Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:@Nasrani, een vriendelijk verzoek om speciaal voor mij voortaan de teksten ook in de Statenvertaling te citeren. Ik lees principieel niet in de HSV en doe dat hier daarom liever ook niet. Dat even terzijde.

Doe niet zo raar. Op alle interkerkelijke organen worden beide vertalingen gebruikt. Niet doorslaan.
Ik meen het serieus. En dat laatste is niet waar. Zelfs in mijn gemeente wordt de Statenvertaling nog steeds gebruikt tijdens jeugdverenigingen, en wat dies meer zij.
Je leest nog niet goed ook. Ik heb het over interkerkelijke samenwerkingen als organisaties, stichtingen en scholen.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:@Nasrani, een vriendelijk verzoek om speciaal voor mij voortaan de teksten ook in de Statenvertaling te citeren. Ik lees principieel niet in de HSV en doe dat hier daarom liever ook niet. Dat even terzijde.

Doe niet zo raar. Op alle interkerkelijke organen worden beide vertalingen gebruikt. Niet doorslaan.
Ik meen het serieus. En dat laatste is niet waar. Zelfs in mijn gemeente wordt de Statenvertaling nog steeds gebruikt tijdens jeugdverenigingen, en wat dies meer zij.
Je leest nog niet goed ook. Ik heb het over interkerkelijke samenwerkingen als organisaties, stichtingen en scholen.
Wellicht als toevoeging: ‘interkerkelijke forums’
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Je leest nog niet goed ook. Ik heb het over interkerkelijke samenwerkingen als organisaties, stichtingen en scholen.
Dan heb je inderdaad gelijk. :hum

Hier op de basisschool lijkt de cultuur meer een wind van een oppervlakkige Bondsgemeente dan van een Gereformeerde Gemeente. Gelukkig valt dat bij al het verenigingsleven in de kerkelijke gemeente nog wel mee. Maar goed, de oorzaak van het verval op de basisschool is vooral de overgang van mensen in de achterliggende 15 jaar, naar de (inmiddels) 3 PKN-gemeenten in de regio.

Maar goed, dit hoort in een ander draadje thuis. We dwalen hopeloos af.

@Zeeuw, het is altijd de gewoonte geweest om uit de Statenvertaling te citeren. Zelfs @Ambtenaar deed dat onlangs. Dat heeft toch wel wat te zeggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:
@Zeeuw, het is altijd de gewoonte geweest om uit de Statenvertaling te citeren. Zelfs @Ambtenaar deed dat onlangs. Dat heeft toch wel wat te zeggen.
Ik doe dat om precies dit soort discussies te voorkomen.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Je leest nog niet goed ook. Ik heb het over interkerkelijke samenwerkingen als organisaties, stichtingen en scholen.
Dan heb je inderdaad gelijk. :hum

Hier op de basisschool lijkt de cultuur meer een wind van een oppervlakkige Bondsgemeente dan van een Gereformeerde Gemeente. Gelukkig valt dat bij al het verenigingsleven in de kerkelijke gemeente nog wel mee. Maar goed, de oorzaak van het verval op de basisschool is vooral de overgang van mensen in de achterliggende 15 jaar, naar de (inmiddels) 3 PKN-gemeenten in de regio.

Maar goed, dit hoort in een ander draadje thuis. We dwalen hopeloos af.

@Zeeuw, het is altijd de gewoonte geweest om uit de Statenvertaling te citeren. Zelfs @Ambtenaar deed dat onlangs. Dat heeft toch wel wat te zeggen.
Je voert een lid van het forum op om iets te staven? Met dan ook nog ‘zelfs’ als kwalificatie. Ik begrijp de moeite niet om even je eigen vertaling te pakken.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
ZWP schreef:Volgens mij zegt de ET: macro-evolutie = micro-evolutie alleen dan over een zeer lange periode. Wij kunnen ons bijna gaan voorstellingen van miljoenen jaren maken. En volgens mij zegt de ET niets over goed/beter/best, maar meer over het meest aangepast.
Veel biologen zeggen dat inderdaad, maar wiskundig zitten er wel grote haken en ogen aan. Microevolutie is als reizen in de Noord-Oost-polder, macro evolutie is als reizen van Urk naar New York. Of in evolutionaire taal, micro-evolutie blijft rond een lokaal maximum in het "fitness"landschap, terwijl macro-evolutie door dalen moet of zelfs afhankelijk is van een veranderend landschap.
Zoiets als het verschil tussen lopen en vliegen, zullen we maar zeggen. :hum En al loop ik heel lang en kan ik dat steeds beter, daardoor kan ik nog niet vliegen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RE: Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:
ZWP schreef:Volgens mij zegt de ET: macro-evolutie = micro-evolutie alleen dan over een zeer lange periode. Wij kunnen ons bijna gaan voorstellingen van miljoenen jaren maken. En volgens mij zegt de ET niets over goed/beter/best, maar meer over het meest aangepast.
Veel biologen zeggen dat inderdaad, maar wiskundig zitten er wel grote haken en ogen aan. Microevolutie is als reizen in de Noord-Oost-polder, macro evolutie is als reizen van Urk naar New York. Of in evolutionaire taal, micro-evolutie blijft rond een lokaal maximum in het "fitness"landschap, terwijl macro-evolutie door dalen moet of zelfs afhankelijk is van een veranderend landschap.
Zoiets als het verschil tussen lopen en vliegen, zullen we maar zeggen. :hum En al loop ik heel lang en kan ik dat steeds beter, daardoor kan ik nog niet vliegen.
Precies, maar met varen kun je er ook komen. Maar het punt blijft natuurlijk dat het ontbreken van missing links niet perse tegen macro evolutie pleiten. Het maakt het echter wel moeilijker om de theorie te ondersteunen, daarom is biologie minder sterk dan natuurkunde en moet je informatie halen uit phylogenetische netwerken (en nogmaals dat deze netwerken erg op consistente bomen lijken zegt mij iets.)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door huisman »

@ZWP De schepping in zes dagen is door de HEERE ingegraveerd in de stenen tafelen. Lees in Exodus 20:11.
Hoe kunnen wij die tekst verkeerd interpreteren?
De HEERE heeft de schepping in zes dagen opgenomen in zijn eeuwigdurende wet. Maar Hij bedoelde iets anders?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Lilian1975 »

Erasmiaan schreef:Ik heb het vraag en antwoord-verhaal van Rouwendal gelezen. Terecht legt hij de vinger bij de evolutietheorie en de verhouding tot het scheppingsverhaal in Gods Woord. Daar liggen enorme vragen en die kunnen we niet allemaal afdoen met "je moet gewoon geloven". In die zin begrijp ik een bepaalde verontwaardiging van Ambtenaar en Parsifal nog wel. Wat ik jammer vind aan Rouwendal is dat hij niet op zoek gaat naar een biologische werkelijkheid die past bij de Bijbel (zoals prof Paul) maar op zoek gaat naar ruimte in Gods Woord om het anders te interpreteren en zo te harmoniseren met wetenschappelijke vondsten en resultaten. Gods Woord lijkt niet veilig bij hem. Gezegd moet worden dat er op beperkte schaal wel ruimte lijkt voor enige interpretatievrijheid (hij haalt ook een voorbeeld aan dat ik hier al eerder gaf, uit het geslachtsregister in Mattheus) maar daarmee gaan we geen miljoenen jaren oplossen (dat gaat over een verschil tussen 6000 en 10000 jaar).

Maar als we eerlijk Bijbellezen mogen we niet tornen aan de schepping in zes dagen. Rouwendal zegt het niet hardop, maar hij is wel op zoek naar interpretatievrijheid op dat punt. En daar moeten we toch een streep zetten. En dat is wat mensen als Jantje, Lilian, Wim en anderen goed aanvoelen; daarmee ga je een grens over. Dat betekent niet dat je de vragen niet mag stellen (daarin verschil ik met Jantje en Lilian), maar mijns inziens moet je ze anders stellen, namelijk aan de biologie. Het is jammer dat Rouwendal daar zijn tijd en energie niet in stopt. Maar het zal wel net zoiets zijn als het mantra dat DDD op dit punt heeft "het is mijn vakgebied niet dus ik kan er niets over zeggen".
Ik denk dat je mij niet helemaal hebt begrepen. De vragen kan ik mij best voorstellen die de jongeren stellen. Ik zeg ook niet dat zij ze niet mogen stellen.Maar wat ik niet begrinp de reactie van Rouwendal en zijn vertrekpunt hierin.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:
@Zeeuw, het is altijd de gewoonte geweest om uit de Statenvertaling te citeren. Zelfs @Ambtenaar deed dat onlangs. Dat heeft toch wel wat te zeggen.
Ik doe dat om precies dit soort discussies te voorkomen.
Dat doet me deugd. Het is exact zoals Paulus het bedoelde in de brief aan de Korinthiërs. :super @Nasrani zou er een voorbeeld aan kunnen nemen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:
@Zeeuw, het is altijd de gewoonte geweest om uit de Statenvertaling te citeren. Zelfs @Ambtenaar deed dat onlangs. Dat heeft toch wel wat te zeggen.
Ik doe dat om precies dit soort discussies te voorkomen.
Dat doet me deugd. Het is exact zoals Paulus het bedoelde in de brief aan de Korinthiërs. :super @Nasrani zou er een voorbeeld aan kunnen nemen.
::please
Als je er moeite mee hebt dan ben ik bereikbaar per pb ipv een discussie te vervuilen...
En verder citeer ik zolang ik lid ben van het forum al uit de HSV en ben er door een moderator nog nooit op gewezen...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Zita »

Hier GEEN discussie over HSV.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:... daarom is biologie minder sterk dan natuurkunde en moet je informatie halen uit phylogenetische netwerken (en nogmaals dat deze netwerken erg op consistente bomen lijken zegt mij iets.)
Heb je een link hierover, want ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt.

Wat ik nou juist niet sterk vindt (los van de Bijbelse argumentatie) dat volgens evolutionisten in meerdere stambomen parallel er ogen zijn ontstaan, wat toch wel heel frappant is. Idem dat vogels en zoogdieren beide warmbloedig zijn en dat deze ontwikkeling parallel heeft plaatsgevonden; dus niet afkomstig van een gemeenschappelijke voorouder. M.i. moet je wel een heel groot evolutiegeloof hebben om echt te kunnen menen dat zulke complexe zaken als warmbloedigheid en het oog bij toeval, en dan ook nog eens parallel, kunnen ontstaan. Misschien heeft dit echter niets met de 'consistente bomen' te maken waar je het over hebt; dit wacht ik af.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Geytenbeekje »

Valcke schreef:
parsifal schreef:... daarom is biologie minder sterk dan natuurkunde en moet je informatie halen uit phylogenetische netwerken (en nogmaals dat deze netwerken erg op consistente bomen lijken zegt mij iets.)
Heb je een link hierover, want ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt.

Wat ik nou juist niet sterk vindt (los van de Bijbelse argumentatie) dat volgens evolutionisten in meerdere stambomen parallel er ogen zijn ontstaan, wat toch wel heel frappant is. Idem dat vogels en zoogdieren beide warmbloedig zijn en dat deze ontwikkeling parallel heeft plaatsgevonden; dus niet afkomstig van een gemeenschappelijke voorouder. M.i. moet je wel een heel groot evolutiegeloof hebben om echt te kunnen menen dat zulke complexe zaken als warmbloedigheid en het oog bij toeval, en dan ook nog eens parallel, kunnen ontstaan. Misschien heeft dit echter niets met de 'consistente bomen' te maken waar je het over hebt; dit wacht ik af.
Ook de ontwikkeltijd loopt bij sommige dieren erg verschillend
Bij sommige 'miljard'jaren voor een paar aanpassingen aan de tenen bij andere een heel ander dier.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Jantje »

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... ondvloed-/

Terzijde wordt hier ook aangestipt waar @Ambtenaar over sprak, n.a.v. het geslachtsregister van Matthéüs 1. Ik vond het een interessante analyse. Volgens mij past het in dit draadje ook wel enigszins thuis. En anders verplaatsen jullie het maar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten