Boekje ds. Hoogerland

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:DIA, in dit boekje wordt opgeroepen tot eenheid. In plaats van de eenheid te bevorderen ga je nu eerst eens bepalen wie er in elk geval NIET bij zouden horen. Zullen we daar nu eens mee stoppen, en een gesprek over het boekje gaan voeren? Dit is ook een oproep aan anderen overigens. Er is toch warempel wel meer te doen dan hakketakken.
Het bewijst in ieder geval dat de oproep van ds. Hoogerland voorlopig niet van de grond komt, aangezien @DIA vast niet de enige is die zo denkt.

En dat stemt mij tot grote droefheid.
Wat bestempel jij als 'de oproep' van ds. Hoogerland?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:DIA, in dit boekje wordt opgeroepen tot eenheid. In plaats van de eenheid te bevorderen ga je nu eerst eens bepalen wie er in elk geval NIET bij zouden horen. Zullen we daar nu eens mee stoppen, en een gesprek over het boekje gaan voeren? Dit is ook een oproep aan anderen overigens. Er is toch warempel wel meer te doen dan hakketakken.
Het bewijst in ieder geval dat de oproep van ds. Hoogerland voorlopig niet van de grond komt, aangezien @DIA vast niet de enige is die zo denkt.

En dat stemt mij tot grote droefheid.
Wat bestempel jij als 'de oproep' van ds. Hoogerland?
Nou, een belijden van de schuld van de verdeelde kerk wat ook een vrucht uitwerkt, die niet alleen bij een wensen blijft, maar waar ook een actieve daad naar pogingen tot eenheid wordt ondernomen, met allen die zich met Gods onfeilbaar Woord en de daarop gegronde Belijdenisgeschriften verbonden weten en ook overeenkomstig daarnaar handelen in leer en leven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door eilander »

@Jantje, ik denk dat je een juiste weergave van de gedachten van ds. Hoogerland weergeeft. Ook in die volgorde. Het belijden van schuld is onoprecht als het gedrag hetzelfde blijft. Dus daar begint het mee. En concrete pogingen zijn wat mij betreft niet direct het organiseren van een synode waarin dit onderwerp besproken moet worden, maar wel het op een goede manier met elkaar samenleven. En bv. eens een keer een gezamenlijke hervormingsavond beleggen in de gevallen waarin dat nooit gebeurde. Maar het begint bij het begin!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Jantje »

eilander schreef:@Jantje, ik denk dat je een juiste weergave van de gedachten van ds. Hoogerland weergeeft. Ook in die volgorde. Het belijden van schuld is onoprecht als het gedrag hetzelfde blijft. Dus daar begint het mee. En concrete pogingen zijn wat mij betreft niet direct het organiseren van een synode waarin dit onderwerp besproken moet worden, maar wel het op een goede manier met elkaar samenleven. En bv. eens een keer een gezamenlijke hervormingsavond beleggen in de gevallen waarin dat nooit gebeurde. Maar het begint bij het begin!
Juist, al hoop ik niet dat een gezamenlijke hervormingsavond de enige vrucht is. Het moet daar niet bij blijven.

En wat ook belangrijk is: bínnen de kerkverbanden zélf moet er ook meer eenheid komen. Ik zie het hier in de classis en ook in andere classes in de Gereformeerde Gemeenten nog vaak genoeg gebeuren dat niet alle dominees uit dezelfde classis in alle andere classisgemeenten mogen/willen voorgaan. Dat vind ik een ernstige zaak en ik zou daar graag verandering in zien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:
eilander schreef:@Jantje, ik denk dat je een juiste weergave van de gedachten van ds. Hoogerland weergeeft. Ook in die volgorde. Het belijden van schuld is onoprecht als het gedrag hetzelfde blijft. Dus daar begint het mee. En concrete pogingen zijn wat mij betreft niet direct het organiseren van een synode waarin dit onderwerp besproken moet worden, maar wel het op een goede manier met elkaar samenleven. En bv. eens een keer een gezamenlijke hervormingsavond beleggen in de gevallen waarin dat nooit gebeurde. Maar het begint bij het begin!
Juist, al hoop ik niet dat een gezamenlijke hervormingsavond de enige vrucht is. Het moet daar niet bij blijven.

En wat ook belangrijk is: bínnen de kerkverbanden zélf moet er ook meer eenheid komen. Ik zie het hier in de classis en ook in andere classes in de Gereformeerde Gemeenten nog vaak genoeg gebeuren dat niet alle dominees uit dezelfde classis in alle andere classisgemeenten mogen/willen voorgaan. Dat vind ik een ernstige zaak en ik zou daar graag verandering in zien.
Helemaal mee eens @Jantje. Dit is voor mij ook een "moeilijk te begrijpen punt" m.b.t. Ds. Hoogerland. Dit pleidooi voor kerkelijke eenheid werd gestart in de vorige gemeente van Ds. Hoogerland waarbij er door de kerkenraad een brief naar de classis en particuliere synode is gestuurd. Maar als je dan beseft dat die gemeente niet echt door één deur kan met de dichtsbijzijnde gemeente van het eigen kerkverband dan ben ik het er mee eens dat er allereerst éénheid binnen het eigen kerkverband moet zijn voordat we überhaupt over andere kerkverbanden praten.
Laatst gewijzigd door crossmountain op 13 mei 2020, 14:32, 2 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door -DIA- »

Ik stop ermee, al zo vaak gemerkt: een exclusieve waarheidsclaim (gegrond op Gods Woord) werkt weerstand op, en daar ben ik niet tegen opgewassen. Ik wil dat geen tittel of jota van het Woord wordt aangepast aam ons eigen denken. Helaas moet al meer dan 10 jaar worstelen om duidelijk te maken, en ik weet ook heel goed dat dit niet naar de mens is, en helemaal niet naar de mens van nu. Als je al de strijd zien van de Synode van Dordt. We kunnen daar naar eer en geweten niet van afwijken. Als men zicht aan de waarheid stoot, is dat niet verwonderlijk. Maar doet veel pijn. Ik vraag soms af of wel echt geleden aan de verdeeldheid?
Dan is naar mijn gevoelen, als dat niet zo, zeg het dan eerlijk, hier geen plek om de waarheid te belijden naar eer en geweten op grond van de Bijbel en met uitsluiting van eigen mening.

Zeg maar wat ik moet: Me aanpassen aan de nieuwe leer of een ban om der waarheid wil? Want zo werkt het niet. We hebben een duidelijke leer. Waar best wat dingen zijn die niet de kern raken. Maar als we niet uitgaan van de doodstaat van de mens zijn we mis. Ook als dit van de kansels onbenoemd blijft.
Dat bedoel ik dus: De waarheid liefhebben is vanzelf de waarheid zoeken. Zoeken we samen? Hebben we die waarheid lief? Of niet?
Dat ik dit moet schrijven is me tot een zeer groot verdriet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:@Jantje, ik denk dat je een juiste weergave van de gedachten van ds. Hoogerland weergeeft. Ook in die volgorde. Het belijden van schuld is onoprecht als het gedrag hetzelfde blijft. Dus daar begint het mee. En concrete pogingen zijn wat mij betreft niet direct het organiseren van een synode waarin dit onderwerp besproken moet worden, maar wel het op een goede manier met elkaar samenleven. En bv. eens een keer een gezamenlijke hervormingsavond beleggen in de gevallen waarin dat nooit gebeurde. Maar het begint bij het begin!
Zouden we deze pogingen ook gewoon persoonlijk met leden van andere kerken mogen ondernemen? Dus met diegenen waarmee je je geestelijk één merkt, zonder dan direct de kerkgenootschappen samen te willen voegen? Want, zoals ik al eerder een paar keer schreef, voor veel mensen zijn zaken als snelheid van zingen, Bijbelvertaling, spreektoon van de dominee, kleding etc, moeilijke, culturele punten. Ik streef persoonlijk liever naar het eerste, omdat ik dat laatste simpelweg niet zie veranderen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door eilander »

crossmountain schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:@Jantje, ik denk dat je een juiste weergave van de gedachten van ds. Hoogerland weergeeft. Ook in die volgorde. Het belijden van schuld is onoprecht als het gedrag hetzelfde blijft. Dus daar begint het mee. En concrete pogingen zijn wat mij betreft niet direct het organiseren van een synode waarin dit onderwerp besproken moet worden, maar wel het op een goede manier met elkaar samenleven. En bv. eens een keer een gezamenlijke hervormingsavond beleggen in de gevallen waarin dat nooit gebeurde. Maar het begint bij het begin!
Juist, al hoop ik niet dat een gezamenlijke hervormingsavond de enige vrucht is. Het moet daar niet bij blijven.

En wat ook belangrijk is: bínnen de kerkverbanden zélf moet er ook meer eenheid komen. Ik zie het hier in de classis en ook in andere classes in de Gereformeerde Gemeenten nog vaak genoeg gebeuren dat niet alle dominees uit dezelfde classis in alle andere classisgemeenten mogen/willen voorgaan. Dat vind ik een ernstige zaak en ik zou daar graag verandering in zien.
Helemaal mee eens @Jantje. Dit is voor mij ook een "moeilijk te begrijpen punt" m.b.t. Ds. Hoogerland. Dit pleidooi voor kerkelijke eenheid werd gestart in de vorige gemeente van Ds. Hoogerland waarbij er door de kerkenraad een brief naar de classis en particuliere synode is gestuurd. Maar als je dan beseft dat die gemeente niet echt door één deur kan met de dichtsbijzijnde gemeente van het eigen kerkverband dan ben ik het er mee eens dat er allereerst éénheid binnen het eigen kerkverband moet zijn voordat we überhaupt over andere kerkverbanden praten.
Je moet ook weer oppassen dat je met 'ja-maar-eerst-moet-dit' niet alles blokkeert. Laat het maar samen opgaan, of misschien kan een verbetering van het ene ook voor het andere nog wat betekenen. Schuld belijden naar elkaar, kan niet gepaard gaan met 'kijk eerst maar naar jezelf'.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Ik stop ermee, al zo vaak gemerkt: een exclusieve waarheidsclaim (gegrond op Gods Woord) werkt weerstand op, en daar ben ik niet tegen opgewassen. Ik wil dat geen tittel of jota van het Woord wordt aangepast aam ons eigen denken. Helaas moet al meer dan 10 jaar worstelen om duidelijk te maken, en ik weet ook heel goed dat dit niet naar de mens is, en helemaal niet naar de mens van nu. Als je al de strijd zien van de Synode van Dordt. We kunnen daar naar eer en geweten niet van afwijken. Als men zicht aan de waarheid stoot, is dat niet verwonderlijk. Maar doet veel pijn. Ik vraag soms af of wel echt geleden aan de verdeeldheid?
Dan is naar mijn gevoelen, als dat niet zo, zeg het dan eerlijk, hier geen plek om de waarheid te belijden naar eer en geweten op grond van de Bijbel en met uitsluiting van eigen mening.

Zeg maar wat ik moet: Me aanpassen aan de nieuwe leer of een ban om der waarheid wil? Want zo werkt het niet. We hebben een duidelijke leer. Waar best wat dingen zijn die niet de kern raken. Maar als we niet uitgaan van de doodstaat van de mens zijn we mis. Ook als dit van de kansels onbenoemd blijft.
Dat bedoel ik dus: De waarheid liefhebben is vanzelf de waarheid zoeken. Zoeken we samen? Hebben we die waarheid lief? Of niet?
Dat ik dit moet schrijven is me tot een zeer groot verdriet.
Beantwoord de vraag eens voor jezelf.

Je hebt zojuist als 'de waarheid', de Bijbel en de 3 FvE benoemt. Dus is dat de eenheid, waarbinnen verschillende kerken bij elkaar zouden horen. Dus mag je andere kerken, die dezelfde zaken als waarheid zien, niet aanvallen als niet zijnde 'volgens de waarheid', want dan spreek je jezelf tegen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:@Jantje, ik denk dat je een juiste weergave van de gedachten van ds. Hoogerland weergeeft. Ook in die volgorde. Het belijden van schuld is onoprecht als het gedrag hetzelfde blijft. Dus daar begint het mee. En concrete pogingen zijn wat mij betreft niet direct het organiseren van een synode waarin dit onderwerp besproken moet worden, maar wel het op een goede manier met elkaar samenleven. En bv. eens een keer een gezamenlijke hervormingsavond beleggen in de gevallen waarin dat nooit gebeurde. Maar het begint bij het begin!
Zouden we deze pogingen ook gewoon persoonlijk met leden van andere kerken mogen ondernemen? Dus met diegenen waarmee je je geestelijk één merkt, zonder dan direct de kerkgenootschappen samen te willen voegen? Want, zoals ik al eerder een paar keer schreef, voor veel mensen zijn zaken als snelheid van zingen, Bijbelvertaling, spreektoon van de dominee, kleding etc, moeilijke, culturele punten. Ik streef persoonlijk liever naar het eerste, omdat ik dat laatste simpelweg niet zie veranderen.
Zeker kan dat, hoewel we het geheel nooit uit het oog moeten verliezen. Ik kan wel allerlei activiteiten met iemand van de remonstrantse broederschap gaan beleggen, maar het resultaat zal zijn dat ik me dan vervreemd van mijn eigen wortels.
Ik zou het beleggen van gezamenlijke diensten dan ook als kerkenraad willen doen, en dan ook zonder dat daar direct bij hoort dat we dan ook samen moeten. Op een goede manier samenleven vind ik veel belangrijker dan streven naar een (op dit moment) onbereikbare formele eenheid.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:@Jantje, ik denk dat je een juiste weergave van de gedachten van ds. Hoogerland weergeeft. Ook in die volgorde. Het belijden van schuld is onoprecht als het gedrag hetzelfde blijft. Dus daar begint het mee. En concrete pogingen zijn wat mij betreft niet direct het organiseren van een synode waarin dit onderwerp besproken moet worden, maar wel het op een goede manier met elkaar samenleven. En bv. eens een keer een gezamenlijke hervormingsavond beleggen in de gevallen waarin dat nooit gebeurde. Maar het begint bij het begin!
Zouden we deze pogingen ook gewoon persoonlijk met leden van andere kerken mogen ondernemen? Dus met diegenen waarmee je je geestelijk één merkt, zonder dan direct de kerkgenootschappen samen te willen voegen? Want, zoals ik al eerder een paar keer schreef, voor veel mensen zijn zaken als snelheid van zingen, Bijbelvertaling, spreektoon van de dominee, kleding etc, moeilijke, culturele punten. Ik streef persoonlijk liever naar het eerste, omdat ik dat laatste simpelweg niet zie veranderen.
Zeker kan dat, hoewel we het geheel nooit uit het oog moeten verliezen. Ik kan wel allerlei activiteiten met iemand van de remonstrantse broederschap gaan beleggen, maar het resultaat zal zijn dat ik me dan vervreemd van mijn eigen wortels.
Ik zou het beleggen van gezamenlijke diensten dan ook als kerkenraad willen doen, en dan ook zonder dat daar direct bij hoort dat we dan ook samen moeten. Op een goede manier samenleven vind ik veel belangrijker dan streven naar een (op dit moment) onbereikbare formele eenheid.
Juist, dat laatste inderdaad. Ik ga ook geen aparte formele zaken met deze mensen opzetten. Maar wel gewoon, goed menselijk, christelijk en geestelijk contact.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Amstelodamense »

Erskinees schreef:Waarom zo beperkt? Een flink gedeelte van de GG voelt zich nauwer verwant met HHK en CGK (BhP) dan met de OGG en GGIN. Dat ds. Huijser zich meer in laatste twee kerkverbanden thuisvoelt kan (en mag!) natuurlijk. Maar het is jammer dat een bepaalde groep predikanten vanaf de kansel en in het gebed hamert op kerkelijke eenheid, maar daar vervolgens zelf zeer selectief in is.
Helemaal eens.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Jantje »

crossmountain schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:@Jantje, ik denk dat je een juiste weergave van de gedachten van ds. Hoogerland weergeeft. Ook in die volgorde. Het belijden van schuld is onoprecht als het gedrag hetzelfde blijft. Dus daar begint het mee. En concrete pogingen zijn wat mij betreft niet direct het organiseren van een synode waarin dit onderwerp besproken moet worden, maar wel het op een goede manier met elkaar samenleven. En bv. eens een keer een gezamenlijke hervormingsavond beleggen in de gevallen waarin dat nooit gebeurde. Maar het begint bij het begin!
Juist, al hoop ik niet dat een gezamenlijke hervormingsavond de enige vrucht is. Het moet daar niet bij blijven.

En wat ook belangrijk is: bínnen de kerkverbanden zélf moet er ook meer eenheid komen. Ik zie het hier in de classis en ook in andere classes in de Gereformeerde Gemeenten nog vaak genoeg gebeuren dat niet alle dominees uit dezelfde classis in alle andere classisgemeenten mogen/willen voorgaan. Dat vind ik een ernstige zaak en ik zou daar graag verandering in zien.
Helemaal mee eens @Jantje. Dit is voor mij ook een "moeilijk te begrijpen punt" m.b.t. Ds. Hoogerland. Dit pleidooi voor kerkelijke eenheid werd gestart in de vorige gemeente van Ds. Hoogerland waarbij er door de kerkenraad een brief naar de classis en particuliere synode is gestuurd. Maar als je dan beseft dat die gemeente niet echt door één deur kan met de dichtsbijzijnde gemeente van het eigen kerkverband dan ben ik het er mee eens dat er allereerst éénheid binnen het eigen kerkverband moet zijn voordat we überhaupt over andere kerkverbanden praten.
Om het specifiek over die twee gemeenten te hebben: ze zijn in ieder geval wel eensgezind als het gaat om het (tot tweemaal) beroepen van ds. A.T. Huijser. Dat kun je toch ook niet van alle gemeenten zeggen...

Maar verder eens met wat @eilander daarover zei.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door -DIA- »

Nog een poging. Want we moeten ons ook niet om tegenstand weg laten drukken, want ik ben er ook van overtuigd dat de verdrukking nog zeer veel zal toenemen. Het zijn nu nog maat wat prikacties, waar men de belijders van de gereformeerde leer mee tegenkomt. Ik wil niet profeteren, maar wie zijn ogen open heeft kan zien welke kant we opgaan.
Dit terzijde opgemerkt.

Dan nu weer een hernieuwde poging, hopelijk zonder wantrouwen te lezen. Ik geef maar weer een citaatje om te beginnen.

Zullen we nu een helemaal voorin beginnen? Er staat namelijk een stukje van Octavius Winslow (1808-1878) voorin.

Weer een citaat dan om te beginnen:
Zij (de Schriften van het Oude en Nieuwe Testament) verenigen zich in een heilig verbond, in een verheven eenheid met het doel de heerlijkheid te openbaren van God, Die verschenen is in het vlees. Goddelijk Boek! Dierbare Bijbel! Ziehier een voorbeeld van wat de gemeente van de levende God behoorde te zijn: een doorzichtig lichaam, verlicht door de heerlijkheid van Immánuël en de stralen van haar licht en schoonheid verspreidend over de oppervlakte van een verloren, in duisternis gehulde wereld.
In welke mate hangt de Verlosser door de gemeente af van haar zichtbare eenheid!
Een spiehgel die in duizend stukken gebroken is, kan de heerlijkheid van de zon niet terugkaatsen met dezelfde schittering en kracht of hetzelfde effect als een hele spiegel. Evenmin kan de gemeente Gods, verdeeld en verscheurd, aan de wereld hetzelfde eendrachtige, overtuigende en krachtige getuigenis geven van Jezus' heerlijkheid, als wanneer ze in een onverbroken geheel gezien werd als de dageraad, schoon gelijk de maan, zuiver als de zon, schrikkelijk als slagorden met banieren.

Uit Bijbels dagboek "Morgengedachten" 11 december, Octavius Winslow (1808-1978) (einde citaat)

Daarna volgt de titelpagina, met de mooie titel:
OM VRIEND EN BROED'REN SPREEK IK NU.
Brief aan allen die de zuivere leer van Gods Woord en van onze belijdenis, zoals die ons door de vaderen is overgeleverd, van harte liefhebben, en rondom de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking die daarop gegrond is, de eenheid van de kerk van Nederland van harte begeren.

Ik denk dat het voorwoord en titel heel duidelijk maken wat ds. G. Hoogerland voor ogen heeft. Als u daarover struikelt lijkt het me niet fair, om deze man aan vallen of te wantrouwen. Wendt u in dat geval liever tot de schrijver van dit boekje zelf.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Bezorgd »

DIA, iedereen in dit topic onderschrijft dit.
Dus dat is mooi.
Plaats reactie