ik bij mijn ouders thuis kwam, lag de Bijbel altijd opengeslagen op het tafeltje naast vader's stoel.
Hij leefde er uit.
Ik denk wel eens dat dat het verschil is tussen het geestelijk klimaat van vroeger en nu. Ik generaliseer natuurlijk, maar toch. Mensen waren eenvoudig, haden maar een klein stapeltje boeken, geen kasten vol zoals ik, maar ze lazen, herlazen en herkauwden. Kenden ook hele stukken uit hun hoofd. Ik ben daar wel eens jaloers op. Het lukt mij met al mijn Bijbelkennis amper om 3 teksten goed uit mijn hoofd te leren.
Misschien is het een goed begin om minder óver en meer ín de Bijbel te lezen?
Ik kan me van thuis niet herinneren dat er buiten de warme maaltijd om gelezen werd ook niet uit goede boeken, bij mijn schoonouders ook niet, dus ook dat is familie gebonden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Anselmus schreef:
-DIA- schreef:We lezen te weinig.
Eigenlijk zouden we onze tijd veel beter moeten besteden.
Elk moment dat open is zouden we de Bijbel moeten pakken, en biddend onderzoeken.
Maar wat komt er in de praktijk van?
Alle tijd die we bv. op dit forum zitten is in feite verloren tijd, want we zouden ook Gods Woord kunnen onderzoeken. Maar van nature lust ons dat niet zo, maar we moeten hier wel beschaamd ons hoofd buigen. En oh, dat is zo makkelijk gezegd. Want wat is een mens Stijfhoofdig. En als we daar maar goed aan ontdekt worden, dan laten we alles wel liggen en nemen we de tijd waar. Ik moest denken aan de preek van gistermorgen, van de Amerikaanse oudvader, waar ik de naam niet van ken...
Bij de maaltijden lezen we twee dagboekjes die we soms afwisselen. Een van ds. P. Blok, Een handvol aren, en van Wulfert Floor: Waakt en bidt.
Pas op dat je mensen niet onder een nieuwe wet/juk brengt. Nergens heeft de Heere (Jezus) een gebod om de hele dag te bidden of Bijbel te lezen. Adam was geschapen om in de tuin te werken en in zijn gewone werk God te vergelijken. Hij was niet geschapen nom de hele dag te bidden en Bijbel te lezen. Zo denk ik niet dat we elk moment moeten Bijbellezen. We zouden onze roeping in gezin en werk tekort doen. Volgende Luther was ons gewone werk onze goddelijke roeping.
Mocht je Bijbelteksten hebben die aantonen dat wel elk vrij moment uit de Bijbel gelezen en gebeden moet worden, geef ik mijn visie graag voor beter. Anders zou je mijns inziens iets minder stellig moeten zijn in wat je schrijft.

Nu geen post schrijven over dat men de waarheid niet meer wil horen en dat het een donkere tijd is, maar indien mogelijk jouw stelling onderbouwen met concrete Bijbelteksten.
Als God je in het hart grijpt en je wordt neergeveld, zou je dan niet de dag en nacht aanhouden tot dat Hij ons ook genadig zij? Forceren lukt niet, want dan leggen we vaak de Bijbel opzij als we geen enkele tekst kunnen lezen en als alles alleen maar letters zijn. En lijdelijk afwachten is ook een houding die goddeloos is. Maar de eeuwigheid moet wel opgebonden worden willen we gaan zoeken. En ik weet ook, dat is de belofte van het Evangelie: Wie zoekt die vindt. Maar niet als wij het denken te vinden met dag en nacht Bijbellezen, want zonder de Heilige Geest lezen we enkel zwarte letters op wit papier, en maakt het ons niet levend.
Jammer dat God dat niet doet hè, ik heb echt moeite met dit soort zinnen, God zegt: zalig die Mijn Woord hoort en helzelve doet, ook trekt en lokt Hij met de liefelijke tonen van het evangelie, ook laat Hij de wet preken, ook roept Hij ons toe geef Mij je hart....

Zorgvuldig bemest Hij, keer op keer...
Lucas 13

8 En hij, antwoordende, zeide tot hem: Heere, laat hem ook nog dit jaar, totdat ik om hem gegraven en mest gelegd zal hebben; 9 En indien hij vrucht zal voortbrengen, laat hem staan; maar indien niet, zo zult gij hem namaals uithouwen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door Tiberius »

Maanenschijn schreef:Ik lees de Bijbel vooral via mijn Ipad, op basis van leesplannen op YouVersion. Vaak leesplannen die niet zijn gebaseerd op een thema, maar gericht op het doorlezen van de hele Bijbel. Mijn huidige leesplan heeft 4 hoofdstukken per dag. Dat knip ik vaak in twee keer, vooral bij lange hoofdstukken.

Ik lees meestal op mijn Ipad, waarbij ik de tekst voor laat lezen en daarbij meelees. Ik merk dat mijn gedachten dan minder snel afdwalen (waar ik helaas nog wel eens last van heb) en beter geconcentreerd ben.

Ik lees vooral HSV en SV.
Goede tip, dat voorlezen. Ga ik ook meer gebruik van maken.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:
John Galt schreef:
Mara schreef:Als ik bij mijn ouders thuis kwam, lag de Bijbel altijd opengeslagen op het tafeltje naast vader's stoel.
Hij leefde er uit.
Ik denk wel eens dat dat het verschil is tussen het geestelijk klimaat van vroeger en nu. Ik generaliseer natuurlijk, maar toch. Mensen waren eenvoudig, haden maar een klein stapeltje boeken, geen kasten vol zoals ik, maar ze lazen, herlazen en herkauwden. Kenden ook hele stukken uit hun hoofd. Ik ben daar wel eens jaloers op. Het lukt mij met al mijn Bijbelkennis amper om 3 teksten goed uit mijn hoofd te leren.
Misschien is het een goed begin om minder óver en meer ín de Bijbel te lezen?
Ik kan me van thuis niet herinneren dat er buiten de warme maaltijd om gelezen werd ook niet uit goede boeken, bij mijn schoonouders ook niet, dus ook dat is familie gebonden.
Ik begrijp het niet zo. De Bijbel lag altijd opengeslagen, maar buiten de warme maaltijd werd er niet gelezen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door Tiberius »

Dat opengeslagen schrijft iemand anders. Dus waarschijnlijk ook een andere vader. ;)
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door Susan »

Als ik niet kan slapen, laat ik de app van de Statenvertaling wat hoofdstukken voorlezen. Is best fijn.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe wij Bijbellezen

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Dat opengeslagen schrijft iemand anders. Dus waarschijnlijk ook een andere vader. ;)
O ja. Al die A's in die namen na een lange werkdag...
Overigens is jouw laatste zin wel een aanname he :D
Plaats reactie