Tjarko Evenboer zegt geloof vaarwel

Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Tjarko Evenboer zegt geloof vaarwel

Bericht door Floppy »

Het RD: https://www.rd.nl/kerk-religie/tjarko-e ... -1.1636716

Tjarko Evenboer schreef onder andere De WereldWijde Vloed (https://www.gideonboeken.nl/de-wereldwijde-vloed).

Nu heeft hij het Christelijk geloof vaarwel gezegd. Het bijzondere aan zijn verhaal is de uitgebreide verantwoording die hij hiervan geeft. Op de website van De Wereldwijde Vloed kan deze worden gelezen (http://dewereldwijdevloed.nl/verandering.html).

Ik merk bij vrienden dat dit best wel wat impact heeft. Vandaar dit topic. Het gaat me niet zozeer om de persoon, maar wel om de argumenten die worden aangedragen (en die vaker terugkeren).
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Tjarko Evenboer zegt geloof vaarwel

Bericht door Geytenbeekje »

Ik ben dan wel benieuwd hoe serieus ze de Bijbel lezen en als ze iets niet begrijpen, vragen ze dan niet, lezen ze dan niet een verklaring ?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Tjarko Evenboer zegt geloof vaarwel

Bericht door Floppy »

Ik denk dat Tjarko de Bijbel redelijk serieus heeft willen nemen, dat is het probleem niet. Dat boek over de wereldwijde vloed was apologetisch.
Het probleem lijkt me meer dat je zó gefocust kan zijn op verstandelijke verklaringen, dat je op een gegeven moment vastloopt. Ook een verkeerd Godsbeeld kan 'dwars' zitten.
Mijn kennis van hem en zijn boeken is erg beperkt, maar hoe hij redeneert wekt de indruk van iemand die voortdurend op zoek was om dingen 'kloppend' te krijgen.
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Tjarko Evenboer zegt geloof vaarwel

Bericht door Geytenbeekje »

Floppy schreef:Ik denk dat Tjarko de Bijbel redelijk serieus heeft willen nemen, dat is het probleem niet. Dat boek over de wereldwijde vloed was apologetisch.
Het probleem lijkt me meer dat je zó gefocust kan zijn op verstandelijke verklaringen, dat je op een gegeven moment vastloopt. Ook een verkeerd Godsbeeld kan 'dwars' zitten.
Mijn kennis van hem en zijn boeken is erg beperkt, maar hoe hij redeneert wekt de indruk van iemand die voortdurend op zoek was om dingen 'kloppend' te krijgen.
Dat is dus het gevaar.
We kunnen niet alles kloppend krijgen.
Maar ik snap het wel, misschien ook wel beter dan onverschilligheid..
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Tjarko Evenboer zegt geloof vaarwel

Bericht door Christen »

Hier moet ik mijn hersens over laten kraken... sommige punten zijn niet vreemd. Het lijkt dat kloppend maken in de mens zit...
Afstand nemen van een bepaalde cultuur is zo gek nog niet, maar je liefde, de bron verlaten hou je niet lang vol.
Keith Green kwam er wel uit.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tjarko Evenboer zegt geloof vaarwel

Bericht door -DIA- »

Als geloof enkel in het verstand zit is het geen geloof. Ofwel en historieel geloof.
Het door de Heilige Geest geplante geloof is niet verliesbaar. Alle menselijke geloven kunnen afvallen.
Het komt er dus zo zeer op het begin aan. Er wordt wel gezegd: Eind goed, al goed, maar voor het ware geloof geldt het net andersom: Begin goed is eeuwig goed, ook al wordt juist dat geloof bestreden en aangevallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ZLG
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2020, 15:47

Re: Tjarko Evenboer zegt geloof vaarwel

Bericht door ZLG »

In alle hedendaagse discussie gevoerd door wijze mensen, tot aan theologen aan toe, (en tegelijkertijd is dit een waarschuwing voor een ieder), moet ik steeds vaker denken aan:

1 Kor 1:
25 Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods is sterker dan de mensen.

26 Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen.

27 Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen;

28 En het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, te niet zou maken;

29 Opdat geen vlees zou roemen voor Hem.



Zodra onze ratio geestelijke zaken wil gaan begrijpen gaat het fout. Ten diepste de zonde van hoogmoed.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tjarko Evenboer zegt geloof vaarwel

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:Ik ben dan wel benieuwd hoe serieus ze de Bijbel lezen en als ze iets niet begrijpen, vragen ze dan niet, lezen ze dan niet een verklaring ?
Ik bladerde eens door het boekje van Maarten t H, Wie God verlaat..... en op het moment dat je er een paar zinnen uit leest, voel je je keel al dichtknijpen. Omdat er meteen een stem in je hoofd bij komt.
Dat is het gevaarlijke van zulke geschriften en verklaringen.
Ze lijken een punt te hebben, waardoor ze het geloof hebben verlaten.
Het is niet simpelweg, ik geloof het niet meer hoor, ik zie toch geen bewijzen en ik ervaar de aanwezigheid van God niet.
Daar hebben velen mee te maken, ook trouwe bijbellezers en kerkgangers.
Maar de kille afwijzing opeens en trachten om de ander er ook van te overtuigen, dat God niet bestaat, dat is heel eng.
-DIA- schreef:Als geloof enkel in het verstand zit is het geen geloof. Ofwel en historieel geloof.
Het door de Heilige Geest geplante geloof is niet verliesbaar. Alle menselijke geloven kunnen afvallen.
Het komt er dus zo zeer op het begin aan.
Ja DIA.
Er wordt tegenwoordig weleens te snel de hand op iemand gelegd.
Bezomeren en bewinteren is zo ouderwets.
Is de Heere een goed werk in iemand begonnen, of is iemand gaan geloven?
Als dan de beproeving komt, stort het huis in, het bleek op zand gebouwd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Tjarko Evenboer zegt geloof vaarwel

Bericht door Herman »

ZLG schreef:Zodra onze ratio geestelijke zaken wil gaan begrijpen gaat het fout. Ten diepste de zonde van hoogmoed.
De intentie van je opmerking snap en deel ik, maar uiteindelijk vind ik hem te kort door de bocht. 'De vreze des Heeren is het beginsel der wijsheid' is mijn uitgangspunt. Dat zegt iets over de volgorde namelijk eerst Gods Koninkrijk te zoeken en daarna pas de wetenschap te doorgronden. En het zegt ook iets over de mogelijkheden van wetenschapsbeoefening. De gereformeerde theologie heeft de wetenschap en de geloofskennis altijd met elkaar zoeken te verbinden. En dat mag van mij zo blijven.

Dat neemt niet weg dat velen het niveau van C.S. Lewis (Onversneden Christendom) niet halen en nochtans voor zichzelf een wetenschap bij elkaar proberen te dokteren.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Tjarko Evenboer zegt geloof vaarwel

Bericht door Klavart »

Mara schreef:Bezomeren en bewinteren.
Bedoel je overwinteren en overzomeren?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tjarko Evenboer zegt geloof vaarwel

Bericht door Mara »

Klavart schreef:
Mara schreef:Bezomeren en bewinteren.
Bedoel je overwinteren en overzomeren?
Zou kunnen, maar hier werd dat echt zo genoemd. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tjarko Evenboer zegt geloof vaarwel

Bericht door Zeeuw »

ZLG schreef:In alle hedendaagse discussie gevoerd door wijze mensen, tot aan theologen aan toe, (en tegelijkertijd is dit een waarschuwing voor een ieder), moet ik steeds vaker denken aan:

1 Kor 1:
25 Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods is sterker dan de mensen.

26 Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen.

27 Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen;

28 En het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, te niet zou maken;

29 Opdat geen vlees zou roemen voor Hem.



Zodra onze ratio geestelijke zaken wil gaan begrijpen gaat het fout. Ten diepste de zonde van hoogmoed.
Hij gaat in zijn verklaring ook in op deze teksten. Ik denk dat hij punten aanroert waar we allemaal wel eens over denken/dachten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Tjarko Evenboer zegt geloof vaarwel

Bericht door eilander »

Ik wil het best wel lezen maar voor in een voorbereidingsweek vind ik het niet zulke geschikte stof.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tjarko Evenboer zegt geloof vaarwel

Bericht door -DIA- »

Ik schrik steeds weer opnieuw als het oude door vuur beproefde geloof ter discussie komt te staan. We zouden ons lichaam nog kunnen laten verbranden, en toch zonder begin uit God. Ik denk, nee dat dat is de werkelijkheid, dat van veel kansels het onderscheid tussen waar en historieel geloof is verdwenen. We kunnen dat zelf met onze oren horen. Daarom zou ik ook willen zeggen: Wie oren heeft om te horen, die hore…
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tjarko Evenboer zegt geloof vaarwel

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Ik schrik steeds weer opnieuw als het oude door vuur beproefde geloof ter discussie komt te staan. We zouden ons lichaam nog kunnen laten verbranden, en toch zonder begin uit God. Ik denk, nee dat dat is de werkelijkheid, dat van veel kansels het onderscheid tussen waar en historieel geloof is verdwenen. We kunnen dat zelf met onze oren horen. Daarom zou ik ook willen zeggen: Wie oren heeft om te horen, die hore…
Het gaat hem niet alleen om het geloof, maar ook bv om vragen over wetten en gebeurtenissen in het Oude Testament. Waarom sommige wetten anti vrouwelijk leken etc. Ik vind sommige punten soms ook best ingewikkeld. Ik hoor deze vragen bij (jonge) mensen vrij regelmatig en kan lang niet alles beantwoorden.
Plaats reactie