De tijd waarin wij leven...

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:De kerken liepen leeg. Waarom?
Heeft dit ook niet te maken met het verlaten van de zuivere leer. De ene kerk wat vlugger dan de andere kerk.
Het lijkt een lijkt wel verband te houden met het ander. Toen er nog geen sprake was van kerkverlating in de reformatorische kerken stroomden de grote volkskerken als de NHK en de RKK die "met de tijd meegingen" al leeg.
Maar nu zien we ook dat de er in de gereformeerde gezindte iets waar te nemen valt. De avonddiensten worden wat minder bezocht dan de morgendiensten. Dat tekent toch wel iets.
Volgens mij is kerkverlating in de reformatorische kerken niet bepaald een actueel verschijnsel. Alleen lijkt de kerkverlating nu wat minder gecompenseerd te worden door een geboorteoverschot.
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Bijdrager »

CvdW schreef:De kerken liepen leeg. Waarom?
Heeft dit ook niet te maken met het verlaten van de zuivere leer. De ene kerk wat vlugger dan de andere kerk.
Ja dat is het, verlaten van de zuivere leer. Daarom lopen Evangelische bewegingen vol, je kunt veel zeggen maar daar loopt het niet leeg. Dus daar wordt de zuivere leer verkondigd. We hebben het weer rond.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

Bonny schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef: Wat is volgens jou de zuivere leer?
We onderschrijven toch de leer van Gods Woord, uiteengezet in de drie Formulieren van Enigheid?
Dan hoeft dit geen vraag te zijn, al willen velen in de praktijk wel van de oude Dordtse Leerregels af, want ja, die laten niets heel van het menselijk kunnen, en het belijden van vrije soevereine genade lijkt uit de tijd. Dat is de gereformeerde leer die met het bloed der martelaren is bezegeld. Ik bedoel, daar sluipt toch de remonstrant weer binnen, die in de Dordt de deur is gewezen.
Misschien bedoeld samanthi het zo: er zijn een handvol kerkgenootschappen die onder de noemer van dit forum vallen. Zij allen belijden de zuivere Bijbelse leer te verkondigen. Waarom zijn er dan een handvol kerkgenootschappen? Anders gezegd, als allen dezelfde zuivere Bijbelse leer verkondigen, waarom niet samen? Ik vraag me dat ook wel eens af hoor.
Dat is het oordeel, in onze verdeeldheid. En vaak is gezegd dat we moeten vrezen dat God nog bijeen zal moeten sláán wat één is. Wij zijn een hardnekkig volk, zoals Israël ook was. Zie ook het mooie boekje van ds. Hoogerland. Maar wat krijg je dan? De meer 'vrijgevochtenen' willen geen stap terug zetten, en hun verworven 'vrijheden' niet prijsgeven voor een in hun ogen zo zeer 'bekrompen' leer. Dat zijn helaas de droevige feiten. Toch zou denk ik wel dat, wellicht onder oordelen en benauwdheid de ware kerk op elkaar aan gaat kruipen. Het leven voelt het leven toch wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
CvdW schreef:De kerken liepen leeg. Waarom?
Heeft dit ook niet te maken met het verlaten van de zuivere leer. De ene kerk wat vlugger dan de andere kerk.
Het lijkt een lijkt wel verband te houden met het ander. Toen er nog geen sprake was van kerkverlating in de reformatorische kerken stroomden de grote volkskerken als de NHK en de RKK die "met de tijd meegingen" al leeg.
Maar nu zien we ook dat de er in de gereformeerde gezindte iets waar te nemen valt. De avonddiensten worden wat minder bezocht dan de morgendiensten. Dat tekent toch wel iets.
Volgens mij is kerkverlating in de reformatorische kerken niet bepaald een actueel verschijnsel. Alleen lijkt de kerkverlating nu wat minder gecompenseerd te worden door een geboorteoverschot.
Jawel, maar in de jaren 60 was er niets te merken, terwijl de grote kerken al leegliepen. Wij woonden toen in een vrijgevochten dorp, niet zo ver van Rijssen. Maar daar stonden de Rijssenaren toen bekend om hun grote gezinnen, en dat was volgens onze dorpelingen niet meer verantwoordelijk. Achteraf dus een grote misrekening als we in de scheppingsorde gaan ingrijpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
CvdW schreef:De kerken liepen leeg. Waarom?
Heeft dit ook niet te maken met het verlaten van de zuivere leer. De ene kerk wat vlugger dan de andere kerk.
Wat is volgens jou de zuivere leer?
We onderschrijven toch de leer van Gods Woord, uiteengezet in de drie Formulieren van Enigheid?
Dan hoeft dit geen vraag te zijn, al willen velen in de praktijk wel van de oude Dordtse Leerregels af, want ja, die laten niets heel van het menselijk kunnen, en het belijden van vrije soevereine genade lijkt uit de tijd. Dat is de gereformeerde leer die met het bloed der martelaren is bezegeld. Ik bedoel, daar sluipt toch de remonstrant weer binnen, die in de Dordt de deur is gewezen.
Ik vroeg dit aan CvW, maar goed veel kerken zeggen dat ze de leer van Gods Woord en de drie formulieren onderschrijven, links, rechts en midden van de gereformeerde gezindte... dus... en de Dordtse leerregels en de Catechismus worden door links, recht en midden uitgelegd naar eigen believen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Bijdrager »

Waar vind ik dan de echte, echte waarheid? Is die er nog wel? wij kunnen ook allemaal naast het ‘echte’ pad zitten. Zijn jullie daar wel eens bang voor...?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door samanthi »

Bijdrager schreef:Waar vind ik dan de echte, echte waarheid? Is die er nog wel? wij kunnen ook allemaal naast het ‘echte’ pad zitten. Zijn jullie daar wel eens bang voor...?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ook het feit dat er kerken vol onbekeerde mensen zijn, die allemaal claimen de waarhrte hebben, maar niet gehoorzaam zijn aan Zijn geboden, 1 Johannes 3

23 En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus, en elkander liefhebben, gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft.

We kunnen allemaal zeggen dat we de waarheid hebben, maar met die waarheid verloren gaan, als het een dood belijden is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

Ga de rechte weg. Terug naar de gereformeerde leer. Gefundeerd in Gods Woord.
Of Bijbels gezegd: Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel; maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.
Zie ook Jeremia 6. Als we ons niet vergissen horen we in onze dagen nogal vaak hetzelfde als in de dagen van Jeremia: Maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb ... d=1#startg
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door refo »

-DIA- schreef:Ga de rechte weg. Terug naar de gereformeerde leer. Gefundeerd in Gods Woord.
Of Bijbels gezegd: Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel; maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.
Zie ook Jeremia 6. Als we ons niet vergissen horen we in onze dagen nogal vaak hetzelfde als in de dagen van Jeremia: Maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb ... d=1#startg
Het is andersom: eerst weer funderen in Gods Woord. Wat jij doet, is eerst de rechte weg noemen, dat gereformeerd noemen en dan naar de Bijbel wijzen.
Als we het Woord gaan lezen zonder onze brillen, zou het best kunnen dat wat wij gereformeerd noemen dat helemaal niet is of helemaal niet bijbels. Dat laatste begrip, bijbels, is langzamerhand een containerbegrip geworden. Het wordt gebruikt in de zin van: ik heb gelijk dus ben jij een heiden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door samanthi »

1 Petrus 2

21 Want hiertoe zijt gij geroepen, dewijl ook Christus voor ons geleden heeft, ons een voorbeeld nalatende, opdat gij Zijn voetstappen zoudt navolgen; 22 Die geen zonde gedaan heeft, en er is geen bedrog in Zijn mond gevonden; 23 Die, als Hij gescholden werd, niet wederschold, en als Hij leed, niet dreigde; maar gaf het over aan Dien, Die rechtvaardiglijk oordeelt; 24 Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout; opdat wij, der zonden afgestorven zijnde, der gerechtigheid leven zouden; door Wiens striemen gij genezen zijt. 25 Want gij waart als dwalende schapen; maar gij zijt nu bekeerd tot den Herder en Opziener uwer zielen.

Het is uiteraard niet de bedoeling om met Bijbelteksten over en weer te gaan posten, maar ik wil duidelijk maken dat de Heere Jezus ons roept, alle mensen die dwalen als schapen : komt herwaarts tot Mij....
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:Ga de rechte weg. Terug naar de gereformeerde leer. Gefundeerd in Gods Woord.
Of Bijbels gezegd: Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel; maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.
Zie ook Jeremia 6. Als we ons niet vergissen horen we in onze dagen nogal vaak hetzelfde als in de dagen van Jeremia: Maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb ... d=1#startg
Jeremia 6 is een oproep tot de Joden als het geliefde volk van God. De Heere zag de cultuur van het koninkrijk; hoe grondig hebzuchtig en corrupt het was. Zelfs de profeten en de priesters deden eraan mee. Jeremia zegt dat er (toch nog steeds) wijsheid beschikbaar was voor Juda. De plaats waar ze wijsheid zouden vinden, waren de oude paden. Ze moesten op zoek naar hun geschiedenis en voorouders, om te leren van wat God eerder in en door hen had gedaan.

De Schrift is beste gids voor ons. Vraag naar de oude paden; van gerechtigheid en heiligheid, waarin Henoch, Noach, Abraham, Isaak, Jacob (Hebreeën 11) en anderen op binnenkwamen. Maar het gaat voor ons als gelovigen vooral om de weg van redding door Christus, die, ofschoon een nieuwe weg genoemd, Hebreeën 10:20, toch al "bedacht is in de eeuwigheid." (Bron: John Gill)

De Heere Jezus citeert Jeremia 6 (rust voor uw ziel) in Matteüs 11:28-30 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen. Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.

Hij is de Weg, de Waarheid, het Leven.

Dat hebben we als kerken nodig. En wat betreft heb je gelijk dat je zegt: terug naar de gereformeerde leer. Onze reformatoren hebben dàt onder het stof vandaan willen halen

1. Sola fide, de mens kan uitsluitend door het geloof in Jezus Christus van zijn zonden worden gered.
2. Sola gratia, alleen door genade kan de mens gered worden
3. Sola scriptura, alleen door de Schrift (de Bijbel) maakt God zich aan de mens bekend
4. Solus Christus (alleen Jezus Christus)
5. Soli Deo gloria (Alleen eer aan God)

Bedankt voor het aanzetje van mijn kleine Bijbelstudie @Dia
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Piet Puk »

Bijdrager schreef:Waar vind ik dan de echte, echte waarheid? Is die er nog wel? wij kunnen ook allemaal naast het ‘echte’ pad zitten. Zijn jullie daar wel eens bang voor...?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De echte, echte waarheid is Gods woord zelf! Daar kan geen kerkverband of kerkgenootschap tegen op! De beste Uitlegger van de Waarheid is God Zelf!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door samanthi »

Piet Puk schreef:
Bijdrager schreef:Waar vind ik dan de echte, echte waarheid? Is die er nog wel? wij kunnen ook allemaal naast het ‘echte’ pad zitten. Zijn jullie daar wel eens bang voor...?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De echte, echte waarheid is Gods woord zelf! Daar kan geen kerkverband of kerkgenootschap tegen op! De beste Uitlegger van de Waarheid is God Zelf!
De Enige Waarheid is Jezus Zelf.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Bijdrager »

Allemaal waar, maar waar wordt dat recht gepreekt? Ik ken alle dogma’s wel maar het gaat er om waar de echte waarheid is. Ik geloof zelf dat dit niet in een kerkverband zit maar in Het Woord, het vleesgeworden Woord. Links mis ik in de preek de enige weg naar het leven en rechts hoor ik het ook weinig. Het lijkt wel of men bang is om het ruim te verkondigen, wat is daar de reden van?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Geytenbeekje »

Bijdrager schreef:Allemaal waar, maar waar wordt dat recht gepreekt? Ik ken alle dogma’s wel maar het gaat er om waar de echte waarheid is. Ik geloof zelf dat dit niet in een kerkverband zit maar in Het Woord, het vleesgeworden Woord. Links mis ik in de preek de enige weg naar het leven en rechts hoor ik het ook weinig. Het lijkt wel of men bang is om het ruim te verkondigen, wat is daar de reden van?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het ligt ook aan wat je met links en rechts bedoeld.
Als je vind dat er in je gemeente niet op een goede manier het Woord wordt verkondigd moet je daar wat van zeggen.
Gesloten