Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:
Jantje schreef:
Posthoorn schreef:.... wier... ;)
Wat is daar de regel voor? Wanneer is het 'wier' en wanneer 'wiens'?
Huh? Maar het zijn toch juist de GerGemmers die zo sterk zijn in grammatica en spelling? Waar blijven we als die het ook al niet meer weten?
Ik gebruik 'wier' en 'wiens' nooit. Dat is namelijk geen hedendaags Nederlands, mijns inziens. :nananere :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:
Dodo schreef:
Jantje schreef:
Posthoorn schreef:.... wier... ;)
Wat is daar de regel voor? Wanneer is het 'wier' en wanneer 'wiens'?
Huh? Maar het zijn toch juist de GerGemmers die zo sterk zijn in grammatica en spelling? Waar blijven we als die het ook al niet meer weten?
Ik gebruik 'wier' en 'wiens' nooit. Dat is namelijk geen hedendaags Nederlands, mijns inziens. :nananere :yahoo
Meer Statenvertaling-Nederlands... maar daar ben je toch vertrouwd mee?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Jantje »

Jawel.

Maar ik weet niet wanneer ik 'wier' of 'wiens' moet schrijven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:Jawel.

Maar ik weet niet wanneer ik 'wier' of 'wiens' moet schrijven.
mannelijk enkelvoud -> wiens
vrouwelijk enkelvoud -> wier
meervoud -> wier

‘Wiens’ wordt nog redelijk vaak gebruikt in nieuwsmedia, ‘wier’ wordt meestal vermeden.

‘Wiens’ en ‘wier’ komen trouwens ook nog in de HSV voor, al is dat voor ‘wier’ slechts tweemaal.
Laatst gewijzigd door Valcke op 17 okt 2019, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Grace »

Ik las vanmorgen oa in mn stille tijd:

‘Door het Woord van de HEERE is de hemel gemaakt, door de Geest van Zijn mond heel hun legermacht.

Hij verzamelt het water van de zee als een dam, Hij sluit de diepe wateren op in schatkamers.

Laat heel de aarde voor de HEERE vrezen, laat alle bewoners van de wereld bevreesd zijn voor Hem.

Want Híj spreekt en het is er, Híj gebiedt en het staat er.’

‭‭Psalm‬ ‭33:6-9‬

Hij sprak.....en het was er.

Wonderlijk hè?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door merel »

Ik geloof ook zeker dat God de aarde en de hemel geschapen heeft. Daar twijfel ik geen seconde aan. Op welke wijze en in hoeveel tijd dat is gebeurd, kan m.i. niet uit de bijbel afgeleid worden. Genesis begint niet voor niets met 'de Geest van God zweefde over de wateren'. Het water was er blijkbaar al.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Lilian1975 »

Posthoorn schreef:
Ambtenaar schreef:Het is toch ook logisch dat wetenschappers wiens domein theologie en filosofie is, geen al te grote broek aantrekken als het gaat over de biologie, geologie, paleontologie of historie? Dus als vanuit deze wetenschappen bepaalde uitspraken komen over evolutie, dan is het niet aan de theoloog of filosoof om die ter discussie te stellen. Ze begeven zich dan behoorlijk buiten hun eigen veld van expertise.
.... wier....;)
Dus...

Als een crimineel vanuit zijn of haar expertise zegt stelen is niet fout maar een terechte daad. ( hij steelt bijv alleen van hen die zich verrijken aan de armen) dan is het aan theologen niet om te zeggen vanuit de Schrift weten we dat het zonde is. En daarom is het af te wijzen, al lijkt het nog zo terecht. Want de waarheid in de Schrift is niet absoluut. De criminologie laat zien dat het soms geen zonde is. Dus de Schrift moeten we anders interpreteren. Want de waarheid van de criminologie is wel absoluut. Tenzij hun eigen wetenschap aantoonbaar maakt dat het niet klopt en ze hun mening moeten bijstellen op grond van hun eigen bevindingen.

Ik denk dat je nu precies benoemd wat hierboven beschreven wordt.
Biologie of welke wetenschap staan los van de Schrift. Van geloof. Het zijn twee gescheiden werelden met ieder hun eigen waarheden. En de theologie kan en mag niet benoemen en aanwijzen als het haaks staat op de kern van de Schrift, want die waarheid is niet absoluut. ( overigens wordt theologie sowieso niet erkent als wetenschap door veel andere wetenschappen) theologie is zelfs ondergeschikt aan de wetenschap. En christelijke wetenschapper kan en mag het niet benaderen als onwaarheid omdat de onwaarheid niet met de Schrift aangetoond mag worden. Of omdat de onwaarheid alleen door de betreffende wetenschapstak aangetoond mag worden door hun eigen (gekleurde en verduisterde bevindingen)

Ipv dat die christelijke wetenschappers in de verschillende losse wetenschapstakken zeggen het lijkt dat dit geconcludeerd zou moeten worden. Maar het is in de kern zo in strijd met de Schrift en hetgeen God leert. En de strijd beslaat het wezenlijke van God en geloof. Het brengt de Schrift in tegenspraak met zichzelf...Dus kan het niet waar zijn. Dus Schrift niet ondergeschikt maken aan de wetenschap. En de Bijbel anders gaan interpreteren om het inpasbaar te maken. En de schepping die al duizenden jaren erkent en beleden wordt, opzij gezet wordt door een wetenschap die veel en veel jonger is. En niet in "dienst" staat van de Schrift.
Evolutie was van meet af aan anti God. En dat is wat nu ook een deel van de christelijke wetenschappers doen. Zij gaan ahw zeggen stelen is niet altijd een zonde. Omdat de feiten van de criminologie dat zeggen. Nu moeten we gaan kijken hoe de Schrift hierop anders geïnterpreteerd moet worden. Zo moeten uitleggen waardoor stelen niet een zonde is. (Elke vergelijking loopt wel ergens mank)

Een aardig kijkje in de drieluik die Rik Peels plaatste op de website geloof en wetenschap over evolutie en Gods karakter

https://www.geloofenwetenschap.nl/index ... 0-rikpeels

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:Ik geloof ook zeker dat God de aarde en de hemel geschapen heeft. Daar twijfel ik geen seconde aan. Op welke wijze en in hoeveel tijd dat is gebeurd, kan m.i. niet uit de bijbel afgeleid worden. Genesis begint niet voor niets met 'de Geest van God zweefde over de wateren'. Het water was er blijkbaar al.

Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Lilian1975 »

Grace schreef:Ik las vanmorgen oa in mn stille tijd:

‘Door het Woord van de HEERE is de hemel gemaakt, door de Geest van Zijn mond heel hun legermacht.

Hij verzamelt het water van de zee als een dam, Hij sluit de diepe wateren op in schatkamers.

Laat heel de aarde voor de HEERE vrezen, laat alle bewoners van de wereld bevreesd zijn voor Hem.

Want Híj spreekt en het is er, Híj gebiedt en het staat er.’

‭‭Psalm‬ ‭33:6-9‬

Hij sprak.....en het was er.

Wonderlijk hè?


Ja we hebben een wonderlijk en machtig God.
Op Zijn Woord geschapen . Hij heeft er zes dagen over gedaan. En had het bij wijze van spreken in 1 seconde kunnen doen. Maar de christelijke wetenschappers van nu willen het inpasbaar maken door het miljoenen jaren te laten duren. Omdat menselijke en daarom alleen al niet betrouwbare metingen iets anders lijken te suggereren. Die metingen lijken het laatste woord te hebben. Maa God zegt. Ik ben de Alpha en de Omega.

Iemand schreef ergens. Als je de schepping en alles wat in de Bijbel hiernaar terugverwijst weg zou halen letterlijk of door anders te interpreteren dan hou je een heel dunne Bijbel over.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Thuisvrouw »

https://mjpaul.nl/2019-en-god-zag-dat-h ... esentatie/

Verslag boekpresentatie dr. M. J. Paul. Hier een klein stukje eruit gelicht:
Hier kan de naam van Benjamin Warfield (1851-1921) genoemd worden. Hij heeft in de 19e eeuw
allerlei pogingen gedaan om de evolutietheorie en de systematische theologie te integreren. Dat is
hem echter niet gelukt. In zijn collegedictaten staat: ‘We moeten toegeven dat het verslag van de
schepping van Eva een zeer serieuze verhindering is voor een leer over schepping door evolutie.’
1 Hij
noemt twee pogingen om een andere verklaring te vinden, maar die vindt hij niet erg natuurlijk.
Warfield heeft voor dit probleem en voor diverse andere knelpunten geen goede oplossing en
daarom laat hij de vraag open of de evolutie te combineren is met het christelijke geloof.
Hier rijst voor ons de vraag: Wat is de beste uitleg van Genesis 2? Het hoofdstuk geeft een geheel
andere voorstelling dan dat van een eerste mensenpaar, ontwikkeld of gekozen uit duizenden
hominiden. Warfield heeft gelijk dat hier een zeer serieuze verhindering ligt.
Als er op deze manier bezint werd, prima. Maar je merkt dat oa bij de Rouwendal bezinning, de basis van waaruit men vertrekt, al verschoven is. Verder vind ik het heel onwetenschappelijk om de 'feiten' van de evolutietheorie als voldongen te presenteren, terwijl de geschiedenis ons leert dat we dat maar niet te snel moeten zeggen. Wij hoeven daar Gods onveranderlijke Woord niet anders voor te gaan lezen. Je merkt dat men aan de 'blote' tekst nog niet eens wil rommelen, omdat daar nu eenmaal staat wat er staat. (!) Daarom zoekt men 'een andere interpretatie', ten einde toch nog te kunnen zeggen dat ze het Bijbels kunnen verantwoorden. Hebben we dan niets geleerd van de kerkgeschiedenis? Hoe komt een dwaling de kerk in!!!
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: Als een crimineel vanuit zijn of haar expertise zegt stelen is niet fout maar een terechte daad. ( hij steelt bijv alleen van hen die zich verrijken aan de armen) dan is het aan theologen niet om te zeggen vanuit de Schrift weten we dat het zonde is. En daarom is het af te wijzen, al lijkt het nog zo terecht. Want de waarheid in de Schrift is niet absoluut. De criminologie laat zien dat het soms geen zonde is. Dus de Schrift moeten we anders interpreteren. Want de waarheid van de criminologie is wel absoluut. Tenzij hun eigen wetenschap aantoonbaar maakt dat het niet klopt en ze hun mening moeten bijstellen op grond van hun eigen bevindingen.
Je maakt denkfouten. De criminoloog zal zich niet in theologische zin uitlaten over een overtreding van de wet. Hij constateert slechts dat een individu crimineel gedrag vertoont en zal vervolgens de oorzaken en gevolgen van crimineel gedrag willen achterhalen en benoemen. Hij zal dat nimmer in theologisch kader stellen, in de zin van diefstal benoemen als is een overtreding van het 8e gebod.
Biologie of welke wetenschap staan los van de Schrift. Van geloof. Het zijn twee gescheiden werelden met ieder hun eigen waarheden. En de theologie kan en mag niet benoemen en aanwijzen als het haaks staat op de kern van de Schrift, want die waarheid is niet absoluut.
Een theoloog kan en mag zeker wel benoemen dat een bepaalde wetenschappelijke conclusie haaks staat op een theologisch kader. Hij kan echter niet de conclusie an sich ter discussie stellen, omdat dit niet tot zijn expertise behoort. Hij is immers geen natuurwetenschappers en ontbeert de natuurwetenschappelijke kennis om inhoudelijk te reageren.
Ipv dat die christelijke wetenschappers in de verschillende losse wetenschapstakken zeggen het lijkt dat dit geconcludeerd zou moeten worden. Maar het is in de kern zo in strijd met de Schrift en hetgeen God leert.
Of dat laatste zo is, is nog maar de vraag. Het gaat vooral om hermeneutiek.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef:
merel schreef:Ik geloof ook zeker dat God de aarde en de hemel geschapen heeft. Daar twijfel ik geen seconde aan. Op welke wijze en in hoeveel tijd dat is gebeurd, kan m.i. niet uit de bijbel afgeleid worden. Genesis begint niet voor niets met 'de Geest van God zweefde over de wateren'. Het water was er blijkbaar al.

Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Dat lijkt mij duidelijk, maar uiteraard wil ik het nog wel extra uitleggen ;)

Dat de 6 x 24 uur sowieso in tegenspraak is op hetgeen in Genesis 1 omschreven wordt. Daar staat dat de aarde woest en ledig was en duisternis lag over de watervloed. Er was dus al iets van een aarde met water. Daarna werd de rest geschapen door een woord van God. Voor mij staat vast dat God de schepper is van hemel en aarde. Ik denk alleen ook dat dit door evolutie is gebeurd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Mara »

Ik vraag me wel af, waarom staat er: Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.

En niet: toen was het morgen geweest, en het was avond geweest, zoals wij aan het einde van de avond zeggen: de dag is voorbij.

Paar maanden geleden hoorde ik een preek over de schepping en hoorde toen pas voor het eerst dat eerst het licht er was en pas daarna de zon en de maan geschapen werden.
Zo vreemd dat je daar altijd overheen gelezen hebt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Klavart »

Mara schreef:Ik vraag me wel af, waarom staat er: Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.

En niet: toen was het morgen geweest, en het was avond geweest, zoals wij aan het einde van de avond zeggen: de dag is voorbij.
Zie kanttekening 15 bij Genesis 1:5.

5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het (15)avond geweest en het was morgen geweest, de eerste dag.

15 Dat is, nacht en dag, makende een natuurlijken dag, dewelke bij de Hebreeën begon met den avond (gelijk de duisternis is voorgegaan) en eindigde met den volgenden avond, begrijpende 24 uren.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Klavart »

merel schreef:
Lilian1975 schreef:
merel schreef:Ik geloof ook zeker dat God de aarde en de hemel geschapen heeft. Daar twijfel ik geen seconde aan. Op welke wijze en in hoeveel tijd dat is gebeurd, kan m.i. niet uit de bijbel afgeleid worden. Genesis begint niet voor niets met 'de Geest van God zweefde over de wateren'. Het water was er blijkbaar al.

Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Dat lijkt mij duidelijk, maar uiteraard wil ik het nog wel extra uitleggen ;)

Dat de 6 x 24 uur sowieso in tegenspraak is op hetgeen in Genesis 1 omschreven wordt. Daar staat dat de aarde woest en ledig was en duisternis lag over de watervloed. Er was dus al iets van een aarde met water. Daarna werd de rest geschapen door een woord van God. Voor mij staat vast dat God de schepper is van hemel en aarde. Ik denk alleen ook dat dit door evolutie is gebeurd.
De 6 x 24 uur is helemaal niet in tegenspraak met hetgeen in Genesis 1 omschreven wordt. Er staat namelijk nog iets voor: In den beginne schiep God den hemel en de aarde. Oftewel, op de eerste dag schiep God de hemel en de aarde.
Gesloten