Reformatorisch en Evangelisch

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door -DIA- »

Ik kwam een vraag tegen in De Saambinder. Het lijkt me een heel belangrijke vraag. Ook een vraag die het waard is om onder ogen te zien.
Ik citeer een vraag, die ik tegenkwam in het jongste nummer van De Saambinder, waar dr. C.S.L. Janse schrijft over "Onderwijsproblemen"

Citaat:
Weten we nog van het verschil tussen reformatorisch en evangelisch? Van het wezenlijke verschil tussen bevindelijk gereformeerd en oppervlakkig-verbondsmatig gereformeerd? Als dat niet of nauwelijks meer het geval is, is er heel wat verloren gegaan.

Over deze vraag maak ik me ook wel zorgen.
Ik zou bijvoorbeeld kunnen vragen aan de forummers hier:
1) Ziet u het verschil tussen reformatorisch en evangelisch?
2) Ziet u de grote invloed die de evangelische bewging sinds de jaren 60 heeft in de reformatorische kerken?
3) Hoe staat u tegenover deze twee stromingen?
4) Denkt u dat deze samen kunnen gaan?
5) Weet u het wezenlijke verschil tussen bevindelijk gereformeerd en oppervlakkig-verbondsmatig gereformeerd?


Omdat ik niet weet hoe ik een poll kan aanmaken zou ik deze mini-enquete hier graag plaatsen.
Ik denk dat het voor sommigen nogal confronterend kan zijn, en tevens verklaard waarom een bepaalde richting regelmatig in een hoek wordt gedrukt of in de verdediging wordt gedrongen.
Wezenlijke zaken dus.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Arja »

Zoveel vragen. Ik weet geen antwoord.
Wat is het doel?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Amstelodamense »

-DIA- schreef:Ik kwam een vraag tegen in De Saambinder. Het lijkt me een heel belangrijke vraag. Ook een vraag die het waard is om onder ogen te zien.
Ik citeer een vraag, die ik tegenkwam in het jongste nummer van De Saambinder, waar dr. C.S.L. Janse schrijft over "Onderwijsproblemen"

Citaat:
Weten we nog van het verschil tussen reformatorisch en evangelisch? Van het wezenlijke verschil tussen bevindelijk gereformeerd en oppervlakkig-verbondsmatig gereformeerd? Als dat niet of nauwelijks meer het geval is, is er heel wat verloren gegaan.

Over deze vraag maak ik me ook wel zorgen.
Ik zou bijvoorbeeld kunnen vragen aan de forummers hier:
1) Ziet u het verschil tussen reformatorisch en evangelisch? JA
2) Ziet u de grote invloed die de evangelische bewging sinds de jaren 60 heeft in de reformatorische kerken? Deels
3) Hoe staat u tegenover deze twee stromingen? God zal Zijn kinderen hebben in zowel evangelische kerken als in reformatorische kerken
4) Denkt u dat deze stromingen samen kunnen gaan? JA, waar een wil is, is een weg. Verplaats je maar even in een christen in Noord-Korea. Die zal niet aan z'n medechristen/broeder vragen of hij evangelisch of reformatorisch is. Ze zullen blij zijn elkaar te herkennen in Gods Woord.
5) Weet u het wezenlijke verschil tussen bevindelijk gereformeerd en oppervlakkig-verbondsmatig gereformeerd?
Ik vind de typering "oppervlakkig-verbondsmatig gereformeerd" zoveel negatieve connotatie hebben, dat ik me daarvan distantieer.

Omdat ik niet weet hoe ik een poll kan aanmaken zou ik deze mini-enquete hier graag plaatsen.
Ik denk dat het voor sommigen nogal confronterend kan zijn, en tevens verklaard waarom een bepaalde richting regelmatig in een hoek wordt gedrukt of in de verdediging wordt gedrongen.
Wezenlijke zaken dus.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:Zoveel vragen. Ik weet geen antwoord.
Wat is het doel?
De bedoeling is eigenlijk in zekere zin een confrontatie met een wezenlijke zaak die heel vaak niet herkend of niet gezien wordt. Het kan daarom wel een eyeopener zijn voor de tijd waarin we leven: De onderscheidende kennis wordt minder of verdwijnt, of het wordt oppervlakkig nog gekend maar het wezenlijke onderscheid wordt vaak niet meer herkend, en dat vaak zonder dat mensen zich daarvan zozeer bewust zijn. Dat is toch wel de praktijk van nu. Ik heb dit onderscheid al jaren geleden opgemerkt, maar tot nu toe weinig mensen die dit zien of eigenlijk durven(?) te benoemen. Ik bedoel dit niet zozeer polariserend, maar, zoals al gezegd als een eyeopener. Ik verwacht niet dat ik met dit ene zinnetje veel zal veranderen, maar het kan aan het denken zetten. Dit brengt namelijk wel een ander aan het licht wat velen liever niet willen zien. Ik meen te constateren dat ook op dit forum dit onderscheid niet wordt gezien of niet benoemd wordt. De verschillen komen echter wel openbaar in verschillende botsingen op dit forum. Ik zeg niet dat mensen deze kennis met opzet verloren hebben, maar juist dit sluipende heeft (mag ik dat zeggen?) zijn duizenden verslagen.

Een recent voorbeeld is wel hoe men de serie artikelen in De Saambinder van ds. Hoogerland beoordeelde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door -DIA- »

Amstelodamense schreef:
-DIA- schreef:Ik kwam een vraag tegen in De Saambinder. Het lijkt me een heel belangrijke vraag. Ook een vraag die het waard is om onder ogen te zien.
Ik citeer een vraag, die ik tegenkwam in het jongste nummer van De Saambinder, waar dr. C.S.L. Janse schrijft over "Onderwijsproblemen"

Citaat:
Weten we nog van het verschil tussen reformatorisch en evangelisch? Van het wezenlijke verschil tussen bevindelijk gereformeerd en oppervlakkig-verbondsmatig gereformeerd? Als dat niet of nauwelijks meer het geval is, is er heel wat verloren gegaan.

Over deze vraag maak ik me ook wel zorgen.
Ik zou bijvoorbeeld kunnen vragen aan de forummers hier:
1) Ziet u het verschil tussen reformatorisch en evangelisch? JA
2) Ziet u de grote invloed die de evangelische bewging sinds de jaren 60 heeft in de reformatorische kerken? Deels
3) Hoe staat u tegenover deze twee stromingen? God zal Zijn kinderen hebben in zowel evangelische kerken als in reformatorische kerken
4) Denkt u dat deze stromingen samen kunnen gaan? JA, waar een wil is, is een weg. Verplaats je maar even in een christen in Noord-Korea. Die zal niet aan z'n medechristen/broeder vragen of hij evangelisch of reformatorisch is. Ze zullen blij zijn elkaar te herkennen in Gods Woord.
5) Weet u het wezenlijke verschil tussen bevindelijk gereformeerd en oppervlakkig-verbondsmatig gereformeerd?
Ik vind de typering "oppervlakkig-verbondsmatig gereformeerd" zoveel negatieve connotatie hebben, dat ik me daarvan distantieer.

Omdat ik niet weet hoe ik een poll kan aanmaken zou ik deze mini-enquete hier graag plaatsen.
Ik denk dat het voor sommigen nogal confronterend kan zijn, en tevens verklaard waarom een bepaalde richting regelmatig in een hoek wordt gedrukt of in de verdediging wordt gedrongen.
Wezenlijke zaken dus.
Dank voor de antwoorden.

Wat u zegt bij punt 3 kan ik ook in meegaan, als men het wezen der zaak niet verliest, maar in de praktijk is de evangelische richting niet vrij van remonstrants denken. Er wordt een keuze van de mens gevraagd, zonder te beseffen dat de keuze al gemaakt is, en met de gedachte dat de mens zelf de keuze kan maken.

Bij punt 4 kan ik u ook volgen. Weer gaat het om het wezen van de zaak. De vorm kan cultuurgebonden zijn. Echter het wezen van de zaak niet.

Punt 5 hebt u waarschijnlijk niet begrepen. We zouden in andere termen kunnen spreken over een voorwerpelijke en een onderwerpelijke prediking.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Desiree »

Ik heb thuis het boekje gereformeerd of evangelisch. Elk beschreven vanuit hun cultuur.

Helder boekje.

Ik probeer een brug te slaan tussen niet en wel christelijk. Dus helaas.. ik doe niet mee.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door samanthi »

Desiree schreef:Ik heb thuis het boekje gereformeerd of evangelisch. Elk beschreven vanuit hun cultuur.

Helder boekje.

Ik probeer een brug te slaan tussen niet en wel christelijk. Dus helaas.. ik doe niet mee.
Ik begrijp het volkomen...
30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.

38 En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester, wij hebben een gezien die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.
39 Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken.
40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
41 Want zo wie ulieden een beker water zal geven te drinken in Mijn Naam, omdat gij discipelen van Christus zijt, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.
42 En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
Desiree schreef:Ik heb thuis het boekje gereformeerd of evangelisch. Elk beschreven vanuit hun cultuur.

Helder boekje.

Ik probeer een brug te slaan tussen niet en wel christelijk. Dus helaas.. ik doe niet mee.
Ik begrijp het volkomen...
30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.

38 En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester, wij hebben een gezien die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.
39 Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken.
40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
41 Want zo wie ulieden een beker water zal geven te drinken in Mijn Naam, omdat gij discipelen van Christus zijt, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.
42 En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.
Wat betekent dit gedeelte van de Schrift? Wie en wat bedoeld Jezus hier? Wilt u dat ook erbij noemen? Anders gaan we met een gedeelte van de Schrift aan de wandel, en we moeten de gehele Schrift in de context lezen.
Wie waren het waarvan Jezus zegt, die met Mij niet is, die is tegen Mij? En ook het volgende?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Zonnebloem »

Belangrijker dan al deze vragen is: ben je gered door Jezus Christus? Heb je Hem lief gekregen boven alles en ben je gehoorzaam aan wat Paulus zegt: wandelt waardiglijk der roeping, met welke gij geroepen zijt; Met alle ootmoedigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, verdragende elkander in liefde; U benaarstigende te behouden de enigheid des Geestes door den band des vredes.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Ik heb thuis het boekje gereformeerd of evangelisch. Elk beschreven vanuit hun cultuur.

Helder boekje.

Ik probeer een brug te slaan tussen niet en wel christelijk. Dus helaas.. ik doe niet mee.
Ik denk dat een onmogelijkheid is. Een goede bedoeling, daar twijfel ik niet aan, maar het kan niet. Daar kan immers geen gemeenschap zijn tussen dood en leven en tussen licht en duisternis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door -DIA- »

Zonnebloem schreef:Belangrijker dan al deze vragen is: ben je gered door Jezus Christus? Heb je Hem lief gekregen boven alles en ben je gehoorzaam aan wat Paulus zegt: wandelt waardiglijk der roeping, met welke gij geroepen zijt; Met alle ootmoedigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, verdragende elkander in liefde; U benaarstigende te behouden de enigheid des Geestes door den band des vredes.
Vanzelf, dat begrijp ik, maar de vraag is: Hoe is een mens met God verzoend? Van nature heeft niemand de Heere lief, al menen velen van wel, als ze spreken over: Nu zijt wellekome Jesu, lieve Heer, Gij komt van alzo hoge, van alzo veer. Nu zijt wellekome van de hoge hemel neer, enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
Desiree schreef:Ik heb thuis het boekje gereformeerd of evangelisch. Elk beschreven vanuit hun cultuur.

Helder boekje.

Ik probeer een brug te slaan tussen niet en wel christelijk. Dus helaas.. ik doe niet mee.
Ik begrijp het volkomen...
30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.

38 En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester, wij hebben een gezien die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.
39 Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken.
40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
41 Want zo wie ulieden een beker water zal geven te drinken in Mijn Naam, omdat gij discipelen van Christus zijt, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.
42 En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.
Wat betekent dit gedeelte van de Schrift? Wie en wat bedoeld Jezus hier? Wilt u dat ook erbij noemen? Anders gaan we met een gedeelte van de Schrift aan de wandel, en we moeten de gehele Schrift in de context lezen.
Wie waren het waarvan Jezus zegt, die met Mij niet is, die is tegen Mij? En ook het volgende?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Zonnebloem »

-DIA- schreef:
Zonnebloem schreef:Belangrijker dan al deze vragen is: ben je gered door Jezus Christus? Heb je Hem lief gekregen boven alles en ben je gehoorzaam aan wat Paulus zegt: wandelt waardiglijk der roeping, met welke gij geroepen zijt; Met alle ootmoedigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, verdragende elkander in liefde; U benaarstigende te behouden de enigheid des Geestes door den band des vredes.
Vanzelf, dat begrijp ik, maar de vraag is: Hoe is een mens met God verzoend? Van nature heeft niemand de Heere lief, al menen velen van wel, als ze spreken over: Nu zijt wellekome Jesu, lieve Heer, Gij komt van alzo hoge, van alzo veer. Nu zijt wellekome van de hoge hemel neer, enz.
We zijn verantwoordelijk voor onszelf. Wat dunkt u van de Christus. Volg gij Mij.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door DDD »

Precies. Zo gemakkelijk maken wij - ik ook hoor- ons vooral druk over andere mensen, die het wel of niet goed zien. DIA ziet de gevaren vooral ter linkerzijde en ik ter rechterzijde. Maar het is beide niet zoals Jezus het ons heeft geleerd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door -DIA- »

Ik zie het: Helder wie er mis is. Zo lijkt het wel. De keus wie is dat laat ik aan ieder voor zich over. Feit is dat we elkaar niet verstaan. Wel waard om over na te denken. Het is niet zomaar iets, maar wel iets van eeuwigheidsbelang.
Ik begrijp dat dit door sommigen weer als arrogant of betweterig kan worden gezien. Ik kan het ook niet helpen, maar mag ik dan zeggen dat ik dat zo niet bedoel?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie