Johannes Calvijn

Johannes Calvijn Lezen

Ik las de hele institutie van Calvijn
6
8%
Over het gebed
4
5%
Over de sacramenten
6
8%
Ik las zijn catechismus
7
9%
Een paar brieven van Calvijn
5
7%
Over de eeuwige voorbeschikking van God
2
3%
Ik lees af en toe stukjes uit Institutie
15
20%
Zijn commentaar op Bijbelboeken
11
15%
Preken van Calvijn
11
15%
Nooit iets gelezen van Johannes Calvijn
8
11%
 
Totaal aantal stemmen: 75

Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Johannes Calvijn

Bericht door Zonnebloem »

Ik ben benieuwd of Calvijn door ons echt wordt gelezen. Daarom een poll.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Herman »

Voor mij geldt: ik lees Calvijn, maar geef de voorkeur aan Luther.

Verder lees ik secundaire literatuur over hem, zoals een biografie.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Valcke »

Ik las in enkele jaren de hele Institutie (vertaling Corsmannus). Dat was een hele inspanning, maar ik ben wel blij dat ik het gedaan heb, het was bijzonder nuttig, niet alleen voor kennis, maar ook tot geestelijke opbouw, en dan bedoel ik vooral het derde deel. Ook las ik afzonderlijk de eerste (korte) editie van de Institutie.

Daarnaast gedeelten uit zijn commentaren, brieven, diverse preken, enzovoort.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Johannes Calvijn

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb de verkorte weergave van de Institutie door B. Wielenga, en de vertaling van Veldman. Tot nu zijn het vooral gedeeltes die ik lees, maar mijn wens is ook om hem helemaal gelezen te hebben.

Afbeelding
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Geytenbeekje »

Ik heb hoofdstukken gelezen van zijn versie van de cath.
Ik denk dat het gezond is als je een mix hebt tussen Luther en Calvijn
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Johannes Calvijn

Bericht door -DIA- »

Een vreemde vraag: Ik heb dit werk niet in huis, maar is dit ook gedigitaliseerd, zodat het online te lezen is? Het zou mijns inziens moeten kunnen als ook de GBS de gehele Bijbel zo toegankelijk maakt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Johannes Calvijn

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Ik denk dat het gezond is als je een mix hebt tussen Luther en Calvijn
Dan kom je bij Kohlbrugge uit ;)

Hoewel ik qua leer meer van Calvijn ben, is het heel rijk hoe Luther over de rechtvaardiging van de Goddeloze en het evangelie spreekt. Recht op de man af en in de taal van de gewone man.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik denk dat het gezond is als je een mix hebt tussen Luther en Calvijn
Dan kom je bij Kohlbrugge uit ;)

Hoewel ik qua leer meer van Calvijn ben, is het heel rijk hoe Luther over de rechtvaardiging van de Goddeloze en het evangelie spreekt. Recht op de man af en in de taal van de gewone man.
Ja, ik heb diverse Bijbelverklaringen van hem.
Calvijn spreekt wel wat meer over de goedheid van God, doordat ook scherp te blijven aanhouden ben je meer bereid om God te loven denk ik zo.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Johannes Calvijn

Bericht door refo »

-DIA- schreef:Een vreemde vraag: Ik heb dit werk niet in huis, maar is dit ook gedigitaliseerd, zodat het online te lezen is? Het zou mijns inziens moeten kunnen als ook de GBS de gehele Bijbel zo toegankelijk maakt.
Via theologienet.nl is de institutie digitaal te raadplegen. Bovenaan theologie kiezen, dan links naar Calvijn scrollen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Johannes Calvijn

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:Een vreemde vraag: Ik heb dit werk niet in huis, maar is dit ook gedigitaliseerd, zodat het online te lezen is? Het zou mijns inziens moeten kunnen als ook de GBS de gehele Bijbel zo toegankelijk maakt.
Via theologienet.nl is de institutie digitaal te raadplegen. Bovenaan theologie kiezen, dan links naar Calvijn scrollen.
Hartelijk dank voor de informatie!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Arja »

Ik lees regelmatig "Calvijn".
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Geytenbeekje »

refo schreef:
-DIA- schreef:Een vreemde vraag: Ik heb dit werk niet in huis, maar is dit ook gedigitaliseerd, zodat het online te lezen is? Het zou mijns inziens moeten kunnen als ook de GBS de gehele Bijbel zo toegankelijk maakt.
Via theologienet.nl is de institutie digitaal te raadplegen. Bovenaan theologie kiezen, dan links naar Calvijn scrollen.
Op een of andere manier interesseert dat boek mij niet zo.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Johannes Calvijn

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Een vreemde vraag: Ik heb dit werk niet in huis, maar is dit ook gedigitaliseerd, zodat het online te lezen is? Het zou mijns inziens moeten kunnen als ook de GBS de gehele Bijbel zo toegankelijk maakt.
Als je googled op Gerrit Veldman en institutie, kun je hem helemaal gratis lezen in een recente vertaling.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Posthoorn »

Mijn eerste echte kennismaking met Calvijn was eigenlijk via andere boeken. Bijv. de twee boekjes van (toen nog) drs. A. de Reuver, Belofte-Boete-Ballingschap en Kruis en Gratie. Later heb ik een bloemlezing van de Institutie van Van 't Spijker gelezen. Nog later de volledige Institutie. Verder heb ik ook diverse prekenbundels van Calvijn gelezen, o.a. de vier spreken over de rechtvaardigmaking.
Ik heb de Bijbelverklaring van Calvijn een tijdje gehad, maar ik kende Calvijn toen toch nog te weinig en ik werd zenuwachtig van die delen vol met preken. Ik dacht: dat ga ik toch nooit lezen. Heb de Bijbelverklaring toen weer verkocht, waar ik nu wel weer eens een beetje spijt van heb. ;)
Naderhand heb ik de Institutiecursus van de CGO gevolgd en in een half jaar vrijwel de gehele tekst van de Institutie opnieuw gelezen. En toen pas goed eigenlijk. In de vertaling Sizoo! (terwijl voor de cursus De Niet voorgeschreven werd).
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Johannes Calvijn

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:In de vertaling Sizoo! (terwijl voor de cursus De Niet voorgeschreven werd).
Hoe beviel dat?
En leverde dat nog interpretatieverschillen op?
Plaats reactie