Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9165
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door parsifal »

huisman schreef: Kun jij mij dan uitleggen waarom de wetenschap bij schepping en evolutie wel het laatste woord dreigt te krijgen maar bij leven en dood niet? Welke wetenschapper zou kunnen verklaren dat de Heere Jezus opgestaan is uit de doden. Er is genoeg empirisch wetenschappelijk bewijs dat door de biologische processen in een gestorven lichaam dat lichaam niet meer tot leven kan komen.
Maar dan schrikken wij terug omdat wij wel beseffen dat dan het christelijk geloof dood is. Dat is het ook als je God reduceert tot een toekijker bij een miljarden jaren durende evolutie . Hij mag van de verlichte christenen nog wel een beetje meedoen en dat noemen wij dan theïstische evolutie .
Dit is een punt wat elke discussie weer naar voren komt, en je in elke discussie weer negeert.
De wetenschap doet geen uitspraak over wonderen omdat dat zaken zijn die "tegennatuurlijk" zijn, in de zin dat ze tegen de wetten van de natuur ingaan. De opstanding van de Heere Jezus is zo'n wonder, er is geen wetenschappelijke reden omdat af te wijzen. Ja zonder wonder is de opstanding onmogelijk, maar daar zijn alle Christenen het wel over eens.

Goede wetenschap wil niet alles verklaren, maar wil zich beperken tot het meetbare. De oorsprong van wonderen vallen daarbuiten (de gevolgen van wonderen kunnen er weer binnen vallen). Het proces van evolutie schuurt er tegen aan (niet perse het mechanisme wat evolutie zou drijven: zeggen dat het puur op toeval en natuurlijke selectie drijft is een filosofische stelling, geen wetenschappelijke uitspraak).

In de discussie rond evolutie gaat het niet om het afwijzen van een wonder bij de schepping van het leven. Men ziet aanwijzingen (of men denkt ze te zien) dat er evolutie heeft plaatsgevonden en plaats vindt. De aarde ziet er oud uit en het DNA van verschillende soorten suggereert gemeenschappelijke afstamming. Als je de vergelijking met de opstanding wilt maken, dan moet je denken aan het scenario van Paul Maier's Rama document, waarbij men een lichaam vindt waarbij men heel sterke aanwijzingen heeft dat het het lichaam van de Heere Jezus is (en om je gerust te stellen: nee ik geloof niet dat dat ooit kan gebeuren).

En @Nasrani, ik denk dat je hier geen recht doen aan veel Christenen. Ook veel Christenen die de evolutie niet afwijzen geloven in zonde (dat is moeilijk te ontkennen) en zelfs de zondeval (al zien sommige van hen Genesis 3 dan weer als een verhaal om duidelijk te maken dat de zonde door menselijke keus in de wereld is gekomen, niet als een historisch acurate beschrijving van wat werkelijk gebeurd is).

Ook als je evolutie en Christendom combineert zijn er eerste mensen of is er een eerste groep mensen aan wie de Heere Zich bijzonder verbindt. Dat verandert echt niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Bezorgd »

Misschien een heel domme opmerking. maar gisteren weer de wet horen voor lezen:

"Want in zes dagen heeft de Heere den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de Heere den sabbatdag, en heiligde denzelven."

Als dit al discutabel lijkt te zijn, wat moeten we dan met de rest van de 10 geboden?


En @A_Huijgen respect voor uw reactie. Ik heb bewust geen namen genoemd, maar blijkbaar voelt u zich aangesproken. Dat kan.
De taal die ik bezigde had inderdaad waardiger gekund. Maar het viel me wel op. ' Grote namen' als bv: Paas, Huijgen ,de Ridder, te Velde, Peels, Dekker, Fransen die zich blijkbaar heel ongemakkelijk voelden met het artikel, en fel reageerden op Twitter.
En wat me ook opvalt: theologen als MJ Paul worden amper serieus genomen, terwijl mensen die toch wat verder af staan van de gereformeerde gezindte op dit punt omarmt worden. Dat komt de herkenning bij de achterban niet ten goede.
ZWP
Berichten: 1664
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door ZWP »

Bezorgd schreef:Misschien een heel domme opmerking. maar gisteren weer de wet horen voor lezen:

"Want in zes dagen heeft de Heere den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de Heere den sabbatdag, en heiligde denzelven."

Als dit al discutabel lijkt te zijn, wat moeten we dan met de rest van de 10 geboden?


En @A_Huijgen respect voor uw reactie. Ik heb bewust geen namen genoemd, maar blijkbaar voelt u zich aangesproken. Dat kan.
De taal die ik bezigde had inderdaad waardiger gekund. Maar het viel me wel op. ' Grote namen' als bv: Paas, Huijgen ,de Ridder, te Velde, Peels, Dekker, Fransen die zich blijkbaar heel ongemakkelijk voelden met het artikel, en fel reageerden op Twitter.
En wat me ook opvalt: theologen als MJ Paul worden amper serieus genomen, terwijl mensen die toch wat verder af staan van de gereformeerde gezindte op dit punt omarmt worden. Dat komt de herkenning bij de achterban niet ten goede.
Waarom ga je niet inhoudelijk in op zijn reactie? Aan alleen respect heeft hij niet veel, lijkt me?
Het artikel was gewoon niet sterk, dat kun je toch toegeven?

En ik heb gisteren ook weer horen voorlezen: "Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is."

Maar we weten nu toch dat er geen wateren 'onder de aarde' zijn? Het spreekt in ieder geval van een ander wereldbeeld. Maar dat doet van de inhoud toch niets af?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Lilian1975 »

ZWP schreef:
Nasrani schreef:
huisman schreef:
Sorry DDD maar nu ben je niet op je niveau . Er is onvoorstelbaar veel wetenschappelijke bewijs dat een dood lichaam onomkeerbaar is. De zaken zijn zeer vergelijkbaar.
Nog een denkoefening.Als wij niet in een “plotselinge schepping” geloven kunnen wij dan wel in een “plotselinge herschepping” geloven? Zie Ik maak alle dingen nieuw ( maar dat duurt volgens veel evolutionistische theologen helaas wel een paar miljard jaar)

Mensen als van de Brink, Huijgen en Rik Peels dwalen ondanks hun aardse doktors titel.
Daarnaast wordt ook de geschiedenis van Genesis 3 verworpen. Hoe kan een slang nu ooit praten.. dus als er geen zondeval is, dan is er ook geen verlossing nodig. De Bijbel wordt daardoor als een onbetrouwbaar boek weggezet.

Ook is de gedachte van evolutie niet te combineren met het beeld wat de Bijbel ons geeft. Volgens de evolutie theorie overwint de sterkste, en is er geen plaats voor de zwakke op deze wereld, dit schetst een keihard wereldbeeld. Dit strijdt met het karakter en de 'missie' van de Heere Jezus. We zien in de Bijbel dat Hij juist het zwakke op zoekt.
Evolutie is ook nog eens gebaseerd op toeval, dan zouden we zonder doel op deze aarde zijn.
Nu verwar je volgens mij de evolutie-theorie en evolutionisme (een atheistische ideologie). Maar die liggen niet noodzakelijkerwijs in elkaars verlengde. Sterker nog, het idee van Rouwendal e.a. is juist dat de evolutie-theorie en het christelijk geloof geharmoniseerd kunnen worden.
Dus dat een theorie die anti God is. Want dat was het Darwinisme is te verenigen met het Bijbels geloof en dat Zijn Woord betrouwbaar, vast en zeker en onveranderlijk is?
Overigen was het idee van Darwin niet orginerl. Er waren al veel eerder griekse filosofen die hiermee zich bezig hielden. Ik durf niet te zeggen of alles wat op deze theorie een voortbouwing is zo door christenen omarmd kan worden. Of dat de Bijbel in deze theorie geperst mag worden.





Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 14 okt 2019, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Klavart »

ZWP schreef:En ik heb gisteren ook weer horen voorlezen: "Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is."

Maar we weten nu toch dat er geen wateren 'onder de aarde' zijn? Het spreekt in ieder geval van een ander wereldbeeld. Maar dat doet van de inhoud toch niets af?
Er zijn wel degelijk wateren onder de aarde. Bedoelt wordt wateren onder het niveau van het landoppervlak. Dat kan leiden tot een vertaling als ”de wateren onder aan het land” of ”de wateren die lager liggen dan het land”.

Bron: https://logos.nl/aarde-is-niet-plat-in-de-bijbel/
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Lilian1975 »

ZWP schreef:
Bezorgd schreef:Misschien een heel domme opmerking. maar gisteren weer de wet horen voor lezen:

"Want in zes dagen heeft de Heere den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de Heere den sabbatdag, en heiligde denzelven."

Als dit al discutabel lijkt te zijn, wat moeten we dan met de rest van de 10 geboden?


En @A_Huijgen respect voor uw reactie. Ik heb bewust geen namen genoemd, maar blijkbaar voelt u zich aangesproken. Dat kan.
De taal die ik bezigde had inderdaad waardiger gekund. Maar het viel me wel op. ' Grote namen' als bv: Paas, Huijgen ,de Ridder, te Velde, Peels, Dekker, Fransen die zich blijkbaar heel ongemakkelijk voelden met het artikel, en fel reageerden op Twitter.
En wat me ook opvalt: theologen als MJ Paul worden amper serieus genomen, terwijl mensen die toch wat verder af staan van de gereformeerde gezindte op dit punt omarmt worden. Dat komt de herkenning bij de achterban niet ten goede.
Waarom ga je niet inhoudelijk in op zijn reactie? Aan alleen respect heeft hij niet veel, lijkt me?
Het artikel was gewoon niet sterk, dat kun je toch toegeven?

En ik heb gisteren ook weer horen voorlezen: "Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is."

Maar we weten nu toch dat er geen wateren 'onder de aarde' zijn? Het spreekt in ieder geval van een ander wereldbeeld. Maar dat doet van de inhoud toch niets af?
https://www.nd.nl/nieuws/wetenschap/tek ... 7624.lynkx


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Nasrani »

ZWP schreef:
Nasrani schreef:
huisman schreef:
Sorry DDD maar nu ben je niet op je niveau . Er is onvoorstelbaar veel wetenschappelijke bewijs dat een dood lichaam onomkeerbaar is. De zaken zijn zeer vergelijkbaar.
Nog een denkoefening.Als wij niet in een “plotselinge schepping” geloven kunnen wij dan wel in een “plotselinge herschepping” geloven? Zie Ik maak alle dingen nieuw ( maar dat duurt volgens veel evolutionistische theologen helaas wel een paar miljard jaar)

Mensen als van de Brink, Huijgen en Rik Peels dwalen ondanks hun aardse doktors titel.
Daarnaast wordt ook de geschiedenis van Genesis 3 verworpen. Hoe kan een slang nu ooit praten.. dus als er geen zondeval is, dan is er ook geen verlossing nodig. De Bijbel wordt daardoor als een onbetrouwbaar boek weggezet.

Ook is de gedachte van evolutie niet te combineren met het beeld wat de Bijbel ons geeft. Volgens de evolutie theorie overwint de sterkste, en is er geen plaats voor de zwakke op deze wereld, dit schetst een keihard wereldbeeld. Dit strijdt met het karakter en de 'missie' van de Heere Jezus. We zien in de Bijbel dat Hij juist het zwakke op zoekt.
Evolutie is ook nog eens gebaseerd op toeval, dan zouden we zonder doel op deze aarde zijn.
Nu verwar je volgens mij de evolutie-theorie en evolutionisme (een atheistische ideologie). Maar die liggen niet noodzakelijkerwijs in elkaars verlengde. Sterker nog, het idee van Rouwendal e.a. is juist dat de evolutie-theorie en het christelijk geloof geharmoniseerd kunnen worden.
Dat laatste kan mijns inziens dus niet.
Wel dat er op micro niveau aanpassingen aan de omstandigheden plaatsvinden, maar daar gaat nu het niet over.
Of ik het verwar weet ik niet, dan zou ik dat moeten uitzoeken. Het komt allemaal wel voort uit dezelfde bron...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
JCM
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2016, 10:33

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door JCM »

STEL dat Adam na 1 dag gestorven zou zijn. En STEL dat hij in het huidige tijdperk zou opgegraven worden.
Dan zou de wetenschappelijke conclusie zijn dat dit een volwassen man was van waarschijnlijk ca. 20 - 40 jaar oud.

:tilt
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9165
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door parsifal »

JCM schreef:STEL dat Adam na 1 dag gestorven zou zijn. En STEL dat hij in het huidige tijdperk zou opgegraven worden.
Dan zou de wetenschappelijke conclusie zijn dat dit een volwassen man was van waarschijnlijk ca. 20 - 40 jaar oud.

:tilt
Dat argument is hier eerder gebruikt. Maar als deze Adam ook nog een litteken heeft van een brandwond die hij alleen in zijn kindertijd kon hebben opgelopen en er in zijn graf ook nog voor tien jaar aan door mensen gemaakte gereedschappen worden gevonden die gedateerd moeten worden voor de dood van Adam dan ga je toch twijfelen.

Ja ook een jonge aarde zal er op sommige punten waarschijnlijk oud uit zien, maar gaat dit zo ver als kadavers is de aarde? Dat we licht van sterren op een paar honderduizend lichtjaar afstand zien die al honderdduizend jaar geleden ontploft zijn (en dus in de jonge aarde theorie nooit bestaan hebben)? Dat bonobo en mens op een vergelijkbare plaats in hun DNA een retrovirus hebben enz.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Erasmiaan »

parsifal schreef:
JCM schreef:STEL dat Adam na 1 dag gestorven zou zijn. En STEL dat hij in het huidige tijdperk zou opgegraven worden.
Dan zou de wetenschappelijke conclusie zijn dat dit een volwassen man was van waarschijnlijk ca. 20 - 40 jaar oud.

:tilt
Dat argument is hier eerder gebruikt. Maar als deze Adam ook nog een litteken heeft van een brandwond die hij alleen in zijn kindertijd kon hebben opgelopen en er in zijn graf ook nog voor tien jaar aan door mensen gemaakte gereedschappen worden gevonden die gedateerd moeten worden voor de dood van Adam dan ga je toch twijfelen.

Ja ook een jonge aarde zal er op sommige punten waarschijnlijk oud uit zien, maar gaat dit zo ver als kadavers is de aarde? Dat we licht van sterren op een paar honderduizend lichtjaar afstand zien die al honderdduizend jaar geleden ontploft zijn (en dus in de jonge aarde theorie nooit bestaan hebben)? Dat bonobo en mens op een vergelijkbare plaats in hun DNA een retrovirus hebben enz.
Als Adam als volwassen man geschapen is, waarom kan het licht van de sterrenstelsels dan niet zo geschapen zijn dat wij het waarnemen? Dus dit is geen definitief argument tegen het letterlijk lezen van Gods Woord. Daarnaast kennen dateringsmethoden heel veel voorveronderstellingen. Die zeker niet waar hoeven te zijn. Dat weet jij ook. Het zou je sieren daar wat meer rekening mee te houden in je bijdragen aan dit forum.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9165
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef:
parsifal schreef:
JCM schreef:STEL dat Adam na 1 dag gestorven zou zijn. En STEL dat hij in het huidige tijdperk zou opgegraven worden.
Dan zou de wetenschappelijke conclusie zijn dat dit een volwassen man was van waarschijnlijk ca. 20 - 40 jaar oud.

:tilt
Dat argument is hier eerder gebruikt. Maar als deze Adam ook nog een litteken heeft van een brandwond die hij alleen in zijn kindertijd kon hebben opgelopen en er in zijn graf ook nog voor tien jaar aan door mensen gemaakte gereedschappen worden gevonden die gedateerd moeten worden voor de dood van Adam dan ga je toch twijfelen.

Ja ook een jonge aarde zal er op sommige punten waarschijnlijk oud uit zien, maar gaat dit zo ver als kadavers is de aarde? Dat we licht van sterren op een paar honderduizend lichtjaar afstand zien die al honderdduizend jaar geleden ontploft zijn (en dus in de jonge aarde theorie nooit bestaan hebben)? Dat bonobo en mens op een vergelijkbare plaats in hun DNA een retrovirus hebben enz.
Als Adam als volwassen man geschapen is, waarom kan het licht van de sterrenstelsels dan niet zo geschapen zijn dat wij het waarnemen? Dus dit is geen definitief argument tegen het letterlijk lezen van Gods Woord. Daarnaast kennen dateringsmethoden heel veel voorveronderstellingen. Die zeker niet waar hoeven te zijn. Dat weet jij ook. Het zou je sieren daar wat meer rekening mee te houden in je bijdragen aan dit forum.
Dat van die dateringsmethoden weet ik wel. Maar de onzekerheid gaat echt niet over verschillen tussen miljoenen jaren en zesduizend jaar. Zeker niet als verschillende dateringsmethoden gezamelijk worden gebruikt.

Zeker bij afstanden meten in het heelal is er minder sprake van dateringsmethoden en kun je zeggen dat als we een nu een supernova waarnemen op een miljoenlichtjaar afstand, dan heeft in de jonge aarde theorie deze supernova nooit plaatsgevonden, maar zijn alleen de "gevolgen" van deze supernova geschapen. Dat kan, maar laten we dan gewoon wetenschap gaan bedrijven met in het achterhoofd dat we de ingeschapen ouderdom van het heelal onderzoeken en het is dan ook redelijk om te zeggen dat de aarde een oude leeftijd heeft, ondanks dat hij pas een paar duizend jaar geleden is ontstaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Klavart »

parsifal schreef:... een oude leeftijd...
... is een contaminatie.
:offtopic
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9165
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door parsifal »

Klavart schreef:
parsifal schreef:... een oude leeftijd...
... is een contaminatie.
:offtopic
Of een anglicisme. Maar goed, ik bedoel "hoge leeftijd".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Valcke »

Genetische overeenkomst tussen mens en mensapen zegt mi niets over gemeenschappelijke afstamming, maar alleen iets over de variatie in de schepping. God heeft soorten dieren geschapen waarin sprake is van bepaalde overeenkomsten in uiterlijk, gedrag en biologische processen. Méér kunnen we hier niet uit afleiden.

Bij nadere beschouwing van het DNA blijken de verschillen bovendien nog altijd bijzonder groot, bv tussen mens en chimpansee.

https://geodetective.wordpress.com/hoe- ... lijk-echt/
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9165
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Genetische overeenkomst tussen mens en mensapen zegt mi niets over gemeenschappelijke afstamming, maar alleen iets over de variatie in de schepping. God heeft soorten dieren geschapen waarin sprake is van bepaalde overeenkomsten in uiterlijk, gedrag en biologische processen. Méér kunnen we hier niet uit afleiden.

Bij nadere beschouwing van het DNA blijken de verschillen bovendien nog altijd bijzonder groot, bv tussen mens en chimpansee.

https://geodetective.wordpress.com/hoe- ... lijk-echt/
Wat de eerste alinea betreft heb je natuurlijk gelijk. Al suggereert een af te leiden genetische boomstructuur van soorten natuurlijk wel gemeenschappelijke afstamming (zeker als de soorten-bomen gebaseerd op verschillende delen van het DNA erg op elkaar lijken).

Het artikel wat je post is interessant en moet ik verder naar kijken, al ben ik erg kritisch naar stukken waar DNA verschil in procenten wordt uitgedrukt, omdat dat erg van het verschil begrip afhangt. (Om een voorbeeld te noemen als je alleen kijkt naar overeenkomsten van letters op dezelfde positie, dan hebben ABACADABRA en BABACADABR 0% overeenkomst). De topologie van de genetische bomen hangt niet zo veel af van hoe je afstanden schaalt, al worden de individuele bomen natuurlijk wel betrouwbaarder als de verschillen niet zo groot zijn dat te veel "evolutionaire trajecten via mutaties etc" mogelijk zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gesloten