Geregistreerd partnerschap

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Geregistreerd partnerschap

Bericht door Herman »

Kan je dat (al) met waarnemingen staven?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Geregistreerd partnerschap

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Kan je dat (al) met waarnemingen staven?
De situatie die ik beschreef was een hypothese, maar m.i. geen denkbeeldige. De ontwikkelingen gaan razendsnel en het protocol voor de huwelijkssluiting kan zomaar gewijzigd worden in een richting die principieel onaanvaardbaar is.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Geregistreerd partnerschap

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: De situatie die ik beschreef was een hypothese, maar m.i. geen denkbeeldige. De ontwikkelingen gaan razendsnel en het protocol voor de huwelijkssluiting kan zomaar gewijzigd worden in een richting die principieel onaanvaardbaar is.
En hoe stel je dat voor? De ambtenaar zegt terloops in zijn praatje dat hoewel hij mevrouw X en meneer Y in de echt in het verbinden is het net zo goed mevrouw X en mevrouw Y had kunnen zijn. En na de huwelijksvoltrekking moedigt de ambtenaar de kersverse echtpaar aan te gaan scheiden?

Sorry, maar je draaft enorm door.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Geregistreerd partnerschap

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: De situatie die ik beschreef was een hypothese, maar m.i. geen denkbeeldige. De ontwikkelingen gaan razendsnel en het protocol voor de huwelijkssluiting kan zomaar gewijzigd worden in een richting die principieel onaanvaardbaar is.
En hoe stel je dat voor? De ambtenaar zegt terloops in zijn praatje dat hoewel hij mevrouw X en meneer Y in de echt in het verbinden is het net zo goed mevrouw X en mevrouw Y had kunnen zijn. En na de huwelijksvoltrekking moedigt de ambtenaar de kersverse echtpaar aan te gaan scheiden?

Sorry, maar je draaft enorm door.
Het gaat mij niet allereerst om het praatje (hoewel dat ook belangrijk is) maar om de teksten in het formele protocol. Verder leg ik mijn zorg niet uit. Hopelijk is mijn zorg onterecht.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Geregistreerd partnerschap

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Het gaat mij niet allereerst om het praatje (hoewel dat ook belangrijk is) maar om de teksten in het formele protocol. Verder leg ik mijn zorg niet uit. Hopelijk is mijn zorg onterecht.
Vooralsnog doe jij vooral aan stemmingmakerij.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Geregistreerd partnerschap

Bericht door Adagio »

Het wordt maatschappelijk wat problematisch als je 'de overheid', de juridische (de voor de samenleving publieke) kant van het huwelijk laat dobberen. In dat geval kunnen er in allerlei religieuze gemeenschappen aparte 'huwelijksverbonden' gesloten worden. Helaas is inderdaad het huwelijk mishandeld, toegetakeld en ontmanteld; en dit werkt ook door in de zorg voor de kinderen van dat huwelijk, en in de zorg voor de ouders van de echtgenoten. En bedenk dat wanneer de erfgenamen (man, vrouw, kinderen, broers, zussen, verdere familie, waarbij deze erfgenamen de religie van de gestorvene totaal niet meer onderschrijven) voor de wereldlijke rechter hun deel opeisen of de andere erfgenaam dwarsbomen, de geldigheid (en de hoedanigheid van de rechtspersoonlijkheid) van zo'n kerkelijk huwelijk zeker betwist zal worden. Een moreel/ethisch dwalende overheid is een oordeel. Dat zal ons aangaan, wij zijn haar onderdanen. En als een Maria de Bloedige bevreesd was voor het gebed van een John Knox, zijn we dan nu niet schuldig?

Ik probeer de gedachte van Valcke in te denken. Stel nu dat de 'communisten' uiterst consequent zijn en hun denkbeeldig ideaal werkelijkheid kunnen maken. Vadertje Staat regeert dan, de kinderbeschermingswet zal dan volledig uitgebouwd zijn en er zal dan bijvoorbeeld ook een 1-kindpolitiek zijn. Of gedwongen vaccinatie. Of gedwongen naar kinderopvang. Of gedwongen pre-natale test, met kwalificatie van het te verwachten kind. En de overheid zal dan vanaf de geboorte van een kind geen ouderlijk gezag meer toekennen aan de ouders. (Terzijde: in dat denkbeeldig geval zou dus ook het inkomen van de ouders, en de erfenis van de ouders, volledig van de staat zijn.) In deze situatie zal een kerkelijk gesloten huwelijk geen verschil maken voor de overheid. De huwelijksplechtigheid zal dan alleen van betekenis zijn binnen een bepaalde (religieuze) kring.
1 Sam. 8 schreef:Doch de HEERE zeide tot Samuël: Hoor naar de stem des volks in alles wat zij tot u zeggen zullen; want zij hebben u niet verworpen, maar zij hebben Mij verworpen, dat Ik geen Koning over hen zal zijn. Naar al de werken die zij gedaan hebben, van dien dag af toen Ik hen uit Egypte geleid heb, tot op dezen dag toe, en hebben Mij verlaten en andere goden gediend, alzo doen zij u ook. Hoor dan nu naar hun stem; doch als gij hun op het hoogste zult betuigd hebben, zo zult gij hun te kennen geven de wijze des konings die over hen regeren zal.
Samuël nu zeide al de woorden des HEEREN het volk aan, hetwelk een koning van hem begeerde, en zeide:
Dit zal des konings wijze zijn, die over u regeren zal:
Hij zal uw zonen nemen (…)
En uw dochters zal hij nemen (…)
En uw akkers en uw wijngaarden en uw olijfgaarden, die de beste zijn, zal hij nemen (…)
En uw zaad en uw wijngaarden zal hij vertienden (…)
Gij zult wel te dien dage roepen vanwege uw koning dien gij u zult verkoren hebben, maar de HEERE zal u te dien dage niet verhoren. Doch het volk weigerde Samuëls stem te horen, en zij zeiden: Neen, maar er zal een koning over ons zijn. En wij zullen ook zijn gelijk al de volken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Geregistreerd partnerschap

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Vooralsnog doe jij vooral aan stemmingmakerij.
De overheid koerst moreel gezien heel anders dan de bijbel. Op korte of langere termijn zal de wetgeving zich daarop aanpassen. Dat is geen stemmingmakerij maar een volstrekt eerlijk doordachte consequentie van datgene aan veranderingen wat er nu al gewijzigd is.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Geregistreerd partnerschap

Bericht door parsifal »

De vraag is natuurlijk wel wat je van de overheid mag en moet verwachten. Behoort de overheid het Christelijke huwelijk voor te staan of moet de overheid zich sowieso niet te veel met dit soort zaken bemoeien?

Nu ik zelf in Zweden woon, wat veel seculierder is dan Nederland zie ik toch voordelen in een kleine overheid wat dit allemaal betreft. Laat het burgerlijk huwelijk maar een formele verbinding zijn, desnoods expliciet opzegbaar. Kerkelijk kan er dan ook meer vrijheid worden gegeven, waarbij een kerkelijk huwelijk juridisch betekenisloos is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Geregistreerd partnerschap

Bericht door Van Ewijk »

Geytenbeekje schreef:
Mara schreef:Zoals ik uit een artikel in de Wekker begrijp, krijgen predikanten en kerkenraden in toenemende mate te maken met vraagstukken w.b. de samenlevingsvorm die geen huwelijk is.

"Ten slotte ligt nog de vraag voor hoe om te gaan met stellen die kiezen voor het geregistreerd partnerschap. Kunnen Leon en Emma een kerkelijke bevestiging krijgen, nu het onderscheid tussen burgerlijk huwelijk en geregistreerd partnerschap is vervaagd en er sowieso aanvullende beloften nodig zijn? Het is een vraag die vanuit de kerken wordt gesteld en op de generale synode van 2019 behandeld zal worden."

https://www.dewekker.com/artikel/verand ... samenwonen

Wat kunnen de argumenten vóór en tegen zijn?
Moeten serieus kerken hierover een antwoord geven ?
Lezen mensen de Bijbel niet meer ofzo ?
Helemaal mee eens.
De nieuwe tactiek van deze tijd:
Vraag het netjes en beleefd of het de gewoonste zaak der wereld is terwijl je eigenlijk al weet dat het voor de andere partij onwenselijk is.
Op die manier breng je de tegenpartij in verlegenheid omdat radicale afwijzing tegen zoveel ''vriendelijkheid'' not done is.
Een vorm van tactvolle misleiding om dingen gedaan te krijgen die je met het botte bijltje er nooit doorheen krijgt.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Geregistreerd partnerschap

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: De overheid koerst moreel gezien heel anders dan de bijbel. Op korte of langere termijn zal de wetgeving zich daarop aanpassen. Dat is geen stemmingmakerij maar een volstrekt eerlijk doordachte consequentie van datgene aan veranderingen wat er nu al gewijzigd is.
Beide onderwerpen zijn allang in wetgeving gevat. Dus als de enige motivatie om af te zien van een huwelijk de confrontatie (al dan niet in formele zin) is met deze wetgeving, dan vind ik dat nogal magertjes.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geregistreerd partnerschap

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
Ambtenaar schreef:Vooralsnog doe jij vooral aan stemmingmakerij.
De overheid koerst moreel gezien heel anders dan de bijbel. Op korte of langere termijn zal de wetgeving zich daarop aanpassen. Dat is geen stemmingmakerij maar een volstrekt eerlijk doordachte consequentie van datgene aan veranderingen wat er nu al gewijzigd is.
Ik dacht dat de Overheid, Gods dienaresse Gods geroepen was? Wat we zien en een evolutie, een proces dat al lange tijd doorwerkt.
Neem bijvoorbeeld een schrijven aan de Overheid over godslasterlijke televisie-uitzendingen. We zouden veel meer voorbeelden kunnen noemen.

Hier schrijven het jaar Anno 1960:
  • Aan Zijne Exellentie de Minister van Binnenlandse Zaken, te ''s-Gravenhage.

    Geven eerbiedig te kennen,

    de Deputaten bij de Hoge Overheid van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland;

    dat, blijkens een artikel in „De Spiegel" van 19 maart j.1. pag. 38 en 39, welk artikel hierbij is ingesloten, op zondagavond 20 maart j.1. in het T.V.-programma van de N.C.R.V., het Bijbelse spel „De Bloeiende Perzik" is uitgezonden;

    dat de inhoud van dit spel zodanig spottend. God onterend, ja Godslasterlijk is, en wel in het bijzonder het aangestreepte gedeelte, dat het voor ieder die nog een weinig eerbied heeft voor Gods geduchte Majesteit en Zijn heilig Woord, is om te huiveren;

    dat het karakter van deze en dergelijke Bijbelse spelen zo God onterend zijnde en daar deze televisie uitzendingen door een groot deel van ons volk gevolgd worden, waardoor deze gruwelijke zonden meeren meer ons volk in het algemeen raken, het te vrezen is dat Gods oordelen over ons volk worden ingeroepen, niet minder als in de dagen van Noach, zie Mattiieus 24: 37-39;
    redenen waarom Deputaten voornoemd Uwe Exellentie dringend verzoeken, in de toekomst dergelijke uitzendingen te beletten, waartoe de Overheid als Gods Dienaresse toch is geroepen;
    alsook om, overeenkomstig de wet op Godslastering, wegens het krenken van veler overtuiging, te bevorderen dat de hiervoor verantwoordelijke personen strafrechtelijk worden vervolgd.

    Namens Deputaten voornoemd, w.''g. J. Vermeulen Hz., scriba.

    Kinderdijk, 6 april 1960.
Moeten we dan niet zeggen, en ook onszelf niet buiten schot opstellen:
"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig."

"Maar Mijn volk wou niet
Naar Mijn stemme horen;
Israël verliet
Mij en Mijn geboôn;
't Heeft zich and're goôn,
Naar zijn lust, verkoren.

"'k Liet hen dies, veracht,
Naar 't hun goed dacht, hand'len;
'k Liet dit boos geslacht,
Naar de keuze viel
Van hun dwaze ziel,
In hun wegen wand'len."

"Och, had naar Mijn raad
Zich Mijn volk gedragen!
Och, had Isrels zaad
Op Mijn effen paân
IJv'rig willen gaan,
Naar Mijn welbehagen!"
Laatst gewijzigd door -DIA- op 14 nov 2019, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Geregistreerd partnerschap

Bericht door HersteldHervormd »

Mara schreef:
Geytenbeekje schreef: Dan krijgen de mensen geen zegen mee, snap niet dat je daar voor kan zijn.
Niet iedereen trouwt in de kerk.
Een huwelijk is rechtsgeldig, ook bijbels, als er in het gemeentehuis is getrouwd en getekend, in bijzijn van getuigen.
Waarop baseer je dat?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Geregistreerd partnerschap

Bericht door HersteldHervormd »

Van Ewijk schreef:
Geytenbeekje schreef:
Mara schreef:Zoals ik uit een artikel in de Wekker begrijp, krijgen predikanten en kerkenraden in toenemende mate te maken met vraagstukken w.b. de samenlevingsvorm die geen huwelijk is.

"Ten slotte ligt nog de vraag voor hoe om te gaan met stellen die kiezen voor het geregistreerd partnerschap. Kunnen Leon en Emma een kerkelijke bevestiging krijgen, nu het onderscheid tussen burgerlijk huwelijk en geregistreerd partnerschap is vervaagd en er sowieso aanvullende beloften nodig zijn? Het is een vraag die vanuit de kerken wordt gesteld en op de generale synode van 2019 behandeld zal worden."

https://www.dewekker.com/artikel/verand ... samenwonen

Wat kunnen de argumenten vóór en tegen zijn?
Moeten serieus kerken hierover een antwoord geven ?
Lezen mensen de Bijbel niet meer ofzo ?
Helemaal mee eens.
De nieuwe tactiek van deze tijd:
Vraag het netjes en beleefd of het de gewoonste zaak der wereld is terwijl je eigenlijk al weet dat het voor de andere partij onwenselijk is.
Op die manier breng je de tegenpartij in verlegenheid omdat radicale afwijzing tegen zoveel ''vriendelijkheid'' not done is.
Een vorm van tactvolle misleiding om dingen gedaan te krijgen die je met het botte bijltje er nooit doorheen krijgt.
Klopt helemaal wat hier gezegd word, opmerking van de dag.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Geregistreerd partnerschap

Bericht door Mara »

HersteldHervormd schreef:
Mara schreef:
Geytenbeekje schreef: Dan krijgen de mensen geen zegen mee, snap niet dat je daar voor kan zijn.
Niet iedereen trouwt in de kerk.
Een huwelijk is rechtsgeldig, ook bijbels, als er in het gemeentehuis is getrouwd en getekend, in bijzijn van getuigen.
Waarop baseer je dat?
Wat bedoel je? Of het huwelijk voor de kerk geldig is of het feit dat niet iedereen in de kerk trouwt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Geregistreerd partnerschap

Bericht door HersteldHervormd »

Mara schreef:
HersteldHervormd schreef:
Mara schreef:
Geytenbeekje schreef: Dan krijgen de mensen geen zegen mee, snap niet dat je daar voor kan zijn.
Niet iedereen trouwt in de kerk.
Een huwelijk is rechtsgeldig, ook bijbels, als er in het gemeentehuis is getrouwd en getekend, in bijzijn van getuigen.
Waarop baseer je dat?
Wat bedoel je? Of het huwelijk voor de kerk geldig is of het feit dat niet iedereen in de kerk trouwt?
Dat het huwelijk voor de kerk geldig is?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie