Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Lilian1975 »

Tiberius schreef:Ik krijg het volgende bericht van Dr. Rouwendal in de Refoforum-mailbox, lijkt me wel goed om dat even hier te delen.
Ik kijk er inmiddels niet meer van op dat ik en mijn bedoelingen op refoforum door iedereen weer anders geïnterpreteerd worden, maar leuk wordt het nooit om opvattingen toegeschreven te krijgen die de mijne niet zijn. Ik ga me zelf niet in het refoforum-topic over mijn uitlating mengen, maar ik zou het op prijs stellen als er een link geplaatst kan worden naar https://www.brevieruitgeverij.nl/nieuws ... d-was.html

Daar staat in ieder geval, uitgebreider nog dan in het RD, wat mijn opvatting is. Als jullie zoiets niet plaatsen dan laat ik het er maar bij.
Het lijkt me goed om hier kennis van te nemen.
Aardig dat je het geplaatst hebt. Maar het neemt mijn wantrouwen helaas niet weg.
Plus als je wilt dat in je achterban serieus met deze vragen ongegaan wordt. Je hen ook serieus moet nemen. En niet wijzen naar maak maar een publicatie in een peer-reviewed wetenschappelijk vaktijdschrift. Net of ieder mens daartoe in staat is en de weg ertoe weet...


Deze vragen haal ik uit het opinieartikel.
Daar verwijst Rouwendal toch naar?

1 De bundel gaat voor een groot deel over de vraag in welke mate Genesis 1 tot 3 kan worden geïnterpreteerd op een wijze die niet in conflict is met de evolutietheorie
Antw: Daar wordt hier op RF dus op gereageerd waarom iets anders gaan interpreteren om het niet in conflict te brengen met de evolutie theorie. Dan ga je dus al uit dat het onomstotelijk bewezen waar is de evolutie theorie. Anders hoef je het niet anders te gaan interpreteren.

2 Als de evolutietheorie waar is, hoe moet de Bijbellezer dan omgaan met de evolutionaire opvatting dat er altijd al dood in de wereld was, en andere theologische uitdagingen meer.”
Antw. De dood is er met de zondeval gekomen. Dat is wat de Bijbel ons leert.
En dan hoef ik geen rekening te houden met evolutionaire opvattingen dat er altijd al dood is geweest.

3 Andere vragen in de bundel zijn: wat betekent het woord ”goed” in Genesis 1 als er voorafgaand aan de komst van de mens al dood en lijden in de wereld waren?
Antw : die vraag wordt m.i pas relevant als je evolutie voor waar houdt. Maar waar in de Schrift lees je dat er al dood en lijden voor de komst van de mens was? En God zag dat het zeer goed was. Ook hier dus weer andersom redeneren.
4 En wat is de relatie tussen de eerste en tweede Adam in Romeinen 5 wanneer Adam als uit vele mensachtigen werd gekozen om verbondshoofd voor allen te worden?
Antw ook dit wordt pas een probleem als je de evolutie voor waar houdt.

Dan stelt Rouwendal wel.
Evolutie is niet bewezen. Maar wel hoe moeten we daar tegenover staan?
Ik snap niet wat daar het probleem van is. Je kan het voor kennisgeving aannemen. Er zijn wetenschappers die dit geloven... En zelf Bijbelse waarheid aannemen als de waarheid.
En ja dan kom je in conflict met de wetenschap. En daar zit het pijnpunt. Dan kan je niet meer echt meedoen. Maar willen we dat? Moet de bijbelse waarheid opgegeven worden om mee te mogen doen. We hebben het wel over woorden van God Zelf. En niet over woorden die opgeschreven zijn vanuit een bijbelschrijver vanuut zijn eigen waarneming.

Rouwendal noemt dat er feiten uit de natuur lijken te wringen. Hij noemt niet welke feiten. En dat is ook iets wat me meer en meer opvalt. Men noemt iets. Maar niet wat. Het wordt al als één feit gebracht. Het staat onomstotelijk vast dat... en dat dus dingen wringen...
Terwijl de achterban die er waarschijnlijk het meeste moeite mee heeft moet gissen wat de feiten zijn. Helemaal niet zo zeker is of die feiten kloppen . En als men dan met feiten komt en een tegenargument krijgt, blijft het stil. Of het is niet wetenschappelijk want de wetenschap zegt wat anders....

Dan snap ik verder dit stukje niet;
Het valt me op dat mijn drie voorbeelden eigenlijk alleen door biologen geïnterpreteerd worden als argumenten voor de ET. Andere lezers interpreteren mijn bedoeling beter. Wellicht omdat biologen deze drie punten herkennen als argumenten voor ET en mij vervolgens vanuit dat kader interpreteren?)
Ik en de meesten op dit forum zijn geen biologen. Toch worden de vragen die hij dus stelt in het opinieartikel wel degelijk niet positief gewaardeerd. Zie eerste deel van deze post.


Verder bevestigt hij in de link het idee dat als er tegenargumenten gegeven worden dat niet serieus wordt genomen. Betwijfelt wordt. Lees maar:
Blijkbaar ben je niet op de hoogte van publicatie X van auteur Y, die oplossingen geeft voor jouw problematische kwesties, of die bewijst dat de ET niet kan kloppen.
Ik ben op de hoogte van meerdere publicaties van diverse auteurs op dit gebied, maar in veel gevallen betwijfel ik de wetenschappelijke houdbaarheid.
En
Maar ik kan je op wetenschappelijke gronden bewijzen dat de door jou genoemde kwesties opgelost kunnen worden, en/of dat (cruciale onderdelen van / argumenten voor) de ET onwaar zijn!
Heel mooi! Doe dat alsjeblieft middels een publicatie in een peer-reviewed wetenschappelijk vaktijdschrift. Dat heeft meer effect dan een email aan mij.
Mwah dat had dan in dat boek ook meegenomen kunnen worden. Want die waren allang bekend. En als je weet dat die argumenten tegen je gebruikt gaan worden dan behandel je ze al. Dat doe je niet als je ze niet serieus neemt. En dus je doelgroep niet serieus neemt.
Dus ja het zou mooi zijn als hier op ingegaan zou worden in een RD artikel. Openlijk.

Maar als er al bij voorbaat getwijfeld wordt aan de wetenschappelijke houdbaarheid geef ik weinig hoop dat daar überhaupt serieus op ingegaan wordt.



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 15 okt 2019, 12:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: RE: Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:
Lilian1975 schreef:
parsifal schreef:
Posthoorn schreef:Nog maar een keer dan:

https://zoektocht.net/evolutie-scheppin ... n-praktijk

Het is dus maar de vraag of het wetenschappelijk gezien waarschijnlijk is, laat staan vaststaat, dat de evolutietheorie klopt.
Ik kan hier verder op ingaan als je wilt. Al wat opmerkingen. Je kunt de wetten van de thermodynamica niet zomaar op een niet gesloten systeem toepassen. Verder hoef je maar te zoeken op "random fractals" of "self organised criticality" om te weten dat een simpel mechanisme (waar natuurlijke selectie mee vergelijkbaar is) van volkomen random situaties mooie structuren kan genereren..

Als tweede. Het argument van de missing links. Als wiskundige verwacht ik niet veel missing links te vinden vanuit de theorie van "random walks in random environments." Het idee is dat soorten lokaal optimale eigenschappen heeft (kleine veranderingen zijn meestal nadelig) en evolutie zal dus meestal plaatsvinden als de omgeving verandert, een groep migreert of heel af en toe door veel ( mogelijk direct door God gestuurde) kleine veranderingen die individuen latem overleven hoewel ze minder aangepast waren dan hun soortgenoten, tijdens de tussenstappen. In al deze gevallen, zijn de macro evolutionaire stappen relatief snel en gebeuren in relatief kleine subpopulaties tov de tijdschaal en populatiegroottes waarin de soort genetisch stabiel is.

Vergelijk het met mijn leven, ik heb in de buurt van Utrecht en in de buurt van Stockholm gewoond. Tijdens mijn treinreizen ga ik via Kopenhagen, maar als je honderd random dagen uit mijn leven kiest, dan zul je er veel in de buurt van Stockholm of Utrecht vinden, maar waarschijnlijk weinig in de buurt van de niet-optimale tussenvorm Kopenhagen. Natuurlijk zijn mijn reizen gericht en weet ik de bestemming, maar ook in evolutie gaan veranderingen redelijk snel (100 generaties?) zolang kleine veranderingen voordeel op kunnen leveren.
Hoeveel generaties zijn er van Adam tot einde Nieuwe testament?
Uit DNA van oude menselijke skeletten weten we dat de mens gewoon mens is gebleven, ook na 100 generaties, hoor. Van Karel de Grote naar onze tijd (12 eeuwen) zijn ongeveer 40 generaties, maar ik heb nooit gehoord dat in die tijd er genen afgegaan zijn of bijgekomen zijn. (En voor evolutie zou er onnoemelijk veel meer moeten gebeuren...)
Dat bedoel ik nou. En ook in de Schrift zie je niets dat het mensen opvalt dat er sprake is van evolutie. W e l van dood en verderf...

En rotstekeningen ( geschreven bronnen van tijdgenoten van lang geleden) die laten gewoon mensfiguren zien...
We earen van de zomer on de Mercantour
Het grappige is dat ze die dateren van duizenden jaren geleden....
En toch zie ik gewoon mens figuren- koeien enz.


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Ambtenaar
Berichten: 9196
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Uit DNA van oude menselijke skeletten weten we dat de mens gewoon mens is gebleven, ook na 100 generaties, hoor. Van Karel de Grote naar onze tijd (12 eeuwen) zijn ongeveer 40 generaties, maar ik heb nooit gehoord dat in die tijd er genen afgegaan zijn of bijgekomen zijn. (En voor evolutie zou er onnoemelijk veel meer moeten gebeuren...)
Ik postte gisteren een artikel over het variatie in menselijk DNA in Nederland. Inmiddels weten we ook dat Europeanen in meer of mindere mate beschikken over Neanderthaler genen en dat Aziaten beschikken over genen van de Denisovamens. Nu ben ik geen geneticus, maar uit berichtgeving begrijp ik dat de Neanderthalers, Denisovamens en de moderne mens samen nageslacht hebben voortgebracht. Dus wellicht je blik wat meer uitbreiden?
Ambtenaar
Berichten: 9196
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: RE: Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: Dat bedoel ik nou. En ook in de Schrift zie je niets dat het mensen opvalt dat er sprake is van evolutie.
Dat is natuurlijk een non-argument. Er is in de Bijbel heel veel meer niet beschreven, maar toch echt voorgevallen.
Ambtenaar
Berichten: 9196
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef:Ik krijg het volgende bericht van Rouwendal in de Refoforum-mailbox, lijkt me wel goed om dat even hier te delen.
Pieter Rouwendal schreef:Ik kijk er inmiddels niet meer van op dat ik en mijn bedoelingen op refoforum door iedereen weer anders geïnterpreteerd worden, maar leuk wordt het nooit om opvattingen toegeschreven te krijgen die de mijne niet zijn. Ik ga me zelf niet in het refoforum-topic over mijn uitlating mengen, maar ik zou het op prijs stellen als er een link geplaatst kan worden naar https://www.brevieruitgeverij.nl/nieuws ... d-was.html

Daar staat in ieder geval, uitgebreider nog dan in het RD, wat mijn opvatting is. Als jullie zoiets niet plaatsen dan laat ik het er maar bij.
Het lijkt me goed om hier kennis van te nemen.
Helder. Zijn pleidooi voor bezinning ondersteun ik van harte.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef: Dat bedoel ik nou. En ook in de Schrift zie je niets dat het mensen opvalt dat er sprake is van evolutie.
Dat is natuurlijk een non-argument. Er is in de Bijbel heel veel meer niet beschreven, maar toch echt voorgevallen.
Nee is geen non argument, vind ik. Want als er werkelijk evolutie had plaatsgevonden hadden de psalmmisten; had Job dat benoemd in hun lofzangen op de schepping. Want dat zou toch ontzagwekkend geweest zijn? Ik zie het ook niet om me heen. En als het wel zo geweest zou zijn dan had ik me daarover verbaasd en gedacht hebben hoe wonderlijk...
En tja waarom zijn die zgn oermensen ook niet gewoon mensen geweest kunnen zijn?

Als je er dan ook nog eens vanuit gaat dat de eerste generaties eeuwenlang leefden; dan was hun op het minst wel iets opgevallen.




Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:Helder. Zijn pleidooi voor bezinning ondersteun ik van harte.
Deze toon wekt bij mij wantrouwen op, omdat jij dat schrijft. Als je dit schrijft met als strekking dat je hoopt dat evolutietheorie en schepping samengetrokken kunnen worden, heb je helemaal niet begrepen wat dr. Rouwendal bedoelt. Bovendien: deze bezinning is vooral bedoeld om als reformatorische gezindte na te denken over deze vraagstukken en hier een Bijbels antwoord op te kunnen geven (als ik het goed begrepen heb). Dat rechtvaardigt dus geenszins de visie die jij hebt over Genesis 1 tot en met 3.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Posthoorn schreef:Nog maar een keer dan:

https://zoektocht.net/evolutie-scheppin ... n-praktijk

Het is dus maar de vraag of het wetenschappelijk gezien waarschijnlijk is, laat staan vaststaat, dat de evolutietheorie klopt.
Als tweede. Het argument van de missing links. Als wiskundige verwacht ik niet veel missing links te vinden vanuit de theorie van "random walks in random environments." Het idee is dat soorten lokaal optimale eigenschappen heeft (kleine veranderingen zijn meestal nadelig) en evolutie zal dus meestal plaatsvinden als de omgeving verandert, een groep migreert of heel af en toe door veel ( mogelijk direct door God gestuurde) kleine veranderingen die individuen latem overleven hoewel ze minder aangepast waren dan hun soortgenoten, tijdens de tussenstappen. In al deze gevallen, zijn de macro evolutionaire stappen relatief snel en gebeuren in relatief kleine subpopulaties tov de tijdschaal en populatiegroottes waarin de soort genetisch stabiel is.
Dit betekent dat we - door de snelle omgevingsveranderingen die de klimaatverandering gaat veroorzaken - binnenkort het bewijs van de evolutie gaan zien? Het is de "ideale" trigger begrijp ik.
Ik kan overigens niet wachten, sinds mensenheugenis hebben we (maar) 6 zintuigen. Benieuwd waar de evolutie mee komt.
parsifal schreef:Vergelijk het met mijn leven, ik heb in de buurt van Utrecht en in de buurt van Stockholm gewoond. Tijdens mijn treinreizen ga ik via Kopenhagen, maar als je honderd random dagen uit mijn leven kiest, dan zul je er veel in de buurt van Stockholm of Utrecht vinden, maar waarschijnlijk weinig in de buurt van de niet-optimale tussenvorm Kopenhagen. Natuurlijk zijn mijn reizen gericht en weet ik de bestemming, maar ook in evolutie gaan veranderingen redelijk snel (100 generaties?) zolang kleine veranderingen voordeel op kunnen leveren.
Kun je dit concreet uitwerken in een (fictief) voorbeeld van evolutie in de natuur? Wat hier nl. tegen pleit is dat b.v. mensen in Antartica en mensen op de evenaar geen (genetische) mutatieverschillen laten zien alhoewel er qua omgeving geen enkele overeenkomst is.

Daarnaast is dit een voorbeeld dat gedrag veranderd als omgeving veranderd, gedrag wat al aanwezig is in het genoom. Het is geen voorbeeld van het ontstaan van nieuwe eigenschappen die ander gedrag veroorzaken.

(het voorbeeld zou kloppen als er mensen zouden zijn die qua omgeving elke dag van Utrecht naar Stockholm moeten en vleugels ontwikkellen, of kunnen teleporten of op 2 plekken tegelijk kunnen zijn of.... afijn, de mens is niet in staat iets nieuws te verzinnen.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 15 okt 2019, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Uit DNA van oude menselijke skeletten weten we dat de mens gewoon mens is gebleven, ook na 100 generaties, hoor. Van Karel de Grote naar onze tijd (12 eeuwen) zijn ongeveer 40 generaties, maar ik heb nooit gehoord dat in die tijd er genen afgegaan zijn of bijgekomen zijn. (En voor evolutie zou er onnoemelijk veel meer moeten gebeuren...)
Ik postte gisteren een artikel over het variatie in menselijk DNA in Nederland. Inmiddels weten we ook dat Europeanen in meer of mindere mate beschikken over Neanderthaler genen en dat Aziaten beschikken over genen van de Denisovamens. Nu ben ik geen geneticus, maar uit berichtgeving begrijp ik dat de Neanderthalers, Denisovamens en de moderne mens samen nageslacht hebben voortgebracht. Dus wellicht je blik wat meer uitbreiden?
Ho ho, natuurlijk is er de menselijke variatie. Maar wel binnen de bekende DNA-structuur (het genoom) van de mens. Het Y-chromosoom onderzoek dat je plaatste, gaat over de variatie van eigenschappen binnen het vaste patroon van genen, maar het genoom zelf (de ‘inhoudsopgave’ van de genen) is bij mijn weten bij al die variaties identiek. Je kunt ook zeggen: het DNA is als een boek met informatie (gecodeerd in letters); de bladzijden en het aantal letters per bladzijde is voor de mens constant of nagenoeg constant, alleen de letters zelf met erfelijke informatie zijn verschillend van mens tot mens.

In de neanderthaler genen heb ik mij niet verdiept. Wat ik echter wel zeg is dat het menselijke genoom over een aanzienlijke periode (langer dan duizend jaar) constant of nagenoeg constant is. Een enkele gen meer of minder verandert niets aan deze constatering.
Laatst gewijzigd door Valcke op 15 okt 2019, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Lilian1975 »

Wim Anker schreef:
Kun je dit concreet uitwerken in een (fictief) voorbeeld van evolutie in de natuur? Wat hier nl. tegen pleit is dat b.v. mensen in Antartica en mensen op de evenaar geen (genetische) mutatieverschillen laten zien alhoewel er qua omgeving geen enkele overeenkomst is.

Daarnaast is dit een voorbeeld dat gedrag veranderd als omgeving veranderd, gedrag wat al aanwezig is in het genoom. Het is geen voorbeeld van het ontstaan van nieuwe eigenschappen die ander gedrag veroorzaken.

(het voorbeeld zou kloppen als er mensen zouden zijn die qua omgeving elke dag van Utrecht naar Stockholm moeten en vleugels ontwikkelden).
:haha vleugeltjes....
Of mensen die elke dag in de file op de A15 staan en daar nu nog steeds staan... zonder vleugels . Dit al jaar in jaar uit. En ook de kinderen die daaruit geboren worden. Geen vleugeltjes. Geweldig! Waardoor ze toch echt sneller op bestemming zouden zijn. De slimmeriken pakken de fiets... maar die veranderen ook niet. Ze moeten hulpmiddelen als een electrische fiets hebben om sneller vooruit te komen.

En die bergbewoners in de mercantour hadden geen springveren onder hun voeten om sneller boven te zijn... zelfs geen hoeven om zich beter staande te houden op de smalle rotspaadjes tegen bergwanden.
En de bewoners op de zuidpool hebben geen dikkere huid om te overleven, maar dikke kleding.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 15 okt 2019, 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Thuisvrouw »

Jantje schreef: Als je dit schrijft met als strekking dat je hoopt dat evolutietheorie en schepping samengetrokken kunnen worden, heb je helemaal niet begrepen wat dr. Rouwendal bedoelt. Bovendien: deze bezinning is vooral bedoeld om als reformatorische gezindte na te denken over deze vraagstukken en hier een Bijbels antwoord op te kunnen geven.
Dat zou mooi zijn @Jantje maar de bezinning is vooral bedoeld om te kijken of we de Bijbel al die tijd niet verkeerd gelezen hebben.. Ik kan mij dus goed voorstellen dat @Ambtenaar het met Rouwendal eens is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Jantje »

Thuisvrouw schreef:
Jantje schreef: Als je dit schrijft met als strekking dat je hoopt dat evolutietheorie en schepping samengetrokken kunnen worden, heb je helemaal niet begrepen wat dr. Rouwendal bedoelt. Bovendien: deze bezinning is vooral bedoeld om als reformatorische gezindte na te denken over deze vraagstukken en hier een Bijbels antwoord op te kunnen geven.
Dat zou mooi zijn @Jantje maar de bezinning is vooral bedoeld om te kijken of we de Bijbel al die tijd niet verkeerd gelezen hebben.. Ik kan mij dus goed voorstellen dat @Ambtenaar het met Rouwendal eens is.
Is dat waar? Ik meen dat die conclusie onterecht hier op het forum heeft postgevat en dat juist dáárom dr. Rouwendal dat artikel naar gemaild @Tiberius heeft.

Als het werkelijk waar is wat jij beweert, is dr. Rouwendal in elk geval flink van het padje af, dat moge duidelijk zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9196
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef:De bundel gaat voor een groot deel over de vraag in welke mate Genesis 1 tot 3 kan worden geïnterpreteerd op een wijze die niet in conflict is met de evolutietheorie. 
Dat zegt hij helemaal niet. Hij stelt duidelijk dat er wetenschappelijke bewijzen zijn met de in strijd lijken met de Bijbel en dat daarop bezinning nodig is en dat niet uitgesloten moet worden dat bepaalde theorieën aanvaard kunnen en moeten worden.
Lilian1975 schreef:Daar wordt hier op RF dus op gereageerd waarom iets anders gaan interpreteren om het niet in conflict te brengen met de evolutie theorie. Dan ga je dus al uit dat het onomstotelijk bewezen waar is de evolutie theorie. Anders hoef je het niet anders te gaan interpreteren.
Hij stelt duidelijk dat hij voor academische onderzoeksvrijheid is, maar niet voor leervrijheid in de kerk. Dat markeert een duidelijk grens. Er is een verschil tussen theologische uitgangspunten en opvattingen en natuurlijkwetenschappelijke. Hier worden beiden direct vermengd.
Lilian1975 schreef:En dan hoef ik geen rekening te houden met evolutionaire opvattingen dat er altijd al dood is geweest.
Dus alle levende wezens waren vegetariër?
Lilian1975 schreef:En wat is de relatie tussen de eerste en tweede Adam in Romeinen 5 wanneer Adam als uit vele mensachtigen werd gekozen om verbondshoofd voor allen te worden?
Daar is Gijsbert van den Brink is zijn boek al op ingegaan.
Lilian1975 schreef:Evolutie is niet bewezen. Maar wel hoe moeten we daar tegenover staan?
Je moet wel goed lezen. Hij stelt duidelijk dat er wetenschappelijke consensus is, maar dat het daarmee nog geen waarheid is. Dat is wat anders dan wat jij stelt.
Lilian1975 schreef:En ja dan kom je in conflict met de wetenschap. En daar zit het pijnpunt. Dan kan je niet meer echt meedoen. Maar willen we dat? Moet de bijbelse waarheid opgegeven worden om mee te mogen doen. We hebben het wel over woorden van God Zelf. En niet over woorden die opgeschreven zijn vanuit een bijbelschrijver vanuut zijn eigen waarneming.
Het is maar net welk hermeneutisch kader je gebruikt.
Lilian1975 schreef:Rouwendal noemt dat er feiten uit de natuur lijken te wringen. Hij noemt niet welke feiten. En dat is ook iets wat me meer en meer opvalt. Men noemt iets. Maar niet wat. Het wordt al als één feit gebracht. Dat dingen wringen...
Terwijl de achterban die er waarschijnlijk het meeste moeite mee heeft moet gissen wat. En als men dan met feiten komt en een tegenargument krijgt, blijft het stil. Of het i sd niet wetenschappelijk want de wetenschap zegt wat anders....
De positie van de achterban geeft hij duidelijk aan. Hij stelt namelijk dat er veel te simplistisch wordt gedacht in de gereformeerde gezindte over de evolutietheorie en de bewijzen die daarvoor gevonden zijn. En dat juist daarom bezinning nodig is.
Lilian1975 schreef:Ik en de meesten op dit forum zijn geen biologen. Toch worden de vragen die hij dus stelt in het opinieartikel wel degelijk niet positief gewaardeerd. Zie eerste deel van deze post.
Dat is niet wat hij zegt. Hij geeft in zijn artikel 3 voorbeelden uit de biologie en dat van het kader van de biologie als wetenschap daar positief op is gereageerd. Logisch, het betreft hun vakgebied.
Lilian1975 schreef:Verder bevestigt hij in de link het idee dat als er tegenargumenten gegeven worden dat niet serieus wordt genomen. Betwijfelt wordt. Lees maar: Blijkbaar ben je niet op de hoogte van publicatie X van auteur Y, die oplossingen geeft voor jouw problematische kwesties, of die bewijst dat de ET niet kan kloppen. Ik ben op de hoogte van meerdere publicaties van diverse auteurs op dit gebied, maar in veel gevallen betwijfel ik de wetenschappelijke houdbaarheid.
Hij betwijfelt niet, maar hij doelt op wetenschappelijke consensus. Iedereen kan wel wat beweren, maar het beweerde krijgt pas waarde als er consensus over bestaat. M
Lilian1975 schreef:Mwah dat had dan in dat boek ook meege nomen kunnen worden. Want die waren al bekend. En als je weet dat die argumenten tegen je gebruikt gaan worden dan behandel je ze al. Dat doe je niet als je ze niet serieus neemt.
Dus ja het zou mooi zijn als hier op ingegaan zou worden in een RD artikel. Openlijk.
Helemaal niet. Hij geeft duidelijk de beperking van het boek aan. Het boek beperkt zich tot theologische en filosofische kwesties.
Lilian1975 schreef:En als er al bij voorbaat getwijfeld wordt aan de wetenschappelijke houdbaarheid geef ik weinig hoop dat daar überhaupt serieus op ingegaan wordt.
Hij pleit voor bezinning, dus juist wel voor serieus wetenschappelijk onderzoek. Al zegt hij dat laatste niet, maar dat is mijn interpretatie.




Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk[/quote]
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Thuisvrouw »

Jantje schreef:Is dat waar? Ik meen dat die conclusie onterecht hier op het forum heeft postgevat en dat juist dáárom dr. Rouwendal dat artikel naar gemaild @Tiberius heeft.

Als het werkelijk waar is wat jij beweert, is dr. Rouwendal flink van het padje af.
Dr Rouwendal schreef:
Dat noopt ons ook een andere weg in te slaan en de vraag te stellen of wij Gods Woord wel juist interpreteren, en in het verlengde daarvan of natuurwetenschappelijke theorieën misschien toch minder strijdig met de Bijbel blijken dan voorheen gedacht. Ook deze weg is volstrekt legitiem.
Bron: Opinie RD
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door refo »

Lilian1975 schreef:
Wim Anker schreef:
Kun je dit concreet uitwerken in een (fictief) voorbeeld van evolutie in de natuur? Wat hier nl. tegen pleit is dat b.v. mensen in Antartica en mensen op de evenaar geen (genetische) mutatieverschillen laten zien alhoewel er qua omgeving geen enkele overeenkomst is.

Daarnaast is dit een voorbeeld dat gedrag veranderd als omgeving veranderd, gedrag wat al aanwezig is in het genoom. Het is geen voorbeeld van het ontstaan van nieuwe eigenschappen die ander gedrag veroorzaken.

(het voorbeeld zou kloppen als er mensen zouden zijn die qua omgeving elke dag van Utrecht naar Stockholm moeten en vleugels ontwikkelden).
:haha vleugeltjes....
Of mensen die elke dag in de file op de A15 staan en daar nu nog steeds staan... zonder vleugels . Dit al jaar in jaar uit. En ook de kinderen die daaruit geboren worden. Geen vleugeltjes. Geweldig! Waardoor ze toch echt sneller op bestemming zouden zijn. De slimmeriken pakken de fiets... maar die veranderen ook niet. Ze moeten hulpmiddelen als een electrische fiets hebben om sneller vooruit te komen.

En die bergbewoners in de mercantour hadden geen springveren onder hun voeten om sneller boven te zijn... zelfs geen hoeven om zich beter staande te houden op de smalle rotspaadjes tegen bergwanden.
En de bewoners op de zuidpool hebben geen dikkere huid om te overleven, maar dikke kleding.
Ergens kan ik wel begrijpen dat ET-aanhangers ons soort mensen niet serieus nemen.
Gesloten