Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Gebruikersavatar
Albert1987
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 nov 2009, 21:15
Locatie: Urk

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Albert1987 »

samanthi schreef:Apart dat die refobappies ook gescheiden optrekken.
Ik vind het een verdrietig iets.
Waarom heb jij het over ‘refobappies’. Een heel naar woord. Respectloos! Ik ben het ook met hun oneens, maar zo mag je niet over elkaar praten .
HersteldHervormd
Berichten: 6112
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door HersteldHervormd »

Albert1987 schreef:
samanthi schreef:Apart dat die refobappies ook gescheiden optrekken.
Ik vind het een verdrietig iets.
Waarom heb jij het over ‘refobappies’. Een heel naar woord. Respectloos! Ik ben het ook met hun oneens, maar zo mag je niet over elkaar praten .
Rustig rustig
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door J.C. Philpot »

Deze nieuwe gemeenten zijn in ieder geval wel echt Reformatorische Baptisten.

De "Refo-Baptisten"-gemeenten in Overberg, Urk en, Twente zijn naar mijn indruk meer behoudend evangelicaal.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Hendrikus »

GGotK schreef:
-DIA- schreef:'t Is opmerkelijk, juist omdat hij voor velen als goed gereformeerd werd gezien. Dat maakt het nieuws in feite. (mijns inziens)
Ze lopen ermee weg en ze laten hem ook weer zo vallen. Herkenbaar.
Velen? kom nou toch... Ze waren er wel, maar inderdaad: ze zullen 'm ook zo weer laten vallen. Straks is het nieuwtje eraf, er ontstaat onenigheid binnen de club, iemand anders benoemt zichzelf óók als voorganger, heibel in de keet...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Herman »

Alle refobokken zitten weer op de haverkist.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
GGotK schreef:
-DIA- schreef:'t Is opmerkelijk, juist omdat hij voor velen als goed gereformeerd werd gezien. Dat maakt het nieuws in feite. (mijns inziens)
Ze lopen ermee weg en ze laten hem ook weer zo vallen. Herkenbaar.
Velen? kom nou toch... Ze waren er wel, maar inderdaad: ze zullen 'm ook zo weer laten vallen. Straks is het nieuwtje eraf, er ontstaat onenigheid binnen de club, iemand anders benoemt zichzelf óók als voorganger, heibel in de keet...
Nu moet je wel begrijpen dat het over 'velen' gaat uit een hele kleine groep, die zich nog reformatorisch noemen.
a. Dit is al een kleine groep in Nederland
b. Onder deze mensen is slechts een nog veel kleiner deel die de dwalingen zien.
c. Wie zal staande blijven als overal geroepen wordt "Hier is de Christus, of daar..." en dan lezen we: Gelooft hen niet.

Van dit kleine getal lezen we dat de Heere Jezus zegt in de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter:

De onrechtvaardige rechter
1 EN Hij zeide ook een gelijkenis tot hen, daartoe strekkende adat men 1altijd bidden moet en niet vertragen;
VERWIJSTEKSTEN:
Rom. 12:12 Verblijdt u in de hoop. Zijt geduldig in de verdrukking. Volhardt in het gebed.
Ef. 6:18 Met alle bidding en smeking biddende te allen tijde in den geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen;
Kol. 4:2 Houdt sterk aan in het gebed, en waakt in hetzelve met dankzegging;
1 Thess. 5:17 Bidt zonder ophouden.
KANTTEKENING 1 Altijd bidden: Dat is, bij alle gelegenheden aanhouden met bidden, totdat men verkrijgt, en niet nalatig worden of den moed verloren geven, al is het dat men niet terstond verhoord wordt.
2 Zeggende: Er was een zeker rechter in een stad, die God niet vreesde en geen mens ontzag.
3 En er was een zekere weduwe in dezelve stad, en zij kwam tot hem, zeggende: 2Doe mij recht tegen mijn wederpartij.
KANTTEKENIN 2: Doe mij recht: Of: Wreek mij, gelijk ook vers 7:
Zal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij lankmoedig is over hen?


4 En hij wilde voor een langen tijd niet; maar daarna zeide hij bij zichzelven: Hoewel ik God niet vrees en geen mens ontzie,
5 Nochtans omdat deze weduwe mij moeilijk valt, zo zal ik haar recht doen, opdat zij niet 3eindelijk kome en mij 4het hoofd breke.
KANTTEKENING 3 Gr. tot het einde, of: geduriglijk, dat is, met gedurig aanlopen.
KANTTEKENING 4 Of: versuft make. Het Griekse woord betekent eigenlijk: onder het gezicht slaan, of als met kinnebakslagen iemand het hoofd versuft en bedwelmd maken.


6 En de Heere zeide: Hoort wat de onrechtvaardige rechter zegt.
7 bZal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij 5lankmoedig is over hen?

Verwijstekst Openb. 6:10 En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoe lang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen die op de aarde wonen?
KANTTEKENING 5 Dat is, langzaam schijnt daartoe te komen om door het straffen der goddelozen Zijn uitverkorenen te verlossen.

8 Ik zeg u, dat Hij hun 6haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij 7komt, 8zal Hij ook geloof vinden op de aarde?
KANTTEKENING 6 Gr. inderhaast, dat is, onverwacht.
KANTTEKENING 7 Namelijk ten oordeel.
KANTTEKENING 8 Dat is, het getal der gelovigen zal alsdan klein wezen. Doch daar zullen er ook alsdan enigen zijn.
VERWIJSTEKSTEN
1 Thess. 4:15 Want dat zeggen wij u door het woord des Heeren, dat wij die levend overblijven zullen tot de toekomst des Heeren, niet zullen vóórkomen degenen die ontslapen zijn.
1 Thess. 4:17 Daarna wij die levend overgebleven zijn, zullen tezamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.[/size]
Laatst gewijzigd door -DIA- op 24 jun 2020, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door J.C. Philpot »

De laatste gemeente van deze signatuur in Nederland (te Franeker) ging jaren geleden te ziele:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... fffa877d0b

Interessant is dat men contact had met de weleerw. dhr. L. van der Sluys (1915-1995):
https://drpdevries.com/2019/11/02/heimw ... vaderland/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10601
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:Alle refobokken zitten weer op de haverkist.
Is er ook iets positiefs te duiden?
Is de betekenis van de kinderdoop zo uitgehold in een deel van onze gezindte dat deze stap verklaarbaar is?
Volgt deze groepering standpunten van Philpot en Bunyan bijvoorbeeld? Spurgeon?

We waarderen Philpot breed in onze gezindte, al volgen we zijn visie op de gemeente en de doop niet. Is dat vandaag ook nog mogelijk?

Het verschil met de refobaptisten (Samanthi, graag deze benaming gebruiken) is wel groot denk ik, vooral als het gaat om evangelische opvattingen en wereldgelijkvormigheid bij die groep. Ik lees bij de groep van ds. Jansen dat er juist wereldmijding optreedt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door refo »

Het kan natuurlijk ook zijn dat we Philpot e.d. waarderen omdat we de kinderdoop eigenlijk ook niet waarderen.
Dat we dopersen zijn, maar wel de kinderen dopen.
Bij dopersen denken we al snel aan Munster en allerlei uitwassen of aan de wederdopers van NL in het heden.

De belangrijkste kenmerken van de dopers zijn:
- de opvatting dat wedergeboorte de voorwaarde is voor het toedienen van de doop.
- de opvatting dat de kerk een vereniging is op basis van vrijwilligheid, los van de invloed van de staat
- grote nadruk op het handhaven van de zuiverheid van de eigen gemeenten
- de uitleg van de Bijbel kan zowel letterlijk zijn als vergeestelijkend. Wat er letterlijk staat toepassen, los van de context waarin de tekst staat. Een soort omgekeerde vergeestelijking.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:Alle refobokken zitten weer op de haverkist.
Is er ook iets positiefs te duiden?
Ik vind dat een een navolgenswaardige radicaliteit voorstaan. Vooral in het slot van het artikel bleek dat duidelijk. Een dergelijke houding ontbreek in de gereformeerde gezindte of zij wordt wel gevonden maar dan in negatieve formuleringen. Het zal zijn wervingskracht hebben.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:Is de betekenis van de kinderdoop zo uitgehold in een deel van onze gezindte dat deze stap verklaarbaar is?
Wat bedoel je met 'uitgehold' en waarmee moet hij dan weer gevuld worden? :hum
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Uitholling van de waarde van de Heilige Doop heeft er zeker mee te maken.
Zie de onlangs gehouden discussie, er zijn mensen die hebben feitelijk problemen met de kinderdoop, want ze geloven niet in belofte die worden verzegeld. Met allerlei omhaal van woorden zeggen ze eigenlijk de Heilige Doop heeft geen waarde tot je tot geloof komt, sja dan zijn mensen verkapt tegen de kinderdoop.
Ik begrijp die reactie wel, men is bang voor overwaardering, maar angst is nooit goed...

Plus de waardering voor Philpot heeft er zeker ook mee te maken.

Het ontstaan van zo'n gemeente is ook wel een aanklacht. Sommige zullen mensen het was toch maar een kandidaat uit de PKN, maar ik weet zeker dat hij juist meer mensen uit andere kerken trekt, door zijn prediking en leer.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door Isala »

Ik vind het best een mooi artikel. Het doet mij (een heel klein beetje) denken aan het ontstaan van de Mennonieten. Staan voor de Bijbelse doop, en het verlangen naar een heilig leven. Die combinatie was toen en is nu een succes voor steken onder water en achterklap vanuit de gevestigde kerken. Je kunt er van zeggen wat je wilt, maar is een heilig leven ook ons verlangen? Refo Nederland heeft natuurlijk een mening, wat ik overigens óók begrijp. De geloofsdoop doet zo vreemd aan als je staat in de traditie van de kinderdoop.
Maar ik denk één struikeling, en deze gemeente zal afgebrand worden. We zullen het zien.
Vroeger dacht ik dat baptisten sektes waren. En zo veroordeelde ik hen terwijl ik er inhoudelijk niets van wist. Dat zegt meer over mij dan over hen. Maar zoiets doen jullie natuurlijk niet ;)


Philpot is rondom zijn doop op geloof met de dood bedreigd, en kreeg brieven wat we nu 'haatmail' zouden noemen, van dominees uit de kerk van Engeland. Spurgeon heeft het ook niet altijd gemakkelijk gehad, maar ook hij kon niet anders dan volgen wat de Schrift hem zei (zo zegt hij dit zelf). In een aantal drukken van de Nederlandse biografie van Spurgeon is zijn veranderde doopvisie weggelaten. Dat vind ik zeer onterecht, eigenlijk een beetje geschiedvervalsing. Alsof het niet is gebeurd.
Hora est!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door samanthi »

Albert1987 schreef:
samanthi schreef:Apart dat die refobappies ook gescheiden optrekken.
Ik vind het een verdrietig iets.
Waarom heb jij het over ‘refobappies’. Een heel naar woord. Respectloos! Ik ben het ook met hun oneens, maar zo mag je niet over elkaar praten .
Nou die kennissen noemen zichzelf zo , net als wij ons refo noemen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kand. R.J. Jansen wordt predikant en richt eigen Bapt. gemeente op

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Alle refobokken zitten weer op de haverkist.
Hahahahaha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gesloten