Boekje ds. Hoogerland

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
DDD schreef:@dia Misschien moet je eerst eens een antwoord geven op de vraag die gesteld is. En natuurlijk de Dordtse leerregels eens goed doorlezen...
Daar was ik uitgebreid mee bezig, maar dat (zult u begrijpen) nu afgesneden. We staan enerzijds niet op onze strepen, anderzijds hoeven we ook niet met ons te laten sollen.
Hoe je hier ook over denkt: we laten dit nu rusten.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door DDD »

Gaat het over de Dordtse leerregels of over de HSV of over het boekje?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door eilander »

DDD schreef:Gaat het over de Dordtse leerregels of over de HSV of over het boekje?
Allemaal niet. Het gaat mij er alleen om dat we niet door willen blijven gaan met vragen om reactie, toelichting waarom dat niet meer kan, met alle begrip en onbegrip die door die opmerkingen dan weer worden opgeroepen.
Hier on-topic verder, dus over het boekje van ds. Hoogerland.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Herman »

De(ze) katholiciteit der kerk, gelijk de Schriften ze ons teekenen en de eerste gemeenten ze ons toonen, is van aangrijpende schoonheid. Wie in den engen kring van een kerkje of conventikel zich opsluit, kent haar niet en heeft haar kracht en vertroosting nooit in zijn leven ervaren. Zulk een doet aan de liefde des Vaders, aan de genade des Zoons, aan de gemeenschap des Geestes te kort; hij berooft zichzelven van geestelijke schatten, die door geen meditatie of devotie kunnen worden vergoed, en verarmt zijne ziel. Maar wie uitziende naar buiten over die ontelbare schare heen, welke uit alle volk en in alle land en in allen tijd door het bloed des Zoons is gekocht; wie gevoelt wat krachtige versterking des geloofs, wat wondere vertroosting in 't lijden het is, zich één te weten met heel die strijdende kerk, welke van het begin tot het einde der wereld uit het gansche menschelijke geslacht wordt vergaderd ; die kan niet eng zijn van hart, die blijft in zijne ingewanden niet nauw.
Een citaat van Herman Bavinck uit zijn rede 'de katholiciteit van christendom en kerk'
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door -DIA- »

Ik zal wat citeren uit de brief van ds. Hoogerland.
Laten, mede door de gegeven reacties nu eens beginnen bij het besluit van de brief.

De laatste alinea:

"Ik ben overtuigd van het gebrekvolle van dit schrijven. Het zal niet moeilijk zijn om er kritiek op te uiten. Laat de lezer echter overtuigd zijn van het feit dat het mijn bedoeling niet is om nieuwe discussies op te werpen of nieuwe verdeeldheid te verwekken. De enige en uitsluitende begeerte van de schrijver is dat we als kerkvolk en ambtsdragers onze schuld zouden inzien, gevoelen en belijden, opdat daaruit een zegen voor ons nageslacht zou mogen voortkomen, bestaande uit hereninging van datgene wat bijeen hoort en de hernieuwde en krachtige werking van de Geest Gods in Nederlands Kerk.
In alles Gods zegen toegewenst,
Een lijder aan de verdeeldheid."


Laten we hier onze gedachten eens over laten gaan. Eerlijk en oprecht. En laten jammerlijk moeten constateren dat vrees van ds. Hoogerland niet een ongegronde vrees was. Wat blijkt uit de reacties zijn er die niet willen, helaas! De oude paden lijken door sommigen een aanstoot te zijn geworden. Anders kunnen we het ook niet bezien. Laten we staan op de wegen, en vragen naar de oude paden waar de goed weg is, en daarin leren te wandel, zo zullen wij (ik en u) rust vinden voor uw ziel.
Dat het van ons niet hoefde te gelden:
Maar Mijn volk wou niet
Naar Mijn stem horen.


Persoonlijke noot:
We hopen dat er alsnog de gelegenheid is dit kleine boekje (misschien wel punt voor punt) te bespreken, en te overdenken. Mocht het zijn zonder aanstoot aan de oude paden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Jantje »

Het punt is dat we dan eerst tot in detail moeten weten wat er daadwerkelijk door én ds. Hoogerland én jouw persoon onder die 'oude paden' wordt verstaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:Ik zal wat citeren uit de brief van ds. Hoogerland.
Laten, mede door de gegeven reacties nu eens beginnen bij het besluit van de brief.

De laatste alinea:

"Ik ben overtuigd van het gebrekvolle van dit schrijven. Het zal niet moeilijk zijn om er kritiek op te uiten. Laat de lezer echter overtuigd zijn van het feit dat het mijn bedoeling niet is om nieuwe discussies op te werpen of nieuwe verdeeldheid te verwekken. De enige en uitsluitende begeerte van de schrijver is dat we als kerkvolk en ambtsdragers onze schuld zouden inzien, gevoelen en belijden, opdat daaruit een zegen voor ons nageslacht zou mogen voortkomen, bestaande uit hereninging van datgene wat bijeen hoort en de hernieuwde en krachtige werking van de Geest Gods in Nederlands Kerk.
In alles Gods zegen toegewenst,
Een lijder aan de verdeeldheid."


Laten we hier onze gedachten eens over laten gaan. Eerlijk en oprecht. En laten jammerlijk moeten constateren dat vrees van ds. Hoogerland niet een ongegronde vrees was. Wat blijkt uit de reacties zijn er die niet willen, helaas! De oude paden lijken door sommigen een aanstoot te zijn geworden. Anders kunnen we het ook niet bezien. Laten we staan op de wegen, en vragen naar de oude paden waar de goed weg is, en daarin leren te wandel, zo zullen wij (ik en u) rust vinden voor uw ziel.
Dat het van ons niet hoefde te gelden:
Maar Mijn volk wou niet
Naar Mijn stem horen.


Persoonlijke noot:
We hopen dat er alsnog de gelegenheid is dit kleine boekje (misschien wel punt voor punt) te bespreken, en te overdenken. Mocht het zijn zonder aanstoot aan de oude paden.

Juist DIA , neem dit stukje ter harte en ga geen dingen bediscusseren die ds Hoogerland niet noemt.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Het punt is dat we dan eerst tot in detail moeten weten wat er daadwerkelijk door én ds. Hoogerland én jouw persoon onder die 'oude paden' wordt verstaan.
Daar is geen discussie over, het gaat over inhoud van deze brief. Om deze serieus te nemen, ja dan nee. Laat nu alle persoonlijke vragen er eens buiten. en onbevooroordeeld denken welke de oude wegen zijn, om uit genade daarop te mogen wandelen. Het ernstig geschreven boekje schiet zijn doel voorbij, als we naar elkaar beginnen te wijzen.
Ik herinner me zo (schiet me zo een flard van te binnen) een gedicht van Marinus Nijsse: De reformatie moet in 't hart beginnen. Dat is persoonlijk. Zowel voor u als voor mij. Als we naar eenheid streven moet er een basis voor zijn. Wantrouwen is een ondeugdelijke basis die ook niet houdbaar zal blijken te zijn. Wat de oude paden zijn hebben al ruim tien jaar met alle gebrek trachten te zeggen. Het kan ook in enkele seconden: Gods Woord en de daarop geronde formulieren van Enigheid. Daar hoeft verder geen discussie over te zijn.

AAVULLING:
Ik zie wat verschijnen: Laten we ons houden aan letterlijke tekst van de brief. Ik hoop dat we daartoe bereid zijn, anders schiet het boekje jammerlijk zijn doel voorbij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DIA als zogenaamde linkse broers/zuster/gemeenten blij zijn met de oproep van Ds. Hoogerland en zijn boekje, waarom lijk je dan hier perse de domper op te willen zetten?
Alleen omdat ze jouw visie op de "oude waarheid" niet delen?

Als je begint met de visie ik wil wel éénheid maar alleen als iedereen precies denkt zoals ik denk... dan is de vraag of je wel naar eenheid staat en niet stiekem blij bent met de verdeeldheid ook al is het onder de vlag van ja tegen de oude waarheid zal altijd tegenstand zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door -DIA- »

Nog één keer. Het niet om mijn visie. Leest de Bijbel er maar eens op na. Dan hebben de Waarheid. Deze Waarheid is niet aan verandering onderhevig.
Wat bracht tot uw kritische vraagstelling? Voelt u zich niet aangesproken door de inhoud van de brief? We moeten niet naar verwijdering staan, maar naar eenheid, maar wel eenheid naar de Schrift. Alle andere eenheid is geen ware eenheid. De eenheid moet een geestelijke eenheid zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Nog één keer. Het niet om mijn visie. Leest de Bijbel er maar eens op na. Dan hebben de Waarheid. Deze Waarheid is niet aan verandering onderhevig.
Wat bracht tot uw kritische vraagstelling? Voelt u zich niet aangesproken door de inhoud van de brief? We moeten niet naar verwijdering staan, maar naar eenheid, maar wel eenheid naar de Schrift. Alle andere eenheid is geen ware eenheid. De eenheid moet een geestelijke eenheid zijn.
De waarheid is, zoals je zelf aangaf, het Woord en de 3 FvE. Dus de conclusie is dan dat iedere kerk die deze als waarheid beschouwt, valt binnen de Oude Waarheid. Ook wanneer in deze kerk een Bijbelvertaling wordt gebruikt die niet exact gelijk is aan wat we zelf denken dat de beste is.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Nog één keer. Het niet om mijn visie. Leest de Bijbel er maar eens op na. Dan hebben de Waarheid. Deze Waarheid is niet aan verandering onderhevig.
Wat bracht tot uw kritische vraagstelling? Voelt u zich niet aangesproken door de inhoud van de brief? We moeten niet naar verwijdering staan, maar naar eenheid, maar wel eenheid naar de Schrift. Alle andere eenheid is geen ware eenheid. De eenheid moet een geestelijke eenheid zijn.
Jij bent de enige die hier erg kritisch is op het boekje. Zij het dat je dat niet goed kunt verdragen, en er dus allerlei dingen in leest die er helemaal niet in staan.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door johannes »

Heeft DIA het boekje wel gelezen???
Al vaker valt mij op dat wat hij voor "oude waarheid" ziet eigenlijk helemaal niet oud is.

Hoe kan de HSV hier nu weer tussen staan terwijl er zoveel vertalingen zijn waar echt wat op aan te merken is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door eilander »

DIA, in dit boekje wordt opgeroepen tot eenheid. In plaats van de eenheid te bevorderen ga je nu eerst eens bepalen wie er in elk geval NIET bij zouden horen. Zullen we daar nu eens mee stoppen, en een gesprek over het boekje gaan voeren? Dit is ook een oproep aan anderen overigens. Er is toch warempel wel meer te doen dan hakketakken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Jantje »

eilander schreef:DIA, in dit boekje wordt opgeroepen tot eenheid. In plaats van de eenheid te bevorderen ga je nu eerst eens bepalen wie er in elk geval NIET bij zouden horen. Zullen we daar nu eens mee stoppen, en een gesprek over het boekje gaan voeren? Dit is ook een oproep aan anderen overigens. Er is toch warempel wel meer te doen dan hakketakken.
Het bewijst in ieder geval dat de oproep van ds. Hoogerland voorlopig niet van de grond komt, aangezien @DIA vast niet de enige is die zo denkt.

En dat stemt mij tot grote droefheid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie